Guest Avmønstret# Svart 22.August.2013 Del på Facebook Svart 22.August.2013 Har foreløpig så liten båt at roping ikke trengs, heldigvis. Men noen ganger pleier jeg å si "ikke hopp" med litt høy stemme når jeg ser kona blir ivrig. Har som mål å gå inn så nært, og bli der så lenge at kona ikke skal trenge å hoppe eller på andre måter satse liv og lemmer for at vi skal klare å legge til. Båten er 0 verdt ifht kona så om det innebærer at jeg dylter borti noe så får det så være, men det har ikke skjedd sålangt. Det langsiktige målet er at kona legger til og jeg går i land, jeg er en del høyere og har det nok egentlig litt enklere når en skal klyve i land. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 22.August.2013 Del på Facebook Svart 22.August.2013 Beste måte å gå fra brygge med pålandsvind er med spring fra baugen og akterover. Kjør sakte forover med roret som om du skulle svinge baugen ut fra brygga, da ligger den pent til alle er om bord. Ha en perosn i baugen. Fendre godt i baugen og sving roret så man svinger baugen inn mot brygga, og akterenen begynenr å sige ut. Når du har fått akterneden langt nok ut bakker du mens baugmannen tar inn springet. Ikke behov for fender på badeplatform. Alene i båten er ikke spring fra baug alltid det letteste. Noen ganger kan bauganker fort komme litt for nær land, før du er klar av båten bak også. Under slike tilfeller kan det være greit å bruke Mulligan sitt tips om å trekke et bakfra. Men noen ganger er båten bak så nære at en kun kan bruke fra indre øye, som også virker, bare ikke så effektivt. Da kan ytre hjørne også fort komme litt for nære den bak før du er klar av den foran. Men ofte holder det bare å sparke fra, jumpe nedi, og kjøre ut. Men da kan badeplattformen noen ganger komme litt nære syntes jeg. Går jo alltid bra med en ekstra runde med litt styre, og ene bakover andre fremover, for å få akter litt mer ut. Men er unødvendig. Og plutselig er det en gang det ikke holder... Har akkurat fått en A-4 kulefender, mulig den er stor nok til å feste i bakre pullert (ikke fått testet den der enda). Men ønsker fortsatt flere gode tips om å få fendret helt bakerst på plattformen. Med så mange variabler er det alltid kjekt å ha mulighet for hele repertoaret Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Krimart Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 -----fra yttersida av hekken og bakover. Da har du full motorkraft til rådighet og trenger ikke tenke på fendring. Du har mer kraft til å presse deg ut fra kaia enn om du hadde hatt båten full av trøstere. Blåser det skikkelig og du prøver deg med spring fra baugen har du blåst inn i kaia igjen før du får styrefart akterover. Her som ellers er det forskjell på båttypen og situasjoen. I Muligans tilfelle bør du vel fendre hjørnet bak mot kaia, og problemet som var nevnt var vel hvordan man fendrer en badeplatform som stikekr lengt it bak (noen platformer kan vel kalles brygge) Mine erfaringer er med seilbåt og der synes jeg spring fra aktern er mindre effektivt en fra baugen fordi det blir litt lite avstand mellom roret og springfestet. Er vel anderledes med en bred hekk. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 I Muligans tilfelle bør du vel fendre hjørnet bak mot kaia, Nei, du er ikke borti kaia. Hvis du ligger med styrbord side til kai, begynner du med å gi styrbord ror og gi på forover til båten presses sidelengs ut fra kai. Når du er klar av kaia, gir du babord ror og båten dreier vekk fa kaia. Båten går med motorkraft forover hele tiden slik at du har full kontroll. Ikke på noe tidspunkt må du vente på at roret griper. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 (redigert) Muligan: Med kai på styrbord side av båten, tar du tau fra barbord akter og bakover, og deretter tilbake på babord side, eller tar du tauet tilbake på styrbord side ? Redigert 23.August.2013 av finnarne (see edit history) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Mulligan Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Tilbake til babord side. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 (redigert) Ser at mange her vurderer at solo tillægning i stærk vind fra kajen er det sværeste at foretage sig. Jeg kan ikke være uenig, - men: Den mest kaotiske tillægning jeg har lavet nogensinde (og det siger ikke så lidt) var i kraftig MEDVIND ind mod kajen. Forklaring: Vi ankom til en havn i kuling - op til 17 meter i stødene. Den absolut eneste mulighed for at lægge til var en longside plads mellem to både hvor vinden kom ind direkte bagfra. Dette var i min Skilsø 33 Arctic og jeg var ikke så erfaren som i dag. Men den dag i dag ved jeg ikke hvad jeg skulle have gjort i stedet. Vi nærmede os langsomt "hullet" mellem de to både. Vinden fik båden til at bevæge sig alt for hurtigt hen mod kajen og jeg gav derfor bak og prøvede at holde stævnen mod kajen med bovpropellen. Men 20-30 meter før kajen gik det galt: Jeg havde ingen styrefart og båden vendte siden til vinden. Så fik vinden for alvor fat i båden og den drev direkte mod de andre både uden at jeg havde nogen kontrol med den. Ved et lykketræf havde jeg vurderet rigtigt og der var lige akkurat plads til min båd mellem de to andre og jeg havde sigtet rigtigt. Men jeg hamrede ind i kajen på en noget uelegant måde og skabte stor angst hos bådejerne foran og bagved da de så mig komme sejlede uden kontrol hen mod deres både. En motorbåd vil ofte (er min erfaring) helst drive sidelæns med vinden. Derfor er det endnu ikke helt gået op for mig hvordan man lægge til longside med stærk medvind og stadig bevarer kontrollen med båden. Nogen bud? Redigert 23.August.2013 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Hadde du mulighet for å gå inn med akterenden, dvs ikke ligge longside ? Snu båten med bauen opp mot vinden, la dreggen gå foran båten, og så sige sakte inn mot bryggen mens dreggen får tak ? Det er en grunn til at jeg helst vil ha dreggen foran på båten, selv om den ofte ender opp bak båten når den legges på svaberget. