Jump to content

Havnemanøver - Hva bør man øve på - Del dine triks


gasebo

Recommended Posts

Jeg ønsker en tråd med erfaringsutveksling på gode havnemanøvere.

Hva bør man øve på for å unngå å finne seg selv igjen på youtube?

 

Som fersk båteier har jeg selv lite å bidra med i tråden, annet en spørsmål.

Jeg kommer meg fint inn i båsen, men å legge til longside mellom to andre går neppe like bra.

 

For å starte: Hvordan skal jeg komme fra hvis vind eller strøm presser båten inn mot brygga?

Link to post
Share on other sites

Heisann !

Forberedelser er nok det viktigste. Når vi nærmer oss havn, skal fendre ut, tau med krok for feste bak skal ligge klart. Tau fastet i baug og akter, om du er alene så ta med tampen inn i båten på den siden vi tror passer best. (blir det feil side, bytter man når man finner ut av det før tillegging) Ta det stille og rolig, ikke stress.

Stop i tide om du ser at du bommer. Vindberegning er en kunst som kommer kjapt med erfaring.

Når det gjelder å komme seg ut i motvind, så går det ann å bruke et spring, enten fra baug eller akter, avhenging av hva som passer best. Når du da styrer ut fra brygga, godt fendret, slipper du springet når vinkelen er ok. Eller vent til det løyer :smiley:

Sikker mange andre gode tips å få om dette. Det finnes gode videoer på Youtube også, om "Who to do", ikke bare videoer av de som bommet..

Link to post
Share on other sites

Gå ut på spring.

 

Vi slet med det samme en gang, og jeg måtte til å slå opp i boka "Manøvrering for seil og motor" for å finne ut hvordan vi skulle komme oss ut.

Forbausende effektivt!

 

Fest et spring i bakerste kryssholt på båten, med løkke rundt en pullert et stykke fremover på brygga. Når du setter båten i bakk, vil hekken presse seg inn mot brygga (husk fender), og baugen presser seg ut. Viktig at tauet får løpe fritt rundt pullerten på brygga når du er klar til å slippe fortøyningen og gå ut.

 

Edit: Worry kom meg i forkjøpet :-)

 

Edit2: Ellers bruker vi, så langt det lar seg gjøre, å fortøye slik at propellpadlingen kan hjelpe oss ut fra kai. Vår båt drar mot styrbord ved bakking, så da fortøyer vi med babord side. Så glir man elegant ut av "luka".

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis vind/strøm presser båten mot brygga bruker du spring for å få akterenden ut fra brygga, og så kan du bakke normalt ut etter dette.

 

Fendre godt mellom baug og brygge, bruk et fortøyningstau fra baugen inn til bryggen omtrent midt på båten eller lenger bak og tilbake til baugen. Fest tauet. Gi sakte fart forover mens du styrer hekken vekk fra brygga. Når hekken har rotert langt nok ut setter du motoren i revers og slipper fortøyningen i baugen og haler den inn mens du går akterover.


Gå ut på spring.

(...) Fest et spring i bakerste kryssholt på båten, med løkke rundt en pullert et stykke fremover på brygga. Når du setter båten i bakk, vil hekken presse seg inn mot brygga (husk fender), og baugen presser seg ut. Viktig at tauet får løpe fritt rundt pullerten på brygga når du er klar til å slippe fortøyningen og gå ut.

 

PS: Man må bruke større krefter for å få ut baugen sammenlignet med å få ut hekken når man bruker spring. Fester du springet foran for å få ut hekken kan du bruke roret for å styre hekken ut med propellstrømmen. Fester du springet bak for å få ut baugen har du ikke like stor hjelp av ror og propellstrømmen, og må bruke større krefter på motor (og dermed på kryssholt og beslag på brygga) for å få ut baugen.

 

Ellers et godt tips å la propellpadlingen hjelpe til med å få hekken inn/ut.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Lær forskjellen på Showmanship og Yachtmanship !

 

Full rulle inn mot brygga for så å gi full gass akterover og vips så ligger man riktig, dette er showmanship. Det skjer rett som det er at noe feiler, girwire hopper av eller ryker. Det er ikke så lenge siden Nesoddbåten gikk i brygga så flisene og betongen spruta og en stakkars kar ble drept.

 

Planlegg manøveren, tenk på hvor det blåser fra, hvilken vei strømmen setter. Hvordan skal du komme ut igjen ? Hvilken vei tar vinden båten, hvilken vei tar propellen hekken? God planlegging hjelper.

