Jomes Startet 3.Juli.2013 Del på Facebook Startet 3.Juli.2013 Jeg har 3 stk batterier a 140 amper, derav et er forbehold motor, og de 2 andre er bruksbatterier. Men jeg synes kjøleskapet bruker utrolig mye strøm av de 2 bruksbatteriene. Da tenker jeg på feks en helg på en holme uten landstrøm. Kan jeg feks kjøpe et rimelig solcellepanel og et fjerde batteri, som bare tilhører kjøleskapet. Eller er det noe annet lurt jeg kan gjøre ? og evnt hvor mye strøm bruker et slikt gammelt kjøleskap ? båten er en Risør ac 27, vet ikke om det er noe orginalt fra den tiden. og hvor stort solcelle panel må jeg evnt ha for å få tilfredstillt kjøleskapet? Tips mottas :-) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Arild81 Svart 3.Juli.2013 Del på Facebook Svart 3.Juli.2013 Du må komme med litt mer info om kjøleskapet, størrelse, merke, alder Er kjøleskapet veldig gammelt så skrot det, kjøp nytt. Nye i dag bruker lite strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Juli.2013 Del på Facebook Svart 3.Juli.2013 Mitt gamle brukte 7a konstant. Det nye brukte ca 1,4a. Enorm forskjell. Har du to batt på 100ah så kan du rekne med å ha 50% disponibelt. Mao 100ah. Eit gammelt kjøleskap kan tømme det på 15timer. Eit nytt kan drives i 80-90 timer. Ideelt sett. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lucky Strike Svart 3.Juli.2013 Del på Facebook Svart 3.Juli.2013 Som generell veiledning kan jeg bruke mitt kjøleskap Coolmatic RD-80B 80 liter. Det er oppgitt til å bruke ca 40W (ca 3,5A) når det går. Ved ca 20 grader skal det gå ca 1/3 av tiden. Regner man ca 1,5A i 24 timer blir det 36Ah i døgnet. Dette gjelder nok når kjøleskapet har gode driftsforhold. Ellers kan det bruke mer. Selv har jeg etterisolert det ved å lime plater av liggeunderlagsplater der hvor dette har vært mulig. Og sjekket at luft kan sirkulere fritt bak ved varmeveksleren. Noen kjøleskap kan tilkobles ekstra vifte. Jeg har installert en PC-vifte på toppen som går når kjøleskapet går. Har du sjekket at lyspæra ikke står på når det er lukket? Jeg måtte justere bryteren min en gang for å hindre dette. Solcellepaneler er bra, men man må gjerne kutte oppgitt effekt med 50-75% som et gjennomsnitt på grunn av natt, dis, gråvær og ugunstig solvinkel. Selv ville jeg ikke brukt mindre enn et 120W panel for å backe opp kjøleskapet over litt lengre tid. Kanskje ikke nok det heller. Relativt hyppig bruk av andre ladekilder vil redusere behovet. Mindre solcellepaneler vil jo også bidra til at batteriutladningen minsker, og dermed øke tiden man kan være uten annen lading. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Juli.2013 Del på Facebook Svart 3.Juli.2013 Det er vanskelig å komme særlig under 1A i gjennomsnittlig forbruk. Og da snakker man bare om å kjøle ned den varmen som kommer inn via isolasjon/dørpakning. I tillegg kommer belastingen hver gang døren åpnes, selv om denne ikke er stor. Fylles skapet med romtemperert øl og mineralvann vil jo forbruket stige opp mot at motoren går kontinuerlig, ca 4A med Danfoss kompressor. Har nevnt noe man kan gjøre for å redusere strømforbruket her: https://baatplassen.no/i/topic/17756-kjoeleskap-i-baat-reduksjon-av-stroemforbruk/ Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 3.Juli.2013 Del på Facebook Svart 3.Juli.2013 Har selv et Solara flexibelt på 45W og et helt nytt kjøleskap Waeco CR65. På solfylte dager så holder spenningen seg på batteribanken over 13volt. 2stk Sønnak nautilus 115Ah. Altså kun avhengig av gode solforhold. Kan sterkt anbefale Solara panel. Skikkelig kvalitet, men det koster litt. