Jump to content

Dieselforbruk på ferienkonvoien


sleipnern

Recommended Posts

jeg prøver og få sammenlignet hvor mye dyrere det ville hvert for meg og hat en kjappere båt som da mest sannsynlig bruker mer enn 7 liter i timen som polaren min gjør nå. er 1,8L pr nm per motor eller til sammen? :)

 

hvis jeg ikke husker feil så har jeg fylt diesel for 8000,- iår og har kjørt litt over 700 nm ( 700-750 nm ) kjapt regnet om så blir det 1,06 liter pr nm :)

Link to post
Share on other sites

Det var et pent forbruk Marida :thumbsup:

 

Fjorden jeg hadde brukter 30l/t i 17 knop = 1.75 pr.nm (200hk FordSabb)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Sealine F37 må være en av de mest lettdrevne aksling-båtene i denne størrelsen, kanskje sammen med Jeanneau Prestige 36.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor mange nm jeg har kjørt med Marex Estremoen, men liter i timen fant jeg ut: 11,75 liter i timen. 530 liter delt på 45 timer. Mye av det er 25-37 knops kjøring, litt toppfart (43-44) og en del rolig 5-7 knop. Det er ikke forbruket som utgjør kostnaden på min båt. :-)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Har bare en "lengre" tur for egen motor i sommer, Risør - Grimstad.

Hadde full tank i Risør, og tom tank i Arendal. 25nm på 12 liter bensin. Skulle bli litt under 0,5l pr nm. 3 tonn seilbåt med 5 hesters påhenger i 5 knop.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

490 nm og 1300 liter i sommer = 2,65 l/nm

 

Men det meste af tiden (mere end 80% af distancen) blev sejlet med +26 knob og fuldt ferielastet båd med fulde tanke mm. En del af tiden var desuden i en del vind og bølger. Så alt i alt acceptabelt, synes jeg

 

Edit: 2xVP D6-310 på drev, 11000 kilo med fulde tanke

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

NB og Westbas er halvplanende akslingsbåter.

Bør ligge under 7 og over 17 knop dersom det er om å gjøre å ha lavest mulig forbruk.

Westbasen er slankest og vil derfor ha lavest forbruk relativt til at alle går med samme fart.

Antar at Yanmar 222 er motor på 870 og 840 og at NB 32 har 295.

Westbas med184 hk fra Yanmar?

Link to post
Share on other sites

Glemte å si over at jeg selv har 222hk med forbruk 1/lnm på iskremturer og 2/lnm på langturer i 15-18 knop.

Helt eksakt 2,2 i 15knop og 1,75 i 18 knop.

15 knop kan jeg gå i nærmest uansett vær og føreforhold, mens 18 kn fordrer litt flatere vann da nyrene ikke er som for 40 år siden.

Link to post
Share on other sites

840 har mercruser med agregat, planende. Nb 32 har den nye V8 Yanmaren og har vel størst potensiale mht større fart uten økt forbruk. Tar med at westbasen går på 1,65 L mil når d slakkes ned til 3000rpm, fart ca 15 knop

Dumt spørsmål kanskje, men hvordan vet dere nøyaktig hvor langt dere har kjørt?

 

Ikke dumt spurt d, men logget og sammenlignet av alles plottere samt bestikk :)

Link to post
Share on other sites

Veldig interesant lesing. Spesielt da jeg selv vurderer halvplaner med aksel og ror om ett par båter (Sannsynligvis NB, Viknes eller Saga). :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...