Jump to content

Er elektrisk drevne båter mulig i virkeligheten?


DieselDahl

Recommended Posts

Slik jeg ser det, miljømessig er bruk av elektromotorer et steg i riktig retning - da har man ikke bundet til å bruke fossiler, man har frihet til å bruke solceller, landstrøm fra "miljøvennlige" atomkraftverk etc, men noen "silver bullet" er det ikke.

 

Bytter man fra en bensinslukende monstercabincruiser til en seilbåt med en bitteliten strømdrevet reservemotor, så er det klart miljøregnskapet går i pluss :-)

 

Ellers er det klart at det går en del fossiler med i produksjon av båt - det er vel gjerne olje som er hovedbestanddelen i seilene mine ... men de holder jo noen år da :-) Jeg tror seilene på den gamle båten min er like gammel som båten, nært 40 år.

Link to post
Share on other sites

Der må nok tilvirkes helt andre batterisystemer enn de vi har i dag for at dette skal kunne bli et alternativ. Dessuten må lading kunne foregå på kort tid, noe som krever at en enda større batteripakke enn den man har ombord står på kaia som booster under ladesekvensen og "tømmes" direkte innpå båtbatteripakken da et strømnett ikke klarer en slik overføringshastighet på akseptabel tid.

 

Det miljøvennlige i dette er høyst tvilsomt all den tid det finnes kullkraftprodusert strøm i et nett det er mulig å eksportere/importere fra. Like smart som å produere nye "miljøvennlige" hurtigbåter for bruk i norske farvann for så å selge de gamle båtene til fortsatt bruk et annet sted i verden. Det forsvinner ikke av den grunn og slutter ikke å forurense kloden heller i sin nye tilværelse.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye fossilgasser slipper en elektromotor ut?

En elektromotor slipper ikke ut fossilgasser selv, men den legger jo beslag på sin del av den elektrisiteten som produseres i verden i dag og driver dermed etterspørselen opp, noe som resulterer i økt behov for kraftverk. Dette medfører igjen økt CO2-utslipp ettersom verden langt ifra har frigjort seg fra behovet for fossilt brennstoff. Om det så skulle være snakk om en løsning med solcellepaneler som lader opp batterier som forsyner båtens elektromotor, kan man i prinsippet si at dette solcellepanelet isteden kunne blitt brukt til å redusere energibehovet på land et eller annet sted og dermed må man være veldig korttenkt for å tro at den energien som brukes i elektromotorer er frigjort fra det globale CO2-regnskapet. Når det er snakk om CO2, er det nødvendig å tenke helthetlig eller globalt om du vil. Og da må man se på hvordan elektrisiteten genereres globalt. Svaret på dette er at elektrisitet genereres med fossilt brennstoff, ikke bare med vind- og vannkraft.

 

Jeg vet at man i Norge, f.eks. NSB, har prøvd å spille på at den elektrisiteten vi bruker er helt ren, men det betyr jo ikke at vi kan bruke så mye vi vil av denne rene energien uten at det får konsekvenser for det globale CO2-utslippet. Den elektrisiteten vi ikke bruker, blir eksportert og den eleketrisiteten vi bruker som vi ikke kan produsere selv blir importert. Det spiller ingen rolle om det er NSB eller noen andre som bruker den rene norske vannkraftenergien så lenge den uansett blir brukt. Og det samme gjelder generelt. Verden har et gitt energibehov og dette energibehovet må dekkes. Jo mer grønn energi vi bruker på elektrisk fremdrift her, desto mindre grønn energi vil være tilgjengelig til andre formål og desto mer skitten energi må genereres i tillegg til den grønne, med dertilhørende CO2-utslipp, selv om elektromotoren isolert sett ikke slipper ut noe CO2.

Link to post
Share on other sites

På en seilbåt hadde jeg aldri byttet til elmotor. Har mange turer der jeg har kjørt over 24 timer for motor uten å stoppe. Hvor mange tonn batterier kreves for 48 timer med effektuttak på 30 hk? Har en drøm om langtur igjen, ser ikke for meg mulighet for landsstyremedlem når en ankrer opp utenfor en stillehavsatoll. Brukes båten bare til korte turer kan elmotor fungere bra.