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Byttet nettopp ut mitt kjøleskap fra 1998 da det brukte mye strøm. Det ny ligger på ca 1 amp/t ifølge batteriovervåkeren. Tror det blir bedre og billigere på sikt enn solcelle og nytt batteri eksklusivt for kjøleskapet. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Vårt solcellepanel på ca 40 w har halde kjøleboksen på ca. 250 liter kald i eit par mnd. i strekk. Dette medan båten låg på svai utan folk ombord. Eg trur det er ein god idee å få ned straumforbruket, på kjøleskapet, fyrst. Deretter er det tid for å sjå på alternative ladekjelder. Ein annan føremon med solcellepaneler er at helgeturane startar med fullada batteribank, om du ikkje har forbruk på. Eg føretrekk færrast mogeleg batteribankar. Dvs. kun ein til start og ein til forbruk. Ask Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Hvordan er kjøleskapet koblet til batteriene ? I mine foreldres gamle Nidelv stod det 2 batterier og ett kjøleskap. Batteriene var skilt med en skillediode. Ett til start og ett til forbruk. Vi hadde aldri problemer med at kjøleskapet stoppet over natten, men min søster klagde på dette. Jeg sjekket lading og en hel masse, men fant ikke ut av det. Bruksmønsteret var at vi brukte båten masse på våren, men da dags- og ettermiddagsturer. Det var sjelden at vi brukte kjøleskapet da, men det hendte. Så hadde min søster båten 2. uken i juli. De fikk alltid problemer. Så hadde vi den omtrent resten av sommeren. Mine foreldre sluttet med båt når de begynte med golf. Ett år skulle jeg sjekke litt tidlig, og forsøkte å måle strømmen som gikk gjennom kjøleskapet med multimeteret. Sikringen gikk i ett, og jeg merket at det kom en solid gnist når jeg skulle koble kjøleskapet til igjen. Selv om kjøleskapet var avslått. Jeg regnet med at kompressoren var gåen, og vi begynte å kikke etter nytt kjøleskap. Mine foreldre brukte jo ikke båten, og jeg ville ha seilbåt, så ingen ville legge mye penger i nytt kjøleskap. Etterhvert kom jeg i kontakt med en kar på verkstedet hos Danfoss, for om mulig å få tak i bare kompressoren. Han fortalte meg at det var helt normalt at det gikk mye strøm når kompressoren ble koblet til, og at det deretter gikk litt strøm, hele tiden, selv om kjøleskapet var "slått av". Feilen var at det gikk konstant ett lite strømtrekk til kjøleskapet, og dermed ble forbruksbatteriet tappet ned. Når jeg var ute med familien gikk vi gjerne til Lillesand eller Arendal før vi la oss for natten, og vi forflyttet oss gjerne endel hver dag. Så vi ladet opp forbruksbatteriet hele tiden. Min søster (og svoger) gikk gjerne bare over Groosefjorden før de la seg til for natten. Og de lå gjerne flere netter på samme sted. 10 minutters gange var ikke nok til at batteriet klarte seg gjennom natten. 1-2 timer var nok. Så spørsmålet mitt er om du har en egen bryter som kobler bort batteriet når du ikke bruker det, eller om står tilkoblet konstant, også når du ikke er i båten. En bryter til et par hundrelapper er litt enklere enn ekstra batterier og solcellepanel... Jeg regner forresten med at du har kompressordrevet kjøleskap, og ikke et slikt termoelektrisk(?) som står å kjøler hele tiden. Jeg vet hva slags kjøleboks jeg skal ha når jeg begynner på innredningen i min båt. