Jump to content

Vaselinolje, hvordan skal den være?


pontus

Recommended Posts

Men nå har jo ikke du noe bedre grunnlag for å si at det ikke virker enn jeg har for si at det virker siden du ikke har prøvd det.

Merkelig argumentasjon, ligner religiøse sekters tro. Jeg gir opp :))

Jeg trodde at religiøse standpunkter var bannlyst her på forumet? At du ikke i det hele tatt er åpen for andres vel utprøvete erfaringer med vaselinolje i over 20 år, får så være. Men vær så snill: Bland ikke inn religion her! At du uttaler at du kommer å gi opp, er helt greit (men ikke om det tullet med tusj på propellen!). Det er noe jeg håper du står for. Nå har jeg forresten fått oppdrag av fruen å behandle kjøkkenbenken i eik med vaselinolje.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:thumbsup:

Det er opplest og vedtatt på BP at man oljer båten, fyller uggi buggi på dieseltanken og har tusj på propelleren når høsten kommer og ingen produkter må komme fra Biltema.

 

tror bare dette gjeller nord Færder !

 

har aldri oljet båten, og har aldri sett noen som gjør det nede på Västkusten heller for den delen....... :lol:

 

og jeg har bare ren diesel i tanken, ikke noe humbug der, motorn er bygget for å gå på bare diesel !! :thumbsup:

 

tusj har jeg faktiskt testet, men det funkede ikke på svenske rur ! de satte seg like jævlig som vanlig :thumbsdown::thumbsdown:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Er dine argumentasjoner som er merklige pettersand siden du kan påstå at din båt er" perfekt" i gelcoat uten bruk av disse "luriummene " når du ikke vet om den hadde vært enda mer "perfekt " hvis du hadde brukt vaselinolje. At du og andre hær på forumet totalt overser at andre har positive erfaringer med dette stoffet er for meg helt uforstålig , det at dere selv ikke har prøvd det betyr jo ikke at det ikke virker eller er du en gud som har greie på alt ? siden du trekker inn religion

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Dette begynner å ligne en farse av en tråd. Ligner veldig på slike oljemerkehvilkeerbest tråder.

Disse type tråder bare går og går, kommer verken til døra eller ut av døra.

Gjelder både bilforum og båtforum skjønner jeg. :yesnod: (det går faktisk ann og runde av vet dere, for det kommer ikke til å bli noen vinnere :nonod: )

Link to post
Share on other sites

Joda, den som prøver flytende vaselin der at det er en "vinner" :yesnod:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

En liten oppsumering: vaselinolje påføres etter endt båtsesong for å hoppe over høstvasken og hindre at skit tørker ut gjennom vinteren. Altså lantidsbløtlegging. Høres fornuftig ut. På våren vaskes båt med Zalo eller andre fettløsende vaskemidler. Noen mener at det er vanskelig å få vekk fetthinna. Betyr vel at det vaskes for dårlig. Eller er det slik at det trekker litt inn i gelcoat og denne svetter litt over tid?

 

Hva er behandling etter vask? Voksing? Det holder vel dårlig hvis det er svetteproblemer?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Fremgangsmåten din er helt riktig, svakt zalo-vann. Har aldri opplevd at det "svetter" noe. På våren etter vasking er det voksing/polering.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor hoppe over høstvasken? Selv både vasker, polerer og vokser jeg skroget før båten blir tildekket, og du verden så hyggelig det er å møte våren med en ren båt, men vi er alle (til dels) forskjellige.

Enig, Mouche :-) ! Jeg vasker og polerer ved opptak (under fenderlist), så tar jeg på Gelcoatsealer før båten går på vannet til påske. Det blir ikke så møkkete at ikke gelcoatsealer-strøket ikke klarer å fjerne møkkrennene.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...