Jump to content

Større båt, hvor mye dyrere blir det faktiske regnestykket?


Bateman

Recommended Posts

Trådstarter: Gjør du noe selv på båten? På min Laguna 1150 har jeg tatt service selv iår. Skiftet alle filtre, oljer og anoder. På Eurofritid betale jeg ca 5000 for alt jeg trengte til mine to Mercruisere 4,2 diesler med Bravo 1X drev. Noen timer og jobben var gjort, ikke noe avansert og enkelt og lære hvis man aldri har gjort det før. Mine motorer har hydrauliske ventilløftere og trenger ingen ventiljusteringer som enkelte motorer skal ha jevnlig. Har heller ikke registerreim som må skiftes, tror det koster endel kroner. Lange intervaller på mansjetter i drev, 5 - 7 år. Enkelte motorer er dyrere enn andre å drifte servicemessig så det bør du se litt på. Dieselforbruket ligger mellom 40 - 50 liter i timen med marsjfart mellom 25 - 30 knop, mye lavere selvfølgelig i snekkefart. Hadde tidligere en Fjord 27 med 180 hk Ford. På samme strekning Bergen Espevær bruker båtene omtrent samme antall liter diesel men tidsbruken er halvparten med Lagunaen! Har båten liggende på Finn hvis du vil se hvilke type båt det er.

Jeg er lite handy når det gjelder motor ol

Men alt av stoffing, pussing, vask, rubb, polering og anoder tar jeg selv pluss litt smådall om det skulle være noe.

 

Men motor holder jeg meg unna det gjør fort vondt verre, MEN jeg har en pensjonert svigerfar som har verkstedmester og bilmekaniker i 45 iår som hjelper og kan hjelpe med en del som den ordinære servicen som oljebytter, filter bytter reimer osv

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare god erfaring med ABMarine som reparerte min motor for 3 sesonger siden. Har ikke hørt noen dårlige historier om dem heller, så at ting er billig er ikke det samme som dårlig, akkurat som dyrt ikke er ensbetydende med kvalitet...

 

Kk

 

Det er nok kommet inn en aldri så liten feil i prislisten til AB Marine siden service på 5/6 sylindrede dieseler(1120,-) er rimeligere enn 4 sylindrede(2720,-).

Vil tro riktig pris skal være 3120,- pr. motor. Tillegg for reimer, frostvæske, olje på gear(om det må skiftes) så kommer vel en service på 5000,- + reisetillegg.

Har man 2 motorer kommer en service fort på 12-13.000,-. Dette er servicepunkter man meget enkelt kan lære seg å gjøre selv.... Da får man kun utgifter til deler/olje og slipper gris fra mekanikere som tråkker rundt med olje under bena.....

 

Selv regner jeg med følgende regnestykke på 40 fot med 2 motorer og aksling:

Opplag + brygge 5000,-(båtforening med gunstig leie)

Forsikring 10.000,-(en god kasko forsikring)

Service + vår-klargjøring 15.000,-(tatt litt ut av luften, oljer, sink og polish/bunnstoff)

(hvert 5 år vil dette bli mer da man må gjøre en del flere servicepunkter på motor slik som skifte av impellere/frostvæske/ventiljustering etc.)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vi har snakket om selge vår nye bil 12 modell, for å heller legge disse pengene i en større båt.

 

En ny vanlig familiebil koster mellom 8 og 9000 pr mnd ifølge egen tråd på OT- tråden. Det blir kjapt 100' pr år. Bil må en normalt ha, men kostnaden sier noe om at det ikke bare er båt som koster.....

For egen del ferierer vi i båten, koster vel som en sydentur eller to i året for oss fem i familien. :-)

Link to post
Share on other sites

Vi var 1 uke på Gran Canaria nå i sommer. Med flybillett til 4 ned og 3 opp samt leiebil/restaurant/opplevelser for 2 voksne og 3 barn kom dette på ca. 30.000,-(noen av barna bor der, derfor det ugjevne antallet på fly opp/ned/opphold).

 

Vi har ingen boutgifter da vi benytter utleiehuset til kona når vi er der.

Jeg tror ikke vi ville brukt mere penger om vi hadde tatt 3 uker på båt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

En ny vanlig familiebil koster mellom 8 og 9000 pr mnd ifølge egen tråd på OT- tråden. Det blir kjapt 100' pr år. Bil må en normalt ha, men kostnaden sier noe om at det ikke bare er båt som koster.....