Link to post
Share on other sites

Der må nok tilvirkes helt andre batterisystemer enn de vi har i dag for at dette skal kunne bli et alternativ.

Jeg pleide å si (skrive) det samme ... men ...

 

YMMV. Båter og båtfolk er veldig forskjellige. Har man et drivstoffbudsjett på flere tusenlapper pr helg, så ... nei, da er neppe elektrifisering noe alternativ. Skal man avgårde flere hundre nm på færrest mulig dager ... så nei, glem tanken. Men det finnes mange båter her i landet som svært sjeldent brukes på avstander på mer enn 5 nm om gangen. Det finnes "rendyrkede" seilere som bare trenger en hjelpemotor for å få båten inn og ut av marinaen - samt som er interessert i å øke farta fra 0.2 knop i gal retning til 1 knop i riktig retning på de dagene det er helt vindstille. Det finnes mange scenarioer hvor batteridrift gir mening - jeg har prøvd å samle opp slike scenarioer på båtwiki'en - og jeg har kommet frem til at jeg ønsker elektrisk påhengsmotor til jolla :-)

 

Dessuten må lading kunne foregå på kort tid, noe som krever at en enda større batteripakke enn den man har ombord står på kaia som booster under ladesekvensen og "tømmes" direkte innpå båtbatteripakken da et strømnett ikke klarer en slik overføringshastighet på akseptabel tid.

Hva er "akseptabel tid" for lading av en båt? For folk som lader mens de overnatter i en gjestehavn, eller er på dagsbesøk på et sted, så kan svaret være alt fra "12 timer" til "4 timer". De som har det travelt med å komme seg fra A til B på kortest mulig tid og ønsker å lade på "ti minutter", er nok ikke i målgruppen for "elektrifisering".

 

Det miljøvennlige i dette er høyst tvilsomt all den tid det finnes kullkraftprodusert strøm i et nett det er mulig å eksportere/importere fra. Like smart som å produere nye "miljøvennlige" hurtigbåter for bruk i norske farvann for så å selge de gamle båtene til fortsatt bruk et annet sted i verden. Det forsvinner ikke av den grunn og slutter ikke å forurense kloden heller i sin nye tilværelse.

Helt sant. Bilprodusentene ønsker også å pushe "nye miljøvennlige biler" og skriker om statlige virkemidler for å få solgt flere biler, men det er feilslått politikk - det medfører jo stort sett bare at det blir flere biler på veien, mens det helst burde vært færre. Vi har i dekader vært på jakt etter "miljøvennlige biler", men det er et oxymoron - uansett hvordan energien lagres, så må den komme fra et sted ... og så lenge "vi" produserer strøm med kullkraftverk har vi et problem.

 

En stund var det hydrogen som ble hausset som en "silver bullet", men hydrogen tok aldri helt av som energibærer, for mange ulemper og for dyrt. Andre typer brenselsceller har det også vært mye satsning på ... uten at det har båret særlig med frukter. Jeg har gjort litt research på brenselsceller på båtwiki'en, og det er ganske nedslående hva man har fått til - metanol-drevne EFOY koster skjorta, leverer ca stusselige 100W ... propandrevne koster enda mer for samme type effekt, og hydrogendrevne - ja, i tillegg til kostnaden så er ikke hydrogenbeholderene som selges (dyrt!) engang konkurransedyktige med batterier mtp energitetthet ifh vekt!

 

Også biodrivstoff - det har også fått mye politisk satsning, og ballen er ikke lagt død enda, siste nytt er at Avinor Gardermoen satser stort på biodrivstoff. Biodrivstoff er jo generelt sett en farse ... finnes kanskje noen hederlige unntak, men det er jo noe etisk tvilsomt å bruke store arealer som kunne vært brukt til matproduksjon til å lage biodrivstoff enn så lenge folk sulter i verden - for ikke å snakke om at enkelte former for "biodrivstoff" krever mer enn en liter med fossilt brennstoff (særlig ifbm kunstgjødselproduksjon) for hver liter med "biodrivstoff" som kommer ut. Verden vil bedras. Og det er selvfølgelig et veldig viktig poeng at gassen eksporteres og brennes av for elproduksjon utenfor landegrensene våre, i stedet for å svi av gass allerede på plattformen for å dekke lokalt el- og varmebehov.

