Jump to content

Status Østlandet-Sørlandet 2013


Jori

Recommended Posts

Da har vi forlatt Arendal og setter kursen mot Lillesand. Det har vært et flott opphold og jeg fikk hilst på både Jori og Sap som var veldig koselig. Sap hjalp meg med termostatene og ser foreløpig ut til å være i orden. Jaggu spanderte han ikke en youghurtis i byen også :smiley: håper kjølvannet krysses igjen!

 

Flotte Karma på vei ut havna

bilde

 

På vei ut fra Arendal

bilde

 

Havsøysund

bilde

 

Kystvakta lå på lur

bilde

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Godt å høre at tempen er normal igjen Julie :-)

Ble kompressorene tette også?

 

Litt av et surprise attack du kom med på restauranten i går må jeg si, men et veldig hyggelig et :-)

Neste gang er det min tur, ok? ;-)

 

Vi satt også stor pris på å møte Julie og Jori :-) Vi tre ble sittende og skravle ut i de sene timer i går. Hyggelig !

Håper vi møtes igjen ila ferien

 

Vi har flyttet oss til Lyngør i dag. Ligger på utsiden av Lyngør på Langolmen ved "smellen" nesten ut i havgapet.

Ytterst her, ved visse bølgeforhold slår bølgene inn i et slukt som etterhvert blir overbygd av fjellet. Det blir et ordentlig drønn og spruten står langt til værs.

 

En av de vi ligger med har vært på hytte i området siden barndommen og kan hver krok ut og inn.

Mulig det blir litt krabbeplukking i kveld hvis det løyer :-)

 

 

 

bilde

Jori på vet ut

 

 

 

bilde

Mange gikk ut i dag da det var litt mindre vind. I går var det smekkfullt av folk som søkte ly for vinden.

Julie III midt i bildet. En av de få flotte T34 med hvitt skrog, og Julie var et meget godt eksemplar. Flott båt :-)

 

 

Et tips for de som ikke har kjørt der er å gå på leden på utsiden Av Sandøya på innsiden av alle småøyene. Utrolig flott led med hundrevis av idylliske plasser man kan ligge i godt vær.

Vi synes Risholmene er flotte :-)

 

bilde

 

 

 

bilde

Her ligger vi nå

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@Sap: Du skal få lov hvis jeg kan rive i en is ;) Veldig hyggelig bekjentskap med dere og resten av armadaen din. :wink:Tempen varte helt til Lillesand, da gikk styrbord kald... Men nå har du lært meg triksene :wink:Var en fin tur etter store deler av Sap sin track fra Arendal til hærlige Lillesand. Var trangt om plassen så ligger longside utenpå en annen båt. De ligger 2-4 utenpå hverandre her :smiley:Rent blått vannbilde

Hørte ikke kona di noe så var det ikke dere. De de gjalt kom med høy baug mellom bryggene og fikk vite det. Da beklager jeg uttalelsen min.

(ja, det er flytebrygger begge de to som stikker ut fra moloen i gjestehavna. :-) )

Tror nok du skøyt med krutt mot feil båt ja :wink: Inn mot havna tror jeg vi laget like mye krusninger som det var i kaffekoppen før hendelsen din. Finnes mange båter med targa :wink:

Link to post
Share on other sites

Vi gikk 3 båter fra Viksfjorden på formiddagen. 1 båt gikk hjem til Sandefjord, 1 båt ble igjen i Stavern, og vi gikk til Åbyfjorden ved Langesund. Det var en del gammel sjø utpå så det bølget en del ved Rakkebåene. En båt hadde problemer utpå, men det var to båter som bistod til redningsskøyta kom. All honør til de som bistod, det var ganske bølgete der de lå rundt havaristen. Jeg hørte samaler på vhf, og det virker som de hadde god kontroll så jeg blandet meg ikke inn men gikk sakte forbi.

 

Vel fremme i Åbyfjorden fant vi oss en fin plass på syd siden av Skokleøya. Etter en times tid kom det en del vind fra vest og vi fant ut at det var bedre å legge seg på nordsiden av øya. Nå ligger vi der på en liten brygge sammen noen hyggelige naboer som ankom litt etter oss.

 

Frua og jeg tok en jolletur til Langesund. Det var fortsatt gammel sjø, og etter en stund så kommer det fra frua; Faen der mista jeg en maske!!

Jeg prøvde å fortelle at det ikke er helt ideelt å strikke på jolletur men jeg vet ikke om det gikk inn:)

/per

Link to post
Share on other sites

Frua og jeg tok en jolletur til Langesund. Det var fortsatt gammel sjø, og etter en stund så kommer det fra frua; Faen der mista jeg en maske!!Jeg prøvde å fortelle at det ikke er helt ideelt å strikke på jolletur men jeg vet ikke om det gikk inn:)
:lol: :lol: Eneste maske som hører med i en jolletur med høy sjø må vel være dykkemaske :wink:Sent from my iPhone using Tapatalk
Deal Julie ;-)Flotte bilder :-) tresjekter ER liksom Sørlandet :-) helst med pilssnor hengende ut bak og noen glade sørlendinger oppi ;-)
Helt enig! Som denne snekka vi så i Arendal :smiley:besu4aja.jpgSent from my iPhone using Tapatalk
Link to post
Share on other sites

Heisann Sap og Julie, fine bilder dere tar, må lære meg å legge inn bilder i tråden jeg med.

