Jump to content

Status Østlandet-Sørlandet 2013


Jori

Recommended Posts

Har for første gang lagt til i Nevlunghavn, og så viste det seg at VAMP og Bjørn Eidsvåg skulle ha konsert her nettopp i kveld :-). Så det var full klaff.

...

 

Hvordan er selve havna i Nevlunghavn? Jeg husker den som veldig trang, men det er ca 15 år siden sist jeg la til der. Det er en reell mulighet for at vi trekker dit etter å ha ligget denne helgen i Stavern, så oppdatert havneinfo hadde vært greit... :-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Heisann, ferien endelig i gang. Skal bidra litt hver dag. reiste fra Leangbukta 14:00 ankom Verdens Ende 17:30. Nå er klokka 20:15, kanonvær 23 grader ute ennå. Lite vindpust, varmt så svetten renner ennå I havne er det plass til flere båter, bare man vil ligge longside utenpå hverandre, noe som det oppfordres til på plakater i havna. Nydelig sted, fantastisk.vær, nå er ferie i Norge godt. I morgen går turen til Langesund, der skal jeg ligge privat, men informerer om havnen, da jeg tar meg en tur innom der. Ellers skal Ole Paus spille, så stikker innom en tur på den konserten.

 

God kveld til alle :smiley:

Link to post
Share on other sites

Havna i Nevlunghavn er ikke av de største. Jeg lå med dregg akter rett utenfor innløpet til den indre havna. Sikkert plass til 10-15 båter der. Hvis fare for nordavind bør en sjekke at dreggen sitter (sandbunn, ca 4 meter dypt). Men for et trivelig sted :-)

 

...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Nok en flott dag. Blåser en del mer i dag. Stille og rolig i havnen på Verdens Ende. Ikke mange som er oppe ennå. Sitter selv med kaffekoppen og nyter starten på dagen.

Håper vinden roer seg litt mer, så starter jeg vel opp om 2-3 timer. For øvrig ble ikke havnen mer fylt opp enn det jeg sa i går.

Link to post
Share on other sites

Ankommet Langesund, ligger like ved gamle gjestehavna, den som avbildet i havneguiden. Ikke en båt der, men noen båter ved den nye gjestehavna. For 30 minutter side var det fortsatt plass til mange flere der. Nå begynner Ole Paus konsert her om en times tid. Flott vær, men kommer og går litt med skyer. Noe vind her i dag.

Link to post
Share on other sites

Da ligger vi i Risør. Nå løyner vinden, har blåst en del i dag. I havnen her er det fult, men det er plass til båter longside utenpå hverandre. Superværet fortsetter, så til nå en fantastisk tur. Transportmessig gikk jeg utenskjærs i dag, Effektivt, men man ser jo mye mindre. I morgen satser jeg på Arendal eller Grimstad, værmeldingen er veldig bra både med sol og lite vind, så kan hende det blir Grimstad.Fylte diesel i Langesund i dag, pris 10.95 pr. liter, ikke noe spesielt billig det da :pray:. Ikke sett andre båter med båtplassenvimpel ennå, men går en tur i hver havn jeg er i og ser etter det.

Link to post
Share on other sites

Var ikke mye båt i Grimstad når vi var der heller. Kr Sand , Ny Hellesund og Mandal hvor jeg er nå var mer trøkk.

Merker stor økning denne uka kontra forrige. Feriestarten og godværet er nok mye av grunnen.

 

 

Mye vestlendinger på vei rundt neset og østover nå :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Noen steder det var mye vind i natt? Gikk forbi en seilbåt med knukket mast i Kragerø i dag og merket det tok skikkelig tak i hytta med vind fra nord/vest i natt. I Asker veltet det seilbåter på land og enkelte trær gikk over ende.

Var det båter som slet seg?

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Vi lå i ny Hellesund i natt.

Ble bekymret for prognosene utpå kveldingen som sa 10 m/sek fra nord fra sent på natten.

Det var en ugunstig vindretning for der vi lå, så det ble ikke så mye søvn på meg i natt da jeg jevnlig var oppe og sjekket forandringene.

 

Heldigvis ble det mindre enn fryktet, så slapp å gå derifra på natten.

Virker som det var mer heftig lenger NØ...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har en kompis som ligger på Jomfruland noen dager, I går natt hadde de måttet flytte rundt på båtene i gjestehavna sa han. De hadde holdt på til 01:30 i natt pga vinden. Blåste bra i Langesund med, men nordanvind i Langesund er ikke så ille, synger bare veldig bra i krana til verftet der :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ligger på Jomfruland (kom i går), ved Tårnbrygga.

 

Det stemmer at det blåste hatter og høy her natt til i dag. På vår brygge var det flere som flyttet rundt på båtene sine utover kvelden, men jeg har ikke hørt om noen som måtte gjøre det i natt. Vi lå ytterst på vår brygge og fungerte som bølgebryter for båtene innenfor oss. Vinden blåste over 12 m/s langs brygga, på tvers av båsene. Det er doble båser, men mange (oss inkludert) lå alene i båsen. Vi la båten litt på skrått i båsen for ikke å få bølgene rett i siden, men heller litt på skrå. Mange la ut diagonale tau fra ytterste punkt på båten og så langt ut på brygga som mulig for å avlaste utriggerne.

 

En bryggenabo sa i går ettermiddag at det hadde røket en utrigger på en av de to bryggene et par dager tidligere på grunn av vind/bølger/belastning.

 

Det var en relativt huskete og bråkete natt, med lite søvn...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Da er jeg ankommet Arendal. Nok en flott dag. Her er det rikelig med plasser i gjestehavnen, tipper 3/4 full. I dag er det mere trøkk i båttrafikken, man merker at flere er på sjøen. østlendinger, vestlendinger og sørlendinger i havna her nå. Har ellers truffet to fra båtplassen i dag. Ella som er på vei nordover kom inn til Risør idet vi drog, håper du fikk fikset drittjobben Ella. Nordic Oceancraft ligger også her i Arendal, han går sammen med 3 andre båter. Hyggelig å ta en prat med folk fra båtplassen. Jeg tok Ella på vimpelen, og NO tok meg på vimpelen, så den gjør sin nytte :smiley:. I morgen blir Lillesand målet. Der kommer jeg til å ligge i ro i ett par dager tror jeg.

Noen som alternativt vet om en grei havn i to dager, hvor båten kan stå mens venner besøkes?

Link to post
Share on other sites

Dro fra finnøya ved Risør i dag og har kommet oss ut i skjæra i blindleia på en utrolig flott plass.

Flott vær og en del båter.

Het blir vi noen dager før vi drar videre.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Kom til jomfruland kl 21 fant en ledig plass inne i moloen, finnes nå 2 ledig plasser ute på flytebryggene!

 

Siste stopp på ferien for i år, i morgen kveld ankommer MaSa hjemmehavn i Langesund :(

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...