Jump to content

Havnemanøver - Hva bør man øve på - Del dine triks


gasebo

Recommended Posts

Og når du får hjelp, ta imot med takk. Når hjelperen har hektet deg fast i brygga, ordner du resten selv.

Jeg var dum nok til å stille meg opp og ta imot en tauende fra en velvoksen seiler i Strømstad i fjor, og ble kommandert rundt som en lettmatros. Gubben skulle ha riktige knuter, og fruen ville vel helst ha tamper med snurr. Jeg vurderte sterkt å slippe tauverket på sjøen og ta en tur på bolaget.

 

Jeg tar i mot tampen, så skynder jeg meg med å få den igjennom øyet, for så å gi den tilbake til den som ga meg den. Fungerer stort sett bra for begge parter :thumbsup:

 

Enig. Den som hjelper til bidrar til å få tamper i land (og tilbake igjen hvis ønskelig) så båten ligger forsvarlig, og så får eier/fører/ansvarlig ombord sørge for finjustering, snurring av tamper og annen "tauonani". Den som hjelper er ingen slave som står til fri disposisjon, men en som gir en hjelpende hånd mens det står på som verst. For å unngå å bli (mis-)brukt er nok det beste som Worry II sier å ta imot tamp, tre igjennom/rundt og levere tilbake igjen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

I alle mine år på sjøen har jeg aldri sett noen som øver på tilegging. Vi syntes det er svært pussig at man liksom kan alt når du først har en båt. Vi øver til stadig "touch and go" noe som forvirrer bryggegeneralene til de grader der de vennlige kommer rusende til for å hjelpe til. Vi forsøker å finne brygger uten båter som vi kan øve på, men det har ikke vært lett i år.

 

Syntes det vanskeligste er å legge til alene ved brygge med sterk vind ut fra brygga.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå skulle det være mulig å få lagt til kai med metodene beskrevet ovenfor.

Jeg skal i alle fall ut å øve.

 

Men hvis jeg skulle finne på å leie meg en båt i varmere strøk med mindre regn enn på vestlandet, hvilke varianter av fortøyning er vanlige da.

Dere som har ferdes i middelhavet har vel noen erfaringer å dele. Er det andre rutiner og metoder som er viktig å beherske der enn hjemme på berget?

Link to post
Share on other sites

jeg slet som en HELT i noen av de kaotiske havnene croatia, hjalp ikke med at ingen andre var båtvante, hadde skipper også skal sies, så jeg tok gladelig rollen som hjelpemann de mest buzy stedene. 55 fot ekstra bred seilbåt, er ikke som å legge til med 2 motorer på drev.. og baugpropell som backup gitt ;)

 

hadde båten vi hatt hekktruster hadde det jo ikke vært noe stress, hadde den også hatt batteribank som virket og gjorde at baugpropell var til å stole på hadde det hjulpet også. Men alt gikk bra og var ikke borti en eneste båt eller ting!

Link to post
Share on other sites

Jeg er relativt erfaren. Men min bedre halvdel er ikke det. Men vi kjører en skikkelig brief før vi kommer inn i havn. Hvor vi skal ha tau, hvor fendere og hvordan vi planlegger å legge oss til. Om det er i nye havner legger vi klart alt på alle sider så vi er forberedt på mulige tillegginger. Om det er tid kjører vi også en liten prat om hvordan vi skal legge til når vi har funnet plassen.

 

Dette er viktig siden det er vrient for folk å lese hva kapteinen tenker. Har nesten alltid luka i kalesja åpen så jeg kan kommunisere uten å rope.

 

Mitt triks er å holde farta altså energien nede så lenge været tillater det. Om det er mye vind/strøm så må man bruke mitt mer fart, men også mer bestemt bevegelser med gass/ror.

 

Tester alltid baugtruster før vi går inn til kai, så jeg veit denne fungerer.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er relativt erfaren. Men min bedre halvdel er ikke det. Men vi kjører en skikkelig brief før vi kommer inn i havn. Hvor vi skal ha tau, hvor fendere og hvordan vi planlegger å legge oss til. Om det er i nye havner legger vi klart alt på alle sider så vi er forberedt på mulige tillegginger. Om det er tid kjører vi også en liten prat om hvordan vi skal legge til når vi har funnet plassen.

 

Dette er samme strategi som vi bruker. Tidligere visste jeg hva jeg ville og regnet med at den lite båtvante kona skjønte det. Det ble sjelden vellykket og endte med frustrasjon og stress for begge. Nå snakker vi sammen på forhånd, tar oss god tid, og ikke minst prøver jeg å ikke stresse henne opp ved å rope eller mase.