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Fusebox Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Her er vårt eksempel, etter at vi nettopp byttet ut et gammelt Engl 52 ltier til fordel for Isotherm 65 liter. Jeg satte for moro skyld opp et lite testoppsett som målte kjøle- og strøm egenskaper under like omstendigheter. Begge kjøleskapene ble kjørt under like driftsforhold, med 2 x 4 liters vanndunken i, romtemperatur, og åpen installasjon (ikke som i båt, der de gjerne er lukket inne i skap, benker eller lignende) Engl : Oppgitt til ca 5 ampere under drift, men jeg målte opp mot 7 ampere under drift. Gjennomsnitt forbruk ved ca. 3 grader temperatur i kjøleskapet, etter at kjøleskapet var i optimal drift (nedkjølte vanndunker til 3 grader) : 1,8 A. Isotherm : Oppgitt til ca. 40 Watt i drift, tilsvarer ca. 3 ampere, men jeg målte ca. 2,3 ampere under drift. Gjennsomsnitt forbruk ved ca. 3 grader temperatur i kjøleskapet, etter at kjøleskapet var i optimal drift (nedkjølte vanndunker til 3 grader) : 1,1 A. Her er det to tydelige forskjeller. Først forbruk under drift. Engl trenger tykkere ledninger for å ikke gå under "cut-off" spenningen som gjerne er på rundt 11 volt. Hvis kjøleskapet hele tiden stopper og starter, så bruker det mye strøm uten at det skjer nevneverdig. Andre er strømforbruk i snitt. Engl bruker 24 x 1,8A pr. døgn = 43,2 Ah/døgn (Ah = Ampere-timer, totalforbruk) Isotherm bruker 24 x 1,1 pr. døgn = 26,4 Ah/døgn I Isotherm kjøleskapet kan vi produsere isbiter i fryseboksen (som holder ca. -6 grader), hvilket var umulig i Engl kjøleskapet. Hvis vi bare ser på kjøleskapet som forbruker blir det slik : Når du ser døgnforbruket til Isotherm, som er 26,4 Ah/døgn, vil du måtte produsere dette hver dag for å være i "0". I praksis så har vi funnet ut av alt vi klarer å tilfører via solpanel vil strekke tiden vi har ute. Hvis du har 2x140 tilgjengelig, vil du kunne bruke 50% av dette for å ikke slite voldsomt på batteriene, det blir 140Ah tilgjengelig. 140 / 26,4 = 5,3 døgn. Hvis du installerer et solpanel på 80Watt (som vi har) med en god regulator, får du ca. 5Ah når det er optimale forhold for panelet. Dette er nesten skyfri himmel, og ca. 5 timer (mellom kl. 11 og 16). Det gir deg 25Ah pr. dag. Det kan variere noe i forhold til hvilken regulator du bruker. Noen er bedre enn andre. Gjelder også for forskjellige typer solpanel. Vi målte med Exergon 80 Watt panel, med Victron MPPT regulator (minste 15A typen). Da er du nesten selvforsynt med strøm til kjøleskapet. Hvis du går ned på solpanel størrelsen, vil tilførselen (eller ladingen) bli mindre. Si du går ned til 40W. I teorien (men neppe i praksis) gir dette da ca. 2,5Ah tilførsel, hvilket tilsier at du dekker omtrent halve dagsbehovet for kjøleskapet. Da kan du doble lengden du har kjøleskapet i drift i forhold til kun batteri. Kjøleskapets "kostnad" blir da : (26,4 - (2,5 * 5) = 13,9Ah pr døgn, hvilket gir deg 140/13,9 = 10 dager drift. Håper ikke jeg har glippet med matematikken her nå :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Et lite spørsmål Fusebox. Når du sier at du under optimale forhold får 5A (at du sa 5Ah er vel skrivefeil), hvordan er da panelet rettet inn? Har du det på et stativ slik at det er rettet rett mot solen? Jeg har selv 2stk 68W paneler montert flatt på dekk som maksimalt gir 5 - 6A. Dette også med en MPPT regulator, Max Power fra Naps. Og disse mnålingene dine, er de manuelle målinger med termometre, amperemetre og voltmetre som du stadig har avlest? Jeg er nemlig på jakt etter en analog/digital-omvanler som kan kobles til en PC og logge dette uten tilsyn. Men jeg finner ikke noe i en prisklasse som er for amatører. