Jump to content

Blåskjelltråden


Komodo

Recommended Posts

Tenkte det kunne være greit med en tråd hvor vi kan dele erfaringer, oppskrifter osv. om denne havets delikatesse som vi er så dårlige til å utnytte.

 

I sommer fikk jeg plutselig veldig lyst på blåskjell. Det er flere år siden sist vi plukket. Det viste seg imidlertid å ikke bli så enkelt som først antatt. Flere av de stedene vi tidligere har plukket enorme mengder var det nå umulig å finne skjell. Dette var steder i Onsøy (Fredrikstad) og Hvaler.

 

Til slutt fant vi imidlertid skjell :diving: Blåskjellvarselet viste at de var spiselige, dermed fikk vi prøvd ut et par oppskrifter.

 

 

Damping av skjell

bilde

 

 

Ferdig dampet og klar til prøvesmaking! Kan spises slik, eller brukes i en eller annen oppskrift.

bilde

 

 

Det gjør seg med litt løk og hvitløk. Denne gangen hadde vi ikke sjalottløk som blir anbefalt i mange oppskrifter, men vi hadde vanlig gul løk.

bilde

 

 

Løken blankes i meierismør

bilde

 

 

Litt hvitvin og fløte, og det er klart for å hogge innpå :thumbsup:

bilde

 

 

Vi prøvde oss frem med et par forskjellige oppskrifter. Har ikke den endelige oppskriften foran meg nå, så den legger jeg inn siden.

Det vi imidlertid fant ut var at det er lurt å dampe noen skjell først og ta vare på krafta. Denne krafta er fin å smake til sausen med etterpå, men damper skjellene som beskrevet i de fleste oppskriftene som er å finne på nettet og hiver oppi alle ingrediensene, blir det for mye saltvann fra skjelle i suppa. Vår konklusjon er at disse oppskriftene antagelig egner seg best på skjell som er kjøpt i nett i butikken og har ligget på land ganske lenge. Da renner sjøvannet ut av skjellene og de avgir ikke så mye kraft.

 

Andre som har noen gode oppskrifter å dele?

 

 

 

 

En annen ting, er det noen biologer her inne som har greie på blåskjelltestingen til mattilsynet? Det er en sak jeg lurer på i forbindelse med de testene.

 

Her på Hvaler har skellene vært spiselige helt fra de startet testingen i sommer og fram til siste prøve ble tatt den 12.08. Når jeg klikker meg inn på målingen og "Mer om målingen" får jeg imidlertid opp noen resultater jeg ikke helt forstår.

 

Det står at de advarer mot å spise skjell pga. "din. acuminata" over faregrensen. Det står at de har målt 80 celler per liter:

 

bilde

 

Når jeg leser videre komer det imidlertid fram at faregrensen for "dinophysis acuminata" er 1500 celler per liter :confused:

 

bilde

 

Er det egentlig en miss fra mattilsynet at de advarer mot å spise skjell, er det feil verdier som er opplyst, eller er det noe jeg overser?

Noen som har en forklaring på dette?

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hørte på radioen fra noen marinebiologer at blåskjellene er å finne dypere enn tidligere i mange områder, dvs at de mange plasser ikke lengre er tilgjengelig der man før plukket fra båt osv.

 

Ang blåskjell, jeg er alltid skeptisk til store/gamle skjell med rur osv. Er det noen grunn til det? Pleier alltid å plukke type mellomstore som har renest mulig skjell.

 

Og noen plasser, feks Hvaler området, så er det mye myk gjørmeaktig bunn, der, og i nærheten plukker jeg aldri skjell da jeg tror de vil ha gjørmesmak, noen som faktisk har prøvd om det stemmer?

-------------------

 

Hva med sesong? Pleier å ha fisketur til vestlandet om vinteren og de skjellene vi har plukket midtvinters er de beste jeg noen gang har smakt. Rene og milde i smaken, syns blåskjell om sommeren kan smake strammere og "mye rart".... noen andre som har erfart det samme?

-----------------

 

Når det gjelder tilberedning så er jeg enkel. Det beste er å la de koke/åpne seg i egen kraft på glørne fra et bål i fjæra en fin plass, så har man en kartong med chablis og noen glass som tilbehør.