Sakte og pent inn mot brygga/båsen, tenk forover i tid og tenk på hva du vil gjøre om motor ikke går i revers. Dessuten skal det helst skje lydløst. Forklar hvert enkelt medlem av mannskapet hva de skal gjøre og hva som forventes av dem.

 

Å bruke spring som nevnt over kan vel ikke gjentas for ofte, det er faktisk en grunn til at det er pensum til ICC sertifikatet.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Ref bruk av spring:

Er dere bare to eller kanskje alene i kraftig vind er det ikke dumt å bruke et tau uten øye.

Fest ene enden ombord, tauet rundt opp i pullert eller hva man har til rådighet på kai og tilbake for å festes ombord. Når akterenden er vridd langt nok ut er det å la gå ene enden og hale den rundt og ombord. Sparer tid slik at ikke båten blir presset for mye mot kaien igjen før du bakker. Bruker du tau med øye kan du være "nesten" sikker på at det huker seg fast en plass. Slipper og hoppingen ombord.

Link to post
Share on other sites

Fendere klare på begge sider da vi sjelden vet hvem side vi trenger de. Tau klart foran og begge sider bak. Beholde roen, ingen roping da det er det værste som er. Blir jeg stressa, kjør ut igjen og prøv på nytt..

 

Aldri kroppsdeler mellom båt og båt\brygge. De ryker tvers av. Heller ripe i båten.

 

Husk atn akterenden svinger ut motsatt av hva du svinger. Her er ikke aksen over "bakhjula" som på en bil. Dette ødela min TG daviter i Tanum i sommer da en kar glemte dette.

 

Øve, øve, mestring skaper trygghet og ro ombord.

 

Kjøre ut og inn på spring er nyttig å lære seg.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ofte alene og går derfor på "spring", uten spring. Legger alltid til med stb side og bruker padleeffekten til propellen når jeg bakker ut.

Det skjer slik:

Hardt stb ror, gearet i forover/fri/bakk så mange ganger og så raskt som det trengs.

Husk å fendre godt opp på stb baug. En overdrevent stor kulefender er suverent best.

Link to post
Share on other sites

Videoen som Bodehode legger ut støtter jeg fult ut. Har man båt med aksling vil rotasjonsretningen bestemme hvilken vei akterskipet dreier når man slår bakk.

På min tidliger båt var dette meget effektivt og lykken ville ha det til at den dreide styrbord på den siden vi hadde trappen ut. Med bruk av denne effekten + baugpropell vår det en lek å legge til, selv i litt vind.

En annen ting er å gå rett mot vinden så lenge man kan om den blåser fra brygga. Har sett mange bomme godt på "plassen sin" om de tar vind i siden på båten for tidlig.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg er så heldig at jeg har kjørt mye forskjellig båt. En motor, to motor, akslinger og drev. Med og uten baupropell.

 

For å bli fortrolig med hvordan båtene oppfører seg, ønsker jeg helst at dette ikke skjer i en havn.

Bruker derfor å ta med meg en tometers hvitmalt list ombord. Midtfjords kastes denne overbord.

Da har jeg plutselig en hvit strek i vannet som er "kai" og jeg kan legge til fra alle kanter for å finne ut hvordan båten siger, tar vind, ror og revers. Driver og eksperimenterer en times tid, og har mye mer kunnskap om båtens manøvrerbarhet.

 

Fikk dette tipset av min svigerfar for mange år siden, og tror det har berget meg fra å bli YouTube hit mange ganger...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om du har vind inn mot kaia og må ut med baugen kan du bruke spring bak, som flere har påpekt. Om du lar denne springen gå akterover inn på brygga så fest den i ytterste kryssholtet akter, om du fester den i det indre så blir vinkelen for dårlig. Men som det er anbefalt så er det bedre å bruke spring forfra og bak for å presse hekken ut. Og som andre har påpekt trer du springen i gjennom på land slik at du bare kan dra inn tauet når du er ferdig med å bruke springen. Ikke tro at du kan holde ene enden av springen i hånda når du presser båten ut, jeg har prøvd :-/

 

Hvis brygga er av tre, eller er myk på annen måte og du har røstjern i baugen og ellers ikke er opptatt av om polishen blir noe matt så går det også å sette baugen i brygga og dreie båten rundt om du har klart å dytte/presse hekken på båten så langt ut at baugen får tak. Evt om du har mislykkes i første forsøk og ligger der halvt utpå i feil posisjon, litt hjelpesløs og ikke vet hva du skal gjøre. Om mulig så kjører du da baugen inn i brygga, forsiktig selvsagt..., og dreier båten med baugen i brygga til du har hekken i rett posisjon og kan bakke ut.