For egen del ferierer vi i båten, koster vel som en sydentur eller to i året for oss fem i familien. :-)

 

Og dette burde vel også gi en pekepinn på hva en båt egentlig koster for i tilfelle med bilen så er renter og verditap tatt med så hvorfor skal man ikke gjøre det med båten? Bilen har forøvrig bare en motor og befinner seg ikke i det samme aggressive miljøet som båten!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

vask, stoffing og klargjøring minst ca 20.000.

dette er vel noe man ofte gjør selv til en langt laver pris? inkluderer du løft så tilkommer selvsagt det, men da har du antagelig ikke opplagsutgiftene.

 

det er uansett mange utgifter i totalbudsjettet, og å prøve å regne ut the grand final total har jeg aldri våget...

 

tror det er langt mer varierende priser på både deler, utstyr og tjenester i båtbransjen enn bilbransjen, og dermed også mye å spare på å være prisbevisst.

Link to post
Share on other sites

Har ikke merket noe til disse kostnadene de sier det er med ny bil!

 

Det har kostet meg 5200kr i mnd i avdrag på lån samt 1 service så langt 2800kr!

 

Jeg ser ikke på tapet i verdien på bilen som en kostnad!

 

Det gjør jeg heller ikke med båt.

 

Så vi selger bilen, kona tar min bil som er mer enn god nok uten gjeld på, så kjøper jeg en billig bil son jeg bruker tur retur jobb 2 ganger i uka !

 

Dermed så har vi frigjort nye penger til båt der! Dette er en prioritering vi har valgt og ta!

 

Når det gjelder masse av fantasisummene som gjelder båter så kjenner jeg meg ikke igjen... ?

 

Uansett om vi kjøper nyere og mindre båt, eller om vi går for eldre og mer mot drømmen får vi se på etterhvert! Både kona og jeg drømmer om en fly båt! Og phantom og princess er jo noe av det vi ønsker mest!

Men da blir det eldre båt. Og da er jeg redd for den berømte katta! Og f.eks en Volvo penta tamd61 ca 1300 timer gange er det noe og satse på? Eller er det kjente problemer med disse ?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

 

Jeg ville aldri spart på kostnaden og valgt billigste service igjen etter slike opplevelser. Det kan bli dyrt (eller båten kan stoppe - eller synke!) med feil råd. Jeg tar heller dyre gode råd og har en trygg og sikker båt som er i orden, enn billigste servicer og kaster stein i glasshus.

 

viktig poeng, kvaliteten på allslags service, enten det er bil, motor- eller seilbåt varierer sterkt. usikker på om man alltid får det man betaler for, men hvis man først har funnet det riktige verkstedet er det egentlig bare å punge ut.
Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke på tapet i verdien på bilen som en kostnad!

 

det er en kostnad du tar idet du kjører ut av butikken med ny bil. det er ikke en kostnad du tar om du selger bilen tidlig for å frigjøre kapital. verdien du evt. sparer v ikke å selge bilen er kun luksusfølelsen, og den er bare så mye verdt som du selv synes, altså lav. lurt å ta grep og plassere kapitalen der dere får mest glede av den :)
Link to post
Share on other sites

Ja det kan være aktuelt med nyere båt.

 

Men ser at da må vi fire på noen av ønskene.

 

Vi har lyst på en båt som er minst rundt 330 bred, ikke mindre enn 32 fot og det SKAL være 2 cabiner!

Kjøpte selv Scand Atlantic 3500 i år til GODT under millionen. 345 bred, 2 lukkede kabiner + stikkabin, fast aksel, masse utstyr

Link to post
Share on other sites

Bilen har forøvrig bare en motor og befinner seg ikke i det samme aggressive miljøet som båten!

Glemmer fort vinteren her til lands. Gjentatte kuldestarter, høyt turtall på kald motor, saltlake vinteren gjennom, dette må vel også sies å være forholdsvis aggressivt miljø? Ikke bare for motor, men resten av bilen er nok noe påvirket av ytre påvirkninger.

Motoren i båten lider ikke mye innendørs vinterstid i tørt klima. Plasten i båten holder noget lengre enn metallet i bilen.

 

Til trådstarter vil jeg bare anbefale deg å se på de FB du har sett deg ut. Ofte er gelcoat mye bedre og penere enn i langt nyere båter. At en motor av solid kvalitet har gått 1300 timer tilsier vel bare at den er brukt, men er den godt vedlikeholdt er det masse motor igjen. I tillegg er det ofte motorer en kan gjøre mye med selv, dette vil redusere kostnadene betydelig. Vil anbefale å ha fagkyndige med for gjennomgang av tekniske installasjoner mv for å redusere risiko mht dyre oppdateringer.

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De to båtene trådstarter linker til ser for meg ut som flotte båter. Det første jeg ser på i annonser er motorrommet. Er det ryddig og pent med reine motorer vitner det ofte om en godt holdt båt.

