Jump to content

Vaselinolje, hvordan skal den være?


pontus

Recommended Posts

Hallo.

 

Var på Jernia i går og kjøpte ei flaske med "Stabil" vaselinolje. Tenkte å prøve hvordan det funket båten i høst. (har jo lest litt på forumet her om hvor bra mange synes det er.. :confused: )

Det som forundret meg litt var konsistensen på det som var på flaska. Etter det jeg har lest her på forumet så trodde jeg det skulle være noe klissete greier ala olje som skulle smøres på. Men det som var på flaska var tyntflytende som sprit, og luktet mistenkelig som sprit også... (mens det står "luktfri" på flaska).

Har jeg fått riktig produkt?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Nope. Bruker vaselinolje på båten høst og vår (eldre båt). Gir tilbake glans og farge, uten å polere seg ihjel! :yesnod:

Enkelte områder tørker fortere, så jeg går over skroget 2-3 ganger. 1 liter holder i massevis til 20-fots båt i flere sessonger.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei, har det noe for seg å smøre dette på en 4 år gammel båt? Har ikke fått polert og vokset i høst sin vanlig før opplag og lurer derfor om det kan være en idé og gjøre det nå. Blir polert og vokset til våren. Båten ble vasket og rengjort innvendig og utvendig før den ble satt bort.. Er en 19 fot skjærgårdsjeep med hvitt skrog.

Link to post
Share on other sites

Jeg har klint på vaselinolje på møkket måt om høsten. og da er både den skitten som allerede var der, pluss den som kommer i løpet av vinteren lett å vaske bort om våren med Zalo. Min teori/praksis er at skitten som setter seg i løpet av vinteren er lettere å vaske bort om våren da. Men uansett er det ikke stor forskjell i arbeid på en såpass liten båt som en på 19 fot.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er enig i at det er begrenset hvor mye jobb det er :-)

Hvordan er det med "glansen" i båten, blir den bedre hvis båten står innsmurt med dette over vinteren og deretter polert og vokset på våren? Vil ikke ha en båt som er grå aktig om et par års tid..

 

Edit: hva er grunnen til at du kun smører under? Pga det Lazyjack skrev eller noe annet?

Redigert av Olsen83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se at vaselinolje kan gjøre noe negativt med selve gelcoaten. Det den vel gjør i løpet av vinteren, er at den beskytter båten i løpet av vinteren. Skitt setter seg i vaselinoljen, og ikke på bar gelcoat eller i voksen på en vokset båt. Og uansett er er det enklere til våren å vaske vekk vaselinolje med skitt, enn voks med skitt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vaselinolje, ble jeg fortalt, tilfører plasten "fuktighet"...

Kliner på høst og vår, og båten ser flott ut.

Men, som Lars_H sier, bruker den under fenderlista.

Jeg bruker en tørr bilsvamp, heller olja på denne og smører utover.

Ei slik flaske har du i mange sessonger.

 

Lykke til :thumbsup:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se at vaselinolje kan gjøre noe negativt med selve gelcoaten. Det den vel gjør i løpet av vinteren, er at den beskytter båten i løpet av vinteren. Skitt setter seg i vaselinoljen, og ikke på bar gelcoat eller i voksen på en vokset båt. Og uansett er er det enklere til våren å vaske vekk vaselinolje med skitt, enn voks med skitt.

Letter å gjøre ren til våren uten både vaselinolje eller annet klin, tror jeg, Derimot kan en sikkert smøre vaselinolje på innredningen da mange poleringsmiddel for tre ofte består av vaselinolje. Men generert er dette et kjerringråd som jeg holder meg borte fra på linje med tusj på propeller og gugge i drivstoffet. Men så er jeg også en skeptiker :worry:

Link to post
Share on other sites

Solens UV-stråler er den komponenten som bryter ned plast. Det er faktum. Da blir spørsmålet; Beskytter vaselinolje mot UV-stråling?. Gjør den det så ok. Gjør den ikke det så er vaselinolje kun en skittsamler på skroget. Jeg vet ikke, men er det slik, hvorfor kjøpe dyr solkrem? Vi kliner oss heller inn med billig vaselinolje, ikke sant?

Link to post
Share on other sites

Lærte av en på Marex i 82 at plastbåter tørker ut og for å forhindre det skulle en sause inn plasten med

Vaselinolje om høsten etter at en hadde tatt en gråvvask og gjerne legge på litt mer der det tørker opp.

Plasten må ha tilførsel av fett for å behold glansen, sa de lærde på den tiden.

 

Og så lenge den letter vasken våren, er det bare vinn vinn.

Smsung.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Plasten slites ned av atmosfæren og i første rekke sollyset. Vi beskytter oss selv med fete kremer, men de skal ha spesielle egenskaper for å stoppe strålingen. Dersom vaselinoljen har slike egenskaper er jeg gjerne med på det, men må si jeg tviler. Ja, det vil jo glinse av olja men er den egentlig en beskyttelse? Det vi vet sikker beskytter plast er voks i ulike varianter.

Link to post
Share on other sites

Poenget er jo at vaselinolja "tetter" porene i plaste. En ting er den skitten som legger seg "utenpå" gelcoaten.En annen ting

er den som "kryper" inn i porene og lager bittesmå prikker og missfarging etterhvert.

Som roger-jo skriver, en plastbåt har meget godt av tilførsel av vaselinolje for ikke å tørke ut og holde glansen.

Jeg bruker iallefall vaselinolje på høsten og har en lettstelt båt om våren og en blank en gjennom sommeren.

Smører dette klinet over hele skuta. Husk at "toppen" av båten er mer utsatt for sollys og trenger mer stell.

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser at noen blander inn UV-stråling, men at vaselinolje skulle ha noen innvirkning på dette, kan ikke jeg heller tenke meg. Men vaseliolje "bløter" opp skitt som allerede er på båten, og greit, dette "klinet" er der for å fange opp videre forurensning i løpet av vinteren. Til våren sitter dermed både gammel og ny møkk i vaselinoljen. Og da vaseliolje lar seg fjerne svært lett med en god runde med Zalo, følger all møkken med og båten er dermed klar for polering og voksing. Noen kaller det kjærringråd, og greit med det. Jeg vil heller kalle det gubberåd iom at jeg vel er en gubbe som har brukt metoden nesten alle år siden jeg fikk båten min i 1987. Men jeg har forsøkt andre rutiner også, vask og grundig polering om høsten, bare vask om høsten og når jeg ikke har giddet noe (som i år), kun pakket inn båten uten noen behandling. Med vaseliolje har jeg vært mest fornøyd.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tror det er bedre med vaselinolje på skroget enn solkrem ja pettersand:) hehe

 

Dere som smører inn skaiseter og innredning med vaselinolje? Må dette vaskes av eller "forsvinner" det og myker opp?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er klart, da må de jo vaske godt før reparasjon, eventuelt finne frem en klut med rødsprit eller aceton for en rask avfetting. Dessuten, er det en skade i skroget, legger de vel ikke bare en klump med glassfiber/gelcoat utenpå gelcoaten? Det må vel uansett slipes ned, og at vaselinoljen skal trekke gjennom gelcoat og inn i glassfiberen?? :easter:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...