Jump to content

Sosialt på sjøen?


Ingar

Recommended Posts

Vi er overveldet hvor hyggelige stort sett alle er, vi kommer alltid i prat med folk uansett hvor og hvoran vi ligger

Det er vel et par selvsagte ting som gir seg selv med fks båter på svai vil vel som nevnt her ligge litt i fred??

Uansett hvor vi kommer er folk veldig blide og slår gjerne av en prat

Selv er vi ikke oversosiale og festglade, vi har stort sett med unger og seiler alltid alene uten båtfølge osv men vi har enda ikke følt oss utafor eller vært skeptiske til og legge oss til noe sted evnt siden av noen osv......som regel går det bra av seg selv, loder vi litt rundt og speider litt hvor vi kan legge oss til er det t.o.m alltid noen som roper og vil hjelpe til å få båten trygt lagt til

og det midt i skjeberkilen og utover hvaler og svenkekysten osv.

Så det er sagt : uansett om det er en 17 daycruiser eller en 50 foter er folk bare blide og glade

Kan det være vår utstråling eller er bare alle sånn hihi :seeya::cheers::yesnod::lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Hei TJ !

Synd du opplever båtliver slik.

Har selv liten båt (17 fot) og vi har vært på noen turer i Telemarkskanalen, Dalslandskanal, Ormefjorden, kjerringøy med fjelltelt og kokeapparat.

Lagt oss ved siden av 30 fotere, og alltid kommer i prat med hyggelige båtfolk.

Vi har aldri følt oss liten, bortsett fra når baugspydet på en 35-foter kom inn over båten, og det var bare å rope "DUKK" hvis du ikke ville ha baugspydet i knollen.

Det var en kar fra Arndal, men han beklaget, og var hyggelig å prate med.

Det kan godt hende de ser litt ned på en med 17 fot, men når man er hyggelig, og kommer i prat med dem, så er de fleste ålreite folk.

Så viser det seg ofte at båtkunnskap og erfaring ikke alltid er proposjonalt med båtstørrelsen.

Kommer vi til en ny uthavn så legger vi oss ikke longside hvis det er ledig plass i andre enden av bukta.

Det blir, for oss, å trenge seg på. Men å hilse når vi ankommer, og kanskje ta en liten prat, det synes jeg er vanlig høfflighet.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med alle som skriver at båtfolk er som generelt som folk flest, sosiale og hyggelig så lenge en selv er rimelig omgjengelig. Men jeg har merket meg en tendens i vår nærmeste omgivelser. Porsgrunn kommune har etablert mange fine friområder med brygger og andre fasiliteter. Noen inn fra fjorden slår seg sammen og "privatiser" disse bryggen med stoler, bord griller osv. Det er også frekke nok til å legge jollene sine langs brygga for å holde av plass til kompiser. Det hender jeg er ute ute med barnebarna og ønsker å ligge ved land, men det er ofte umulig, også fordi disse gjengene blir nokså drøvlede og høyrøstet (og noen har med barn) ut på kvelden. Jeg håper at båtfolk flest tar avstand fra slik oppførsel.

Link to post
Share on other sites

det å holde av plass kan vel være litt greit???? jeg ville neppe ligge midt inni en klikk som kjente verandre?? bedre å "sortere" litt så de som kjenner verandre får ligge sidenaverandre??? selv blir jeg veldig glad for å få lov til og ligge siden av kjentfolk de få gangene jeg skal møte noen, men for all del det er ikke vits i og breie seg for mye og unødvendig

Fyll og unger ombord er jo et eget tema............

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det å holde av plass kan vel være litt greit????

Nei jeg synes ikke det er greit i det hele tatt at en prøver å avvise andre båter ved en offentlig brygge for å holde av plass til kompiser. Etter mine begrep er det bort i hampen frekt, dette samme gjelder å bruke brygga som en privat terasse med grill, stoler og solsenger som en må gå spissrotgang i mellom for å komme fram.

Link to post
Share on other sites

Vi har en sånn gjeng på Uleholmen i Viksfjord. Samme gjengen har okkupert brygga der i en årrekke. Vet ikke om det er motor i båtene eller om de tauer ut med jolla, men de leer seg tilsynelatene ikke hele sommeren. Bare jollene som summer fram og tilbake mellom fastlandet og holmen. Brygga er terrasse med solstoler og griller og tepper og unger og gud vet hva. Ikke så lett for en nykommer der tror jeg.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Nei jeg synes ikke det er greit i det hele tatt at en prøver å avvise andre båter ved en offentlig brygge for å holde av plass til kompiser. Etter mine begrep er det bort i hampen frekt, dette samme gjelder å bruke brygga som en privat terasse med grill, stoler og solsenger som en må gå spissrotgang i mellom for å komme fram.

 

Jeg er delvis enig men hvis det er flere plasser så må det gå an å få et vennepar på besøk siden av seg uten at man er frekk??

Er det så trangt at det overhodet ikke er plass til mere en 1 stk båt igjen(den man holder av) da drar jeg videre og avtaler et annet sted

Her også gjelder vel bare sunt folkevett og bruke hue....

