Jump to content

Større båt, hvor mye dyrere blir det faktiske regnestykket?

Bateman

Recommended Posts

Det var da et merkelig valg.. Gobbi eller nordic oceancraft.jaja vi er alle forsjellig.

Kan du begrunne det mer?

Jeg liker båter som ser mer moderne ut og ikke er typisk norske nettopp som scand baltic og atlantic hvor jeg føler jeg får utrolig lite for pengene.

Scand 360SE derimot er en båt jeg liker og kanskje kunne tenkt meg.

Jeg klarer faktisk ikke finne noen andre båter som kan tilfredstille alle krav og ALLE ønsker til en pris som NO38

-3 cabiner

-stor salong nede *

-stort bad, med dusjrom

-fint interiør

-kjøkken ute

-oversiktelig førerplass *

-gode sjøegenskaper/skrog *

-dollbord *

-stor badeplattform

-stor salong oppe/ute

-tidløst design

Hvilken andre båter i denne prisklassen har dette?

Er virkelig kvaliteten på NO så dårlig ?

Det er iallefall ikke hva mitt inntrykk av NO eiere utgir det for og være? og ei heller NO tester http://www.klikk.no/motor/baat/article248661.ece

gammel test men relativ uansett da båten er ifra dette året.

Finner ingen tilsvarende tester med Gobbi.

NB jeg prøver og overbevise meg selv på at det ikke er ett dårlig valg.

Men jeg blir forvirret når det kommer masse forskjellige påstander ifra folk som ikke har eid en maken båt og iallefall fra folk som aldri har værti en til og med?

Hadde vært utrolig flott og kommet i kontakt med noen eiere av disse båtene.også tidligere eiere.

Skal ut med naboens NO38 i helgen og teste den, få vist alt med den både hva han har opplevd som negativt og positivt.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Tror ikke det er noen som har uttalt seg direkte om kvaliteten på båten, men den er som du selv også er inne på, for smal i forhold til bredden. Dette tror jeg er den store ulempen med NO og noe som gjør båten tungsolgt. Jeg vil tro alle som er om bord i en NO 38 vil reagere på bredden, du gjorde det også. Bredde er viktig for å ikke "tråkke hverandre på tærne" når man bor i båten. Skal man være 3-4 uker sammenhengende i båt er det viktig at den føles romslig. Er prisen riktig er det kanskje et ok valg, men jeg ville sammenlignet den prismessig med 30-fotere i henhold til bredden for at den skal være salgbar(Bavaria 32 kanskje).

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Smak og opplevd kvalitet er tydeligvis (heldigvis) forskjellig. Ellers hadde jo alle kommet i samme båt til den samme ultimate havnen. Både jeg og rederinnen er opptatt av at ting skal være funksjonellt og at komponentene båten er sammensatt av ikke skal være underspesifisert mht praktisk bruk.

Har ingen erfaring med NO 38, men vi kjøpte en ny NO 28 i '09. Båten har snart 5 sesonger på seg, og det er jo ikke gammelt. Jeg kan ikke se pr nå at kvaliteten er dårlig. Vi kikket mye på forskjellige merker (nye båter), og landet på NO da vi begge la vekt på bla;

- praktisk layout

- 316 kvalitet på ruterammer ol (liker ikke eloksert alu)

- glass i ruter (riper i plast materialer)

- ikke bruk av laminater på dørk, benk ol

- høy nok vindskjerm uten å få ramme i synsfellt

- dører / skuffer skulle gå lett uten klyping

- god i sjøen

Windy feks har en teknisk montasje som er mange hakk over, men jeg brukte første sesong og vinter til å gjøre div omorganisering, så har siden hatt en båt som jeg trives godt med.

Mht bredden kunne den jo alltid vært noen cm til. Vi ligger vel 14 cm under på normalen 28 -30 fot, men har ikke lidd av det.

Siden du har en nabo med tilsvarende båt, ville jeg hørt hans erfaringer og sett på løsninger opp mot deres bruksmønster og smak.