 

Om det skal nytes innendørs så tror jeg det er en zillion varianter i gryte, men jeg plukker aldri kjøttet ut av skjella før jeg spiser. Syns det er perfekt at skjellet fanger en del av "suppa" som en da kjapt slurper i seg før man plukker ut kjøttet. Og så er det noe med det å kunne fylle en skål med skjell etterhvert som man spiser. Og med skjell så blir det fingermat, og det er kos.

 

De fleste variantene jeg lager inneholder hvitløk og løk. Så vrir jeg smaken feks mot rødt/tomat, eller mot hvit/fløte, eller mot asiatisk med ingefær/chilli mv i den røde. Alt etter hva jeg har for hånden eller har lyst på. Mørkt øl i basen funker også bra. Damping i hvitvin liker jeg ikke noe særlig, ikke minst fordi jeg hater lukta når vinen koker opp.

---------

 

Veldig godt selv om faren min maser om at det er en uting å spise agn. :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg blir ofte jaget ut i iskaldt vann av kona for å sanke blåskjell. Har hatt en del sterke opplevelser sånn. Men det er jo verdt det, både for å få ferske blåskjell og ikke minst for å gjøre kona glad. Nå har jeg anskaffet våtdrakt, men det er jo også mye pes med på og av for en liten dukkert.

 

Jeg opplever ofte at det er mye sandkorn i blåskjellene, selv om jeg unngår å plukke skjell på sandbunn. Stemmer det at skjellene "spytter ut" sandkorn dersom en lar dem ligge i rent vann en tid?

Link to post
Share on other sites

Skjell og blåskjell er havets delikatesse for arter som ligge under oss i næringskjeden, dvs div. fiskearter og franskmenn. Selv om vi spiser kylling og kyllingen spiser meitemark, så spiser vel ikke vi meitemark selv om den smaker som blåskjell sies det? Nei folkens , holdt opp med dette og spis fisk.

Link to post
Share on other sites

 

Ang blåskjell, jeg er alltid skeptisk til store/gamle skjell med rur osv. Er det noen grunn til det? Pleier alltid å plukke type mellomstore som har renest mulig skjell.

 

 

 

Spiste en del av de store skjellene med rur i sommer og de smakte fortreffelig etter vår smak. Er det noe rent kosmetisk eller at man tenker om de skjellene at de er gamle, eller hva?

 

For oss er den beste oppskriften: plukk, rens/skrubb, opp i en gryte og når skjellene har åpnet seg er de ferdig. Spises varme som de er med noe godt i glasset og gjerne en brødbit som dyppes i kraften. Egner seg meget godt til frysing i litt kraft som blir med i fiskesuppen til vinteren.

Link to post
Share on other sites

Hørte på radioen fra noen marinebiologer at blåskjellene er å finne dypere enn tidligere i mange områder, dvs at de mange plasser ikke lengre er tilgjengelig der man før plukket fra båt osv.

Det stemmer bra med de skjellene jeg plukket på Hvaler tidligere i sommer. Så da er det vel bare å finne fram dykkermaske og svømmeføtter når man skal sanke skjell :diving:

 

 

Ang blåskjell, jeg er alltid skeptisk til store/gamle skjell med rur osv. Er det noen grunn til det? Pleier alltid å plukke type mellomstore som har renest mulig skjell.

 

Og noen plasser, feks Hvaler området, så er det mye myk gjørmeaktig bunn, der, og i nærheten plukker jeg aldri skjell da jeg tror de vil ha gjørmesmak, noen som faktisk har prøvd om det stemmer?

Jeg synes også de mellomstore skjellene som er svarte i fargen er mest innbydende. Om de er grodd med rur og annet tviler jeg på at virker inn på smaken, men skjell som er veldig grodde er det jo mer jobb å vaske. De skjellene vi har funnet i sommer har til dels vært mye grodd. De har jeg skrapet med kniven for få bort rur, anemoner og alger. Tror ikke det er så bra for smaken å ha med alt dette i gryta :giggle:

 

Når det gjelder bunnen de vokser på plukker jeg bare på fjellet, ikke på sand og leirebunn. Liker ikke at det knaser i sand og små perler når jeg spiser skjell.