 

Når du står med baugen i brygga og styrer som om du skal til styrbord med motoren i gear fremover så dreier hekken til babord, og motsatt.

 

Tror ikke det er en god plan å prøve på flytebrygger, men har aldri prøvd selv :-)

------------

 

Ellers er vel mitt hovedtips å ta det så sakte og rolig som mulig. Og glem planer og ideer om å skulle lukeparkere perfekt longside osv. Mye bedre å fortøyninger og fendre klare og komme seg i land med taua i hendene og dra båten inntil enn å ligge å jokke frem og tilbake med fare for å dunke borti og balle det til. Er det trangt og dere er to ombord og det blåser lite eller vindretningen er fordelaktig så kan det holde med å stikke nesa inn, få en mann/kvinne på brygga med fremre fortøyning, du setter motoren i fri og så går du frem og får akterfortøyning i land så drar dere båten dit den skal.

 

Siste tips er å bruke vinden til sin fordel hvis man kan. Tar man det sakte og posisjonerer seg riktig kan vinden fungere bedre enn trøstere både her og der. Og i kombinasjon med å bruke vridningen på propellen til sin fordel kan det bli riktig så bra.

 

Med snekka vi hadde kunne jeg, om vinden kom bakfra, gå sidelengs mot ene siden om jeg bakket forsiktig opp mot vinden, da så forsiktig at båten ikke gikk bakover men akkurat holdt seg mot vinden, dvs at jeg kun gikk sidelengs.

---------------

 

Du har en 25 foter med finnekjøl, da kan du vel nesten snu på egen båtlengde når du går fremover. Bakking er vel som seilbåter flest at rompa vil opp i vinden. Er jo greit å tenke på hva som ikke er mulig også. Bakking noen annen plass enn opp mot vinden tror jeg feks er vanskelig med din båt om det blåser litt. Men kanskje det går an litt mer ene veien enn den andre pga propellretningen? Verdt å teste ut.

Link to post
Share on other sites

Mye fin info ovenfor. Men hva gjør en dersom det ikke er noe pullert, kryssholt m.m. (virkelighetens verden mange steder) til å feste tampen rundt. Her jeg ligger nå langs en flytebrygge finnes ingen av disse elementene til å feste tampen i. Her må jeg tre tampen mellom to av bryggenes sammenkoblinger. Ligger longside. Kan bli vanskelig å dra springet løs fra dette noe jeg ser tegn til etter at andre har vært her tidligere og kappet av tampene som henger igjen.

 

Som nevnt ovenfor tar en ut hekken først via springet og er en heldig har en lagt til (SB/BB) slik at propellen hjelper en ut igjen. Trådstarter etterlyser info om å legge til mellom to andre båter.

 

Litt avhengig av om en er flere eller alene ombord - velger jeg (alene) å gå inn med baugen først (ca. 10-15 grader mot brygga) dersom vinden står mot brygga. Men først har jeg studert plassen meget godt i kikkert for å se om det overhode er noe å fortøye til, samt plasseringen av dette i forhold til plassen, som selvfølgelig bør være lang nok til båten. Har på forhånd gjort klar fendere og lang fortøyning akterut som når fram til baugen (slipp ikke denne ut da blir den mat for propellen) , pluss litt til. Baugfortøyning er klar, samt en god kulefender ved baugen. Når jeg nærmer meg brygga og motoren er i fri, samt at siget i båten er passelig til å ta oss inn (ikke glem strømmen som kan ta deg ganske fort ut igjen) jumper jeg i land med alle fortøyningene (hekk og baug) - kulefenderen tar støyten - og jeg gjør fast framme, og drar deretter inn hekken og fester denne der det er mulig. Når alt har roet seg gjør jeg permanent fast med spring etc. Må innrømme at jeg liker det lite å gå fra borde, men noen ganger er dette et nødvendig onde. Er det pullert på kaia forenkler dette seg ganske vesentlig da jeg er god til å kaste lasso over pullerter.

 

Blåser vinden fra brygga bruker jeg samme prosedyre som ovenfor, men "håper" at det er en pullert å hive løkke rundt for deretter å gå inn med spring vist dette viser seg mulig. Ikke alltid feste på brygga ligger i forhold til båtens lengde. Jeg har en botshake som jeg har forsterket ved kroken og med en tamp i enden så da er det bare å finne et punkt hvor denne kan festes, og helst ikke slik at den brekker, og fungere som spring.

