Jump to content

Prosjekt: Totalrenovering av Pero 480


joachimo

Recommended Posts

Vært stillstand på denne i vinter, uten noe sted å stå innendørs og med noen rimelig klissvåte måneder bak oss. Sitter å funderer på enkleste måte å trekke opp/lage nye puter. Per i dag er det luker ned til stuerom og bensintank under putene bak, som bare er dekket med kryssfinerplater som er morkne og sprekt. Derfor lurte jeg på om jeg bare skulle slå to fluer i en smekk, og skjære til nye kryssfinerplater som ikke er så alt for tykke i samme fasong som putene, legge på skumgummi og rett og slett trekke skai rundt og stifte. Dermed blir det både puter og lokk i samme slengen. Noen som vil råde mot dette eller er det en grei løsning, selv om det kanskje ikke blir like pent som skikkelig sydde puter?

 

Har også fått tak i vektorutgave av Johnson logo slik at jeg kan lage nye dekaler på jobb til motoren når den er shinet opp. Er ikke helt begeistret for omlakkerte påhengere uten dekaler.

Redigert av joachimo (see edit history)

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

bilde

 

Begynt å legge inn teppe i båten. Vet meningene om dette er delte her på forumet (kanskje spesielt på en liten daycruiser), men har kommet frem til at det er en effektiv måte å gjøre det hele litt mer komfortabelt og samtidig gjemme litt skjønnhetsfeil i plasten rundtomkring.

 

Skal feste teppet på sidene med borrelås og la det ligge løst på dørk (er type terrasseteppe med gummiknotter under, så ligger relativt stabilt).

 

Lurer dog på å legge en liten list langs skillet i nedkant for å skjule dette, så tar gjerne imot tips/forslag til list som kan brukes og bøyes til.

Redigert av joachimo (see edit history)

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fikk aldri noe svar fra han på bryggeplass, men fikk istedet ordnet meg svinbillig båtplass her i Kristiansand (1500 for sesongen) så blir liggende i sjøen i år. Begynner å komme seg rent funksjonelt nå, så får nedpussing og utvendig shinings vente til vinteren.

 

bilde

 

Lest en del her inne om rengjøring av inngrodd dritt på Skai, og måtte til slutt i gang med hard lut, også kjent som Aceton. Var ganske utrolig å se hvordan dritten forsvant bare ved å dra filla over, omentrent som Jif-reklamene på TV.

 

bilde

 

Her har jeg begynt på sitteputene i "salongen" også, den bakerste er revet opp litt i nedkant så skal uansett lage nye puter etterhvert, men disse får duge denne sesongen. Uansett en betraktelig forbedring sammenlignet med før som man ser på bildet under. Skal også få sydd kantsøm på teppet som ligger på dørken. Dette ligger løst (er av type terrasseteppe med gummiknotter under, så ligger rimelig stabilt), mens teppet som er trukket opp på sidene er festet med borrelås slik at det enkelt kan fjernes for fisketurer.

 

bilde

 

Litt bedre enn den var...

 

bilde

 

Annenstyrmann kontrollerer førerposisjon og finner den godkjent.

 

bilde

 

Isolert ett av stuerommene med to lag tommetykk tett isopor for innebygget kjøleboks. Med disse fire kjølelementene alene nedi var tempen i rommet ca 7 grader etter 3-4 timer i solsteika. Funker flott for dagsturer, så slipper jeg å ha en kjøleboks slengende i båten.

 

bilde

 

Stoffet med BT Sort selvpolerende og klar for tur. (Når jeg bare får byttet gjennomføringen til styringa).

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

Både og. Du ser helt rett at steglista stopper opp men det som fortsetter litt lenger bak er ikke bare list, men skroget som "flater ut", se bildene under for en idè om hva som foregår. Båten er generelt sett litt i flateste laget etter min smak bakerst, så slår litt i mye sjø, men ikke værre enn at det går helt fint å leve med.

 

bilde

 

Synes litt bedre uten det svarte bunnstoffet og motlys

 

bilde

 

Der svingeren til ekkolodd henger er "trinnet" som begynner like etter steglista slutter

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

Har også fått ekkolodd satt på plass, og må få tak i noe å sette i hullene etter et par herpa gamle høyttalere. Vindskjerm er planen å få malt sort igjen med bengalakk eller tilsvarende, men skulle gjerne fått rettet den opp litt også. Uvisst hva stakkaren har vært utsatt for så bøyd som den er... Det virker som profilene bare er limt sammen, så spørs om ikke hele vindskjermen demonteres til høsten for så å plukke alt i biter og rette ut best mulig, evt se om det går an å få tak i nye tilsvarende profiler med de gamle som mal.

