Jump to content

Havnemanøver - Hva bør man øve på - Del dine triks


gasebo

Recommended Posts

Det som jeg synes er desidert vanskeligst (alene i Scand Baltic) er å legge til brygge når kraftig vind blåser ut fra brygga. Selv om jeg gjør klar tau foran og bak og legger til perfekt sideveis brygga så tar det jo litt tid å jogge fra førerposisjonen, ta med tauene og hoppe på land. Må så feste foran eller bak først, men rekker bare en av de før feks bauen forsvinner ut fra brygga. Klarer da bare å feste tauet som mangler såvidt. Men da står kanskje bauen 45grader ut fra brygga og for tungt i sterk vind å trekke den inn. Kan jo heller ikke løsne tauet i bauen for å gå ombord i båten for å bruke bautrustet, for klarer jo ikke å holde igjen mens tauet er løst.

 

Er det kanskje best å feste i akter først, derettet feste sånn cirka i bauen for så å feste et nytt tau i bauen og rundt en pullert.. Deretter ta med tauet i båten, sette båten i gir i sving slik at bauen går inn mot brygga, hoppe på land og fortøye?

Link to post
Share on other sites

Er det kanskje best å feste i akter først, derettet feste sånn cirka i bauen for så å feste et nytt tau i bauen og rundt en pullert.. Deretter ta med tauet i båten, sette båten i gir i sving slik at bauen går inn mot brygga, hoppe på land og fortøye?

Mye avhenger jo av hvilke muligheter du har til å feste tampen på land. Hekken først siden du har bautrustetr (burde jo vært med fjernkontroll) slik at operasjonen kunne utføres mens du står på brygga. Men pullert midskips (plasert ut fra båtens sving-/tyngde-punkt) burde været obligatorisk på alle båtene da dette forenkler fortøyningen ganske vesentlig.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke først og fremst ute etter råd til meg og min båt. Ønsket en tråd for alle, og det har det jo blitt.

Men for å svare på spørsmålet så har jeg en Jaguar seilbåt, 25ft, vpmd5a, 7-8 hester, seildrev, relativt kort kjøl og med ror med kult.

Svinger på kronestykket mot babord.

 

Båten er langt fra noe smykke, men jeg har fine fisketurer og overnattinger med barna, seiler litt i kastevindene her inni fjorden,

og ikke minst, jeg kan gjøre alle feila og lære masse uten at banken klager.

Etterhver blir det nok rom for større og finere, håper jeg....

Link to post
Share on other sites

Er det kanskje best å feste i akter først, derettet feste sånn cirka i bauen for så å feste et nytt tau i bauen og rundt en pullert.. Deretter ta med tauet i båten, sette båten i gir i sving slik at bauen går inn mot brygga, hoppe på land og fortøye?

Dett fungerer som regel best og mes kontrollert, ja. Løsningen med kona på baugen osv ser bare dumt ut i forhold ;)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg syns også det tok alt for lang tid å komme seg fra førerposisjon og ut på dekk fra snekka. Måtte jo løpe/klatre og svinge meg som en ape rundt halve båten for å komme dit jeg skulle. Mye enklere i seilbåt da er en hvor som helst på dekk i løpet 0,0. Skjønner at det er praktisk med trustere og at det er et poeng å få lagt ordentlig til før man forlater førerposisjon når det tar ekstra tid å komme på dekk. Så hva man faktisk får til vil jo variere fra båt til båt.

Link to post
Share on other sites

Jo greit nok det. Men på 5 tonn båt i kraftig sidevind ut fra brygga klarer ikke jeg å dra båten inn. Er det lite vind går det jo selvsagt lettere.

 

Et poeng er jo også at det er pullert midtskips på båten. I kraftig sidevind er det kanskje da lettere å feste denne først. Deretter sette tau fra bauen til land ved først å bakke med svingutslag for å presse bauen inn ved å bruke midtskips pullerten som "spring"? Hva tror dere?

Link to post
Share on other sites

Et poeng er jo også at det er pullert midtskips på båten. I kraftig sidevind er det kanskje da lettere å feste denne først. Deretter sette tau fra bauen til land ved først å bakke med svingutslag for å presse bauen inn ved å bruke midtskips pullerten som "spring"? Hva tror dere?

 

Det er mulig jeg misforstår noe her, men jeg klarer ikke å se hvordan du kan presse baugen inn ved å bakke med spring på midtskips pullert. Det vil vel bare presse baugen ut? Med spring midtskips ville jeg heller kjørt rolig fremover for å presse baugen inn.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Du misforstår nok ikke.... Spørsmålet er egentlig om hvordan man legger til på best mulig måte med kraftig sidevind ut fra brygga. Jeg har nemlig prøvd litt forskjellig men blir ikke helt enig med meg selv om hvordan det burde gjøres. Så alle mulige forslag mottas med takk. Det er sikkert flere enn meg som sliter i samme forhold også?

Link to post
Share on other sites

Det finnes like mange svar på spørsmålet om longside tillegging med vind fra land som det finnes forskjellige steder å legge til og forskjellige båter å legge til med.

 

Med kraftig sidevind foretrekker jeg som regel å få fortøyd til midtskips kryssholt om mulig, helst rett inn på brygga (brest, ikke spring). Da blir det enklere å få inn baug og hekk, fordi de ikke kan vandre så mye. Og vandrer hekken ut må nødvendigvis baugen vandre inn hvis midtskips fortøyning er rimelig stram. Når dette er på stell og båten ligger langsetter brygga fikser jeg spring og justerer alt til jeg er fornøyd. Merk at dette er slik jeg pleier å gjøre det, men det er såpass mange variable faktorer i spill at det ikke alltid blir slik.

