Jump to content

Er elektrisk drevne båter mulig i virkeligheten?


DieselDahl

Recommended Posts

Vel økt miljøbevisthet kontra batterdrift. Da bør en se på miljøsyklusen til batterier og elmotor. Hvordan produseres batteriene,hvordan fraktes de til forbruker, hvor lenge varer de og hvordan resirkuleres de. Hvordan står det til med kobberreservene i verden, til spolen i elmotoren?

 

Elektrisk drift, er vel først og fremst miljøvennlig når den utnyttes direkte fra en gjennvinbar energibærer, sol, vind eller vann.

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Det forekommer meg at det tenkes svært konservativt rundt dette. En Dieselmotor erstattes av en elektromotor og tankene erstattes med batterier.

Tror ikke det blir sånn.

Det gjøres voldsomme framskritt innenfor elektrisk drift.

Kryomotorer utvikler voldsom kraft fra et svært lite areal..

Og en må få vekk akslinger og gearbokser.

En kan tenke seg en kryogen rim-drive hvor en enhet erstatter propell, aksling og ror.

 

Jeg satt igår og så på VM runde i Formel e fra Beijing.

De bilene har begrensning på hvor mange kW det er lov til å slippe på for at de ikke skal bli for voldsomme.

Allikevel går de 0 til 100 på tre sekunder.

Proust og Heidfeld gjorde forøvrig det kunststykket å crashe 100 m fra mål på ei rettstrekke.

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv sett stor katamaran som kun gikk på strøm fra solceller. Men for å unngå store celle-flater vil en kunne lage både skrog og dekk med solabsorberende materiale, noe en også pr i dag alt har mulighet til ved bl.a. takkonstruksjoner. Men som tidligere skrevet, er spørsmålet om det er et marked på global basis for dette når seil er en utmerket og miljøvennlig alternativ til store dieselmotorer? Siden vi er på mange måter er et nokså ensomt "motorbåtland" i verden på fritidsbåtfronten, må vi kanskje utvikle det selv og prisen vil bli deretter.

Link to post
Share on other sites

Siden elektrisk drevne båter allerede finnes, er svaret til trådstarter definitivt ja. Det er hastighet og rekkevidde som er problemet. Saktegående båter har en vis rekkevidde men i hurtiggående båter blir det stort sett null rekkevidde, med elektrisk drift.

Min spådom om fremtiden er at alle båter blir elektriske, både saktegående og hurtiggående. Vi må bare vente til brenselcelleteknologien, ved bruk av hydrogen som drivstoff blir vanlig i biler.

Mener at Toyota skal ha serieprodusert hydrogenbil på markedet i 2017. Når kostnaden på serieproduksjon blir spiselig og produksjon av hydrogen er på plass, kommer dette til bruk i båt.

Det er dessverre lobbyistene som stort sett driver verden, og dessverre er verdensøkonomien i dag" oljesmørt " Hvor lang tid det vil ta i virkeligheten er det bare å spå i vei om. Teknologien er der, men er det politisk vilje nok til å ta den i bruk. Hvor ble det av "hydrogenveien i Norge" For å nevne et eksempel!

Link to post
Share on other sites

 

Jeg satt igår og så på VM runde i Formel e fra Beijing.

De bilene har begrensning på hvor mange kW det er lov til å slippe på for at de ikke skal bli for voldsomme.

Allikevel går de 0 til 100 på tre sekunder.

Proust og Heidfeld gjorde forøvrig det kunststykket å crashe 100 m fra mål på ei rettstrekke.

 

2011 Ferrari F1:

 

0-100 km/h - 2,6s

0-160 km/h - 3,9s

0-200 km/h - 5,1s

0-250 km/h - 7,3s

 

2015 Tesla model S P85D er målt til 0-60 mph (0-96,5 km/t) på 3,1 sek. Foreløpig helt avgiftsfri i snille Norge :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det forekommer meg at det tenkes svært konservativt rundt dette. En Dieselmotor erstattes av en elektromotor og tankene erstattes med batterier.