 

Når større kosmetisk oppussing skal i gang funderer jeg også på å gjøre litt ombygging på styreposisjonen. Er ikke akkurat feiende flott "dash" på båten, og kunne tenke meg å friske opp litt her.

 

bilde

 

En annen ting jeg har hatt i tankene er overflaten på hele båten inni. Den er veldig "ru" og strukturert, ikke glatt. Det er skikkert fordeler med dette mtp at det ikke blir like glatt, men det er også magnet for all mulig dritt som setter seg nedi strukturen. Det burde vel funke å bare pusse det jevnt før man maler opp igjen med topcoat?

Redigert av joachimo (see edit history)

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Vel, da er det tid for å vekke dette prosjektet til liv igjen :)

 

Etter å ha tilbragt 2 år på en liten gressflekk ved siden av leiligheten vår, har vi nå kjøpt ny enebolig med både garasje i sokkel og stor nybygd dobbel garasje bak huset. Fruen har fått klar beskjed om at bilen får stå i sokkelgarasjen, den store skal være båtverksted :giggle:

 

-Planen for vinteren blir å ribbe båten totalt, pusse ned/glatt hele båten og lakke opp på nytt. Har ikke helt bestemt meg for om skrog skal være hvitt, eller grått, lignende en del Uttern-båter

 

-Motor skal gjennomgås fra topp til bunn, og så få en kosmetisk overhaling med lakk og nye dekaler.

 

-Vindskjerm er en utfordring. Har så langt ikke klart å finne noen som kan skaffe aluprofiler i metervare til å bygge ny av. Ertec avviste blankt å selge profiler som metervare og hadde heller ikke noen interesse av å selge bare en enkelt vindskjerm ferdig. Da er alternativet igjen å plukke den eksisterende i biter, pusse ned og rette ut best mulig, for så å sette inn ny plexi.

 

-Skal lage tredørk og nye luker til de små rommene ved siden av motorbrønnen i "jukseteak" (les: 1 stk kryssfinerplate + fres + natemasse + beis & lakk)

 

- Skal bytte ut den eksisterende bordfoten med en helt avtagbar en plassert sentrert, og lage noen lister langs kanten av sittegruppe slik at bordplate kan legges ned på disse og en ileggspute kan gi plass til madammen å strekke seg ut på

 

- Lage bordplate

 

-Lage nye puter i hvit skai samt ileggspute til solseng

 

- Bytte ut førerstol

 

- Tilgang til bensintanker osv er nå via en liten luke under sitteputen bak. Her er planen å skjære ut en stor god luke (se bilde under for illustrasjon)

Planen er å støpe igjen den lille luka som er nå, kutte langs det røde omrisset og legge noen lister luka kan hvile mot og hengsle i bakkant slik at hele greia kan vippes opp.

bilde

 

- Er litt delaminering på gang i dørken, så her må det åpnes opp for å se hva som foregår. Vurderer i den sammenheng å åpne opp helt ned slik at jeg kan se på tilstand under, samt sette inn en lensepumpe.

 

- Blir vel et strøk hvitt i stuerom under dekk, men ikke noen store planer her utover dette i denne omgang.

 

- Litt småfinish med nye pullerter/halegatter osv i syrefast fremfor de falmede plastgreiene som står der nå, samt puss og finish på eksisterende treverk.

 

- Ny fenderlist, type hvit.

 

- Ombygging av dash/styrekonsoll, samt instumentering.

Redigert av joachimo (see edit history)

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

Bare et par dager igjen til vi overtar huset og båt kan komme på plass i garasjen nå. I mellomtiden har jeg bestilt litt instrumenter og automatisk lensepumpe.

 

Har også fundert den siste tiden på om jeg skal måle opp bredde og lengde på vindskjerm, og prøve å finne en brukt skjerm som har nogenlunde samme mål og heller gjøre litt tilpasninger slik at den kan settes på. Kan nok bli utfordrende å få den som står på i dag rett og pen igjen...