Jeg vil mene det er frekkere å legge seg inntil en annen båt hvis de gjør oppmerksom på at det kommer en de venter på og da er flere plasser igjen, :nono:

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Vi har en sånn gjeng på Uleholmen i Viksfjord. Samme gjengen har okkupert brygga der i en årrekke. Vet ikke om det er motor i båtene eller om de tauer ut med jolla, men de leer seg tilsynelatene ikke hele sommeren. Bare jollene som summer fram og tilbake mellom fastlandet og holmen. Brygga er terrasse med solstoler og griller og tepper og unger og gud vet hva. Ikke så lett for en nykommer der tror jeg.

mvh tuffff



miljøvennlig da :lol::lol::lol:
Link to post
Share on other sites

Jeg vil mene det er frekkere å legge seg inntil en annen båt hvis de gjør oppmerksom på at det kommer en de venter på og da er flere plasser igjen, :nono:

Nå snakker vi vel unødig forbi hverandre. Selvfølgelig er utgangspunkt at det ikke er andre ledige plasser en de "reserverte". Noen annet gjør jo problemstillingen meningsløs.

Link to post
Share on other sites

Nå har je dette forum flest brukere med båter over 24+fot... at dere ikke merker slike ting som vi med mindre båter gjør er jo kansje naturlig...men det er mange utenom meg selv som har lagt merke til at holdningene har forandret seg i de siste åra..spesielt de siste5..man merker at de med de større båter reserverer seg mer og mer mot de mindre...ikke bare ved brygga men også utpå...fks hekkbølger og vikeplikt...

 

men unntakene er der ennå men håpet om at trendene snur seg blir mer og mer svakt...

 

men egoismen blir større og større!

Link to post
Share on other sites

For at ikke problemer skal overskygge trivselen i havner og uthavner, så vil jeg understreke at mitt generelle inntrykk er at båtfolk er hyggelige og hjelpsomme. De tar alltid i mot en tamp og de flest slår gjerne av en prat. Det er derfor viktig å holde på den gode båtkulturen og avvise diverse (lokale eller private) ukulturer.

Så er det bare å glede seg til en vakker båtsommer.

Link to post
Share on other sites

Nei jeg synes ikke det er greit i det hele tatt at en prøver å avvise andre båter ved en offentlig brygge for å holde av plass til kompiser. Etter mine begrep er det bort i hampen frekt

Jeg er langt på vei enig i det - det er ingen som burde ha en slik forrang. Synes også det er unødvendig å stenge store deler av fine bryger ved å lenge 2-3 store båter longside som tar opp bryggeplass for 3 ganger så mange. Det kan se ut som det i økende grad går litt sport i sperre slike brygger. Akkurat nå er våre barn såpass små at det å legge seg til en brygge, eksempelvis i Sandspollen, er en fin løsning - og det er kjedelig å finne longside-båter i rekke. Og de som legger seg slik inviterer ikke akkruat til å legge seg utenpå heller. Burde vært restriksjoner på slik eksklusjon av andre.

 

Sjølivet er fint og sosialt, men det er ikke veldig langt mellom egoismen og arrogansen. Får håpe på høyere rente så kanskje "problemet" avtar...

Link to post
Share on other sites

Her diskuterer en vel ulike ting, og jeg beklager dersom jeg har vært uklar. Jeg snakker om offentlige brygger på friområder som er mest egnet til å ligge med akterfortøyning, og hvor noen sperrer av, f.eks med joller, for å "holde av plass", og disse plassene er de eneste ledige. Det er en annen situasjon i en båthavn, hvor en gjerne høflig spør om der er ok å ligge på utsiden, men hvor dette er helt vanlig. Her er det for øvrig havnens oppsynsmann/kvinne eller havnesjef som bestemmer.

Jeg går ut fra at det er få som vil legger seg utenpå en fremmed båt som ligger i en uthavn ute pent å spørre om lov og uten at det er under spesielle omstendigheter.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oh yes ! Byr alltid nabobåter på fri bar ! :cheers:

 

Jeg har sett 36 båter utenpå hverandre i ytre havna i Skagen. Så ikke kom å fortell meg at det er mer plass besparende å ligge med baugen inn. :diving:

 

Dessuten er det mer sosialt å ligge longside. :smash: Da er veien til naboens barskap litt kortere.... :lol:

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Oh yes ! Byr alltid nabobåter på fri bar ! :cheers:

Jeg har sett 36 båter utenpå hverandre i ytre havna i Skagen. Så ikke kom å fortell meg at det er mer plass besparende å ligge med baugen inn. :diving:


Jo jo ingen skal klage gjestfriheten både hos Lano og i Skagen, selv om det er vel litt drøyt å regne Skagen som en uthavn, men hvorfor ikke :lol:
Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok som deg, pettersand, at terskelen for å legge seg ubedt longside er adskillig høyere i en uthavn enn i en gjestehavn. I hvert fall er den det for meg. I en ellers full gjestehavn er det jo ofte ikke noen alternativer, mens uthavnen som regel har dette.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

det å holde av plass kan vel være litt greit????

Hei

Det kan vel være gode grunner til å bli holdt av plass til.

Medrederinnen har KOLS og kreft og er ikke særlig sprek til å hoppe i land over rekka i baugen.

Jeg kan vel ikke stå og skrike om at jeg har dårlig mannskap for å få plass? :crazy:

Hun ville i hvert fall ikke like det. :nonod:

Det ville forundre meg om jeg er den eneste som trenger hjelp, og helst longsideplass.

hvh

giver

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...