 

 

De fleste variantene jeg lager inneholder hvitløk og løk. Så vrir jeg smaken feks mot rødt/tomat, eller mot hvit/fløte, eller mot asiatisk med ingefær/chilli mv i den røde. Alt etter hva jeg har for hånden eller har lyst på. Mørkt øl i basen funker også bra. Damping i hvitvin liker jeg ikke noe særlig, ikke minst fordi jeg hater lukta når vinen koker opp.

Det hørtes snadder ut! Har du noen favorittoppskrifter?

 

 

Hvalerskjell AS er konkurs:

 

http://www.f-b.no/nyheter/fortsatt-ingen-avklaring-for-hvalerskjell-1.7997883

 

og

 

http://www.f-b.no/nyheter/har-ikke-penger-til-oppryddingen-1.7879356

 

Som det kommer frem av artiklene er det ikke penger i konkursboet til å sanere anleggene. Det er 10 anlegg rundt om på Hvaler som nå er eierløse og er blitt en hodepine for Hvaler kommune :confused:

Antagelig blir det skattekronene som må brukes til å rydde opp i dette. Men så lenge anleggene ligger der bør det vel være fritt frem til å forskyne seg av skjellene :thumbsup: Vi gjorde i hvert fall det ved en anledning i sommer. Det som imidlertid overrasket meg var hvor dypt skjellene vokste. Måtte ganske flere meter ned for å finne fine skjell. De grunneste skjellene (2-3 meter) var ekstremt begrodd med rur og anemoner så de svømte jeg forbi. Litt dypere var skjellene renere, men også de en del begrodd. Det var uansett store og flott skjell med delikat innmat :yesnod: Noen av skjellene var over 10 cm lange, men de var spisse i tuppen, ikke butte som de gamle skjellene jeg har plukket før har pleid å være. Jeg vet ikke om det har med hastigheten de vokser å gjøre? En annen fin ting med disse skjellene er at de vokser i fritt vann, så det er ikke sand og perler i dem :thumbsup:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dampede blåskjell

 

Om du bare skal mekke deg snadder i fjæra, eller raskt om bord er det helt ok å ta ting på gefylen.

En klype med løk og hvitløk, surret i meierismør og krydret med salt/pepper er også grisegodt.

Surr løken og smøret, hiv oppi en klunk med eplecider/juice eller hva du har for hånden (for syre).

Sleng oppi skjellene (ikke bare blåskjell dette funker på ;-) ) og la det dampe i 4-5 minutter.

Hiv de skjellene som ikke har åpnet seg.

Klem over en sitron/lime, finhakk litt persille, chili (alt er lov) som du føler for.

God brød er heller ikke å forakte til dette herremåltidet.

 

Om man vil gjøre det mektigere, og mer ”fancy” kan man bruke oppskriften under.

Man kan selvfølgelig bytte ut hvitvin med eplecider eller annet.

 

Vask og rens blåskjellene. Fjern skjeggtrådene. Kast skjell som har åpnet seg, og som ikke lukker seg om du slår forsiktig på dem.
Varm olje i en vid kasserolle. Fres finhakket løk og hvitløk. Tilsett finstrimlet fennikel og rør ned karripasta. Stek til løk og fennikel er myk og blank. Legg i blåskjellene og hell på vin.
Legg på lokk. La skjellene koke på sterk varme i 4-5 minutter. Kast skjell som ikke har åpnet seg.

Sil av kraften og kok den opp med fløte. Pisk inn smøret i flere omganger. Kjør gjerne sausen med stavmikser så den blir skummende.
Smak til med nypresset limesaft, revet limeskall og hakket koriander, dill eller persille.
Fordel skjell og grønnsaker i fire dype suppetallerkener. Hell den varme sausen over, samt et persilledryss. Ha masse godt brød til.

 

Noen foretrekker å dampe skjellene bare i hvitvin - bruk i så fall 2-3 dl hvitvin. I oppskriften foreslås litt hvitvin og resten matfløte. Du bestemmer!

 

 

Tips: Og vil du oppleve blåskjell som i Belgia og ved Middelhavet, fritér en raus mengde franske poteter til (de som heter påmm fritt).