 

Og så bruker jeg gjerne et ekstra tau eller to for å ligge slik jeg vil. På det verste i sommer hadde jeg 7 tau fra båt til brygge og tilbake, og da med baug inn og kun én utrigger på siden.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Mye er nevnt her. En ting til: Det kan være lurt å sette giret i fri når man har fått båten i bevegelse. Da slipper man påvirkning fra propellen, enten man går forover eller akterover. Og det er greiere å skifte retning (forover/akterover på propellen) når giret alledere står i fri.

 

Når jeg er alene, gjør jeg klar fortøyning både foran og bak, og trekker begge tauene til cockpit. Da tar jeg begge tampene med meg når jeg hopper i land, og det kan jo bli litt svett med noe vindstyrke. Men det har gått bra hittil.

 

Alltid lurt å tenke på at man engang skal ut igjen, når man legger til. Men da kan jo vinden ha snudd. Selv om det kan være slitsomt å lukeparkere i fralandsvind, kan man til gjengjeld ofte bare løse fortøyningen og la seg drive rett ut når den tid kommer.

 

Jeg har aldri klart å bestemme meg helt for om det er best å ligge fortøyd i fralandsvind eller pålandsvind. Når det blir skikkelig vindstyrke betyr det at enten henger båten i hyssingen, eller så ligger den og trykker på fenderne. Selv om det siste kan være ubehagelig, så går den i hvert fall ingen steder om noe skjer. Fralandsvind betyr gjerne fire-fem tau, minst. Så den går jo ingen steder da heller.

Link to post
Share on other sites

De fleste båtene har de kraftigste propellene akter på båten. og de skyver båten best forover.

 

Jeg har etterhvert lært noen å manøvrere en båt, og jeg har alltid lært dem å holde propellen ute i klart vann. Så med mye vind ut ifra brygga, ville jeg gått inn med bauen først, satt en brest, sånn at båten henger på den rett ut fra brygga, satt ett spring fra bauen og "akterover", dvs der jeg etterhvert ville hatt akterenden til båten, og så kjørt båten inn på springet.

 

Men nå har jeg ikke kjørt båter der det tar mange sekunder å komme seg fra styreposisjon til bauen og i land.

 

Når du har fått båten der du ønsker å ha den, er det en fordel å dra resten av fortøyningen tilbake i båten. Mye lettere å gå fra brygga igjen.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Når en er alene er det noen ganger litt vanskelig å få i land et spring fra midten på båten, og bakover på land. For å bruke den til å dra seg inn mellom to båter ved fralandsvind/strøm.

Spesielt vanskelig blir det å på forhånd avgjøre lengden på springet, før en begynner å kjøre seg mot land. Og å faktisk få det festet i land.

 

Til nå har jeg gjort klart tau fremme og bak, og tatt tampene med inn. Gått med litt fart på skrå inn, og dra bakparten inn ved å dra drevene mot brygga, og bakke inntil. Ender da ganske bra parallelt med land. Men ofte innen en har fått plukket opp de to tampene, hoppet i land, og festet ene. Så har andre delen av båten begynt å drive ganske langt fra. Og syntes en fort kan miste litt kontroll over hvor nær båten siger hindringer bak eller foran.

 

Hvordan er det å ha et veldig langt tau inne fra styreposisjon, ut og frem til midtre pullert. Dra det et par ganger rundt pullerten for strekavlastning. Og tilbake i en "handy duck" båtshake. Så er det bare å klikke enden på tauet fast et egnet sted på brygga. Og en kan enkelt dra inn, eller ut lengden på springet for å tilpasse opp i mot åpningen på luka?

eventuelt annet som virker godt når en er alene?

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

...Spørsmålet er egentlig om hvordan man legger til på best mulig måte med kraftig sidevind ut fra brygga....

 

Har hatt Baltic selv.. er det moderat med vind gjør du klar et tau fra baugen og trekker det tilbake til der du går ut melom rekkene - samme bakfra. Når du har lagt deg longsiden hopper du i land med begge tampene. Blåser det så kraftig at du ikke rekker å gjøre fast før den stikker av gjør du fast begge på samme sted der du hoppet ut, går ombord og kaster i land en ny tamp fra baugen. Er det ekstremt, gjør du fast en tamp i baugen og kjører baugen 90 grader midt på plassen med baugen helt inn til brygga - du rekker å hoppe ut og gjøre fast med ca 5 meter slakk på tauet - drar båten inn og hopper på baugen igjen - kjører båten inn på springet. La båten stå i gir og la roret presse hekken inn men du fortøyer

Link to post
Share on other sites

Det beste tipset jeg kan gi er å spørre om hjelp.

Om du er på vei til eller fra kai er det svært ofte båtvante personer rett i nærheten som gjerne tar imot en tamp og trekker deg inn eller slipper springet ditt.

Problemet er at ingen tør helt å tilby hjelpen ettersom de er redd for at du skal ta det som en fornærmelse.

Hvis du spør kommer folk løpende for å hjelpe til.

 

Hvis det er tett mellom båtene og de er redd for lakken kommer de helt sikkert når du spør..

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Og når du får hjelp, ta imot med takk. Når hjelperen har hektet deg fast i brygga, ordner du resten selv.

Jeg var dum nok til å stille meg opp og ta imot en tauende fra en velvoksen seiler i Strømstad i fjor, og ble kommandert rundt som en lettmatros. Gubben skulle ha riktige knuter, og fruen ville vel helst ha tamper med snurr. Jeg vurderte sterkt å slippe tauverket på sjøen og ta en tur på bolaget.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...