Jump to content

Vaselinolje, hvordan skal den være?


pontus

Recommended Posts

Prøvd dette. Et sant helvette å få av. 4runder med zalovann å fortsatt et ork å polere opp. Må det sies at båten ikke er tør, krakelert eller matt (kanskje det hadde blitt bedre resultat av mer slitt flate?). Ikke dårlig siden den er fra 1977. Hadde blankere båt året før jeg prøvde vaselinolje da vask å polering gikk lettere.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke prøve på et lite felt og se selv?

 

Prøvde litt på overbygget/dekk, kun et lite felt rundt begge vinsjene på siden av nedgangsluka, naturlig avgrenset av felt med antisklimønster i gelcoaten rundt. Merket at gelcoaten der holder bedre på fargen enn resten av dekk når den blir våt. Selv etter grundig polering og voksing går det ikke lange tiden før det virker som gelcoaten trekker vann og mørkner når det regner (hvit gelcoat). Det skal sies at gelcoaten på dekk hos meg er svært porøs enkelte steder og vanskelig å polere p.gr.av. antisklimønsteret. Båten har så vidt jeg vet levd et hardt liv som charterbåt i sydligere strøk før den kom til Norge. For meg virker det som vaselinolja impregnerte de to feltene der den ble brukt, så tenker derfor ta for meg hele dekk en dag det er litt tørrere i lufta før vinteren setter inn.

 

Skulle det vise seg å bli vanskeligere enn vanlig å få vekk skitten til våren har jeg i alle fall prøvd :wink:

Link to post
Share on other sites

Du burde heller lakke det.

Ikke for å spore av tråden her, men dette var interessant med tanke på framtidig vedlikehold, skitt fester seg sannsynligvis ikke så godt til lakk som til porøs gelcoat :smiley: Hvilken lakk brukte du? Lett å få jevnt? Ser for meg tokomponent, ala Biltema sin gjerne? Brukte Biltemas sin til vannlinja i fjor, med godt resultat, men har vært borti lettere lakker å jobbe med.
Link to post
Share on other sites

På fargede skrog & skrogstriper er vaselinolje gull. Vaskes båten godt og settes inn med vaselinolje vil jeg vedde en hel Troika på at fargen holder bedre mot falming.

 

Vi prøvde dette på 2 Winrace båter og en Nordan Family med meget godt resultat. Hadde dette på hytta på Viknesen i forfjor vinter og ved polering på våren ble båten som ny med lite arbeide, droppet det i fjor da dollbordene ble meget glatte men hadde adskilllig større sjau med polering /voksing før resultatet ble bra den kommende vår.

 

Vaselinolje vaskes lett vekk med zalovann eller annet vaskemiddel/avfetting.

Link to post
Share on other sites

Har altid benyttet vaselinolje på skroget under fenderlist. Har også benyttet det på treverk og andre plastdetaljer.

Det er ikke bare UV-stråler som bryter ned gelcoaten, det er uttørring. Elektroner er også med på nedbrytingen bare for ordens skyld.

 

Som andre har vært inne på før, det hendrer uttørring og sørger for lettere fjerning av forurensing på våren. Etter jeg oppdaget flytende vaselinolje har vårpussen gått mye lettere.

Vaskes av med lett zalovann før voksing og polering.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Lettere rengjøring om våren ok, det må vel bety at olja har en rensende effekt som gjør vårengjøringen lettere? Selv om jeg er skeptiker prøver jeg gjerne nye ting

"Uttørring" handler vel i hovedsak om nedbryting ved UV-stråling. Hva med vanlige vedlikeholds-produkter for plastbåter, det er et hav å velge i og så kliner en inn båter med vaselinolje? Velbekomme ;-)

Og så jeg som i går trodde du var litt på glid til å forsøke vaselinolje? :giggle:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Man må være over 70 år før man gjør dette ? (er ikke du sånn cirka 70 Lars :wink: ) Grattis

 

Neste lørdag er den bedrøvelige dagen jeg ikke kan si at jeg er en mann i 60-årene lenger! Men jeg er ikke gammel, - jeg er bare mange år (slik føles det i hvert fall). Trude maser stadig om at gubben snart må bli voksen. Men hvorfor det? En begynner da som barn og slutter med å gå i barndommen. Da det er greit å slippe den besværlige perioden som voksen! :jollyroger:

 

En fordel med min alder må være at en kan vasse i olje (tok dere den) så mye en vil! :giggle:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

"Uttørring" handler vel i hovedsak om nedbryting ved UV-stråling. Hva med vanlige vedlikeholds-produkter for plastbåter, det er et hav å velge i og så kliner en inn båter med vaselinolje? Velbekomme ;-)

 

Nå skal jeg bli skikkelig "fagelig" her og forteller at uttørring er emittering av overflatens flyktige forbindelser, derav også fettstoffer og olje. Dette har ingen ting med UV å gjøre.

UV-stråler kan missfarge en overflate.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Neste lørdag er den bedrøvelige dagen jeg ikke kan si at jeg er en mann i 60-årene lenger! Men jeg er ikke gammel, - jeg er bare mange år (slik føles det i hvert fall).

 

Såfremt du klarer å bevare guttungen i deg, blir du aldri gammel! Maddammen her må visst være i slekt med Trude... Hører stadig det samme gnålet her også :giggle::giggle::giggle:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

 

Nå skal jeg bli skikkelig "fagelig" her og forteller at uttørring er emittering av overflatens flyktige forbindelser, derav også fettstoffer og olje. Dette har ingen ting med UV å gjøre.

UV-stråler kan missfarge en overflate.

Når du går på nettet for å finne "faglighet" bør du være litt mer kritisk. Alle som har vært sør for Ferder vet at i varmere strøk brytes de fleste materialer raskere ned inn i vårt kjølig nord. I hovedsak er det fordi UV -strålingen (elektromagnetisk stråling m/kort bølgelengde) er sterkere, (ja du blir også raskere brun). Det som matter ned skroget på en plastbåt og på sikt gjør det porøst er i første rekke UV-strålig, men også vær og vind betyr noe. Derfor kan se se det fenomenet at plastposer og tynn plastskrot som ligger lenge ute i naturen forvitrer og faktisk forsvinner med tiden. Å ha noe på skroget som ikke også bremser UV-stråling, mener jeg derfor har lite for seg.

Link to post
Share on other sites

Her snakker vi forbi hverandre. Plasten falmer og brytes ned av UV-stråler/elektroner, men den tørker ut ved at de flyktige stoffene i plasten og hva man enn har på den emitterer.

Ved vinteropplag er det nok bedre med en vaselin-mettet plast enn en ubehandlet. Om man tal voksing/polering på høsten og ny runde om våren er det selvsagt det beste, men det er ikke alle som orker den runden på høsten. I tillegg er det ikke så voldsomt med UV-stråler i Norge gjennom en vintersessong.

 

Ok ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Fordi plasten emitterer(avdamper ved at fettstoffene/oljene er flyktige) fettstoffer og derav tørker ut og blir sprø, og jeg snart også :crazy::lol:

 

Når det gjelder miljøet har du sikkert et poeng, men i så henseende er og blir jeg en synder......så får heller min sønn "oppdra meg".

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt hvorfor du henger deg opp i dette med UV-stråling pettersand. Jeg kan ikke se at det er for å stoppe slik stråling noen av oss som bruker vaselinolje bruker dette? Vi gjør det for å spare arbeid og få en fin blank båt til bruk etter vårpussen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...