Gikk indre led fra Arendal til Lyngør (gikk igjennom den med sap før jeg reiste), fantastisk tur, ett par passeringer med bare 10 meters klaring til sidene. Gikk turen i 6-7 knop, brukte 3 timer. Ligger nå på utsiden av Askøya på Lyngør. Ligger en 30 talls båter i uthavn her. Helt blikk stille nå, så blir nok krabbetur da Sap. Lyse etter krabber som vi gjorde ved Lista i min barndom, har noen slektninger i Farsund som jeg var med på slik krabbefangst.

Dette må være den vakreste kvelden på 1.5 uke. Fortsatt 23 grader, og er nå utenfor solens rekkevidde, helt blikk stille, nå er Norge vakkert og båtlivet herlig.

 

Takk Julie og Sap for en hyggelig båtkveld i går, vi utvekslet mye god erfaring der.

 

I kveld er jeg nok ikke mye på, da min pc tømmer seg altfor fort på strøm gitt, sukk.

Link to post
Share on other sites

Vi var ute for å lystre krabber i natt på en holme rett utenfor her i havgapet. Dessverre var det litt mye dønninger som rullet inn, så det ble litt utfordrende med en 8 fots gummibåt som ble kastet frem og tilbake i svellet.

 

Vi så mange, men fikk rett og slett i tak i dem da de enten var for dypt eller så ble vi kastet for mye rundt :-(

 

Én fikk vi tak i og en annen vant til slutt etter at vi hadde jaget han rundt over vannflaten, hehe.

Xenonlykta mi på 85w var ideel til lystring.

 

 

 

bilde

Vi måtte gi opp etterhvert og satt tiende isteden. 6 krabber ble det, og et par av dem var gode og røslige :-)

 

 

 

Mens vi fartet rundt med lykta i natt begynte det å sprette rundt oss. Var en lang og slank fisk som virket å leke seg i vannflaten.

Når vi satt lykta på han virket han helt paralysert, så jeg sa "vi prøver".

Kjørte 15 meter bort til han, og han svømte rett inn i hoven for egen maskin :-)

 

bilde

Vi har ikke noe fiskebok med oss og kjenner ikke igjen denne karen. Han hadde et nebb alà sverdfisk

Noen som kan tyde ut i fra bildet hva det er?

 

Ps: karen ble sluppet ut for å vokse seg stor og sterk. Kan ikke si det samme for krabbene, hehe ;-)

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takker Bastard :-)

Er de gode matfisk, og blir de større?

Denne var vel 50-70cm, men ikke mange grammene.

 

Det var merkelig oppførsel på denne. Mulig han ble paralysert av 85w xenon. Han var rundt oss i et par minutter før han ba pent om å få svømme inn i hoven :-)

 

@julie: neste år kommer både fisk og krabber opp ferdig kokt, lol :-)

 

@jori: utrolig hyggelig å møte deg også :-) vi tusler litt oppover i dag. Et sted mellom Risør og Jomfruland tenker jeg.

Vi ligger vel her et par timer før vi går. Bare å rope på k77 :-)

Her ligger vi Jori :-)

bilde

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en vaskekost til den nette sum av 39,- på Maritim i Arendal som skulle testes i dag:

 

bilde

 

Mulig det var en grunn til prisen. Varte ca 1 sek :smiley:

 

bilde

 

 

Mange båter har flyttet på seg i Lillesand i dag, så nå ligger det ingen utenpå hverandre samt noen ledige plasser :smiley:

 

 

bilde

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Takker Bastard :-)

Er de gode matfisk, og blir de større?

Denne var vel 50-70cm, men ikke mange grammene.

 

 

Har ikke smakt på Horngjel selv, men det er matfisk ja, med masse bein

 

Ifølge Store Norske Leksikon;

 

"

Horngjel, benfiskart i horngjelfamilien. Ryggen mørk, blågrønn, sidene sølvblanke, buken blåhvit. Kjevene er trukket ut i et langt, tynt nebb og forsynt med små tenner. Opptil 90 cm og 1,2 kg. Blir kjønnsmoden 2 år gammel, ca. 50 cm lang. Gyter pelagiske egg i mai–juni. Eggene, som er 3 mm i diameter, har klebrige hår som fester dem til drivende tang o.l. Lever av plankton og små fisk.

Utbredt fra Middelhavet til Trøndelag, sjelden lenger nord. Fiskes på sør- og vestlandskysten, ofte sammen med makrell. Største fiske fra Spania, Italia og Danmark. God matfisk med fast, hvitt kjøtt. Bena er grønne og blir blågrønne ved koking. Fargen skyldes et jernfosfat, vivianitt."