 

4 PORSJONER

 

2 kg Blåskjell

2 ss olivenolje

1 løk

2 Hvitløksbåter

1Fenikkel

1ss rød karripasta

1dl hvitvin

2 dl fløte

2 ss smør

1lime

3 ss frisk koriander

2 ss frisk persille

Redigert av KLB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har ingen oppskrift da jeg kjører variasjoner av slump på mer sånn suppe greier. Men hakka løk som freses gul i olje/smør er utganspunktet + hvitløk. Så er det å velge hvilken retning en vil ha den, type ordinær med tomat, eller type hvit med fløte (uten tomat), eller mer asiatisk med ingefær. Egentlig "bare" å koke seg en god suppe som man hiver skjellene oppi til slutt. Når de har åpnet seg så vender jeg skjellene i suppa slik at den kommer inn i skjellene.

 

Er skjellene rene og fine kan en spise suppa etter at skjellene er spist, eller spise suppa ved siden av skjellene. Har gjerne div grønnsaker osv i suppa.

 

Om skjellene ikke er så rene så gidder jeg ikke å lage noen mengde god suppe for å dampe skjellene. Da blir det mer tyntflytende med div krydder. Denne kraften spises da ikke ved siden av men vendes inn i skjella og restene tømmes ut når skjellene er spist.

Link to post
Share on other sites

Blåskjell er en stor delikatesse!

Min favorittoppskrift er følgende: Damp blåskjellene med hvitvin blandet med opphakket hvitløk og persille. Når skjellene har åpnet seg så tar jeg den ene halvdelen av skjellet med muskelen oppi og har på litt hvitløksmør. Denne halvdelen med muskelen og hvitløksmør settes på grillen. Når hvitløksmøret freser så løfter jeg av skjellet og heller muskelen og hvitløksmøret på en pariserloffskive. Denne varianten av blåskjell kan anbefalles. Og drikke til..? Ta akkurat det du har lyst på!

Link to post
Share on other sites

 

En annen ting, er det noen biologer her inne som har greie på blåskjelltestingen til mattilsynet? Det er en sak jeg lurer på i forbindelse med de testene.

 

Her på Hvaler har skellene vært spiselige helt fra de startet testingen i sommer og fram til siste prøve ble tatt den 12.08. Når jeg klikker meg inn på målingen og "Mer om målingen" får jeg imidlertid opp noen resultater jeg ikke helt forstår.

 

Det står at de advarer mot å spise skjell pga. "din. acuminata" over faregrensen. Det står at de har målt 80 celler per liter:

 

 

 

Er ikke biolog, men jobber litt med blåskjell.

Nå er dette kostholdsråd som gis ut fra vannprøver og skjellprøver.

Vannprøven viser trolig at det er en økning i de nevnte algetypene som kan gi giftige skjell.

Dette kan det være lokale variasjoner i og kan øke ganske fort i omfang.

 

Derfor har de en angitt tiltaksgrense/varslingsgrense.

 

Når det gjelder det at det er mindre og dypere forekomster av skjell i år, må tilskrives vinteren som var i år.

Mye kulde/ferskvann og is. Isen skrapet av den øvre skjella på berg og grunner. Blåskjell tåler ikke ferskvann over lengre tid.

 

Kunne skrevet mye her, er ikke så vant til å skrive svar her(ny).

Håper dette ble forståelig.

 

Blåskjell er for øvrig på sitt beste på høst og vår med tanke på matinnhold.

De gyter på vår og forsommer og trenger tid til å bygge opp skjellmat etter dette.

Etter gyting er det veldig reduser matinnhold i skjellene.

Dette avhenger selvfølgelig og av mattilgang og gytetidspunkt.

Store variasjoner innen dette rundt omkring i Norge.

Redigert av Zarek (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se der ja, her var det masse tilbakemeldinger! Bare fortsett å la det stømme på :smiley:

 

TIRA I: Newcastle brown ale, er det til å ha ved siden av eller oppi gryta?