Kryomotorer har jeg ikke hørt om - så jeg tenker først og fremst propellfremdrift. Hva er kryomotorer, og hva slags fremdriftssystem brukes i atomdrevne ubåter?

 

Noen tanker:

 

1) det er i allefall unødvendig med propellaksling og skroggjennomføringer under vannlinja dersom man har elektrisk fremdrift.

2) det er helt trivielt å lage motoren vridbar - for en ren motorbåt uten rigg er det unødvendig med ror.

3) det er ikke noe behov for en "motorenhet" over vannlinja og aksling ned i vannet, slik som for en bensindreven utenbordsmotor. Selve motoren blir å være under vannet; en stamme ned vil kun inneholde ledninger, samt god nok struktur til å tåle krafta.

4) Energi må lagres ombord - med dieselmotor tar man med seg diesel, i en elektrisk båt har man batterier. Batteriene kan fylles vha vindmøller, solcellepanel eller landstrøm - eller teoretisk sett er det mulig å bytte ut batteriene dersom man bare har en femminutters pitstop. Hydrogen ble for ca et dekade siden fremmet som et godt alternativ til batterier, men vi har ikke helt kommet dit - hydrogen er ikke kostnadseffektivt ifht batterier i dag. Hybriddrift hvor en dieselmotor genererer elektrisitet som så driver båten fremover har visse fordeler sammenlignet med mekanisk overføring av energi fra motor til propell, men jeg ville strengt tatt ikke kalle det en elektrisk båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer seriøst å skaffe elektrisk motor til jolla (samt kanskje en kraftigere jolle når jeg først er i gang). Jeg liker å ro, og vil lære barna opp til å ro også, så jeg er litt usikker på om jeg egentlig ønsker å motorisere jolla - men noen av motargumentene forsvinner med elektrisk drift; forbrenningsmotorer er bråkete, skitne, problemfulle beist som trenger sitt av vedlikehold og stell.

 

Vi drar jo aldri langt med jolla, pr i dag er den ikke motorisert i det hele tatt, slik sett er ikke rekkevidde noe problem. Uansett hva slags motor og batteri vi putter inn, så vil rekkevidden øke sammenlignet med dagens rekkevidde. Med en elektrisk motor og en litt større jolle ville det kanskje f.eks. vært en mulighet å lemne båten i Sandspollen og bruke jolla til å besøke Oscarsborg.

 

Er det noen som har erfaring med elektriske påhengsmotorer? De har noe på Biltema, og jeg ser også at det selges noen litt mer seriøse greier på http://westsystem.no/m/455/torqeedo-elektriske-motorer

 

Det er et minstekrav at en motor har vesentlig mer fart og kraft enn hva vi kan tilføre båten med årer. Det er jo også et pluss om vi kunne fått ei jolle opp i plan.

Link to post
Share on other sites

4) Energi må lagres ombord - med dieselmotor tar man med seg diesel, i en elektrisk båt har man batterier. Batteriene kan fylles vha vindmøller, solcellepanel eller landstrøm - eller teoretisk sett er det mulig å bytte ut batteriene dersom man bare har en femminutters pitstop. Hydrogen ble for ca et dekade siden fremmet som et godt alternativ til batterier, men vi har ikke helt kommet dit - hydrogen er ikke kostnadseffektivt ifht batterier i dag. Hybriddrift hvor en dieselmotor genererer elektrisitet som så driver båten fremover har visse fordeler sammenlignet med mekanisk overføring av energi fra motor til propell, men jeg ville strengt tatt ikke kalle det en elektrisk båt.

 

batteriene kan du lade da du seiler.........motorn blir generator

 

.http://greenstarmarine.se/teknik/

 

 

dette er noe jeg tror kommer mer og mer hybridmotorer.....du kan bruke el in og ut ur havner lade da du seiler og diesel kun ved vindstille og lenger etapper

 

http://www.nannidiesel.com/products/hybrid.php

 

http://www.hamnen.se/artiklar/nyheter/forsta-segelbaten-med-hybridmotor.html

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Kryomotorer har jeg ikke hørt om - så jeg tenker først og fremst propellfremdrift. Hva er kryomotorer, og hva slags fremdriftssystem brukes i atomdrevne ubåter?