 

Uansett hva en velger så er det kjennskap til båten som blir avgjørende og bommer en første gang er det jo bare å prøve igjen til en ligger mellom de to andre båtene, men unngå helst å treffe disse. Og ta hensyn til at du skal ut igjen og da blir det som oftest motsatt av tilleggingen.

 

Blåser det kraftig fra brygga fester jeg bare hekk-tampen etter baug-tampen og kommer meg ombord igjen for så å bruke winsjen til å dra båten inn.

Flott innlegg fra Pinkvin :thumbsup:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Utrolig mye gode råd her. En av de bedre og matnyttige trådene.

 

Mine tips er: Trene trene trene.

Ta med kaffen ombord om ettermiddagen ha som mål å trene på å legge til og legge fra.

Vær bevisst på å planlegge og tenke over manøvrene og alternative som kan oppstå. Plutselig er det rutine :yesnod:

 

De som prøvekjører båten vår framhevet en ting, når du stopper, sjekk rundt deg at du virkelig er stoppet.

Øv også på å stoppe helt opp. Ikke bruk brå bevegelser i start stopp.

 

En annen ting er også å bli bedre kjent med båten er å prøve litt ute fra land, se hvordan båten reagerer når du bakker sakte og litt fort.

 

Trening gjør mester, men når du ligger i gjestebrygge synes jeg det er en god gest å gå å ta imot andre båter, det er også læring det også.

 

Mest av alt, jeg bifaller alle som sier at en skal holde stemmen på normalt nivå.

Opplevde en gang i Kalvåg at når jeg hadde stresset en god stund og vi omsider fikk vi båten inn.Han som var kommet til bare gikk og kom med kommentaren: Det ble jo ingen krangling ... da smakte det enda bedre å få båten inn til kai. :clap:

Redigert av Rolf A.G. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann her ble det mye fint lesestoff, og mye fint å øve på.Takk for det.

 

Fikk en times tid utpå i dag for å øve, ikke tid til spring og slikt men fikk brynt meg på longside til en utrigger der strømmen går langs denne.

Tipper det var ca en knops støm.

Prøvde først å gå inn front mot strømmen for å legge til med styrbord side, men det var skikkelig vanskelig.

Måtte liksom ballansere baugen mot strømmen, kom baugen for langt mot styrbord vrengte skuta hardt styrbord og med padling

mot styrbord i bakk ble de sidelengs ferd nesten uten påvirkningsmulighet.

Gikk rundt for å legge til med babord side, dette gikk mye bedre. Nå kunne jeg gå helt sidelengs inn ved å bakke mot strømmmen og ballansere roret mot strømmen, og det med full kontroll.

 

Håper å få tid til noen øvelser med spring i morgen.

 

Utforderer til fortsatt erfaringsutveksling.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Glemte et "snekketriks" ved bakking. Om du feks skal bakke bb eller sb og båten ikke lystrer så kan du slå roret fullt motsatt retning og gi et "kraftfullt" jokk/støt fremover slik at båten vrir seg med hekken den veien du skal før du da bakker. Du må da slå ror helt tilbake i den retning du skal før du bakker igjen, men gi båten litt tid til å vri seg ferdig. Jeg syns dette var veldig masete med snekke og ratt, ble mye sveiving på rattet, men med rorkult i seilbåt så er det veldig enkelt.

 

En annen ting er å ikke legge for hardt over når en bakker. Hvis roret "tverrer" så får det ikke tak. En tredje ting er jo at det ofte (med snekke) tar litt tid når båten siger bakover før en opplever at roret tar tak så en kan tro at "den jævla drittbåten" ikke vil svinge og så gjør den plutselig det, om en litt seinere en hva en ønsket :-) Igjen er det enklere med seilbåt med rorkult da du kjenner presset på roret rett i hånda og etterhvert vet hvor mye trykk det skal være på roret før det "tverrer" i vannet og bare bremser i stedet for å svinge. Og rent visuelt er det jo lettere å se hvilken vinkel du har på rorkulten (= vinkelen på roret) enn å kikke på et ratt som ikke sier noe som helst. Med ratt så får man vel etterhvert en slags erfaring med hvor mange tørn man må ta for å finne riktige vinkelen på roret. Selv syns jeg det bare ble surr og voldsom sveiving med et lite snekkeratt og hydraulisk styring som ga 0 tilbakemelding.