 

Hmja. Rant, Rant. Men, jeg liker ikke å måtte ta ansvar for forbrenningsmotorer, og jeg er fast bestemt på at jeg vil ha eldrift på jolla :-)

Link to post
Share on other sites

På en seilbåt hadde jeg aldri byttet til elmotor. Har mange turer der jeg har kjørt over 24 timer for motor uten å stoppe.

Igjen, YMMV. Dette er du, det. Jeg har også seilt i to uker uten fungerende motor i det hele tatt - fullt mulig det :-) Men jeg er ellers enig, for langtur er det veldig greit å ha et stort lager med diesel ombord. Særlig når man har behov for varme og *host* strøm :-)

Link to post
Share on other sites

På en seilbåt hadde jeg aldri byttet til elmotor. Har mange turer der jeg har kjørt over 24 timer for motor uten å stoppe. Hvor mange tonn batterier kreves for 48 timer med effektuttak på 30 hk? Har en drøm om langtur igjen, ser ikke for meg mulighet for landsstyremedlem når en ankrer opp utenfor en stillehavsatoll. Brukes båten bare til korte turer kan elmotor fungere bra.

 

Du trenger ca 1000 kWh med batteripakker, altså ca 12 Tesla-pakker. Det blir noen tonn (ca 5,5 tonn) og noen millioner kroner i batterier :giggle:

Kanskje best å vente til batteriteknologien kommer litt videre...

Men kjører du med 30 hk fullt hele tiden, dvs. er 30 hk reellt effektuttak du trenger for å holde balja i akseptabel fart ?

 

Går du ned til 20 hk kontinuerlig motoreffekt trenger du "bare" 9 Tesla batteripakker for å kjøre 48 timer uten lading.Det blir 4 tonn batterier.

Men det blir jo litt av en effektoverføring når disse pakkene skal hurtiglades, evt de kan lades på ukesbasis.... med 20A strømuttak til lader vil ladinga ta ca 1 uke, og med 32A bare 4 døgn.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Stradivarius, løsningen for å få ned CO2 utslipp er?

Løsningen er definitivt ikke å øke elektrisitetsbehovet. Det å lade båtbatteriene i havn representerer et økt elektrisitetsbehov som i ytterste konsekvens innebærer flere kullkraftverk. Som sagt, all ren/grønn elektrisitet som produseres blir brukt uansett. Hvis vi faktisk ønsket å redusere CO2-utslipp her i landet, ville vi bygget ut så mye vannkraft vi kunne. I vår del av verden er dette billigere enn kullkraft fordi vi har påført oss selv CO2-avgifter, så vi kunne utkonkurrert flere kullkraftverk på kontinentet og på den måten gitt et de facto bidrag til lavere utslipp globalt. Men de som er redde for å ødelegge planeten med CO2, er tydeligvis enda reddere for små lokale endringer i floraen og faunaen der man kunne bygget ut mer vannkraft. (Som om dette har noe å si hvis hele planeten går til grunne.) Forøvrig ville vi selvsagt også bygget ut så mye gasskraft vi kunne og brukt gassen vår selv istedenfor å selge den til England og late som om de kjøper gassen for å oppbevare den trygt og ikke for å brenne den.

 

Den beste måten for ren fremdrift til sjøss per i dag er den mest prøvede også, nemlig vindkraft i direkte form. For all del, om man kler en båt med solcellepaneler, vil ikke bruken føre til noe som helst utslipp, rent bortsett fra at batterier må byttes ut, noe som selvsagt er knyttet til utslipp. Men det er i mine øyne mer aktuelt å kle hustaket sitt med solcellepanel og avlaste strømnettet isteden. Dette vil gi en større miljøgevinst for de aller fleste fordi de tilbringer mye mer tid hjemme enn i båten. Det gavner ikke miljøet at alle solcellepanelene dine er i opplag halve året.

 

Forøvrig har jo de fleste innsett at CO2-utslippet kommer til å fortsette å øke i mange tiår ennå, uansett hva de få rike landene i verden gjør. Fossile energikilder kommer til å bli brukt så lenge de er kostnadseffektive og det kan man trygt si at de er ennå. Først når det foreligger billigere alternativer vil de store massene bytte til andre energikilder og det ser det ikke ut til at vi er i nærheten av ennå. Men før eller siden vil det skje.