 

Er det Ad41 i Fairlinen?

Lingefans eksempel på hva en Windy koster i året er helt på bærtur i forhold til vår erfaring med Windy 37 i noen år. Mener å huske vi la rundt 60 tusen i året på innendørs opplag i varm hall, alle servicer, konservering, bunnstoff og polering hos Framnes Maritime i Sandefjord. Vet at det er over dobbelt så dyrt på Vollen, men jeg var aldri så imponert over de at de var verdt prisen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Henger meg på Oteren her. Både Princess og Fairline har tykk gelcoat som kan slipes opp(abralon) til ny-båt shine mange ganger.

1300 timer på en 61-motor er ingen ting så fremt den er bra vedlikeholdt. Disse motorene er av en årgang man selv kan klare å vedlikeholde, feilsøke og reparere.

Det som vanligvis kommer av utgifter på båter i denne alderen er utskifting av navigasjonsutstyr, trustere og vinsjer. Skroggjennomføringer er også lurt å skifte.

Sjekk hva som ER byttet så kan du gjøre et godt kjøp !

 

Bitteliten: 460 hk tilsier vel en KAMD 43

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Her er en Princess 35 litt utenom det vanlige. Den har port i hekken, stor plattform, 2 kabiner og generator. Mye nytt er det også her og P 35 er en STOR 35 foter.

Den er motorisert med 61-motorer som gir den krefter nok(vanligvis har disse 41-motorer).

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42487649

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

De to båtene trådstarter linker til ser for meg ut som flotte båter. Det første jeg ser på i annonser er motorrommet. Er det ryddig og pent med reine motorer vitner det ofte om en godt holdt båt.

 

Og hva sier ditt trente øye angående motoreommet på prinsessen?

 

En annen ting jeg så er at det ikke er ankervinsj!

Hva koster det og ettermonterte en vindu på denne båttypen. Og er det mye arbeid med det?

 

Scand Atlantic er også en båt som har blitt vurdert frem og tilbake. Men kona er ikke helt overbevist !

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Styr unna løsninger som Baltic & Atlantic er min erfaring etter å ha hatt samme løsning. Man klatrer i trapper uansett hvor man skal gå i båten.

Mest mulig gulvareale på samme nivå og adkomst uten å måtte gå i stige. Altså port i hekken inn fra badeplattform.

 

Merk hva Bitteliten sier om KAMD 42 om det er det som står i Fairlinen(tror ikke det da disse vanligvis har 216hk i akselversjon).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja merket meg det og fairlinene ville nok falt bort pga dette.

 

Forstod som at den var undermotorisert.

 

Men har inntrykk av at VP tamd61 er en bedre og god motor!?

 

Atlantic falt ikke i smak nettopp pga det du nevner med klatring!

 

Vi vil gjerne ha mest lett tilgang til badeplattform mtp barna 2-4 år gamle.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Har inntrykk av at 61-motorene er solide. Det mangler derimot zink i kjølerene på disse motorene og det er en svakhet. Det finnes dog en enkel ombygging.

Du kan lese litt om det her.: https://baatplassen.no/i/topic/97111-vedlikehold-av-tamd61a/

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

Uansett om vi kjøper nyere og mindre båt, eller om vi går for eldre og mer mot drømmen får vi se på etterhvert! Både kona og jeg drømmer om en fly båt! Og phantom og princess er jo noe av det vi ønsker mest!

Men da blir det eldre båt. Og da er jeg redd for den berømte katta! Og f.eks en Volvo penta tamd61 ca 1300 timer gange er det noe og satse på? Eller er det kjente problemer med disse ?

Jeg skal ikke uttale meg for mye om VP 61 motorer, men de begynner jo selvsagt å bli gamle. Dog er vel disse såpass enkle at du lett kan lære deg å gjøre servicen selv. Jeg tror fort det kan bli like mye problemer og kostnader med en nyere D-motor med drev.

Link to post
Share on other sites

Hva med en Saga 315? Flere meget gunstige kjøp nå ned mot 900' og disse båtene er motorisert med en motor og fast aksling, noe som gir noe lavere toppfart, men rimelig drift og vedlikehold. Flotte kvalitetsbåter med grei plass til en familie på 4!

 

Eks: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41794143

 

Han her har ikke fått solgt, så her er det forhandlingsmuligheter.

 

Skal du belåne båten må den jo også være registrert i NIS. Det er en viss jobb som gjerne koster 10 000 hvis du setter det bort, eller du kan selvsagt gjøre det selv. Vær imidlertid klar over at det er en forutsetning om du skal ha lån med pant i båten.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...