 

Egentlig burde alle båter ha rorkult :-) Men kanskje moderne båter har rorindikator eller noe som viser rorets posisjon?

Link to post
Share on other sites

Godt jobba ! En ting som jeg mener er ganske sikkert, er at man aldri blir ferdig utlært på dette, så lenge vi har med vann, vind og strøm å gjøre :-) Man blir bedre og bedre, men aldri ferdig utlært ! Når du blir sånn passe god med nåværende båt, så finner du ut at du vil ha en ny :-) Pån igjen, men erfaring er alltid fint å ta med over i nye båten !

Link to post
Share on other sites

Lær forskjellen på Showmanship og Yachtmanship !

 

Full rulle inn mot brygga for så å gi full gass akterover og vips så ligger man riktig, dette er showmanship. Det skjer rett som det er at noe feiler, girwire hopper av eller ryker.

Jeg er for så vidt enig i dette, men synes ofte at problemer oppstår fordi folk ikke tør gi nok gass. (Forover/akterover. )Selv har jeg ikke baugpropell (pysevisp) på min 28 foter og savner det så sjelden at jeg ikke kommer til å investere i det. Om min neste båt har det så er det sikkert greit, men man trenger grunnleggende manøvreringskunnskaper før den er til hjelp. Den løser ikke alle problemer.... Man må være bestemt med gassen.

Link to post
Share on other sites

denne er jo fin og sikkert gjenkjennbar for flere av oss :)

http://www.youtube.com/watch?v=30Gj_shqt4E

 

 

Om trådstarter vi ha konkrete råd om sin båt, så tror jeg det er viktig at du skriver noe om din motorisering, propell og dens rotasjon. Er det seilbåten på 25 fot det er snakk om? du har kanskje utenbordsmotor?

 

Flere momenter er nevnt og jeg gjentar nok noen av de...

 

Etter "boka" så er det en regel om å legge til eller gå fra kai med bauen mot den sterkeste kraften, enten strøm eller vind. -om det lar seg gjøre. I verste fall kan du snu båten, om du ligger longside, før du skal gå ut.

 

Som Steinsvik sier, kan du utnytte propellens padlende effekt. Jeg gjør motsatt av ham, utnytter den padlende effekten når jeg legger til kai. Når jeg går fra kai, så kan jeg planlegge mye bedre, kan forberede spring mm.

 

Skal jeg legge meg longside mellom to båter blir det litt ulike varianter mtp vind og strøm. -egenerfart for det meste hensyntagende mtp vind.

Som regel blir det å gå med baugen på skrå inn mot brygga og mot vinden. Rett før baugen når frem til brygga, baugen er da fendret opp, setter jeg i revers, stanset siget fremover og akter trekkes mot brygga, om jeg legger til med BB side. Om jeg legger til med SB side, så er det om å gjøre å stanse siget i båten idet baugen er på plass, og deretter sette den fremover og rorkulten helt i SB side, en kort stund, uten å skape bevegelse fremover, men kun skyve hekken inntil. sett deretter i fri, og båtens midtskips ligger da ved bryggekanten.

 

Uansett hva du gjør. Ha lange nok tau. De må minst være like lange som båten. Går du inn med baugen først, kan du da stige i land med to tau, ett som er festet i baugen og ett som er festet i akterpullerten. Tauet i baugen knytes raskt i en pullert i brygga, og deretter har du god kontroll på akter som du kan trekke inntil brygga. Men ikke undervurder vindens kraft. Men på en 25fots båt, så burde du kunne trekke den inntil brygga. Men ikke trekk i tauet direkte i båten, men la det løpe via en pullert i brygga og å bedre holde igjen.

 

Dersom en ligger ved ei brygge uten gode punkter for å la springet løpe gjennom, så kan en jo alltids ofre en meter av et restetau, og knyte en løkke på dette i brygga, som en lar springet løpe igjennom. Sikkert noen andre som har glede av det siden.

 

Det er tre viktige faktorer: Øve, lange tau og utnytt båtens sig. -og ikke minst, veksle mellom fremover og bakover i korte sekvenser for å bevege hekken uten å få bevegelse fremover og bakover.

 

Lagt til: Da ser jeg at trådstarter har erfart at strøm i sjøen alene kan hjelpe til med å bevege hekken om strømmen kommer aktenfra. Det er vannstrøm over roret som gir bevegelse.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og jaggu kom jeg på enda en ting. Om det ikke er for mye vind osv er det absolutt ingenting i veien for å bruke rein manne og kvinnekraft til å vri båten i posisjon når man går i fra, eller før man går i fra. Et godt siste dytt, gjerne med en god båtsake (unngå teleskopvarianter fra Biltema som kollapser i det du legger vekta på, kan bli morsomt for alle som ser på) kan gjøre avgangen både enkel og elegant.