Link to post
Share on other sites

 

Du trenger ca 1000 kWh med batteripakker, altså ca 12 Tesla-pakker. Det blir noen tonn (ca 5,5 tonn) og noen millioner kroner i batterier :giggle:

Kanskje best å vente til batteriteknologien kommer litt videre...

Men kjører du med 30 hk fullt hele tiden, dvs. er 30 hk reellt effektuttak du trenger for å holde balja i akseptabel fart ?

 

Går du ned til 20 hk kontinuerlig motoreffekt trenger du "bare" 9 Tesla batteripakker for å kjøre 48 timer uten lading.Det blir 4 tonn batterier.

Men det blir jo litt av en effektoverføring når disse pakkene skal hurtiglades, evt de kan lades på ukesbasis.... med 20A strømuttak til lader vil ladinga ta ca 1 uke, og med 32A bare 4 døgn.

Kom omtrent til samme tall som deg etter at jeg skrev innlegget. Usikkerheten jeg hadde var om en kan ta ut 85kw av en batteripakke på 85kw. På blybatterier får man bare halvparten. Jeg satte frem disse tallene for å illustrere hvor dyrt og tungt det er for båter som brukes mye. Jeg tror 20 hk er omtrent riktig på en 40 foter for å holde ca 7 knop, hvis det er riktig er 30 hk realistisk. Alt er dyrere på større båter.

 

Hvis båten brukes til ettermiddagsturer og ferien er 4 uker Oslo - Kristiansand og retur vil behovet for batterier bli kraftig redusert. Fra 48 timer kontinuerlig til 8timer. Da er behovet 160kwh, alså to teslapaker. Men 900 kg i batterier er så mye at det bør designes inn i skrogform og kjølvekt. Alstå ikke ettermonteres.

 

Edit: kom til å tenke på at med bare 8 timer motorkapasitet kan en ikke seile til Skagen hvis det er meldt lite vind. Om ikke alle gjør det så er det en drøm for mange med seilbåter over 40 fot.

Redigert av pacuare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter alle inleggene her på tråden er vel svaret på spørsmålet ganske enkelt!: Lite sansynlig.

Hallo! Etter alle innleggene her er svaret definitivt JA, det er bevist å være mulig med elektrisk drevne båter. Stiller man spørsmålet annerledes, "er batteridrift et reelt alternativ for mitt bruk", så er svaret for de fleste av oss "nei".

Link to post
Share on other sites

Klart enig med tobixen, svaret er Ja. En vinkling på dette er en livsløpanalyse på båter, noe man har utført på el.biler. Resultatet bli her bedre og bedre etter som utviklingen går framover. Ref. Teknisk Ukeblad. Professor Andres Hammer Strømnes NTHU.

Men det er vel nokså opplagt at el.drift ikke er aktuell i dagens motorbåtdesign. Båten må bygges for denne framdriftsmåten dersom det skal fungere. Men i seilbåter kan det være et alternativ i noen tilfeller.

Så snakker en lite om de lademuligheter en har med sol, vind m.m. Vår erfaring, riktig nok fra Middelhavet, var at vi klarte oss over ubegrenset tid uten landstrøm og med minimalt motorlading. Dette kun med solcellepaneler. Da hadde vi lys, el.toa, kjøleboks og div. el. utstyr, samt baugtrøster og ankervinsjer.

Link to post
Share on other sites

Vår erfaring, riktig nok fra Middelhavet, var at vi klarte oss over ubegrenset tid uten landstrøm og med minimalt motorlading. Dette kun med solcellepaneler. Da hadde vi lys, el.toa, kjøleboks og div. el. utstyr, samt baugtrøster og ankervinsjer.

Samme erfaring her, riktignok uten winch og thrustere, men kun med 100W solcelle. Og i Norge.

 

Har ikke hatt ledning ombord siden Ca April når solcellene kom ombord. Min nye 100 Amp Dynamo har jeg knapt fått testet, for jeg våkner med fulle batterier hver morgen.