 

KLB: Chili var et hett tips, det må jeg prøve neste gang! Den siste oppskriften du la inn var litt for high-tech til å bare smelle sammen i båten. Det får bli utover høsten eller vinteren en gang :smiley:

 

Pinkvin: Den du beskriver som ordinær med tomat, kan du konkretisere den litt mer? Bruker du friske tomater, tomatpure eller hva? Den asiatiske varianten virket også spennende! Har du andre kryddertips enn ingefær?

 

Vinke Lanke: Gratinert på grillen med hvitløkssmør hørtes enkelt og genialt ut! Den må bare prøves :yesnod: Min favorittforrett hvis vi er ute og spiser (sjeldent..) er hvitløksgratinerte sniler (nam).

 

Zarek: Takk for litt informasjon på den biologiske siden! Mener du at det er reelt med en advarsel pga dinophysis acuminata ved en verdi på 80 når det står på hjemmesiden til matportalen at 1500 er faregrensen? Jeg syns det høres ut som en voldsom sikkerhetsmargin. Hvis man allikevel velger å konsumere noen skjell er vel dette bare en DSP gift som eventuelt gir diare men er ufarlig?

Det med at isen tar blåskjellene har jeg faktisk lest en gang for mange år siden også, har fundert på om det kan være en av årsakene til lite skjell. Men at de går dypere???

Kom gjerne med mer informasjon hvis du har :smiley:

 

Fant forøvrig en god forklaring på giftstoffer og prøver her:

http://www.fou.uib.no/fd/1997/f/418001/kap03.htm

 

 

Jeg ser at dere hiver blåskjellene i gryta og koker dem til de er ferdige sammen med resten av sausen. Vi fant ut at det blir litt vel mye saltvann i sausen på denne måten. Frua reagerte på en skarp smak og mente vi hadde hatt for mye hvitvin i. Ved litt mer systematisk smaking dagen etter viste det seg at det var kraften fra skjellene som ga den skarpe smaken. Neste gang valgte vi derfor å koke skjellene ferdig først, helle av kraften, og smake til sausen med kraft etterpå. Dette var skjell som ble dratt rett opp fra ripa, så de var naturligvis fulle av vann. Er det tatt høyde for det i oppskriftene deres, eller er de beregnet på skjell som har ligget på land en stund så vannet har rent ut?

Link to post
Share on other sites

 

Neste gang valgte vi derfor å koke skjellene ferdig først, helle av kraften, og smake til sausen med kraft etterpå.

 

Sånn har vi alltid gjort det også. Kraften siler vi også nøye, gjerne gjennom et bomullsklede. Det blir mye (lett for mye) kraft bare av skjellene selv om de er skrubbet først noe vi forøvrig alltid gjør.

Link to post
Share on other sites

En annen ting, hvor lenge koker dere skjellene?

Jeg ser det ble nevnt 4-5 minutter lengre opp, det er også en tid som går igjenn i oppskriftene. Fra yngre dager minns jeg at vi bare dampet skjellene til de var åpne, så var de klare.

 

Nå syns jeg imidlertid de var litt bløte i konsistensen og ikke så behagelig å tygge etter 4-5 minutter, så jeg forsøkte å la de koke lengre mens jeg tok smaksprøver fortløpende. Jeg syns faktisk de ble bedre etter å ha kokt i 10-13 minutter! Etter å ha renset skjellene og de hadde blitt kalde syns jeg faktisk også de smakte bedre enn varme. Da virket de også litt fastere i konsistensen. Meninger/ erfaringer om koketid? Og skal de fosskoke, eller bare trekke? Jeg ser i noen oppskrifter at de skal fosskoke, noe jeg ble litt overrasket over. Trodde egentlig at all sjømat bare skal trekke??


Link til det svenske blåskjellvarselet:

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/sv/miljo-och-klimat/tillstandet-i-miljon/infocentralen-vasterhavet/Pages/blamusslan.aspx

 

Generell advarsel mot å plukke og spise skjell på veskysten.

 

Oppdaget forøvrig nå til min store ergrelse at de har sluttet på ta prøver på Hvaler for sesongen :headbang:

Link to post
Share on other sites

Meninger/ erfaringer om koketid? Og skal de fosskoke, eller bare trekke? Jeg ser i noen oppskrifter at de skal fosskoke, noe jeg ble litt overrasket over. Trodde egentlig at all sjømat bare skal trekke??

