Jump to content

Vaselinolje, hvordan skal den være?


pontus

Recommended Posts

Til dere som sverger til denne oljen; er det bedre å kline inn skroget med denne oljen enn å vaske, polere og vokse skroget på høsten når båten går i opplag? Eller kliner man på denne oljen utenpå voksen også, eller? Litt usikker på om det er lettvinthet eller resultat som gjør dette til et vidundermiddel.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vaselinolje er vel vaselinolje, uansett merke? Dette er hva jeg bruker for tiden. Hvor jeg kjøpte den, husker jeg ekke. En litersflaske rekker mange år for meg. Jeg bruker den til båten og kjøkkenbenken hjemme.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har brukt flere fabrikat av vaselinolje også den Lars har. Merker ingen forskjell på dem.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har forsøkt dette noen sesonger, men sluttet. Noen påstår at skroget gulner av dette. Ikke vet jeg, min far har gjort dette i 25 år og hans båt er passelig gul. Men litt gul var den kanskje originalt (elwaro). Unngå å få det på vinduspakninger, de liker ikke stoffet. Selv fikk jeg litt mye på skrogsidene som trakk ned på bunnstoffet, og deg ble ugreit med strøkene etterpå. Med det var klønete av meg. Har ikke gjort dette på de to siste båtene , men tror forrige eier gjorde det på den forrige. Det var litt gul, men det var den kanskje originalt (nordan family). Båten jeg har nå er ganske hvit, og vaselinolje skal ikke på den

Link to post
Share on other sites

Gelcoat - det vil sikkert overraske folk på Reichhold at deres epoxy vinylester produkt kan tørke ut i oljeinnhold. Gelcoat har vel like stor nytte av å bli smurt inn med vaselinolje som en stein i fjæra har av vann... Steinen får pene farger av å bli våt, men det er ikke fordi overfalten har tørket inn vanninnnholdet sitt. Men skjønner at dette er feil å si her. Synd.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel benyttet polyester resin på litt eldre båter uten at det kanskje betyr noe, men vaselinoljen gjør den samme jobben som voksen du legger på før polering, fettstoff på overflaten !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vel, vi er vel ganske mange som har motsatt erfaring. Den fungerer slik at det er fort gjort å legge på om høsten og gjør at man lett får av møkk om våren og båten er klar til voksing og polering.

Når jeg ikke legger på vaselinolje om høsten har jeg en real vaske/rense-jobb før jeg kan begynne med voks(ja, jeg har glemt å påføre vaselinolje noen år).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er en hær hjemme som har smurt inn båten ned vaselinolje siden den var ny på midten av 80 tallet og den er like fin i coaten i dag som da den var ny. Kan ikke si jeg ser noe missfarging heller utover det som er vanlig på en så gammel båt. så det kan umulig skade. Det jeg har fått som forklaring på hvorfor han gjør det er at båten er lettere å rengjøre om våren og at gelcoat holder seg smidig å ikke sprekker opp , om det er tillfelle vet ikke jeg men er iallefall ingen sprekker som jeg har sett

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

 

 

Problemet med slike myteomspunnede metoder som ikke kan sansynliggjøres er bare økt arbeid for de som gjør det og økt forurensing i båthavner. Min båt 1986 er også fin i skroget uten bruk av vaselinolje og den har i tillegg seilt i Middelhavet i 6 år.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan vet du at det er på grunn av og ikke til tross for? Kjøpte for en del år siden nå en båt bygget i 1993 som var meget stemoderlig behandlet av en rekke tidligere eiere og etter en vårpuss ble det bemerket av nabobåter (flere) at båten var utrolig fin og blank i gelcoaten. Hva hadde jeg gjort? Vasket den, polert den med Autosol og eksentersliper med padding og vokset den for hånd. Så er det tidligere eiere, meg selv eller produsenten av båten i sin tid som skal ta æren for det hele, for hverken tidligere vedlikehold eller vaselinolje kan få "skylda"!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...