 

Men så har vi ikke Elmotor da. Men jeg tror en effektiv Elmotor for å komme ut og inn av havn/anktringsplass, samt større batteribank og solcelle, så hadde det fungert fint.

Og kanskje en Efoy i tillegg som reserve...?

Men hadde fremdeles trengt dieselen til oppvarming og varmtvann, eller finnes det alternativer der ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Så snakker en lite om de lademuligheter en har med sol, vind m.m. Vår erfaring, riktig nok fra Middelhavet, var at vi klarte oss over ubegrenset tid uten landstrøm og med minimalt motorlading. Dette kun med solcellepaneler. Da hadde vi lys, el.toa, kjøleboks og div. el. utstyr, samt baugtrøster og ankervinsjer.

VI bruker ca 100 ah per dag. Autopilot, kjøleskap og instumenter er de verste brukerne. Hvor mye får du inn med solsellepanelet? Forstår ikke at solcelle kan være nok. Mange år siden jeg har seilt båt med solsellepanel, da var det relativt inneffektivt. Vindmølla var veldig mye bedre. De to tilsammen klarte å dekke behovet. Men solcellepanelet var ikke i nærheten.

 

Klarer du deg uten å lade når du seiler også (døgnseilas)? At det går ved landligge forstår jeg. I sommer var forresten ikke lading noen problem, gikk jo nesten ikke å forflytte seg med seil.

Link to post
Share on other sites

Løsningen er definitivt ikke å øke elektrisitetsbehovet. Det å lade båtbatteriene i havn representerer et økt elektrisitetsbehov som i ytterste konsekvens innebærer flere kullkraftverk. Som sagt, all ren/grønn elektrisitet som produseres blir brukt uansett.

Jeg er helt enig i at elektrisitet ikke er noe "silver bullet", det er ikke i seg selv noen løsning på de utfordringene vi står ovenfor (og da med utgangspunkt i at vi står ovenfor utfordringer - men det blir veldig off-topic å diskutere i denne tråden) - men om man kan bytte ut noe diesel/bensinforbruk på båter med et tilsvarende landstrømsforbruk, så er det definitivt ikke noe tilbakesteg!

 

Ta i betraktning:

  • Strøm er ikke så transportabelt som man skulle tro! Energitapet i en gassrørledning, eller i en supertanker fyllt med råolje, er faktisk veldig mye mindre enn energitapet i en ledning - og vi har en begrenset mengde ledninger inn og ut av dette landet. Ja, vi har import og eksport - men kobler man til en 2 kW varmeovn på nettet og lar den stå på 24/7, betyr det ikke at et kullkraftverk i Tyskland må øke sin produksjon med 2 kW.
  • Med økt mengde ustabile fornybare energikilder trengs det god reguleringsevne på nettet - både for å dekke inn sekunder, minutter og timer med ubalanse mellom "produksjon" og "forbruk" Det er kanskje en utopi, men en armada med båter som står ubrukt i hjemmehavn store deler av året, med store batteribanker ombord kunne ha bidratt noe - ja, kanskje fortøyning i hjemmehavn kunne blitt en inntektskilde snarere enn en kostnad!
  • Økt bruk av ustabile energikilder medfører at energiprisene vil variere veldig gjennom døgnet og fra dag til dag. Noen båteiere vil nok være prisfølsomme/opportunistiske/fleksible nok til å justere forbruk/lademønster/bruksmønster på båten ut fra dette.
  • Det er ikke slik at bytte fra en dieselmotor til en elmotor medfører likt energibehov. Det er mange faktorer som spiller inn, men hvis jeg skulle gjette, så vil energibruken pr båt i snitt gå ganske mye ned dersom man bytter fra forbrenningsmotor til elmotor.
  • En båt i gjestehavn vil typisk ønske å lade natterstid sommerstid - det er en tid på døgnet hvor det ellers generelt er lite forbruk.

Hvis vi faktisk ønsket å redusere CO2-utslipp her i landet, ville vi bygget ut så mye vannkraft vi kunne.

Hvis vi faktisk ønsket å gjøre noe med globale CO2-utslipp her i landet, hadde vi stoppet med kulldrift på Svalbard og gradvis sluttet å utvinne olje og gass i Nordsjøen. Det store problemet er ikke CO2-utslipp per se eller drivhuseffekt per se, det store problemet er at vi i løpet av et par-tre århundrer tar ut karbon som har samlet seg opp gjennom millioner av år.