 

Noen tanker:

 

1) det er i allefall unødvendig med propellaksling og skroggjennomføringer under vannlinja dersom man har elektrisk fremdrift.

2) det er helt trivielt å lage motoren vridbar - for en ren motorbåt uten rigg er det unødvendig med ror.

3) det er ikke noe behov for en "motorenhet" over vannlinja og aksling ned i vannet, slik som for en bensindreven utenbordsmotor. Selve motoren blir å være under vannet; en stamme ned vil kun inneholde ledninger, samt god nok struktur til å tåle krafta.

4) Energi må lagres ombord - med dieselmotor tar man med seg diesel, i en elektrisk båt har man batterier. Batteriene kan fylles vha vindmøller, solcellepanel eller landstrøm - eller teoretisk sett er det mulig å bytte ut batteriene dersom man bare har en femminutters pitstop. Hydrogen ble for ca et dekade siden fremmet som et godt alternativ til batterier, men vi har ikke helt kommet dit - hydrogen er ikke kostnadseffektivt ifht batterier i dag. Hybriddrift hvor en dieselmotor genererer elektrisitet som så driver båten fremover har visse fordeler sammenlignet med mekanisk overføring av energi fra motor til propell, men jeg ville strengt tatt ikke kalle det en elektrisk båt.

 

I atomdrevne båter både over og under vann brukes gode gamle dampturbiner til framdrifts propellene.

 

For fritidsbåter (utenom de små elektriske jollemotorer da) er det jo upraktisk å ha hele el-motoren under vann.

Dette stjeler for mye fart og energi, og krever propell av større diameter enn nødvendig for effektiv framdrift.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

For fritidsbåter (utenom de små elektriske jollemotorer da) er det jo upraktisk å ha hele el-motoren under vann.

Dette stjeler for mye fart og energi, og krever propell av større diameter enn nødvendig for effektiv framdrift.

Dette er basert på en antagelse om at det er mulig å få til en relativt kraftig elektrisk motor på relativt lite volum - uten at jeg egentlig vet om denne antagelsen holder vann eller ikke.

 

En annen tanke, motoren kan legges rundt propellen i stedet for å legge motoren rundt en propellaksel. Og propellen kan ligge rundt motoren i stedet for å ligge bak motoren. Mange muligheter til å tenke "out of the box".

Link to post
Share on other sites

 

2011 Ferrari F1:

 

0-100 km/h - 2,6s

0-160 km/h - 3,9s

0-200 km/h - 5,1s

0-250 km/h - 7,3s

 

2015 Tesla model S P85D er målt til 0-60 mph (0-96,5 km/t) på 3,1 sek. Foreløpig helt avgiftsfri i snille Norge :giggle:

litt OT men her ser du Honda sitt bidrag til F1. V6 på kun 1,6 liter. Her er det mye teknologi, kejendt men tatt noen skritt videre. Dette kan nok være med på å øke effektiviteten på vanlige bilers motorpakke. Det blir veldig spennende å følge med neste år da Honda skal levere motorer for Mc Laren, som var en uslåelig combo på 80-90 tallet. Desverre blir det ikke en Marlboro Honda, da det sikkert ikke er politisk riktig

 

http://world.honda.com/Formula-1/powerunit/

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Finnes en Nidelv 24 på sørlandet som putrer rundt med elektrisk motor...

 

Er et firma på Nesodden som leverer elektriske motorer, ganske store, men prisene deres er helt vanvittige i forhold til installasjonen i Nidelven jeg har nevnt.

 

Her er et par YouTube-kutt med Nidelven. Jeg har vært i kontakt med eieren, og han er visst fortsatt veldig fornøyd.

Når tiden etterhvert kommer for meg å bytte motor, så er det ikke umulig at jeg går for en elektrisk løsning, eller i det minste en hybridløsning, slik som Beta marine leverer.

