Jump to content

Er elektrisk drevne båter mulig i virkeligheten?


DieselDahl

Recommended Posts

Hallo! ..Når man diskuter evnt. el. drift i båt virker det på meg som en nokså solid av avsporing å dra fram kulldriften å Svalbard, global oppvarming og vannkraft, jeg tror derfor dette blir mitt siste bidrag.

Jeg for min del har ingen problemer med å se relevansen slik diskusjonen artet seg, ettersom dette har å gjøre med energikildene til den elektrisiteten man vil bruke i en elektrisk drevet båt og konsekvensene det vil få at man øker det totale behovet for slike energikilder. Jeg fikk forøvrig greie svar på spørsmålet mitt om hva man kan ønske å oppnå ved å gå over til elektrisk drift og benyttet anledningen til å påpeke at miljøgevinsten først og fremst begrenser seg til lokale ting som redusert støy og eksosutslipp, mens det i et globalt perspektiv har liten betydning.

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv vurdert elmotor i Tafatt en stund. Var egentlig ikke så langt fra å bestille for et år siden, men lot det være, og kjøpte en brukt gammel Yanmar istedet. jeg er fortsatt usikker på om det var rett valg. Siden sommeren i år stort sett ble brukt med Tabita, har ikke Tafatt fått sin nye motor enda.

 

Min begrunnelse for å velge elmotor var:

- Enkel konstruksjon, enkelt vedlikehold

- Motor blir stort sett brukt ut/inn av havn. Når jeg er på tur (med egen båt) har jeg stort sett god tid.

- I verste fall har jeg 4-5nm hjem fra uthavn etter en ettermiddagstur.

- Rimligere enn tilsvarende ny dieselmotor.

 

Begrunnelse for å velge 2takts bensinmotor.

- Stod på benken i garasjen.

- Gjenbruk av gammelt.

- Trenger kun bensin for å gå, lading av (forbruks)batteri var tenkt gjennom solcelle uansett.

 

Begrunnelsen for å velge Dieselmotor

- Det "fornuftige" valget.

- Fikk fatt i en fornuftig priset brukt liten dieselmotor.

 

Det som stopper meg fra å velge elmotor er

- Ser at jeg har behov for å kunne gå 25-30 nm på slutten av en helg, enten på grunn av regatta (er uten ambisjoner, men gøy likevel), eller speidertur. Da er det kjekt å kunen få ut 5 knop istedenfor 2,5-3 knop.

 

Jeg har jo en relativt liten og lett(drevet) seilbåt. Fant et sted en formel som sa noe om at jeg egentlig trenger 2-3 hk for å komme opp i 4,5 knop, som er 75% av skrogfart. Det stemmer godt med at vi gikk fra Risør til Grimstad på litt over 7 timer med en 5 hk på ca 90 % pådrag. (ca 35 nm) , og det gikk ca 17 liter bensin.

3 hk tilsvarer vel omtrent 2,2 kw for å kunne gå for motor 30 nm, vil vi da ha behov for 9.5 kwh. Med konvensjonelle batterier, vil det si 16 100ah batterier. Med andre batteriteknologier, kan det bli færre batterier. For slike strekk måtte det isåfall bli et aggregat, men det er fullt mulig. Det er 3-5 ganger i sesongen.

For sommersesongen, med 1 times trekk, ville vi hatt behov for 160 watts solcellepanel i et døgn (12 timer) for å kunne dekke forbruket. 3-4 100ah batterier ville dekket "dagsbehovet".

 

Må vurdere en gang til :)

 

Vi har seilbåt for å seile, motor brukes ved vindstille, eller i nødstilfelle. I nødstilfelle brukes motoren bare i en kort periode.

 

edit: Miljø har lite å si for valget av motor, annet enn att jeg tror det er mer miljøvennlig å gjenbruke noe gammelt enn å kjøpe noe nytt.

På samme måte som jeg tror at det er mer miljøvennlig å sykle (eller ta buss) til jobb enn å kjøpe ny elbil for å kjøre til jobb.

Jeg kjører normalt rundt i en av 2 gamle land Rovere, den ene 16 år, den andre 24 år, men har vurdert å kjøpe elbil på grunn av økonomi. Det ble droppet fordi vi allikevel ville beholdt med dieselbilene.

 

Elmotor i båt (og i bil) er interessant ut ifra et teknisk perspektiv, men jeg velger det bort elbil av miljøgrunner.

Redigert av finnarne (see edit history)

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Whisper power leverer komplette løsninger med effektive DC-generatorer.

http://www.whisperpower.com/10/hybrid.html

 

Dem sin agentur i Norge, Whisper Norway AS, har tatt agentur for Green Star Marine og kan der levere effektive systemer til mindre båter.
Stor batteripakke er dyr og en moderne generator sparer stort på drivstoff under kjøring. I tillegg har seilbåter fordelen med en slepegenerator.

