Jump to content

Prosjekt: Totalrenovering av Pero 480


joachimo

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

I dag har jeg hatt en liten handletur og gått til innkjøp av ny stol og matchende skai til putesettet, siden båten skal males kritthvit inni med grått skrog valgte jeg å gå for beige/skinnfarget interiør. Fargen er mye penere i virkeligheten enn på bildet :p

 

14031-63.png

 

I tillegg plukket jeg med meg litt sparkel til å fikse småsår, og fikk bestilt bordsøyle. Valgte variant med bajonettkobling slik at den kan fjernes helt og bordet kan erstattes med en ekstra pute for solplass til fruentimmeren på fine dager.

 

Også gått til innkjøp av overfres, og skal prøve meg på å lage juksedørk ved å skjære ut en 12mm kryssfinerplate slik at den passer akkurat i dørken, frese ut "nater", beise i teak/mahognyfarge, fylle sporene med natemasse og lakke. Samme metode skal brukes til å lage nye luker bak på båten. Vurderer om dørk og luker skal få et par strøk epoxy også først for å gjøre dem skikkelig vanntette.

 

Selve båten skal friskes opp med Hempels Brilliant Gloss i Polar White på overbygg og inni cockpit, mens skrogsidene får fargen Smoke Grey. Handlet flapdiscs til vinkelsliperen i 60 og 120 til å få unna gammel rullemaling, samt våtslipepapir i 250, 400 og 1200 for finish. Der blir det pussekloss og håndarbeid :p

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

joachimo skrev 54 minutes ago:

Vurderer om dørk og luker skal få et par strøk epoxy også først for å gjøre dem skikkelig vanntette.

 

det er nok lurt , pass godt på alle endeflater på fineren - de suger gjerne vann som svamp

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Fått av fenderlista og ble servert en liten overraskelse. Her ser det ut som om noen har hatt vel god fart inn i brygga på et tidspunkt. Bildet får skaden til å se værre ut enn den er... Har slipt området rent, og planen er å sette en liten stålplate mellom overbygg og skrog, kutte denne til rett fasong og bruke den som base for å støpe opp ny leppe til fenderlist. Så kjøpre på med litt tetting fra innsiden i tillegg.

20170508_220052.jpg

 

En eller annen luring hadde også fott det for seg for en tid tilbake å forsøke å tette vannlekkasje rundt fenderlist ved å legge sika (var ikke meg... ikke i det hele tatt :p), flott når en kan lage litt fremtidig ekstraarbeid for seg selv. Ble noen timer med skraping og børste på drillen for å få møkka vekk igjen.

20170511_144046.jpg

20170511_144107.jpg

 

Ellers er omentrent halve skroget slipt ned med 120-korning, skal ha en runde til etter sparkling og så gå over med 320 før båten skal få ny farge og liv.

Redigert av joachimo (see edit history)

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

I dag har jeg fått reparert skaden i baug etter beste evne, og gjort et forsøk på å lage ny bordplate av ei hobbyplate jeg hadde liggende. Med litt mahognylakk ble det ikke helt grusomt. I tillegg har jolla fått bunnsmøring og er klar for krabbefiske...

 

 

IMG_20170621_204434.jpg

20170621_212836.jpg

20170621_100316.jpg

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

Ikke tatt noen bilder, men holder på med vannsliping av primer, og satser på å få toppstrøk på plass i løpet av uka, så er skroget fredig. Bordplaten har også fått 3 strøk klarlakk oppå de 3 strøkene med mahognylakk, og begynner å bli blank og fin.

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da sier jeg meg ferdig med skroget, og kan rette fokus mot overbygg/innerliner. Ikke langt igjen nå.

 

Planen var egentlig å slipe bort appelsinhud, men vi skriver Juli allerede, så det får bli til høsten...

 

20170706_212851.jpg

Redigert av joachimo (see edit history)

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Vært stopp på prosjektet hele vinteren, da hus fra 1974 og en frue som liker det fint og flott har betydd både at pesetas og fritid har gått med til innomhus prosjekter.

 

Nå er det på høy tid å komme i gang igjen dog, og skal begynne å lage interiør.

 

Putene har jeg til slutt falt på å lage ved å lime skum på tilpassede kryssfinerplater og stifte skai rundt. Platene kommer til å få en del hull i bunn slik at luft slipper it når man setter seg. I tillegg tenkte jeg å kjøpe noe litt tykk tråd som kan trekkes opp gjennom noen av hullene , og lage noen kryss-sting i skaien som kan trekkes ned stramt slik at putene får litt struktur, og ikke bare blir helt flate og kjedelige.

 

Dørken var opprinnelig plan å lage "jukseteak" ved å gå løs på ei finerplate med overfres for å lage falske nater, fylle med sika og beise/lakke. Dette har utgått til fordel for en enklere variant jeg har tro på at kan blir ganske pent. Har handlet inn terrassebord type royalimpregnert i 70mm bredde og planlegger å lage dørk av disse. Blir snakk om kanskje 6-8 løpemeter plank, så er ikke all verden vekt, og tror det kan bli ganske så pent. Restmateriale tenkter jeg å lage nye luker til oppevaringsrommene på sidene av motorbrønnen med. (Se bilde av gamle luker noen poster over)

 

terrassebord.png.e49663b02559359eef840798a8ac43ec.png

 

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

Denne tråden har jeg ikke sett før. Jeg liker det jeg ser. Det å drive et lavbudsjetts redningsoperasjon for å få en båt til å vare en ny generasjon, det har jeg sans for. Og så liker jeg at du ikke er redd for å ta tida til hjelp. Kudos til deg!

Jeg syns du er flink til å få tingene i brukbar stand, men jeg lurer enda på hva som har skjedd med bunnen, og hva du vil gjøre - og hvor langt du er kommet med å få kontroll på skrog/lining. Kan du ikke si noe om det?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Skroget har jeg ikke gjort så mye med annet enn å slipe ned, sparkle en del små luftbobler og lakke opp på nytt i nye farger og satt på nye dekaler. Planen var egentlig å splitte båten, helt til jeg fant ut at skrog og innerliner er støpt sammen, så da utgikk det. Før jeg legger ny dørk er planen å borre ut en god inspeksjonsluke bakerst i den eksisterende dørken, og sette inn automatisk lensepumpe samt få et lite bilde av tilstanden, men blir ikke gjort all verden mer enn det. Mulig jeg også lager et par mindre hull på sidene helt bakerst og setter i gjennomføringer slik at vann kan renne helt ned i kjølen så lensepumpa kan ta seg av det.

Redigert av joachimo (see edit history)

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

Blir fint men den hobby platen må dubehandle godt med lakk på alle fire sider, hvis ikke ryker den

 

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...