 

Mesteparten av blåskjellene blir jo liggende over vannet i kjelen, så det er vel mer riktig å si at de dampes enn at de kokes. Derfor pleier jeg å ha nok varme til at vannet i bunn koker så det blir nok damp i kjelen.

Link to post
Share on other sites

En annen ting, hvor lenge koker dere skjellene?

Jeg ser det ble nevnt 4-5 minutter lengre opp, det er også en tid som går igjenn i oppskriftene. Fra yngre dager minns jeg at vi bare dampet skjellene til de var åpne, så var de klare.

 

Nå syns jeg imidlertid de var litt bløte i konsistensen og ikke så behagelig å tygge etter 4-5 minutter, så jeg forsøkte å la de koke lengre mens jeg tok smaksprøver fortløpende. Jeg syns faktisk de ble bedre etter å ha kokt i 10-13 minutter! Etter å ha renset skjellene og de hadde blitt kalde syns jeg faktisk også de smakte bedre enn varme. Da virket de også litt fastere i konsistensen. Meninger/ erfaringer om koketid? Og skal de fosskoke, eller bare trekke? Jeg ser i noen oppskrifter at de skal fosskoke, noe jeg ble litt overrasket over. Trodde egentlig at all sjømat bare skal trekke??

Link til det svenske blåskjellvarselet:

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/sv/miljo-och-klimat/tillstandet-i-miljon/infocentralen-vasterhavet/Pages/blamusslan.aspx

 

Generell advarsel mot å plukke og spise skjell på veskysten.

 

Oppdaget forøvrig nå til min store ergrelse at de har sluttet på ta prøver på Hvaler for sesongen :headbang:

 

Jeg har alltid lært at skjellene skal fosskoke til de har åpnet seg. Rist på kjelen underveis. Skal du koke mye, kok flere mindre porsjoner. (Har truffet mange som mener det samme)

Er veldig fort at de blir innskrumpet og seige om de koker for lenge.

Men smak og behag er forskjellig, Syns du det blir bedre med litt lengre koking er det helt opp til deg og vurdere det. Du har jo gjort det på beste måte, å prøve det ut. Mulig du hadde fått et annet resultat med skjell fra et annet område. (er veldig vanskelig som du skjønner å være bastant her)

 

Det som er viktig å tenke på at skjellene blir som maten det har tilgang på, svært store variasjoner på dette.(fasthet, farge, smak)

Prøv å ha så jevnstore skjell som mulig, da blir alle ferdige på likt.

 

Blåskjell er nesten som svamp, de tar til seg de smakene som du tilsetter.

Prøv med litt grønnsaker/løk og finhakket bacon i olje før skjellene tilsettes. Får en anelse av baconsmak da.

Masse gode oppskrifter på nett.

Se der ja, her var det masse tilbakemeldinger! Bare fortsett å la det stømme på :smiley:

 

TIRA I: Newcastle brown ale, er det til å ha ved siden av eller oppi gryta?

 

KLB: Chili var et hett tips, det må jeg prøve neste gang! Den siste oppskriften du la inn var litt for high-tech til å bare smelle sammen i båten. Det får bli utover høsten eller vinteren en gang :smiley:

 

Pinkvin: Den du beskriver som ordinær med tomat, kan du konkretisere den litt mer? Bruker du friske tomater, tomatpure eller hva? Den asiatiske varianten virket også spennende! Har du andre kryddertips enn ingefær?

 

Vinke Lanke: Gratinert på grillen med hvitløkssmør hørtes enkelt og genialt ut! Den må bare prøves :yesnod: Min favorittforrett hvis vi er ute og spiser (sjeldent..) er hvitløksgratinerte sniler (nam).

 

Zarek: Takk for litt informasjon på den biologiske siden! Mener du at det er reelt med en advarsel pga dinophysis acuminata ved en verdi på 80 når det står på hjemmesiden til matportalen at 1500 er faregrensen? Jeg syns det høres ut som en voldsom sikkerhetsmargin. Hvis man allikevel velger å konsumere noen skjell er vel dette bare en DSP gift som eventuelt gir diare men er ufarlig?

Det med at isen tar blåskjellene har jeg faktisk lest en gang for mange år siden også, har fundert på om det kan være en av årsakene til lite skjell. Men at de går dypere???