 

http://youtu.be/Y42woqmaXbc og http://youtu.be/JBmksVl40Gg

Link to post
Share on other sites

 

2011 Ferrari F1:

 

0-100 km/h - 2,6s

0-160 km/h - 3,9s

0-200 km/h - 5,1s

0-250 km/h - 7,3s

 

2015 Tesla model S P85D er målt til 0-60 mph (0-96,5 km/t) på 3,1 sek. Foreløpig helt avgiftsfri i snille Norge :giggle:

Vel og bra.

Formel-e har fremdeles begrenseren inne. Hvis ikke hadde 0-100 vært øyeblikkelig, og den hadde sannsynligvis destruert i prosessen.

 

 

En annen tanke, motoren kan legges rundt propellen i stedet for å legge motoren rundt en propellaksel. Og propellen kan ligge rundt motoren i stedet for å ligge bak motoren. Mange muligheter til å tenke "out of the box".

Det er en "rim-drive" motor. Også vikler du motoren med hul tråd som du kjører nitrogen gjennom. Da har vi en superconductor og slipper alt trøblet med Ohm og Siemens. Da kan motoren lages som en egen enhet som man kan sette hvor som helst på båten.

Link to post
Share on other sites

Rim drive kommer nok i større grad i fremtiden tror jeg, og gode gamle Brunvoll i Molde driver med dette også på mindre båter.. Men fritidsbåtmarkedet er erke konservativt med fullt av fordommer, så det er nok en lang vei å gå

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

hybrid/el fremdrift taper veldig på pris,rekkevidde instalering og vedlikehold i forhold til konvensjonell drift.

Om det er særlig total miljøgevinst er jeg veldig usikker på. For store båter/skip som er i drift nesten uavbrutt blir det selfølgelig et helt annet regnestykke. Det jeg har sett blitt produsert på Brunvold er jo ikke akkurat tiltenkt lystbåter!

Lurer virkelig på om det kommer en dag der man kan kjøre en planende båt på strøm med rekkevidde 20-30 nm dvs. 40-60nm, for man vil gjerne tilbake fra tur også! og i hvilke gjestehavner skal man lade? Tar man inn slike betraktninger så ser jeg det som høyst usansynlig!

 

Skal være enig i at tanken er spennende!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Lurer virkelig på om det kommer en dag der man kan kjøre en planende båt på strøm med rekkevidde 20-30 nm dvs. 40-60nm, for man vil gjerne tilbake fra tur også!

Det skjer ikke med batteridrift, ikke basert på dagens teknologier - men, det er viktig å huske på at det aller meste av båtturer her i landet faktisk skjer i åpen båt og er på distanser på under 5 nm!

 

http://www.baatwiki.no/wiki/Eldrift#Bruksomr.C3.A5der

 

og i hvilke gjestehavner skal man lade?

De aller fleste gjestehavner tilbyr 220V landstrøm - dessverre er det veldig ofte ikke helt klart definert hvor mye strøm man kan trekke, ofte er den reelle begrensingen at sikringen går dersom summen av uttak fra båter på samme kurs blir for høy. Her til lands betaler man nesten aldri for faktisk forbruk av strøm, så enn så lenge elektrisk batteridreven fremdrift er direkte unormalt er det fritt frem for å ta ut f.eks. 2kW kontinuerlig fra kveld til morgen. Ligger man i gjestehavnen i 12 timer, tilsvarer det 24 kWh. Har man en snekke eller seilbåt, vil det være tilstrekkelig til å komme seg til neste gjestehavn.

 

For en seilbåt hvor man uansett ønsker å ha et aggregat, ser jeg egentlig ikke problemer med å droppe hovedmotor og gå for eldrift - bortsett fra at man uansett vil ønske å bruke diesel til oppvarming.

 

Om det er særlig total miljøgevinst er jeg veldig usikker på.