Sjøblid og ubetinget positiv!

Helt uenig Vanntro, slike båter kan du feriere utmerket i uke etter uke på en utmerket måte. Nå snakker jeg av egen erfaring. :-)

Det er min mening også, båten vi har idag er 26 fot og 2,49 bred den ER smal og der går vi oppå hverandre! Men alikevel vi har 3 sammenhengende ferieuker i den i 3 år nå samt hver ledige helg og dag,vi har 2 små barn med oss også.

Så bredden ser jeg ikke på som problem, det at jeg mener den er smal er bare pga jeg vet den er det i forhold til andre like store båter.

Shiny takk for tilbakemelding :)

Som nevnt over skal ut med nabobåten en tur i helga.

Har vært i den tidligere også, og vi har likt den veldig godt.

Sammenligner jeg med en baltic eller atlantic så føler jeg den er altfor liten og trang sett opp i mot NO38.

Men jeg er uhyre spent på Gobbi også, hadde glemt at sjefen min har en Gobbi 345 så jeg skal treffe han i helga også for og teste en slik en også :)

srs

Du vil ha meninger og her er min.

Det er artig med båt og vi har alle krav til både det ene og det andre. For de fleste av oss så stopper det opp på dette med pris. (ord til ettertanke!!=hvor mye penger har du!!)

Nå har du en del kontanter og en båt å bytte inn.

Med andre ord, båten du bytter inn - kan også sees på som penger - enig?

Så - hvor mye taper du på båten du bytter inn? innbyttepris minus kjøpspris?

Se dette litt i relasjon til båtene du har sirklet inn.

Det ligger nå på Finn:

73 Fairline mellom 31 og 50 fot

95 Princess mellom 31 og 50 fot

87 Bavaria mellom 31 og 50 fot

----

13 Gobbi mellom 31 og 50 fot

8 NO mellom 31 og 50 fot

Du ser hvor markedet er?

Du ser på svarene du har fått om hvor mange som har hatt Gobbi og NO - det florerer ikke av svar.....

Og, du ser skepsisen her inne fra de som kjenner litt til båter.....

Godt at du kommer ut i dem for en liten test. Husk da også på å ta en tur i andre båter, som du ikke har overveid...... Det er greit med litt sammenligning.

"Den ene familien holder seg fast når en kjører i 1 meters bølger og den andre familen drikker kaffe.... Det er stoooooore forskjeller på skrog."

Bredde?

Tja, 20 - 30 cm er ikke så mye, men i en 30 ft båt, snakker vi faktisk kvadratmeter!

Jada, det går å feriere i smale båter, men det er nok veeeeeldig mange som tenker bredde når de skal handle båt - med andre ord - de ser din båt som et minus den dagen du skal selge den.

Jeg har ingen andre preferanser til NO eller Gobbi enn det markedet gir meg. Jeg vurderte aldri!! disse og tilsvarende merker når jeg kjøpte båt i vår. Jeg har ikke nok penger til å gamble på at disse merkene skulle holde seg i pris til jeg skal bytte neste gang. MEN, duverden - det er mye å flott å SE på, men jeg ville ikke være noen prøvekanin på hvor mye de forskjellige båtene synker i verdi over tid. De "kurante" merkene ga oss mere enn nok å velge i.

Nå skriker folk opp om at båtprisene synker og man ikke får igjen det man ønsker seg for bruktbåten.

Vel, man trenger ikke fagbrev som skomaker for å skjønne at det er de minst populære merkene som faller først og størst. Av lesere på Finn, er det nok langt flere som sikler og lurer på en Princess eller Scand, i forhold til de som tenker på Gobbi eller NO. Det er nok langt flere på Finn som mener at 30 cm mere bredde HAR noe for seg, enn de som tenker pytt pytt.

