Jump to content

Sosialt på sjøen?


Ingar

Recommended Posts

jeg er enig med deg jeg

Det er ikke frekt

Heller motsatt som du skrev tidligere

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

- Men er det FULLT så tillater man seg selvsagt ikke til slikt, så kall meg gjerne frekk - men kanskje de som ikke syntes det er ok ikke har båtvenner?? :smiley::cheers::crazy::flag:

 

Sikter du til mitt siste innlegg burde du vel lese hva jeg skrev. Det er selvfølgelig når brygga er full og de siste plassene sperres med joller. Og det handler om kommunale friområder.

Ut fra argumentasjonen, også fra støttespiller (daffy) kan en lure på om dette er praksis som oppleves som ok? Jeg har bare konstantert det ikke er så uvanlig i en del av distriktet her. Men som du selv sier tillater man seg ikke slikt og håper du mener det. Når det gjelder båtvenner så seiler jeg ofte sammen med noen, men jeg skjønner ikke at båtene må ligge ved siden hverandre for å ha det sosialt, og at en faktisk sperrer av brygga for andre båter for å få dette til, dersom en ikke er bevegelseshemmet er noe slikt, - en kan da fint samles ombord på en båt eller på land. Ha en fin båthelg :flag:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er enig med deg jeg også, det er da ikke frekt. Å spørre noen om å flytte båten noen meter bortover bryggen slik at det blir plass er da helt ok - og det kan da ikke bety noe som helst for dem som allerede ligger der.

Noe annet er det om det forventes at en båt skal forlate bryggeplassen for å legge seg utenpå en annen kun for å gi plass til en større båt. Det hadde ikke jeg gjort.

 

Når det gjelder joller forstår jeg jo at det er greit å ha den liggende bak eller på siden av båten når en ligger til en brygge. Mange store båter bruker badeplatformen når de skal entre båten og det er gjerne umulig om plassen opptaes av en gummibåt.

De fleste som har jollen liggende i vannet er veldig oppmerksomme og raske til å flytte og organisere når det kommer en ny båt i gjestehavnen. Men for mange bruker den som en ekstra fender og venter i det lengste før de gjør tegn til å lette på ræven når nye ankommer.

Link to post
Share on other sites

jeg står da ikke på land og fisker når jeg har båt -hvis det var meg du mente?? skulle vi sitti og fiska fra land kunne vi jo kjørt bil i stedet.... eller antydet du noe annet som at vi sikkert er enstøinger eller no??

Kommer alltid i prat med folk vi...... blir t.o.m oppsøkt av folk :eek: .......men sosial omgang stopper omtrent med festing og drekking da vi stor sett har med unger ombord (en ankerdram tar vi vanligvis uansett)

Men hvis det kan regnes som asosialt og velge litt roligere steder en fks skjærhalden midt i sesongen og oppsøke alle nabobåtene og drekka så er vi vel litt asosiale ..... :flag:

Eller mente du at det er helt umulig og ikke diskutere/krangle med mindre man ikke virkelig holder seg for seg selv??? :crazy::eek::smiley::lol::lol:

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

300 m garnlenker

 

 

Med en far som er fisker, så er 300m peanøtter for meg. :smash: Jeg tar heller en dram i godt selskap enn å fly rundt på holmer med fiskekrok i beinet.... :cheers:

 

Spørsmålet mitt gikk litt på hva man bruker tid på , når man endelig har (klart) å fortøye.

Er det mekking av båt eller kone ? :wink:

Link to post
Share on other sites

Nyskjerrig eller :wink: Det kan være mekking på et eller annet nivå, snakke med andre, bade, lese og ikke minst, gå tur. En trenger å bevege seg når en er i båt. I år satses det på sammeleggbare sykler, sykler er helt suverent i Danmark og Tyskland.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Det kan vel være gode grunner til å bli holdt av plass til.

Medrederinnen har KOLS og kreft og er ikke særlig sprek til å hoppe i land over rekka i baugen.

Jeg skjønner godt at du gjerne vil ha plass longside innerst ved brygga. Et helt legitimt ønske når man er syk. Men det er stor forskjell på ØNSKE, og HA RETT TIL. Det betyr at det ikke er greit at noen holder av plass til deg! I en havn er det første mann til mølla. Vil du ha den beste plassen, må den være ledig. Isteden for at noen holder av plass til deg, kan vel vedkommende gi seg din plass når du ankommer, og så legge seg på den plassen du ikke vil ligge på?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

I likhet med Herman forstår jeg at noen anser at de har særskilt behov for bryggeplass. Imidlertid kan det være en betydelig utfordring å overbevise alle andre i havner om det samme. Mitt råd er at man planlegger seilas og havneopphold ut fra de spesielle behov som gjelder for båtfamilien. Dersom man har en eller annen form for fysisk funksjonshemming eller sykdom er mitt syn at man må ta hensyn til dette ved planlegging av seilasen. Min erfaring er at Tyskland og Danmark har havner som er godt tilrettelagt for ilandstigning. Vestkysten av Sverige gir jeg ikke samme karakteristikk. Mange steder kan et alternativ være man legger seg for svai, har et tilrettelagt system for å bevege seg fra fritidsbåten til lettbåten og deretter seile til land med lettbåten. Noen ganger kan dette gi åpning for bryggeplass.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hentet fra en annen tråd fra et garvet medlem:

Legg dere litt breit da så kansje det er plass til en liten båt til immellom dere idag ? Etter noen dårlige bilkjøp runder i Moss idag ,så blei det litt seit med å reise ut . Hvis ikke Økosjefen skal på flere bomturer idag (lørdag) så reiser vi tidlig ut. Aldrig vært i sand pol'e , så kansje på tide med et besøk .