Sant nok, drivstoffet er bare en liten del av totalbildet - særlig "miljøkostnaden" forbundet med produksjon av båten er ikke helt insignifikant, og det er alltid en miljøkostnad forbundet med levering av landstrøm (og solcellepaneler, for den sags skyld). Jeg synes det er veldig galt å subsidiere elbiler. Jeg har dog vanskelig for å se at valg av eldrift fremfor forbrenningsmotor på båt kan bli et minusregnestykke, miljømessig.

 

Noen momenter: Båter har stort sett mye lengre levealder enn biler. Det kan også være aktuelt å fjerne en gammel båtmotor som ikke fungerer lengre, men bevare båten - da kan batteridrift være en mulighet.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om mann bare hadde greid å finne opp en metode for å omgjøre vindenergi til fremdrift som var litt mer effektiv enn dagens vindmøller og elmotorer får til, så tror jeg miljøvennlig båtliv hadde tatt helt av... :giggle:

Og hva gjør du når vinden ikke blåser? :-)

 

(jeg har i desperasjon enkelte ganger rodd forran med jolla - men det virker noe smartere å ha en liten elektrisk pisk f.eks. slik at man kan få flyttet båten til ankringsdybde)

Link to post
Share on other sites

Hva er det man ser for seg å oppnå ved å gå over til elektrisk drift av båter? Det er jo ikke slik at vi har ubegrenset tilgang til vindkraft og vannkraft og følgelig kan jeg ikke se den helt store miljøgevinsten ved å øke elektrisitetsbehovet. Samtidig er det en ganske stor praktisk fordel å kunne fylle drivstoff med en rate på i størrelsesorden 10 megawatt, som er noe rundt 1000 ganger så raskt som man i beste fall kan håpe på å lade opp batterier. Samtidig tar vel fosilt drivstoff både mindre plass og mindre vekt enn batteriene. Så i mine øyne er elektrisk drift både dyrt, upraktisk og ikke spesielt miljøvennlig. Hva er da poenget? Er det bare motorstøyen man vil til livs, eller er det noe annet jeg ikke har tenkt på?

Link to post
Share on other sites

Hva er det man ser for seg å oppnå ved å gå over til elektrisk drift av båter?

Oppsummering på båtwiki...

 

Elektrisk drift betyr mindre søl og griseri, mindre vedlikeholdsbyrde, mindre bråk, ingen sjenerende eksos, mindre risiko for "båtlukt", mindre vibrasjoner, lavere drivstoffkostnader, mindre skroggjennomføringer, mindre mekaniske problemer, og (dersom man ikke trenger særlig rekkevidde/fart) lavere vekt.

 

Jeg ville aldri tenkt meg å bytte dieseltanken og dieselmotoren i seilbåten - den gir nok kraft til krisesituasjoner og i tillegg til fremdrift gir den også varme og strøm, jeg kan greie meg i månedsvis uten kontakt med sivilisasjonen om jeg ønsker det. Til jolla derimot, så tror jeg seriøst at eldrift er et bedre alternativ enn å kjøpe påhengsmotor. Og til min første seilbåt, hvor jeg hadde !@#$ trøbbel med dieselmotoren, så hadde det vært et alternativ å bytte den ut med noe elektrisk, fremfor å ro jolla med seilbåten på slep ;-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... og hvor stort lag med isolasjon må man ha for å unngå at det legger seg is rundt propellen vinterstid? :-)

Ingen. Nitrogentilførselen reguleres i takt med strømtrekket.

Det er ikke noe nytt dette her. Den første båt med en slik motor var i drift for ca. 30 år siden. En amerikansk crewbåt med fire motorer på størrelse med ei 5 kg. propanflaske som ga 1600 hk hver.

Det forskes også på vertikalpolariserte motorer, men de er fremdeles dyre.

Også på batterisida går utviklingen fort.

Vi har brukt svært kort tid fra Think til Tesla.

 

 

Er det bare motorstøyen man vil til livs, eller er det noe annet jeg ikke har tenkt på?

Du kan smake på CO2 og lokal forsøpling.

Det er helt utrolig hvor flink man er til å finne argumenter mot fossilfri framdrift.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...