 

Lå på innsiden ved gjestehavna på Hvasser i sommer. Syns det er lovlig smalt og trangt der inne og lå innerst inne i tarmen i bås. Greit nok å gå inn men litt guffent når vi skulle ut, vinden stod "feil vei" ifht hva jeg ønsket og det var i grunnen ikke nær god nok plass til at snekka ville kunne svinge når jeg bakket. I stedet for å jokke frem og tilbake ørten ganger for å snu, med fare for å blåse inn i enden av tarmen og inn i moloen så planla jeg og fruen en liten manøvre der vi dro båten ut av båsen og vrei den i riktig retning slik at vi kunne gå rett ut uten å måtte bakke en eneste gang. I stedet for å bli en stressende og masete situasjon gikk det rolig og smertefritt for seg.

 

Men så er det det mange tenker på, hva tenker de andre som ser på? På Hvasser så jeg at det ble hevet noen øyenlokk når vi dro båten på skrå ut av båsen og fruen spratt ombord mens båten seig ut fra utriggeren. Virker som mest mulig skal skje fra førerplass når en går til/fra land. Man skal liksom legge perfekt til/fra og skride ned fra førerstolen og sole seg i glansen av manøvreringen, men drit i det. Gjør det som passer best.

Link to post
Share on other sites

Ang. ratt og rorkult: De fleste båter med ratt har rorindikator som viser hvor mange grader roret står i vannet. I tillegg er det jo et triks å knyte et lite taustykke på senter av rattet, så ser man hvor langt utenfor senter man dreier rattet... Men er enig i at rorkult gir en bedre følelse med vannet. Dog er rorkult noe herk som tar opp mye plass i cockpit.

Link to post
Share on other sites

Lå på innsiden ved gjestehavna på Hvasser i sommer. Syns det er lovlig smalt og trangt der inne og lå innerst inne i tarmen i bås. Greit nok å gå inn men litt guffent når vi skulle ut, vinden stod "feil vei" ifht hva jeg ønsket og det var i grunnen ikke nær god nok plass til at snekka ville kunne svinge når jeg bakket. I stedet for å jokke frem og tilbake ørten ganger for å snu, med fare for å blåse inn i enden av tarmen og inn i moloen så planla jeg og fruen en liten manøvre der vi dro båten ut av båsen og vrei den i riktig retning slik at vi kunne gå rett ut uten å måtte bakke en eneste gang. I stedet for å bli en stressende og masete situasjon gikk det rolig og smertefritt for seg.

 

Men så er det det mange tenker på, hva tenker de andre som ser på? På Hvasser så jeg at det ble hevet noen øyenlokk når vi dro båten på skrå ut av båsen og fruen spratt ombord mens båten seig ut fra utriggeren. Virker som mest mulig skal skje fra førerplass når en går til/fra land. Man skal liksom legge perfekt til/fra og skride ned fra førerstolen og sole seg i glansen av manøvreringen, men drit i det. Gjør det som passer best.

 

Gjorde tilsvarende i Holmsbu i sommer. Fikk plass helt innerst i svingen på gjestebrygga, og låste en båt på innsiden i prosessen ( de aksepterte, skulle ligge lenge). På vei inn seg vi veldig sakte og fikk litt hjelp av vinden til å holde oss unna båten på innsiden. Da vi skulle ut tok jeg ikke sjansen på å bakke for motor, fordi båten trekker til venstre pga propellpadlingen (VP). Hadde båten trukket til venstre hadde jeg bakket rett inn i nærmeste båt som lå baug inn på tvers av meg.

 

Det var vindstille og strømstille, så jeg kunne løsne alle fortøyninger, spasere ut på den tynne utriggeren og rotere båten for hånd mens jeg balanserte ytterst på utriggeren. Når vinkelen var riktig dyttet jeg båten bakover og hoppet oppi. Mans vi seg bakover kunne jeg styre (litt) med motoren i fri, og da vi var langt nok ute satt jeg motoren i forover, roterte rundt mot babord og tøffet ut. Seks motorbåtmennesker kommenterte lystig, men var helt enig i at det var bedre å gjøre det sånn enn å skade båter rundt meg.

 

Drit i stil, gjør det som funker! :-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...