 

I tillegg snakker vi sammen i ettertid så vi begge kan lære av situasjonen.

- hvorfor tok det litt ekstra tid å gjøre X?

- synes du det fungerte bedre med B fremfor A som vi prøvde forrige gang?

- vil hun som tross alt står i baugen gjøre noe annerledes?

- osv, osv...

 

På den måten blir begge bedre, og vi har f.eks. blitt enige om å bruke håndsignaler for enkelte faste beskjeder. Fingre i været for antall meter til brygga/fjellet er et godt eksempel, fordi jeg som er 165cm har problemer med å se det som skjer foran baugen på seilbåten 10 meter foran meg. Spesielt hvis brygga/fjellet er endel lavere enn baugen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Dette gjelder min båt, for å ha det sagt.

Tillegging i fralandsvind alaongside. Kom i litt bratt vinkel på brygga med et tau på senterpullert. Sikt på et punkt ca 1/3 innpå der du har tenkt å ligge. Sønn ca ei halv båtlengde fra svinger du paralellt med brygga mens du gi mye pådrag akterover. Siget gjør at båten fortsetter mot brygga selv om baugen peker et annet sted. Reguler med pådraget akterover. Når båten siger sidelengs inn mot brygg, går du på land og knyter fast tauet i senterpuller.

 

Fra samme sted i sterk pålandsvind. La oss si babord side til. Legg ei line fra styrbord side av hekken til noe ca en båtlengde bakover og tilbake til styrbord side på hekken. Løsne all fortøyninger unntatt lina akterover. Sett giret i forover, og gi full gass med roret halvt til babord. Nå går båten sidelengs ut fra kaia. Når du synes du er langt nok ute legger du roret styrbord, og båten vil skyte ut som en rakett. La gå lina akterut. Du har styring øyeblikkelig.

Link to post
Share on other sites

Jeg bakket inn til brygga to kule fendere i passe høyde ved fralandsvind, tau i senter pullert som en tar med seg i land, fester.. gjerne ett akter og et i baug. klargjort. så kan man gå pent forover med ror slik at båten svinger om senter pullert og tauet.. da legger baugen seg sakte mot brygga.. som på et spring .. Dette fungerer på en seilbåt med akter cockpit greit å gå ut..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Denne båtsimulatoren virket ganske genial.

 

Setter enkelt opp alle parametere til vær, fendere, tau, og båt. Så er det bare å øve seg på hva som skjer.

Koster litt, men med 5 prøveforsøk. Og ser ikke ut til at det er noen tidsbegrensning på hver start av programmet, så kan en øve seg ganske lenge gratis kan det se ut til :smiley:

 

Kun litt lite intuitiv keyboardstyring i starten. Men med helm oppe, og bruke musa går det ganske lett.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Men hvordan få en fender på hjørnet til badeplattformen?

På noen båter er det ganske langt fra bakre pullert, og til hjørne på plattform.

Siden plattformen har en tendens til å svinge inn mot land når en legger fra har jeg ofte et ønske om å ha noe der.

 

Sydvesten (som var den som refererte til kulefendere bak) har vel en seilbåt, og han kan sikkert henge opp kulefender i pushpiten så den henger ned over akterenden på båten. Moderne seilbåter har jo sjelden en ekstern badeplattform, men heller en integrert "plattform" i akterplata.

 

Har man motorbåt kan man kanskje feste et par små ringer eller bøyler bak på badeplattform for å hekte på fender der hvis man ikke kan henge de fra pushputen og ned over badeplattformen?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Men hvordan få en fender på hjørnet til badeplattformen?

På noen båter er det ganske langt fra bakre pullert, og til hjørne på plattform.

...

 

Når man skal legge til eller gå fra en brygge alongside og vinden presser imot vil oftest fremre eller aktre del av båten bli presset inn mot brygga.

Det er derfor behov for å fendre disse utsatte stedene.

Dersom dette er vanskelig så er båten ikke egnet til dette.

 

Da må man ty til andre metoder eller hjelpemidler for å få det til.

Link to post
Share on other sites

Men hvordan få en fender på hjørnet til badeplattformen?

På noen båter er det ganske langt fra bakre pullert, og til hjørne på plattform.

Siden plattformen har en tendens til å svinge inn mot land når en legger fra har jeg ofte et ønske om å ha noe der.

Dette er ikke lett å få til, men en stor kulefender i aktre pullert kan hjelpe en del. Jeg har en på rundt 60cm, og den er utrolig nyttig. Lurer på om jeg skal kjøpe en til, kanskje enda større.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Her er en annen videosnutt, som forklarer manøvrering med to motorer.