 

Tine III

 

Dette er bare håpløst egoistisk. Desverre er Tine bare en blant mange som tenker slik og dette gjør at en får et A og B lag. De som er med i gjengen lages det plass til, mens de utenfor får bare snu og finne seg en annen vik....

Trist og tragisk....

Link to post
Share on other sites

Dette er bare håpløst egoistisk. Desverre er Tine bare en blant mange som tenker slik og dette gjør at en får et A og B lag.

Trist og tragisk....

Nå spurte ikke jeg om dem kunne holde av hele sand polen,er vel plass til noen 100 båter der.Tenkte bare på å ligge sammen med kjente jeg,da jeg ikke har vært der før så kunne jo det vært greit .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ja, desverre finns det a og b lag, men det har da eksistert i lange tider.

Her har vi noe som heter Mølen gjengen f.eks, de holder av plass til hverandre. Vel, sjøen er for alle og det er bare og legge til.

Er det ledig plass så legger man til, mulig det blir litt ampert. Men sånn er det bare...

 

Vet ikke om det er noen forskjell på BP medlem og andre båtfolk jeg, gjør du?

Link to post
Share on other sites

Men å holde av plass til et BP medlem er vel annerledes enn når andre holder av plass til sine venner...

Trur du har missa noe her , samme om du har liten eller stor båt .Har vært sammen med folk som har 50 fotere med snekka i mange år,vi har det like gøy vi som har små båter .Hvis du føler det slik etter å ha lest innlegga dine ,så trur jeg ikke det hjelper noe om det er sånn eller sånn .Mener Ingar hadde et fint svar på detta tidlig i tråden , smil og verden smiler til deg .Det kan være et godt utgangspunkt til å bli kjent med andre mensker ,med store å små båter .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det Bastard sier er helt riktig. Det er bare å legge seg til. Ingen kan holde av vis havna blir full. Det må respekteres.

Er du det grei, så er folk greie mot deg. Smil og verden smiler til deg. Det fungerer også.

 

Prøv TJ. Og jeg tror ikke Tine tenker anderledes. En som arrangerer Båt-treff for alle, er glad i alle. Store og små.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Har da ikke misset noe som helst tror jeg.

Mye har vært nevnt i denne tråden, blant annet problematikken rundt det å holde av plass.

Det var i forbindelse med dette jeg siterte fra en annen tråd. Stor eller liten båt har da ikke noe med dette å gjøre.

 

Når du Tine skriver: Legg dere litt breit da så kansje det er plass til en liten båt til immellom dere idag ?

Så ber du om å holde av plass.

Når du gjør det på BP og ingen reagerer, reagerer jeg.

 

En ting er at du ber noen holde av plass til deg, noe jeg synes er ille.

Like ille er det kanskje at vi som er så flinke til å løfte pekefingeren mot andre som bryter uskrevne regler bare lar det passere.

Derfor kommer tanken om at så lenge det ikke gjelder oss her på BP er det lett å anklage, men gjelder det oss så ser vi mellom fingrene.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke problemet jeg

Når man reiser en gjeng er det jo hyggeligere å ligge samlet.

Er vel mulig for den som kommer å legge seg ved siden av en annen båt hvis det er slik vel?

Med mindre det er fullt da selvfølgelig.

Jeg vet ihvertfall at jeg ville følt meg skikkelig dum hvis jeg hadde kommet og presset meg imellom slik.

Ikke kan man vel forvente å få det hyggelig sammen med sine nye naboer da heller...

Hvis du og vennegjengen din skal på kino.

Så må du gjøre noe på jobben før du kommer deg avgårde. Noe som medfører at du blir forsinket til bilettsalget.

Er det helt uaktuelt å be en av vennene dine å ta med bilett til deg da?

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Nei oki da.. det er greit at noen breier seg og holder av plass i uthavner - jeg gir meg, aksepterer at det er slik det er og at det er slik en tydeligvis vil ha det.

Men er det noe grense for hvor mange venner det er passende å holde av plass til eller er det ubegrenset?

Og er det noen måter som er mer passende å holde av plasser på enn andre? Er det ok å breie seg ekstra mye, men f.eks ikke greit å sette ut noen skilt med reserverte plasser? Er det ok å patruljere langs strandlinjen og gi beskjed om at det er opptatt når båter kommer inn eller kan en legge ut krabbeteiner i et passende mønster slik at andre ikke kommer inn?

Bare lurer litt jeg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...