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fusebox Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 (redigert) Hei Lars, Ja, det var kanskje en skrivefeil :-) Er jo 5A målt med amperemeter, men likevel 5Ah, vil jeg tro, såfremt Ah også kan brukes ved tilførsel :-) Jeg foretok et eksperiment hjemme i februar, med to forskjellige regulatorer. Denne fra Solarland, http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/laderegulatorer/regulator-for-solcellepanel-5a og denne fra Victron, http://www.bluemarinestore.com/victron-energy-blue-solar-mppt-70-15-solar-regulator.html Det jeg målte med de to forskjellige regulatorene, var enten 3,8 og 4,8 A (altså 1A i forskjell) eller så var det 4,8 og 5,8. Må innrømme at jeg ikke husker helt, selv om det er en ganske vesentlig forskjell. Jeg -tror- det var 4,8 og 5,8, da jeg husker jeg synes det var veldig bra å være så nær max teoretisk strøm (80W/12V=6,66A) Jeg laget et program på PC tilkoblet en Hall-effect komponent (beskrevet f.eks. her : "http://machinedesign.com/archive/high-five-high-side-current-sensing") som målte strømmen og logget denne over tid, og dermed ga et gjennomsnitt. Derfor kommentaren om nominell drift etter at skapet er kjølt ned, og ikke i prosessen ved nedkjøling som krever noe mer energi. Avlesningen av sensoren ble utført med en Atmel AVR microkontroller (kalibrert mot ordinært multimeter) og videresent til Visual Basic program på PC over RS232. Tok dessverre ingen screenshots under test, men her er hvordan programmet ser ut : Målingen med temperatur ble utført med et digitalt termometer, uten logg, som kun lå i skapet for kontroll. Hva er det du vil logge ? Den sensoren jeg brukte hadde område +/- 50 Amp, og jeg kunne måle med 0,01 A oppløsning. Spenning kan jeg også logge ganske enkelt, men avhenig av en spenningsdeler da området er kun 0-5 V (eller VCC på mikrokontrolleren). Spenningsdeler lager vi jo enkelt :-) Redigert : Ser nå at det selvsagt er panelet du vil logge. Det er også min intensjon etterhvert. Skulle være kurant nok å få det til. Er du god til å lage kretskort ? Jeg kan tegne skjema :-) Redigert 4.Juli.2013 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ove Gram Nipen Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 (redigert) Liten begrepsforklaring: 1 A = 1 ampere. Et mål på hvor mye strøm som går gjennom en krets her og nå. Kan sammenlignes med hastighet. 1 Ah = 1 amperetime. Tilsvarer en ampere i en time eller for eksempel to ampere i en halvtime eller en halv ampere i to timer. Et mål på hvor mye strøm som har gått gjennom en krets over et tidsrom (eller hvor mye du har tappet batteriet). Kan sammenlignes med tilbakelagt distanse. Hvor mye energi et batteri kan lagre er oppgitt i Ah. Et batteri på 100 Ah kan altså levere 1 A i 100 timer (eller 2 A i 50 timer) før det er helt flatt (hvilket er en dårlig idé - men det var ikke det vi skulle diskutere). Redigert 4.Juli.2013 av ovegram (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 (redigert) jeg hadde et eldre engl kjøleskap på rundt 50 liter i gamlebåten, og et 145 amp sønnak dualpower. fra fredag til søndag klarte det nærmest å tømme batteriet. Nå har jeg et kompressorstyrt isotherm på omtrent samme størrelsen, 2 stk dualpower på 145 amp, og kan fint la det stå på i 14 dager. er på sesong 2 nå, og har ennå ikke mått sjalte om til startbatteriet for å få start. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg byttet ut kjøleskapet først. Er ikke sikkert du trenger å gå til mere drastiske skritt enn det. Redigert 4.Juli.2013 av Pettern1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Arild81 Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Konklusjon Kjøp nytt kjøleskap!!! Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 4.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Takk for mange gode svar. Dette skal være en danfoss, eller er det bare kompressoren. Noen som kjenner til dette skapet. Årstall, og om det er godt skap. selgeren skal ha kr 1500,-. skal jeg kjøpe eller la være ? Bare det ikke er veldig gammelt. Håpet liksom på et kupp jeg nå da . Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Key Freak Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Jeg hadde aldri kjøpt et brukt kjøleskap uten å vite alder på det. Hvis ikke selger vet det, er det trolig nokså gammelt. Kjøp nytt! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Arild81 Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Har det ikke flere merkelapper på seg? pleier å stå en merkelapp på innsiden og på baksiden hvilke merke det er og størrelse strømforbuk osv.... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Hei Lars, . . . . Hva er det du vil logge ? Det er litt av hvert jeg kunne tenke å logge, hvordan kjøleskapet oppfører ser, solcellepanelet, dynamoen landstrøm osv. Løsningen din hadde vært noe for meg tidligere, jeg har flere store pappesker med kretskort (både selvutlagt og etset og Veroboard), men nå orker jeg ikke å gå på et slikt selvbyggeprosjekt. Jeg logget en gang for mange år siden hvordan kjøleskapet oppførte seg under forskjellige forhold. Men da hadde jeg det med hjem, og brukte en BBC Microcomputer som hadde 4 A/D innganger. Programmet skrev jeg selv i Basic. Og dette opplegget kan jeg selvfølgelig bruke fremdeles, BBC'n er klar til å skrues på, men det blir litt tungvindt å drasse BBC'n, en diger CRT-skjerm, ekstra dtømforsyning og floppydrive ombord i båten. Se bildet under. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
avmønstret5 Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Jeg stusset på at du har tre batteri a 140 amper , hvor ett var startbatteri? Hvilken motor har du som trenger startbatteri på 140 A ? Du burde etter min mening utvide forbruks-banken med alle tre batteriene og kjøpe deg ett nytt (og billig) startbatteri på 70A. Sjekk at det virkelig er ett startbatteri. Selg kjøleskapet og skaff deg en boks m/ lavt forbruk. Kjøp deg solcellepanel f.eks 2 x 50 W. Du er nå selvforsynt med energi, kan leve lykkelig hele ferien, og også ha en rimelig stor forbruks bank. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Jeg stusset på at du har tre batteri a 140 amper , hvor ett var startbatteri? Hvilken motor har du som trenger startbatteri på 140 A ? Du burde etter min mening utvide forbruks-banken med alle tre batteriene og kjøpe deg ett nytt (og billig) startbatteri på 70A. Hørt om baugtruster og ankervinsj? Jeg har et startbatteri på 185 Ah og synes det er passe stort. Kapasiteten er selvfølgelig irrelevant, men for å få grei CCA verdi på denne typen batteri måtte jeg opp i den størrelsen. Startmotoren er ikke noe tema overhodet, den kan jeg nesten starte med lommelyktbatterier (Yanmar 4LHA). Selg kjøleskapet og skaff deg en boks m/ lavt forbruk. Nå er det vel ikke alle som uten videre kan hive ut kjøleskapet og sette inn en boks uten å gjøre om i innredningen? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
avmønstret5 Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Har hørt om det ja men på en 27 fots snekke er det vel ikke så vanlig. For øvrig var det bare et forslag som du slett ikke behøver å takke for;-) . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.