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

Virker som det er bortimot håpløst, har googlet til øyet blir stort og vått, og sendt drøssevis av mailer, men resultatene har uteblitt. Kommer uansett til å ta av vindskjermen og plukke den i biter, så får jeg se om jeg kan finne en måte å få den rett på igjen. Hvis ikke blit plan B å prøve å få tak i en brukt vindskjerm i bedre stand.

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

Samme her - men er vistnok en glassmester her i Porsgrunn/Skien som har, eller kan få tak på - så skal dra å besøke han. 

Men jeg ser også etter en brukt - ca 194cm bred. Min gamle går dessverre ikke å fikse.

 

Hva er målene dine ? - jeg har en som er for smal for min.. kan ev sende deg bilder. Men jeg mener den er ca 176cm i bredde

 

Mitt prosjekt her --> https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

bilde

Har dukket opp et par små utfordringer. Stolen er skrudd fast i et par lekter, som igjen er skrudd med vanlige treskruer (kjennes det ut som) fra undersiden. Det kommer til å bli rimelig krunglete å komme til. Når det kommer til kontrollboksen sitter de to store skruene bom fast, og regner med jeg må ha av dekselet for å komme til og få den av. Så gjenstår bare å fjerne styresnekke og kabel, få av motor, kryssholtene, fenderlist og litt annet småplukk så er ribbingen fullført og jeg kan rengjøre litt før nedpussing begynner.

 

bilde

 

Bensintank som har sett bedre dager.... Hullene i benk lå det bare noen halvråtne kryssfinerplater over når jeg overtok båten, her har jeg tenkt å prøve å sette inn låsbare ABS-luker, med unntak av bakerst, hvor jeg vil tette hullet og skjære ut omentrent slik som illustrert på bilde med rød strek, for å gjøre dette til en stor luke som kan vippes opp. (Det lille hullet må leg nå ligge ned i for å komme til boltene til motor, styring osv osv. De to små lukene på sidene av motorbrønn lurer jeg også på om jeg skulle forsøkt å lage et par teak-lokk til.

 

Dørken er tydelig delaminert, og jeg er enda i tenkeboksen på om jeg skal kjøre på med epoksy og forsøke å lime dritten sammen igjen, eller, om jeg siden jeg uansett vil legge i en teak-dørk bare skal skru denne fast slik at dette presser det hele sammen igjen. Da får jeg også bedre feste for det avtagblare bordbenet som er planlagt midt i bak, hvor bordplaten skal fungere som underlag for en ekstra pute slik at det blir en liten solseng bakerst i båten.

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

ang. abs luker i benkene , husk at med folk oppå og kjøring i bølger så får disse mye juling, tror ikke de typiske ABS lukene vil tåle det så godt...? 

 

Høres smart ut med løsningen du beskriver for tankrom - greit å kunne komme skikkelig til der. 

 

Dørken ville jeg slipt ned og bygd opp på nytt , innerskroget gir jo mye av stivheten i en slik dobbeltskroget båt. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ang. abs luker i benkene , husk at med folk oppå og kjøring i bølger så får disse mye juling, tror ikke de typiske ABS lukene vil tåle det så godt...? 

 

Høres smart ut med løsningen du beskriver for tankrom - greit å kunne komme skikkelig til der. 

 

Dørken ville jeg slipt ned og bygd opp på nytt , innerskroget gir jo mye av stivheten i en slik dobbeltskroget båt. 

 

Godt poeng ang. lukene. Opprinnelig plan var å lage nye puter ved å lime skumgummi på en kryssfinerplate skåret ut med de gamle putene som mal, og så trekke skai/stoff rundt dette, mulig det er en bedre/sterkere løsning. Dørken får jeg fundere videre på, virker som det ligger en rimelig solid plate under, er bare noen mm svikt i det øverste glassfiberlaget, men nok til at det er merkbart og irriterende.

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

i weslingen min så er det tilsvarende åpninger i benkene, med kryssfinerluker oppå.  Etter frisk kjøring med voksne folk oppå så har de fått seg noen trøkker. Så har fått lagd 2 nye (i kryssfiner) samt forsterka de litt 

 

Å lage puter med kryssfinerplate i vil gi ekstra vekt som er greit å slippe om man kan, samt at de vil tørke senere om de skulle bli våte

 

Ville tatt en "prøveslip" i dørken for å sjekke tilstanden, og må det tas er det vel like greit å ta det mens du holder på   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...