Ellers så lytter jeg selv mest til de som HAR HATT, enn de som HAR. Det er vanskelig for oss mennesker å innrømme feil. Det beste vi har, er jo det vi har kjøpt nå! Bare se på Sunseekeren min!! :yesnod: Finner du derimot en som har sin båt nummer to av den typen du søker, så.... :flag_bp:

Lykke til videre, men kjøp med hodet - ikke øya!! Lytt til erfarne båtfolk.

Her kaster jeg meg på med en "Like" ! Mye vettuge ord som kom her.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Wozu Fint innlegg :)

Helt ærlig så teller våres trivsel ombord i båten en god del mer enn videresalg, klart videresalg er viktig og verdien ved ett videresalg,

Men taper jeg 2-400.000 på 5-7 år så er det greit. Ikke at jeg har mye penger men jeg elsker sjøen og trives der.

50-70.000 kan jeg klare pr år i tap på båt i en slik periode, jeg ønsker det ikke, men er klar over at det fort kan være realititen.

I tillegg så kommer selvfølgelig kostnader på bruk og alt som hører med.

Skal jeg reise til syden 3 uker hver sommer/høst og andre helgeturer i sommermånedene så blir ikke tapet så ille sett opp mot hvor mye det koster for ferier utenlands med 2 barn.

Ett år dro vi 14 dager utenlands i ferien, det kostet oss med opphold og mat for 1 barn og 2 voksne på ett mellomklasse hotell ca 40-50.000kr det var for 14 dager. Ja jeg vet du kan reise til under 1500kr pr pers også, men jeg liker og vite hvor jeg skal og hvor jeg tar med barna, samt at jeg liker og ha noe service og muligheter der jeg reiser.

En tilsvarende 3 ukers ferie for 2 barnog 2 voksne i norge med båten alt inkludert havner vi på ett sted mellom 15-20.000kr

i tillegg kan vi bruke den i friperioder og helger året igjennom.

Derfor er ikke hvor mye jeg taper ved ett videresalg så viktig, men det som er viktig er at jeg får solgt om det skal bli aktuelt.

Litt av årsaken til at valget er på disse båtene også er at de tar båten min i innbytte.for prisforlangende !

Og før vi vurderte og selge så var faktisk NO38 en av båtene vi kikket mye på.
Gobbi har vi interessert oss for pga mulig innbytte.

Vi siklet fælt på fairline targa 34/37 også, vi har mulighet for innbytte i en targa 34 også, men den er da 9 år eldre enn NO38 og bare 100.000 billigere, dårligere vedlikeholdt og 900timer mer på motorene.

Men kom gjerne med forslag på båter som tilbyr det samme som NO38, nyere enn 2000-2002 og under 1,2 mill.

Kan være båter jeg har oversett også, vi er litt "rare" av oss som faktisk liker NO38 skjønner jeg :)

Det eneste som har kommet frem her er at båten er for smal i forhold til størrelsen.

Og Wozu mtp antall båter som ligger ute, så er det vel mye vanskligere og få solgt en båt som det ligger 30 like av, enn en båt det ligger 3 like av? eller tar jeg feil?

Jeg er ikke erfaren båthandler, dette blir min 6 båt på 17 år.Men bare 3 handel med større båttyper.

Mulig noen kommer å forteller meg at dette er feil, men dere snakket om Fly som noe dere egentlig ønsket.

3 kabiner, separat dusj og flybridge: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43360869

3 kabiner, dusj med eget sete i samme rom som toalett/vask og flybridge:http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43437854

Du får prutet ned 90.000 uten problem på begge vil jeg tro. Galeon 330 er i hvert fall kurrant å selge, Seakingen kanskje litt værre.

Du kan jo forsøke med en annonse på din nåværende båt til den prisen du skal få i innbytte. Det kan jo være at den er helt ok i markedet og da står du jo jangt friere til å velg båt.

Da kan du jo by på denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42671767

Redigert av VannTro (see edit history)

Litt av årsaken til at valget er på disse båtene også er at de tar båten min i innbytte.for prisforlangende !