 

Den beste måten for ren fremdrift til sjøss per i dag er den mest prøvede også, nemlig vindkraft i direkte form.

Jepp! Det er fullt mulig å greie seg (tilnærmet) uten dieselbruk sommerstid i seilbåt dersom man har god tid og fleksible ferieplaner.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kom omtrent til samme tall som deg etter at jeg skrev innlegget. Usikkerheten jeg hadde var om en kan ta ut 85kw av en batteripakke på 85kw. På blybatterier får man bare halvparten. Jeg satte frem disse tallene for å illustrere hvor dyrt og tungt det er for båter som brukes mye. Jeg tror 20 hk er omtrent riktig på en 40 foter for å holde ca 7 knop, hvis det er riktig er 30 hk realistisk. Alt er dyrere på større båter.

 

Du kan ta ut ca 80 kWh av teslapakken på 85 kWh.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig i at elektrisitet ikke er noe "silver bullet", det er ikke i seg selv noen løsning på de utfordringene vi står ovenfor (og da med utgangspunkt i at vi står ovenfor utfordringer - men det blir veldig off-topic å diskutere i denne tråden) - men om man kan bytte ut noe diesel/bensinforbruk på båter med et tilsvarende landstrømsforbruk, så er det definitivt ikke noe tilbakesteg!

 

Ta i betraktning:

  • Strøm er ikke så transportabelt som man skulle tro! Energitapet i en gassrørledning, eller i en supertanker fyllt med råolje, er faktisk veldig mye mindre enn energitapet i en ledning - og vi har en begrenset mengde ledninger inn og ut av dette landet. Ja, vi har import og eksport - men kobler man til en 2 kW varmeovn på nettet og lar den stå på 24/7, betyr det ikke at et kullkraftverk i Tyskland må øke sin produksjon med 2 kW.

Vi må også ta i betraktning at det primært er vinterstid at det er aktuelt å koble til en 2 kW varmeovn på nettet og la den stå på 24/7, og i vinterhalvåret er Norge først og fremst en importør av strøm mens eksporten som regel foregår om sommeren. Så hvis man kobler til en 2 kW varmeovn om vinteren, når Norge importerer strøm, betyr det faktisk at et tysk kullkraftverk i prinsippet må øke sin produksjon med mer enn 2 kW. Nå vet jeg ikke nøyaktig hva overføringstapet er, men det er vel ikke noe særlig mer enn noen få prosent, kanskje opp mot 10%. Min hensikt er uansett ikke å angi dette helt nøyaktig, bare å få frem at det ikke er helt urimelig å si at den energien vi ikke bruker her, kan brukes andre steder.

 

Jeg er forøvrig helt enig i at det kan ha sine positive sider å erstatte dieselmotoren med elektromotor. Det vil jo som regel redusere energitilgangen og dermed tvinge ned energiforbruket. Mindre støy og vibrasjoner ser jeg også at helt klart kan være en fordel for mange. Dessuten er det jo slik at jo større markedet blir for effektive batterier, desto større er insentivene for å forske på bedre batteriteknologi og kanskje gjøre store gjennombrudd på den fronten. Det er jo fortsatt dessverre ganske lav energitetthet på dagens batterier, spesielt om man vil unngå å redusere levetiden ved å kjøre dypere sykler. Nå er båtmarkedet mye mindre enn bilmarkedet, så det vil vel være bilindustrien som drar lasset, men det skader jo ikke at man kan bruke samme teknologi i båter. For lokalmiljøet er det jo en fordel med elektrisk drift, men så fort man begynner å snakke om CO2-utslipp og global oppvarming, slår det meg at både elektriske biler og båter knapt vil ha noen innvirkning i det hele tatt. Da er det bedre som du sier å legge ned utvinning av fossile brennstoffer, men dette kan bare gjøres i den grad energien kan erstattes og derfor må man i så fall bygge ut mer vannkraft. En annen ting er jo at Norge plutselig vil få store økonomiske utfordringer uten oljeinntektene og dermed vil vi ikke ha råd til noen ambisiøse miljøtiltak utover dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...