Jump to content

Status Østlandet-Sørlandet 2013


Jori

Recommended Posts

Hei,

sitter i regnværet og planlegger litt for sommerens båtferie. I år blir det tur til Sørlandet, hvor langt ned får vi se hva vær og føre bidrar med. I den forbindelse lette jeg litt i gamle tråder for å se om det var noen tråd lik den som heter "Status på svenskekysten". Den er kjekk som informasjonstråd om fulle havner, været, hva å se på de forskjellige stedene, konserter etc etc. Skal selv starte ferien uke 28 og være på tur både 28 og 29. Er dette noe flere kunne hatt interesse av, slik at vi kan holde i gang en info tråd i sommer?

 

Til dere som ligger fast i havner på denne delen av kysten, er det jo også hyggelig om dere kan informere litt om status pr. løpende dags dato.

 

Jeg starter fra Leangbukta, Asker mandag i uke 28, og kommer til å fylle på litt med informasjon hver dag. Håper flere kan gjøre det samme, og går folk i fra Vestlandet, Sørlandet til Østlandet, er jo den informasjonen like velkommen :smiley:

 

Jori

Link to post
Share on other sites

Sitter i regnværet i Risør kom hit torsdagskveld fikk med oss sommeråpent.

Vurderer og gå til tvedestrand i kveld! Først innom på akvariet med ungene.

 

Har aldri gått lenger syd enn Risør så er litt spent på hvor det er fine strandmuligheter på turen til kr.sand!

Og egentlig hvilke muligheter man har til og gå innaskjærs fra Risør og sørover!

 

Er ledige plasser i gjestehavna i Risør iallfall både på på steinbrygga,flytebryggja og inni hullet.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder strand vil jeg anbefale et besøk på Merdø. En uthavn med offentlig brygge ved innseilingen til Arendal fra syd. Flott strand der.

 

Tiltredes! Merdø er en av de aller fineste plassene!

 

Ellers kan jeg berette at jeg tilbakela strekningen Grimstad - Lyngør - Jomfruland - Stavern - Tønsberg - Fredrikstad i forrige uke og registrerte at det ennå var lite båter ute, og dertil god plass i gjestehavnene. Det gav oss bl.a en sjeldent fin overnatting og solskinnsmorgen i Lyngør :)

 

bilde

 

Én dag med skitvær og landligge (i Stavern), ellers mye bra - som regel er det bedre vær ute på sjøen enn inne på land.

Link to post
Share on other sites

Flott at tråden er i gang. Leser og legger meg på minne, selv klargjør jeg båten for turen. Blitt mye bytting av ting i år. 20 år gammel båt merker alder på elektriske ting etter hvert. Men nå begynner båten å bli klar, alltid noe man kan gjøre noe med, som ankervinsjen fremme, men verden går fint videre uten at den virker med så.

 

Mandag om en uke er jeg endelig i gang. Satser på å gå fra Leangbukta til verdens ende på første dag.

Link to post
Share on other sites

Hei. Så denne tråden først nå.

 

Vi er på vei nedover på Sørlandet i år.

Nå ligger vi på Nautholmene utenfor Lyngør i en trang vik i le for vinden.

 

Jeg poster endel i denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/98747-ny-baat-integrity-346-trawler-hjem-fra-nederland-hentetraad/?p=1459145 Poster litt bilder og div. Info underveis.

 

Mitt tips er å komme seg fort ned til Kragerø eller Risør/ Lyngør. Det virkelige Sørlandet med klart vann, nydelige naturhavner begynner der i mine øyne :-)

Veldig ofte blå himmel litt langt ut i skjærgården mens man ser det går svarte tordenbyger bare noen hundre meter lenger inn.

 

God ferie :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Åhhh. Hvilken båt var dere i?

Leser via tapatalk, så ser ikke signaturen om det står der :-)

 

Hvor går ferden videre? Vi er på vei inn i indre lei mot Tromøysundet nå med Arendal som mål i dag :-)

 

 

bilde

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Åhhh. Hvilken båt var dere i?

Leser via tapatalk, så ser ikke signaturen om det står der :-)

Hvor går ferden videre? Vi er på vei inn i indre lei mot Tromøysundet nå med Arendal som mål i dag :-)

SAP -from my iPad )

o

 

Marex290SC, skjønte det var deg på vimpelen. Videre til Grimstad i morgen...tror jeg. Skal til Kristiansand i helga, videre til mandal etterpå.

Link to post
Share on other sites

Er mye ledige plasser i Arendal nå iallefall. Hadde en flott tur fra Risør og ned idag, brukte nøyaktig 3 timer ferdig fortøyd !

 

Vår erfaring fra hele Sørlandskysten i forrige uke også, interessant at det fortsatt er slik. For eksempel var vi to båter som lå over i Lyngør. Det gjør noe med humøret å slippe å slåss om plassene i gjestehavnene, det er en stor fordel med tidlig ferie. Spørs om det blir sånn ut i neste uke...

Redigert av Goodwill (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi ankom perleporten Risør kl 2330 lørdagskveld, da var det ikke en eneste båt der. Helt utrolig, vi fikk dagsgjester på besøk søndag før det kom 7-8 båter og overnattet der utover kvelden!

Generelt lite båt om dagen, men med været som er meldt fra i morgen av så tipper jeg siste ferieuken blir en kamp om plasser igjen :/!

 

Går fra Arendal straks og ut til merdø noen dager, før vi setter snuta tilbake mot hjemmehavn i Langesund mot neste helg!

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Hei. I dag har jeg kjørt vår lille Stormway F23 til Moss og returnert med vår "nye" Nimbus 32 Ballista.. 12 timer tur retur med pauser og kjøp av ny båt. Dårlig vær begge veier men utrolig lite folk å se på den lille strekningen vi gikk innaskjærs fra Lyngør til Arendal.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Bakgrunn for ny brygge er at det gamle rådhuset måtte speile seg i vannet. Derfor måtte den østre delen av gjestehavna flyttes. Rikskulturarkivatørgeneralene bestemte det. Dermed tok havnefogden i Arendal tak i det. Flyttet alt i løpet av vinteren. Går dere inn på Arendal havn sine websider ser dere planene for fremtidig gjestehavn. Spennende...

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Havnen er bra den og med vår driftige havnesjef Rune Hvass kan det fort bli noe ut av planene i årene som kommer. Så får vi heller leve med at noen mener at det gamle Rådhuset ser best ut uten båter foran....Selv om det i seilskutetiden lå kjukt av båter der.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...