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Popeye70 Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Finnarne, dette er min oppfatning av Mulligan sin metode: Forklaring: 1. Ved styrbord mot kai fester man tauet til babord side akter. Deretter settes motoren forover og roret mot styrbord. Båten vil begynne å sige mot babord. 2. De kreftene som prøver å vri båten mot babord (tauet som sitter fast) kanselleres av roret mot styrbord. Båten vil allikevel sige sidelengs mot babord, vekk fra brygga. Fordi denne bevegelsen går parallellt med brygga skal man ikke trenge ekstra fendring. Når man er langt nok ute til at man går klar av brygge (med hekken) og andre båter (med baugen) retter man opp roret. 3. Båten vil begynne å dreie mot babord. Når baugen peker klar av alle hindre slipper man springet og båten skyter avsted i ønsket retning. Husk å dra inn springet. Disclaimer: Har ikke testet dette selv, men logikken bak denne metode er grei. Note to selv: Burde kanskje øve litt på metoden ved anledning. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
S/Y Emma Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Fint med illustrasjoner som viser forklaringene i praksis Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
lano2 Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Godt at brygge nr 2 bare finnes i cyberspace på brygge-3 bildet .... Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Finnarne, dette er min oppfatning av Mulligan sin metode: Forklaring:1. Ved styrbord mot kai fester man tauet til babord side akter. Deretter settes motoren forover og roret mot styrbord. Båten vil begynne å sige mot babord. Note to selv: Burde kanskje øve litt på metoden ved anledning. Tror vel du gir barbord ror på tegningen, og ville treng fendring på bildet, men ja, det skal trenes på. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Popeye70 Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 (redigert) Finnarne, dette er min oppfatning av Mulligan sin metode: Forklaring: 1. Ved styrbord mot kai fester man tauet til babord side akter. Deretter settes motoren forover og roret mot styrbord. Båten vil begynne å sige mot babord. Note to selv: Burde kanskje øve litt på metoden ved anledning. Tror vel du gir barbord ror på tegningen, og ville treng fendring på bildet, men ja, det skal trenes på. Du har helt rett! My bad! Sånn går det når man skal kladde ned noe i all hast mens kona venter på at man skal pakke for helg i båten... ;-) Redigert 23.August.2013 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
MajorAndy Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Hadde du mulighet for å gå inn med akterenden, dvs ikke ligge longside ? Snu båten med bauen opp mot vinden, la dreggen gå foran båten, og så sige sakte inn mot bryggen mens dreggen får tak ? Jo, men dette var i en havn, så der var ikke mulighed for at smide ankeret. Det er ikke tilladt i havnene hernede sydpå... Men smart teknik hvis det var muligt! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Når en endelig, etter alle disse forskjellige metodene for å legge til i en havn er ferdig med jobben, er det lurt å knytte fast båten godt. Her et eksempel fra Hankø der vi ligger nå. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MajorAndy Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Men mon ikke det er en hensynsfuld måde at sørge for at der ikke hænger løse ender i vandet. Uanset, så ville en kniv jo kunne løse det problem lidt enklere... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Hehe, minner meg om knutene min far setter når han er stresset. Hadde det bare vært dobbel runde rundt fortøyningsringen så... Må være en seilbåt, ser ut som et gammelt fall som har fått nytt liv som førtøyningstau. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Nogen bud? Hadde du mulighet for å snu? Slik at du gikk inn mot vinden. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Hadde det bare vært dobbel runde rundt fortøyningsringen så... Må være en seilbåt, . . . . Ja, det er på en seilbåt som har fast plass her på bryggen, men jeg har sett tilsvarende for motorbåter også. Ellers er jeg enig i det at han/hun godt kunne tatt et dobbelt stikk rundt den ruste fortøyingsringen! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mulligan Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Til slik bruk har vi bøyestikket. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Mulligan, nej eneste mulighed var med vinden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.