 

Han sier forresten at han aldri har opplevd at en thruster svikter. Jeg har visst mer uflaks enn han. Min hekkthruster har begynt å fuske etter en halv sesong. Samme skjedde i fjor. Heldigvis har jeg lært meg til å klare meg uten.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Mitt beste tips å trene på å bakke med båten. Hvilken vei (venstre-propell mot styrbord, omvent med høyre-propell) og hvor mye trekker propellen deg, hvor tidlig får roret tak. hvor fort må du bakke for å få styrefart. tren på å bakke i 8-tall etc. (Husk at når du bakker må du holde igjen på roret så det ikke brekker til siden)

 

Skal du inn i en trang havn kan det ofte være greiere å bakke inn enn å gå inn med baugen først. Det er lettere å bakke inn mot vinden enn med vinden på baugen. Start langt ute så du har styrefart før du kommer inn i de mer vanskelige partiene.

 

Videre er det å trene på å bruke spring på forskjellig vis både ut og inn som andre har nevnt.

 

Å ha alt av tauverk og fendere klart før man nærmer seg brygga er en selvfølge. vurder vindretning, strøm etc. og prøv å forutse hva som vil skje, og ha en retrettplan.

 

Et tips er at når du skal ut av en bås etc, der det er litt trangt og hårete kan det lønne seg å lage en slip-line, og kjøre propellen så du har propellstrøm på roret før du slipper linen og går ut.

 

Trening gjør mester.

 

 

 


 

Når man skal legge til eller gå fra en brygge alongside og vinden presser imot vil oftest fremre eller aktre del av båten bli presset inn mot brygga.

Det er derfor behov for å fendre disse utsatte stedene.

 

Beste måte å gå fra brygge med pålandsvind er med spring fra baugen og akterover. Kjør sakte forover med roret som om du skulle svinge baugen ut fra brygga, da ligger den pent til alle er om bord. Ha en perosn i baugen. Fendre godt i baugen og sving roret så man svinger baugen inn mot brygga, og akterenen begynenr å sige ut. Når du har fått akterneden langt nok ut bakker du mens baugmannen tar inn springet. Ikke behov for fender på badeplatform.

Link to post
Share on other sites

Beste måte å gå fra brygge med pålandsvind er med spring

-----fra yttersida av hekken og bakover. Da har du full motorkraft til rådighet og trenger ikke tenke på fendring. Du har mer kraft til å presse deg ut fra kaia enn om du hadde hatt båten full av trøstere. Blåser det skikkelig og du prøver deg med spring fra baugen har du blåst inn i kaia igjen før du får styrefart akterover.

Link to post
Share on other sites

På den måten blir begge bedre, og vi har f.eks. blitt enige om å bruke håndsignaler for enkelte faste beskjeder. Fingre i været for antall meter til brygga/fjellet er et godt eksempel, fordi jeg som er 165cm har problemer med å se det som skjer foran baugen på seilbåten 10 meter foran meg.

En ting er sikkert, og det er at forutsettningene så godt som altid forandrer seg når man kommer inn i ei havn og skal legge til. Man kan ha blitt enige om å legge til med babord mot ledig plass mot brygge, og gjør klart med fendere, tau osv. Før man er ferdig har noen annet tatt plassen og man må se seg om etter en annen plass, feks med akter inn fra bøye. Lett for å bli mye armer og bein, høy puls, missforståelser og munnhuggeri i slike situasjoner.

Noe av det nyttigste vi har invistert av utstyr til båten er et duplex intercom headsett hvor kona og jeg rolig kan snakke sammen og bli enige om hvordan vi gjør det når forutsettningene endrer seg. Kosta et par båtlapper, men er verdt hver eneste krone. Bruker det så godt som altid når vi kommer til gjestehavner og ellers i uthavn når det blåser litt og ellers på ukjente steder.

Anbefales

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Noe av det nyttigste vi har invistert av utstyr til båten er et duplex intercom headsett hvor kona og jeg rolig kan snakke sammen og bli enige om hvordan vi gjør det når forutsettningene endrer seg. Kosta et par båtlapper, men er verdt hver eneste krone. Bruker det så godt som altid når vi kommer til gjestehavner og ellers i uthavn når det blåser litt og ellers på ukjente steder.

Anbefales

 

Hva slags sett har du kjøpt? Jeg har i et par år vurdert å kjøpe et sett for når jeg kjører MC, men utsatt det gang på gang pga pengene og fordi jeg som regel kjører alene. Et sånt sett ville gjort jobben i båten også hvis det hadde fornyftig utforming på mic og ørepropper, så det kunne være enda en grunn til å legge pengene på bordet...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

http://www.eartec.com/

Simultalk 24G Wireless

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...