DieselDahl Svart 18.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2013 Det skiller mer enn på dieselmotorer og for en gitt motor varierer det mer ift belastning og turtall enn for dieselmotorer så noen offisielle tall er mere komplekst. Men hvis vi sier at med "normal belastning" i planingsfart og med turtall som hverken er veldig høyt eller veldig lavt kan du regne 220-230g/hk-time. Det stemmer bemerkelsesverdig bra på mine VP 4,3GI iallefall. Så kan du jo bare gjette på hvor nøyaktig du klarer å anslå båtens effektbehov i ulike hastigheter og sjøforhold...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Som Ivar skriver, det er for tiden skrogfarten som gir mening i forhold til el.drift. Det vil si at det er nokså meningsløst å dra inn planende båter i diskusjonen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Som jeg oppfatter det er mesteparten av motor-båtene som selges i dag planende. Og det er her det største miljøpotensialet i forhold til utslipp til luft. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Da kan en glemme el drift i uoverskuelig framtid. Men hvor ikke diskutere båttyper og skrogformer som egner seg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Ren elektrisk drift er altså litt fram i tid på grunn av batteriene, men elektriske motorer drevet av en forbrenningsmotor kunne vært interessant også i fritidsbåter. Er det noen som leverer det? Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Steyr og nå også italienske FNM leverer hybridløsninger der el-motoren står mellom dieselmotor og gir/drev. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 18.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2013 Ren elektrisk drift er altså litt fram i tid på grunn av batteriene, men elektriske motorer drevet av en forbrenningsmotor kunne vært interessant også i fritidsbåter. Er det noen som leverer det? Jeg tror ikke vi skal regne med noen voldsomme framskritt innen batteriteknologien, vi må nok vurdere konseptet ut fra beste tilgjengelige teknologi nå. I større båter, lokomotiver og i store anleggsmaskiner o.l. er dieselelektrisk drivverk vanlig. Kommer på stadig lettere maskiner, Mulig VP har noe på gang? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Da kan en glemme el drift i uoverskuelig framtid. Men hvor ikke diskutere båttyper og skrogformer som egner seg? lettdrevne skrogformer burde være interessant uansett hva slags framdrift man baserer seg på Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Det er noe merkelig i å putte 800hk i en båt hvor mye av energien går med til å skape hekkbølger. Men det skal også selges motorer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 https://www.youtube.com/watch?v=CIJ8e56eEwM Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr. Import Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 (redigert) Noen som har info/ spec på den 38 Ciggarette med elektrisk drift , hvor langt den går på elektrisk drift ? her er det http://www.autoblog.com/2013/03/17/a-closer-look-at-the-cigarette-amg-electric-drive-concept/ Redigert 15.November.2014 av Mr. Import (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Jeg har en båtwiki-artikkel hvor jeg ønsker å samle relevant informasjon om elbåter ... http://www.baatwiki.no/wiki/Eldrift Det finnes eksempler på eksisterende snekker som er ombygd til elektrisk drift SVJV - er det noen som har referanser? Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Det er mange seilbåter rundt om med el motor ombord, og de fleste funker fint. Vi har stor utvikling av El biler, Motorsykkler. Cross sykkler, trail sykkler. Og batterifronten utvikler seg veldig for nå. Solceller, vanngeneratorer, vind generatorer, blir hele tiden mer effektive. ------ Tipper det ikke er lenge før de større merkene har det på valg lista si. Lagoon og flere andre har prøvt, men gitt det opp igjen da markedet ikke var klar, og utviklingen av el motorer ikke var kommet langt nok. men de kommer nok snart tilbake hvis markedet vil ha det. og John Rushworth driver med dette. han har sin egen seilbåt som han seiler med. dere finner han på FB. hils fra meg :) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 https://www.youtube.com/watch?v=CIJ8e56eEwM Det var lite med informasjon der. Hm, jeg fant en her: http://regennautic.com/products/e200-outboard/ ... rekkevidde på båten var ikke nevnt der heller. Men det er ren fysikk og matematikk: høy fart til sjøs medfører stort effektbehov (180 hp tilsvarer 130 kW, som igjen tilsvarer 11 kA på en 12v-bank - ti minutter på toppfart tilsvarer altså 1800 Ah ... eller over et tonn med vanlige blybatterier (ut fra antagelse om at man holder seg innenfor 50% kapasitetsuttak og vekta til et vilkårlig 100Ah blybatteri jeg fant på nett). Ihht Wikipedia - http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density - har de aller beste Li-Ion-batteriene pr i dag energitetthet på 0.875 MJ/kg (mot 48 MJ/kg for diesel, og 0.17 MJ/kg for blybatterier). Reelt sett er det nok lavere, mtp at man ikke kan ta ut 100% samt at det går noe energi tapt mellom batteri og propell. Allikevel, la oss for et lite øyeblikk anta at batteriteknologien har kommet dit at man reelt sett kan ta ut 1 MJ/kg fra batteribanken i nær fremtid. 