Jump to content

Er elektrisk drevne båter mulig i virkeligheten?


DieselDahl

Recommended Posts

Det skiller mer enn på dieselmotorer og for en gitt motor varierer det mer ift belastning og turtall enn for dieselmotorer så noen offisielle tall er mere komplekst. Men hvis vi sier at med "normal belastning" i planingsfart og med turtall som hverken er veldig høyt eller veldig lavt kan du regne 220-230g/hk-time. Det stemmer bemerkelsesverdig bra på mine VP 4,3GI iallefall. Så kan du jo bare gjette på hvor nøyaktig du klarer å anslå båtens effektbehov i ulike hastigheter og sjøforhold......

Link to post
Share on other sites

Steyr og nå også italienske FNM leverer hybridløsninger der el-motoren står mellom dieselmotor og gir/drev.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ren elektrisk drift er altså litt fram i tid på grunn av batteriene, men elektriske motorer drevet av en forbrenningsmotor kunne vært interessant også i fritidsbåter. Er det noen som leverer det?

Jeg tror ikke vi skal regne med noen voldsomme framskritt innen batteriteknologien, vi må nok vurdere konseptet ut fra beste tilgjengelige teknologi nå. I større båter, lokomotiver og i store anleggsmaskiner o.l. er dieselelektrisk drivverk vanlig. Kommer på stadig lettere maskiner, Mulig VP har noe på gang?

Link to post
Share on other sites

Da kan en glemme el drift i uoverskuelig framtid. Men hvor ikke diskutere båttyper og skrogformer som egner seg?

 

lettdrevne skrogformer burde være interessant uansett hva slags framdrift man baserer seg på

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er mange seilbåter rundt om med el motor ombord, og de fleste funker fint.

Vi har stor utvikling av El biler,

Motorsykkler. Cross sykkler, trail sykkler.

 

Og batterifronten utvikler seg veldig for nå. Solceller, vanngeneratorer, vind generatorer, blir hele tiden mer effektive.

 

 

------ Tipper det ikke er lenge før de større merkene har det på valg lista si. Lagoon og flere andre har prøvt, men gitt det opp igjen da markedet ikke var klar, og utviklingen av el motorer ikke var kommet langt nok. men de kommer nok snart tilbake hvis markedet vil ha det.

 

 

og John Rushworth driver med dette. han har sin egen seilbåt som han seiler med. dere finner han på FB.

hils fra meg :)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det var lite med informasjon der. Hm, jeg fant en her: http://regennautic.com/products/e200-outboard/ ... rekkevidde på båten var ikke nevnt der heller.

 

Men det er ren fysikk og matematikk: høy fart til sjøs medfører stort effektbehov (180 hp tilsvarer 130 kW, som igjen tilsvarer 11 kA på en 12v-bank - ti minutter på toppfart tilsvarer altså 1800 Ah ... eller over et tonn med vanlige blybatterier (ut fra antagelse om at man holder seg innenfor 50% kapasitetsuttak og vekta til et vilkårlig 100Ah blybatteri jeg fant på nett).

 

Ihht Wikipedia - http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density - har de aller beste Li-Ion-batteriene pr i dag energitetthet på 0.875 MJ/kg (mot 48 MJ/kg for diesel, og 0.17 MJ/kg for blybatterier). Reelt sett er det nok lavere, mtp at man ikke kan ta ut 100% samt at det går noe energi tapt mellom batteri og propell. Allikevel, la oss for et lite øyeblikk anta at batteriteknologien har kommet dit at man reelt sett kan ta ut 1 MJ/kg fra batteribanken i nær fremtid. 1 MJ/kg = 1000 kWs/kg = 278 Wh/kg. Da kan man i såfall nøye seg med et halvt tonn batteri for en hel times gange. Til sammenligning - en tilsvarende bensinpåhenger veier under 300 kg - ref http://www.honda.co.uk/marine/175-250hp/Bf175/specifications/

 

Nåja ... har man liten båt og en motor på 180 hk, så tar man sikkert bare ut "full pupp" når man er på vei hjemover og er helt sikker på at man har tilstrekkelig batterikapasitet til å komme seg hele veien hjem - til vanlig bruk tar man kanskje bare ut en brøkdel. Man har imidlertid en nedre grense, man ønsker å gå i plan, og jo mer vekt man har i batterier, jo mer effekt trengs for å holde båten i plan. Men uansett: har man en liten båt som for det meste brukes på lokalturer og et sterkt ønske om elektrisk drift er det sikkert ikke helt galskap å sette inn et halvt tonn med batterier pluss en 180 hk elektrisk påhengsmotor.