Link to post
Share on other sites

bilde

Vi har ikke noe fiskebok med oss og kjenner ikke igjen denne karen. Han hadde et nebb alà sverdfisk

Noen som kan tyde ut i fra bildet hva det er?

 

Ps: karen ble sluppet ut for å vokse seg stor og sterk. Kan ikke si det samme for krabbene, hehe ;-)

 

 

 

SAP -from my iPad )

 

Ser at du har fått god forklaring fra Bastarden når det gjelder Horngjel alt.

Første gangen jeg fikk Horngjel var på stang når jeg prøvde makrellen. Den var nok noe større enn den du har på bildet, men jeg skvatt så jeg holdt på å miste både fisk og stang akkompagnert av et aldri så lite hyl.

Dette er en del år siden og min "Besta" som den gang var i livet kunne fortelle at Horngjel var en mye brukt matfisk under krigen. Mye ben var det dog og en blågrønn farge på dem. I følge henne var smaken bra ! (jeg lot den jeg fikk gå og smakte ikke selv)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Verdensmesteren i triksing med fotball, barneshow og sjølveste Gaute Ormåsen sto for underholdningen på VG Sommershow i Lillesand.

 

bilde

 

Vi gikk deretter opp i høyden for å få oss en matbit. Stengte dessverre, men et flott sted :smiley:

 

bilde

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Artig historie med Horngjellen VannTro :-) Skjønner godt at du kvapp litt. Den ser jo litt spesiell ut for å si det forsiktig...

 

Gøy med klart vann Julie :-) vi er ikke direkte bortskjemt med det inne hos oss dessverre :-( mellom Korshavn og Farsund kunne man se bunn på ca 10 meter om det var lys sand. Herlig følelse :-)

 

Vi er 10nm syd av Rakke nå på vei mot Koster, så Sørlandet ser ut til til å være over for vår del for i år.

Kos dere videre :-)

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Følger deg på AIS Sap, du er over halvveis nå kan det se ut til :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei Sap, Nautholmene la jeg til ved i går, så ikke langt unna deg. Dessverre har min VHF gradvis blitt dårligere og dårligere. Startet med at håndsettet ikke alltid var med, i går fikk jeg ikke sendt eller tatt inn noe etter noen minutter på, i dag er den helt død. Navmann 7100 fra 2008 med ekstra håndsett ute. Må kjøpe ny, siden jeg ikke er god nok på å reparere slik fin elektronikk. Derfor ikke hatt noen suksess med å rope deg opp Sap. Men på slutten tok den ikke inn tjøme radio eller nabobåten da han pratet med noen i går. Får bytte til uken og komme sterkere tilbake da. Skjønner Sap nå gjør feriesvenske av seg, og Julie er glad sørlending med VG show og greier. Han "derre" Gaute Ormåsen kommer forresten fra den andre siden Mjøsa av mine hjemmetrakter. (dog må man bruke bil for å nå Mjøsa (lol))

I kveld ligger jeg i Kragerø, fantastisk vær 29 i havna nå. Til og med vannet er godt her ca 20 grader. Havnen er ett flott anlegg, 95% fult, så er igjen en plass eller to så jeg nå, stadig noen som reiser virker det som.

 

Til fiskeekspertene, denne Horngjelden er det samme som Makrellstør? Fisket mye i Austevoll når jeg hadde min første svigerfamilie, og de hadde litt andre navn på fiskene en vi i sør-øst. Mye spennende fisk jeg også der. Bla. ble jeg en kløpper på å ta Pale, hehe (ikke mye spennende men ett ukjent navn for oss i øst på småsei)

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at du følger med oss :-) 26nm igjen til utenfor kostersundet nå. Herlige dønninger på opptil 2-3 meter inn på BB hekk gjør at Karma girer litt og Ray (autopiloten) jobber endel.

 

Frøken stril ligger nede i køya og purker (tror jeg) med sjøsykeplaster bak øret :-)

 

Gikk veldig bra etterhvert som hun fikk bevegelsene inn i kroppen :-)

 

Det svinger litt mer her oppe nå og jeg blir nok passe red-neck etter endel timer med sola i nakken, lol.

 

 

Ca 10 nm inn til Svenner ser jeg nå.

Det meste av strømmen har gitt seg heldigvis. Var over 1,5 kn syd av langesundsfjorden. Rett i mot selvfølgelig.

 

bilde

 

 

Passerte det tyske seilskipet Thor Heyerdal nå med 150 meters avstand for 2 min siden. Han kom fra skagen tror jeg

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

 

Til fiskeekspertene, denne Horngjelden er det samme som Makrellstør? Fisket mye i Austevoll når jeg hadde min første svigerfamilie, og de hadde litt andre navn på fiskene en vi i sør-øst. Mye spennende fisk jeg også der. Bla. ble jeg en kløpper på å ta Pale, hehe (ikke mye spennende men ett ukjent navn for oss i øst på småsei)

 

Makrellstør (størje) er mere kjent som tunfisk

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...