En ny smal og effektiv generator kan plasseres i nær alle båter.
http://www.whisperpower.com/4/2/287/products/generators-(programmable-rpm)/m-gv-4-piccolo-marine.html

 

Link to post
Share on other sites

Det jeg fant ut i en parallell tråd er at det pr i dag er veldig dyrt dersom man skal ha signifikant med elektrisk fremdrift. Minn Kota og Biltema-varianten leverer såpass lite kraft at jeg antageligvis ikke vinner mye fart på å gå over fra årer til eldrift. Torqeedo er eneste reelle alternativ jeg har funnet så langt, i underkant av 20 kNOK for en påhengsmotor m/ batterier som tilsvarer 4 hk, prisen stiger veldig dersom man skal ha større ytelse.

 

Whisper power - vel, de har tilsynelatende ingen konkrete produkter innen el-drift, men selger "skreddersøm" - jeg mistenker at det også betyr skreddersømspris. På illustrasjonsbildet viser de en propell på en fast aksel - men det er vel noe man lett kan unngå dersom man går for eldrift? Jeg ser det jo som en fordel både å unngå propellakselgjennomføring samt å ha propellen vridbar 360 grader, noe som er trivielt å få til ved elektrifisering?

 

Angående slepegeneratorer, jeg gjorde litt "meta-research" for et år tilbake og konkluderte med at ... de fleste slepegeneratorene ligger såpass høyt i pris at det først og fremst er et nisjeprodukt for de som ønsker å krysse større havstrekninger.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja og Tesla kommer med to modeller med 4WD til neste år.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

såvidt jeg skjønte her så var vel det nye bruken av permanentmagneter?

"– Løsningen består blant annet av direktekoblede permanentmagnet-elektromaskiner i kombinasjon med variabelt turtall på dieselmotorene. Med PMM får man rask reaksjon og full effekt med en gang, det vi på engelsk kaller «power» og «torque», sier Larsen og påpeker at permanentmagnet elektromaskiner er akseptert og velprøvd teknologi som blant annet benyttes innenfor fornybar energi som vindkraft og el-biler."

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hvis vi tar for oss båter i ulike segmenter, f.eks. en 20-24' daycruiser, en 30' enmotors lett motorisert familiebåt, en 40-45' tomotors cabincruiser og en 70'+ yacht. Med dieselelektrisk drivverk i hver av båtene, hvor mye mer er markedet villig til å betale for å ha en batteripakke i tillegg?

Link to post
Share on other sites

Jeg har vinglet litt frem og tilbake angående batteridrift.

 

Igjen - ref emnetittelen - Klart det er mulig - det er bevist, f.eks. i ubåter helt tilbake til 1880-tallet. Det egentlige spørsmålet er om batteridrift er egnet for drift av fritidsbåter.

 

Min første tanke var ... nei! Bare det faktum at den jevne båteier er omtrent avhengig av motoren for å lade forbruksbatteriene burde få det til å ringe en bjelle. Elbiler er blitt populært pga kraftig subsidiering, det finnes ingen tilsvarende incentiver for elektrifisering av båter.

 

Min andre tanke er ... jo! En ting som slår meg er at det finnes så veldig mange forskjellige former for fritidsbåter og båtliv, og dersom vi bare ser på de fysiske forholdene, så finnes det faktisk mange nisjer hvor batteridrift kan ha noe for seg. Og jovisst er jeg til og med i målgruppen for én av nisjene - motorisering av en jolle som pr i dag drives av årer, som i dag brukes på avstander opptil 2 * 500 meter (vanligvis nærmere 2 * 100 meter) og som uansett ikke er tiltenkt turer lengre enn noen få nautiske mil.

 

Så har jeg undersøkt markedet litt. El-motorer som har signifikant effekt er pr i dag vanvittig dyre! Så slik jeg ser det, står man igjen med ca tre nisjer for batteridrift av fritidsbåter:

  • Laveffektsmotorer får man billig - så for de som ikke ønsker å ro jolla, men som føler at et par knops fart er tilstrekkelig, så er elektrifisering en mulighet.
  • Dersom man har en relativt dyr regattabåt og ønsker motorisering først og fremst for å komme seg inn og ut av havn, så er kanskje kostnaden med en kraftig elmotor ikke så signifikant.
  • Dersom man har stor lommebok, et fantisk ønske om elektrisk fremdrift og et bruksmønster som er kompatibelt med batteridrift, så er det trivielt.
Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis vi tar for oss båter i ulike segmenter, f.eks. en 20-24' daycruiser, en 30' enmotors lett motorisert familiebåt, en 40-45' tomotors cabincruiser og en 70'+ yacht. Med dieselelektrisk drivverk i hver av båtene, hvor mye mer er markedet villig til å betale for å ha en batteripakke i tillegg?

Dette er noe smalsporet, man har jo også seilbåter, lette åpne båter på under 20 fot, etc. Ellers er det bruksmønster og smak og behag som er viktigst - ikke båttypen. Eksempel på bruksmønster som passer til eldrift: Pendling til hytta, med et par nautiske mil hver vei og lademuligheter på hver side, samt enkel fisking i nærområdet. Fordelene med eldrift er først og fremst stillhet, mindre vedlikehold og mindre eksos. Enkelte hater støy og motorvedlikehold, andre elsker det. Enkelte synes eksosen er problemfri, andre synes den ødelegger båtgleden. Så har man miljøaspektet, det er omdiskutert, men dersom man er fanatisk og sterk i troen på at elektriske motorer er det som skal til for å berge verden, så er det selvfølgelig nærpåliggende å velge elektrisk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...