 

På den andre siden av skalaen: en snekke eller seilbåt på rundt 30 fot trenger ikke mer enn ca 3 kW for å gå i ca 5 knops fart. Man har gjerne en innenbordsmotor som veier ett tonn. Bytter man ut innenbordsmotoren med en ettonns batteribank av morgendagens teknologi kan man faktisk kjøre for motor i dagesvis!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en båtwiki-artikkel hvor jeg ønsker å samle relevant informasjon om elbåter ... http://www.baatwiki.no/wiki/Eldrift

 

Det finnes eksempler på eksisterende snekker som er ombygd til elektrisk drift SVJV - er det noen som har referanser?

 

Storsjø 720 (gamle Diana 700) med diesel, hybrid eller ren eldrift?

 

http://www.storsjobat.se/Storsjo720.html

Link to post
Share on other sites

På den andre siden av skalaen: en snekke eller seilbåt på rundt 30 fot trenger ikke mer enn ca 3 kW for å gå i ca 5 knops fart. Man har gjerne en innenbordsmotor som veier ett tonn. Bytter man ut innenbordsmotoren med en ettonns batteribank av morgendagens teknologi kan man faktisk kjøre for motor i dagesvis!

 

ett tonn, da har du tatt i litt :lol: eller kanskje du regner med dieseltank på mange 100 liter?

 

F.eks en Yanmar 184hk har en tørrvekt på 412 kg. Og seilbåter rundt 30 fot har vel ytterst sjelden mer motor enn 40-50 hk...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at Jarle, på Sandøybåtdekk har en Tromøy, med hybrid. Han var svert fornøyd tilå begynne med, siden har jeg ikke hørt noe.

Tobixen! Seilbåter og sjekter på ca 30 fot har ikke 1 tons motor installasjoner! Diesel motor på 25-60 hk veier mellom 120 -250 kg.

Men mange av disse båtene er lastet med ballast, enten rundt om i skroget, eller i kjølen, de har 50-60 kg drivstoff, og ca 30-50 kg startbatteri.

Dersom en kunne lage en kjølkonstruksjon som kunne oppbevare en batteribank tørr fra saltvann, så hadde det sikkert vært interresant. men det kan bli i overkant spennende å samle flerehundre kilowatt timer i et korrusjons utsatt miljø!

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Hm igjen, Li-FePO4 er jo blitt fremmet som den batteriteknologien det er mest aktuelt å bruke i båt. Ref http://www.alternativenergi.no/heter_12volt_100ah_lithium_batteri_li-fepo4_med_bms..html får man kjøpt batterier på 12V, 100Ah som veier 21.5 kg. Dette er jo direkte sammenlignbart med blybatterier jo? Sånn rent bortsett fra at batteriet kan tappes nesten helt tomt (90%?) uten å ta skade av det (sammenlignet med 50% for blybatterier), samt at det tåler langt flere sykluser.

 

Jeg kommer fortsatt frem til at en snekke eller seilbåt hvor man har røsket ut ett tonn med gammel innenbordsmotor og erstattet med ett tonn med batterier uten problemer kan tilbakelegge en dagsetappe i fem knop, det er faktisk et reelt alternativ i dag dersom man stort sett går fra havn til havn og ikke sover mye over i uthavn, eventuelt dersom man har seil og aggregat.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som Adeneo og flere viser til så er el.drift på sjøen lite nytt..alt på 1940 tallet bygde amerikanerne skip med diesel-elektrisk drift. Ut fra at fritidsbåter utenfor motorbåtlandet vårt er seilbåter så neppe trykket på denne utviklingen så stort. Selve el-motor instal. er sikkert uproblematisk, men ladimgen er litt mer utfordrende.men sikkert ikke umulig . Pr. I dag holder jeg meg med forbrukstrøm med et par solceller.

Link to post
Share on other sites

.. og passasjerfergen Beffen i Bergen startet med batteridrift i 1894 står det her:
http://beffenfergen.no/hele-bergens-beffen-blir-elektrisk-igjen

 

og tilbake til batteridrifft:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Slik-blir-nye-Beffen-3153869.html

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

http://m.tu.no/industri/2014/11/16/bestefaren-var-forst-med-ballong-i-stratosfaren.-na-skal-bertrand-fly-jorda-rundt-med-solkraft - interessant, selv om det ikke er direkte båtrelatert.

 

70 hk motor, 633 kg batterier, 230 Wh/kg. De skal kunne holde seg svevende gjennom en hel natt og lade batteriene vha solceller dagtid. Da kan de ikke ta ut 70 hk kontinuerlig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...