Ikke gå i fellen med innbyttepris :headbang: Mange har levert inn innbytte bil/båt, for så å se at selger legger ut båten/bilen for salg - billigere enn du har fått i innbytte pris.

Det som er interessant er hva du skal betale i mellom. :smash:

ALT annet er et skuespill med tall! :smash:

I stedet for å sette ned prisen på en båt med 100.000,- hadde jeg som proffesjonell båtselger heller gitt en kunde 100.000,- mere i innbyttepris! Han hadde da fått dånedimpen, spasmer, uryddig gange og hylt etter kontrakten....... og båten hadde vært solgt!! :easter:

Prisene dine på sydenturer er uinteressante, fordi de er det samme uansett hvilken båt du kjøper deg.

At det ligger 30 båter ute av en type, forteller meg at dette må ha vært en bra båt, som MANGE vil ha.

Og når det ligger bare 3, så..... ja - det blir jo da det motsatte.

Enda værre blir det hvis det er mange som ikke har hørt om båttypen... da blir det ikke mange treff i søkene heller.....

OG - tenker du å bruke båten året igjennom, da hadde jeg ikke valgt kalesjebåt....

Jeg ønsker meg også en båt fra denne siden på 2000, men DET kravet er ikke så høyt prioritert som andre ønsker. Hos oss går det mere på modellskifter og båttypen.

Men, vi er alle forskjellige :thumbsup:

Når det gjelder innbytteprisen jeg får på min båt, så er det ett tap på 30.000kr på 3 år, så den er jeg fornøyd med, prisen på båtene jeg forhandler med nå, har jeg fått ned såpass mye ifra prisforlangende at jeg må uansett si meg fornøyd uansett hvilken av dem jeg ender opp med.

Men at det ligger 30 båter ute av samme type kan være negativt også, kanskje en grunn til at så mange vil kvitte seg med de?

At det ligger 3 ute av en båt er kanskje positivt færre vil selge ?

Spekulasjoner fra min side, men jeg liker og kverrulere litt :)

Jeg ser hva du mener og jeg forstår det, men når man sitter med en båt fra før av så kan jeg ikke bare reise og handle en ny båt.

Jeg må kvitte meg med den først, og innbytte for meg er veldig aktuelt så lenge totalprisen for min del er overkommelig.

Men hvilke andre båter kan sammenligne seg med NO38 ?

Jeg har selvfølgelig ikke krav til at båten stammer fra denne siden av 2000 men ønsker.

Jeg er ingen motorkyndig mann og vet ikke hvilke motorer som er dugelig, jeg vet ikke når det skal forventes store overhalinger og jeg vet ikke hva som er mye timer osv

Derfor elsker jeg denne siden så lenge man har folk som dere som deler av sin erfaring og kunnskap :)

VannTro sin melding har jeg oversett.

Når det gjelder flybridgebåt følte vi etter å ha vært i 2 stk under 35 fot ble i minste laget.

Derfor må nok fly bli en eventuelt neste båt igjen.

Men når det gjelder den seakingen og seabreaker så har jeg iallefall lest mye rart og stort sett dårlige ting..

Den fairlinene har e vært i kontakt med og den er veldig fin, men da må jeg bli kvitt båten min først!

Derfor ser jeg på muligheten til det først.

Budsjettet er ca 1,2 Maksimalt helst rundt 1 mill.

Uansett er veldig spent på hva vi ender opp med til slutt regner med det er en avgjørelse innen 1 uka i sept. Om det blir handel med en Av disse jeg er i samtaler med nå.

sant nok, men det er 6 faste sengeplasser.
Uansett så er soveplassene i den båten noen av de beste jeg har sett i noen av båtene jeg har vært inni...

Gobbi 345 har blant annet kun en stikk-cabin hvis man ser slik på det, så da er iallefall den ute av verden for min del hvis det er slik jeg skal se på det..

Men det er ikke problemet her, jeg skulle ønske det fantes noen dokumentert dårlig kvalitet/erfaringer av NO38 og at det fantes en test av gobbi i det hele tatt.

