Grimstad1952 Startet 24.Juli.2013 Del på Facebook Startet 24.Juli.2013 God sommer, folkens! Dette er mitt første innlegg, så hvis jeg gjør noe galt, så får dere si ifra. :) Jeg har en Grimstadsnekke fra 1952 som skal sjøsettes iløpet av uken. Båten ble tatt opp sent i november 2012 og har vært på land siden da. Har skrapt rent alt under vannlinjen og hatt på sealer/primer, og har oppdaget at det er store (5-6mm) sprekker mellom noen av bordgangene. Under skrapingen løsnet det mye gammel tettemasse fra natene (sikaflex el.), og det ser ut til at det ikke har vært noe utenom det der som har tettet. Spørsmålet er: skal det være noe der, eller trutner båten når den kommer i vann? Vet at båten er tørr nå, og at mye går seg til når den trutner, men jeg lurer på om det skal være noe mellom bordgangene/i natene som tetter. Har fylt godt på med Farm og Roof7 flere steder, men begynte å kaldsvette litt nå som jeg sitter og leser om "driving". Etter som jeg kan se har det ikke vært noe mellom bordgangene tidligere annet enn mellom kjølbordet og kjølen. Kjølbordet tenker jeg å skru til med skruer mellom de eksisterende spikrene, da noen av spikrene har mistet hodet. Rustfritt eller rustfritt syrefast, tykkelse og lengde er ting jeg funderer litt på. Regner med at jeg stoffer båten i morgen og trykker på med fett/roof7/farm mellom bordene, fyller Farm 80 mellom kjølbordet og kjølen, og så lar jeg den henge i krana en stund for å se hva som skjer. Tips mottas med stor takk! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Kobben Svart 25.Juli.2013 Del på Facebook Svart 25.Juli.2013 Går nok bra, men ville hatt noen døgn med våte filler og vannspreder.. Pass på at du ikke fyller båten med vann! Bunnpluggen må være av. Slike tettemidler fungerer brukbart midlertidlig, men båten bør dreves opp ved neste anledning. Går greit et par sesonger, men ikke stort mer. Med båten hengene i kran og med nok 220volt lensepumper og store mengder margarin, så går det nok bra! Skruer til bordganger må være syrefaste, og bruk skiver så du får godt press på bordet. Viss du har 1" bord, så bruker du 3" skruer, minst.. 3"= 75 mm. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Med båten hengene i kran og med nok 220volt lensepumper og store mengder margarin, så går det nok bra! Skruer til bordganger må være syrefaste, og bruk skiver så du får godt press på bordet. Viss du har 1" bord, så bruker du 3" skruer, minst.. 3"= 75 mm. Nå er du vel kanskje ute allerede, men jeg tror muligens jeg ville brukt vanlig rustfritt og ikke syrefast stål i skruene dersom du har kobbernagler i skuta. Har vel lest det ett eller annet sted her på båtplassen.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Hakkannen Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 (redigert) Går nok bra, men ville hatt noen døgn med våte filler og vannspreder.. Pass på at du ikke fyller båten med vann! Bunnpluggen må være av. Slike tettemidler fungerer brukbart midlertidlig, men båten bør dreves opp ved neste anledning. Går greit et par sesonger, men ikke stort mer.. Enig når det gjelder vanning av skroget før sjøsetting. Men slik jeg forstår det har trådstarter en Grimstadsnekke, altså en klinkerbygget snekke? Hvis så er tilfelle skal den ikke drives slik som en kravellbygget båt for å bli tett. Farm er et utmerket produkt som presses ut etter hvert som bordene trutner i motsetning til herdende masser. Hvis båten er klinkerbygget; er sprekkene lange og "midt" på bordene? Eller har det sprukket mellom bordene, altså i sua? Hvis sprekker i selve bordene kan du også legge på en blylapp over sprekken i tillegg til Farm, for beskyttelse og for å hindre at asfaltkittet blir vasket ut under fart. Dette er en gammel og velbrukt metode som holder tett og er holdbar. Hvis sprekken delvis er synlig også over vannlinjen ser det ikke så fint ut, men gjør jobben. Er sprekken kun under vann fungerer metoden meget bra. Framgangsmåten er slik: Kitt sprekken med asfaltkitt. Så legger du en 2-3cm brei stripe med asfaltkitt utpå sprekken slik at det er godt med masse utpå treet. Så skjærer du til et stykke pipebly (fåes i trelaster/byggevarer og brukes vanligvis til å kle/tette overgangen mellom pipe og tak på hus) slik at blyet overlapper sprekken med 1,5-2cm på begge sider. Blylappen legges oppå asfaltkittet slik at det tyter ut kitt når du presser blylappen flatt på. Kan god bruke en hammer og forsiktig banke blyet så du får ut eventuell luft i kittet. Bruk kobbertacks (små kobberspiker med stort hode) og fest blylappen med. Disse kan spikres med 4-5cm avstand, men tettere i enden av blylappen. Det som tyter ut av asfaltkitt kan skrapes vekk. Det vil også tyte ut kitt på innsiden av båten på grunn av presset fra blylappen på utsiden. Så er det bare å grunne og stoffe utpå blylappen til slutt. Har også skrevet et innlegg her tidligere, med en illustrasjon på hvordan det kan gjøres. Hvis sprekkene er mellom bordene (fremdeles med tanke på klinkerbygget skrog) er det på tide å skifte saum/klink, eventuelt stramme de gamle ved å klinke de på nytt slik at de trekker sammen bordene igjen. Når det gjelder skruene bør de gå mer enn tykkelsen av bordene inn i kjøl og stevn. Avhengig av hvor tykk kjøl/stevn er kan de godt gå det dobbelte av bordtykkelsen inn i kjøl/stevn. Passende tykkelse på skruene er tilsvarende rekspikeren som er brukt tidligere, typisk rundt 5-6mm. Det beste er å bruke delgjengede skruer, altså skruer med krage. bruker du helgjengede skruer kan disse med fordel smøres med godt med Farm nærme hodet. Det er lurt å forborre med to borr slik at du borrer bittelitt trangere enn tykkelsen av skruene gjennom bordet og så med et tynnere borr inn i kjøl/stevn, tilsvarende tykkelsen på stammen på skruene (tykkelsen innenfor gjengene). Bruker du forsenkede skruer bør du også bruke en forsenker for at ikke skruene skal presse bordet slik at det sprekker. Lurt å se litt på kjølbordet før du borrer og skrur inn så du ikke setter en skrue midt i en sprekk eller på linje med rekspikeren som står der fra før. For mange hull innenfor samme årring kan føre til at bordet sprekker lettere under belastning. Kobberklink er det vanligste på Grimstadsnekkene, så da fungerer rustfritt A2 fint. Redigert 28.Juli.2013 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.