1 MJ/kg = 1000 kWs/kg = 278 Wh/kg. Da kan man i såfall nøye seg med et halvt tonn batteri for en hel times gange. Til sammenligning - en tilsvarende bensinpåhenger veier under 300 kg - ref http://www.honda.co.uk/marine/175-250hp/Bf175/specifications/ Nåja ... har man liten båt og en motor på 180 hk, så tar man sikkert bare ut "full pupp" når man er på vei hjemover og er helt sikker på at man har tilstrekkelig batterikapasitet til å komme seg hele veien hjem - til vanlig bruk tar man kanskje bare ut en brøkdel. Man har imidlertid en nedre grense, man ønsker å gå i plan, og jo mer vekt man har i batterier, jo mer effekt trengs for å holde båten i plan. Men uansett: har man en liten båt som for det meste brukes på lokalturer og et sterkt ønske om elektrisk drift er det sikkert ikke helt galskap å sette inn et halvt tonn med batterier pluss en 180 hk elektrisk påhengsmotor. På den andre siden av skalaen: en snekke eller seilbåt på rundt 30 fot trenger ikke mer enn ca 3 kW for å gå i ca 5 knops fart. Man har gjerne en innenbordsmotor som veier ett tonn. Bytter man ut innenbordsmotoren med en ettonns batteribank av morgendagens teknologi kan man faktisk kjøre for motor i dagesvis! Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne A. Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Jeg har en båtwiki-artikkel hvor jeg ønsker å samle relevant informasjon om elbåter ... http://www.baatwiki.no/wiki/Eldrift Det finnes eksempler på eksisterende snekker som er ombygd til elektrisk drift SVJV - er det noen som har referanser? Storsjø 720 (gamle Diana 700) med diesel, hybrid eller ren eldrift? http://www.storsjobat.se/Storsjo720.html Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 På den andre siden av skalaen: en snekke eller seilbåt på rundt 30 fot trenger ikke mer enn ca 3 kW for å gå i ca 5 knops fart. Man har gjerne en innenbordsmotor som veier ett tonn. Bytter man ut innenbordsmotoren med en ettonns batteribank av morgendagens teknologi kan man faktisk kjøre for motor i dagesvis! ett tonn, da har du tatt i litt eller kanskje du regner med dieseltank på mange 100 liter? F.eks en Yanmar 184hk har en tørrvekt på 412 kg. Og seilbåter rundt 30 fot har vel ytterst sjelden mer motor enn 40-50 hk...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
aileenll Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 (redigert) Jeg vet at Jarle, på Sandøybåtdekk har en Tromøy, med hybrid. Han var svert fornøyd tilå begynne med, siden har jeg ikke hørt noe. Tobixen! Seilbåter og sjekter på ca 30 fot har ikke 1 tons motor installasjoner! Diesel motor på 25-60 hk veier mellom 120 -250 kg. Men mange av disse båtene er lastet med ballast, enten rundt om i skroget, eller i kjølen, de har 50-60 kg drivstoff, og ca 30-50 kg startbatteri. Dersom en kunne lage en kjølkonstruksjon som kunne oppbevare en batteribank tørr fra saltvann, så hadde det sikkert vært interresant. men det kan bli i overkant spennende å samle flerehundre kilowatt timer i et korrusjons utsatt miljø! Redigert 15.November.2014 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 (redigert) Hm igjen, Li-FePO4 er jo blitt fremmet som den batteriteknologien det er mest aktuelt å bruke i båt. Ref http://www.alternativenergi.no/heter_12volt_100ah_lithium_batteri_li-fepo4_med_bms..html får man kjøpt batterier på 12V, 100Ah som veier 21.5 kg. Dette er jo direkte sammenlignbart med blybatterier jo? Sånn rent bortsett fra at batteriet kan tappes nesten helt tomt (90%?) uten å ta skade av det (sammenlignet med 50% for blybatterier), samt at det tåler langt flere sykluser. Jeg kommer fortsatt frem til at en snekke eller seilbåt hvor man har røsket ut ett tonn med gammel innenbordsmotor og erstattet med ett tonn med batterier uten problemer kan tilbakelegge en dagsetappe i fem knop, det er faktisk et reelt alternativ i dag dersom man stort sett går fra havn til havn og ikke sover mye over i uthavn, eventuelt dersom man har seil og aggregat. Redigert 15.November.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Hmja. Min egen Bukh DV10 veier altså bare 160 kg. Jeg hadde trodd det var langt mer enn dét, men ... med utgangspunkt i totalvekt og kjølvekt på båten burde det vel være temmelig opplagt at motoren veier langt under tonnet :-) Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Som Adeneo og flere viser til så er el.drift på sjøen lite nytt..alt på 1940 tallet bygde amerikanerne skip med diesel-elektrisk drift. Ut fra at fritidsbåter utenfor motorbåtlandet vårt er seilbåter så neppe trykket på denne utviklingen så stort. Selve el-motor instal. er sikkert uproblematisk, men ladimgen er litt mer utfordrende.men sikkert ikke umulig . Pr. I dag holder jeg meg med forbrukstrøm med et par solceller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 (redigert) .. og passasjerfergen Beffen i Bergen startet med batteridrift i 1894 står det her:http://beffenfergen.no/hele-bergens-beffen-blir-elektrisk-igjen og tilbake til batteridrifft: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Slik-blir-nye-Beffen-3153869.html Redigert 16.November.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 Finnes mye på nettet om båter med el-drift. I Holland har de sågar et eget nettforum. Denne linken kan kanskje inneholde en del info: https://www.ev-info.com/electric-boat-manufacturer Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 'Sporvognen' de gamle fergene i Marstrand har også hatt elektriske motorer sen begynnelsen av 1900-talet.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 http://m.tu.no/industri/2014/11/16/bestefaren-var-forst-med-ballong-i-stratosfaren.-na-skal-bertrand-fly-jorda-rundt-med-solkraft - interessant, selv om det ikke er direkte båtrelatert. 70 hk motor, 633 kg batterier, 230 Wh/kg. De skal kunne holde seg svevende gjennom en hel natt og lade batteriene vha solceller dagtid. Da kan de ikke ta ut 70 hk kontinuerlig. Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 Elektriske båter og hybriddrift er ikke noe nytt forsåvidt. Atomdrevne isbrytere, f.eks. Det som er uvanlig er fritidsbåter med elektrisk drift. Det som er nytt er li-ion-batterier med 4x kapasitet pr kg sammenlignet med tradisjonelle blybatterier, samt økt miljøbevissthet og økte drivstoffpriser. Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.