Gleder meg til i morgen da skal jeg ut og kjøre en NO38 for første gang, så får vi se om den holder stand..
søndag skal det kjøres en gobbi 345

Lurt å se og prøve flere båter før man tar en såpass viktig beslutning. Helst i litt vær og bølger.

Hvis det er aktuellt å vurdere noe annet enn de to du nevner, så ikke se deg blind på annonsert pris.

Spiller man kortene riktig og treffer en selger som må selge, kan du komme mange hundre båtpenger ned i pris.

Støtter VannTro ang prissetting av egen båt.

Sett den ned til den blir solgt, så går du handlekraftig og målrettet på jakt.

Det svir å slippe egen båt billig, men når du skal noen ganger opp i pris så tar du igjen tapet der med renter ;-)

Mvh. SAP

Når du ser på båten, sikt langs sidene og se etter luftblærer i topcoaten. Minner om gammel overlakkert rust på biler. Ser du noe som ser muffins ut, trom forsiktig med neglene på området. Hvis du får en hul lyd er det luft under topcoat som kan bli stygge hull når man trykker på. Har sett en 28 foter med blærer i støpen...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Mye diskusjon rundt dette med bredde, og på vel 10m båt så utgjør hver decimeter nær kvadraten i grunnflate. Nå har jeg ikke erfaring med båter opp mot 40 fot, så jeg spør litt av egen nysgjerrighet samt å kanskje utvide diskusjonen litt.

Når jeg vurderer neste båt opp fra yamarin 59ht som jeg har i dag, så ønsker jeg en båt som ikke er for bred. Motivasjonen for det er primært bedre gange i en del sjø, og fortsatt mulighet for å ta båten på henger. Bla Cobra 28 offshore vil være innafor disse "krav".

Så til NO38, Gobbi, princess, fairline... Hvordan endres oppførsel i litt sjø mtp bredden, plassmessig er større bredde selvfølgelig positivt.

Er det så stor masse i disse båtene at det ikke er relevant for gange i mye sjø?

Større bredde vil gi en båt som kommer letter opp av vannet og en større spennvidde i reisehastighet. Er dette relevante spørsmål når man vurderer båt i denne størrelsen?

Gjør et søk på båter mellom 37 og 40 fot, og pris mellom 1,2 og 1, 45 mill, eksempelvis Fairline, Princess, Sealine mv.

Start med de du ønsker mest, og legg inn bud på 20 % under prisforlangende.

Noen som tør vedde på at ikke en av selgerne av disse båtene faktisk kommer til å akseptere budet hvis han får prutet deg opp igjen til "bare" 15% avslag?

Tror definitivt tider er her nå for gode prutningsmonn. Prut heller for hardt. Selv prutet jeg ved siste båtkjøp så hardt at vi sa ha det til hverandre. Jeg gav han kortet mitt og sa han kunne ringe opp var det interessant etter hvert. Det gikk 6 uker så ringte han lurt på om jeg la på ca 5% på min pris, så skulle jeg få båten. Jeg la på 2 og gav kort frist. I tillegg måtte selger betale for vinterlagring, da han hadde tatt opp båten i mellomtiden. Totalt prutet jeg ca 20% fra en som hadde penger og ikke måtte selge. Men han siklet på ny båt selv, og ville bli kvitt den han hadde før han la ut 2,5 millioner på den nye.

SRS, enig med de som sier selg din og gjerne med stort tap. Du henter det inn på det du skal kjøpe. Ha is vær hard, ikke forelsk deg for mye, og du vil gjøre ett godt kjøp til slutt.

En kommentar til Fairline Targa er at den er tidløs, nærmest uendret siden 97, ikke mange båter som matche det.

Ellers har du helt rett og en sunn innstilling angående tap. Tap blir det uansett hvor godt kjøp du gjør med årene. Er forbi de tidene da brukte båter steg i verdi.

Igjen lykke til, jeg kan dessverre ikke bidra noe med erfaring på hverken Gobbi eller NO

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...