Kom gjerne med mer informasjon hvis du har :smiley:

 

 

Fant forøvrig en god forklaring på giftstoffer og prøver her:

http://www.fou.uib.no/fd/1997/f/418001/kap03.htm

 

 

Jeg ser at dere hiver blåskjellene i gryta og koker dem til de er ferdige sammen med resten av sausen. Vi fant ut at det blir litt vel mye saltvann i sausen på denne måten. Frua reagerte på en skarp smak og mente vi hadde hatt for mye hvitvin i. Ved litt mer systematisk smaking dagen etter viste det seg at det var kraften fra skjellene som ga den skarpe smaken. Neste gang valgte vi derfor å koke skjellene ferdig først, helle av kraften, og smake til sausen med kraft etterpå. Dette var skjell som ble dratt rett opp fra ripa, så de var naturligvis fulle av vann. Er det tatt høyde for det i oppskriftene deres, eller er de beregnet på skjell som har ligget på land en stund så vannet har rent ut?

 

Vei ikke om jeg skal diskutere/kommentere så mye grenseverdier til mattilsynet. Det er deres fagområde, de har satt verdiene ut fra sine retningslinjer/erfaringer. Det er riktig som du sier om DSP. De ser tendenser, er det stigende DSP verdier er de rask ute og gjør vurderinger. (har tatt ut mange skjell og vannprøver for mattilsynet)

 

Isen knuser noe skjell mot berg og steiner, mange blir revet løs og faller ned på dypere vann. Kanskje har det vært så mye skjell langt oppe at de fleste ikke har lagt merke til skjell som er dypere. Bare gjetning dette :-)

Redigert av Zarek (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ikke så rent lite irriterende at de har sluttet å sjekke skjellene i onsøy og på Hvaler :headbang: Tenkte allikevel at det er verd å prøve noen skjell igjen i helgen.

 

Hvis noen andre blir fristet på det samme er dette en oppskrift vi eksperimentere oss frem til i sommer.

 

Blåskjellsuppe

½ bøtte med blåskjell

½ gul løk

4 fedd hvitløk

80 g meierismør

2 dl hvitvin

5 dl fløte

1 dl kraft av blåskjell

½ liter rensede blåskjell (muslinger)

1 terning fiskebuljong

Frisk dill

 

Rens og vask blåskjell nok til å dekke bunn på kjelen. Disse skjellene vaskes ekstra grundig. Legg skjellene tørre i kjelen og damp dem 5-12 minutter. Ta ut skjellene, og la muslingene sitte i. Ta vare på kraften som blir i kjelen.

Skyll og vask resten av skjellene. Damp dem og ta ut muslingen.

Finhakk løk og hvitløk og blank den i smør. Tilsett hvitvin og fløte, og rør inn fiskebuljongen. Ha i finhakket dill.

Ha muslingene tilbake i gryta og varm opp til kokepunktet.

Dander noen skjell i hver suppeskål og hell over rykende varm suppe.

Serveres med gode baguetter og det man liker å drikke.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Løfter opp denne gamle tråden fra dvalen. Blåskjellsuppe er utvilsomt en av mine favoritter!

 

Ser av varselet nå at skjell er spiselige over store deler av sørnorge med et par unntak. Noen som har vært ute og sanket? 

 

De siste årene har det vært dårlig med skjell å finne, det virker rett og slett som om det har vært en uforklarlig skjelldød over store deler av landet. Står en artikkel i Fredrikstad Blad om dette i dag 

https://www.f-b.no/nyheter/natur/hvaler/dode-hvaler-blaskjell-var-invadert-av-bakterier/s/5-59-811464#am-commentArea

Tror man må ha abonnement for å lese den, men innholdet i artikkelen går på massedød av blåskjell fra svenskegrensa til Finnmark. Legger ved en faximile (admin: Ta den bort om det ikke er ok!)

 

596ca5e36cca6_Blskjelldd01.JPG.d38a6548d6d762e55b95ce9f5aa286db.JPG

 

596ca5e52ea0b_Blskjelldd02.JPG.3b4ccef5ccf2597acd7a955216f26778.JPG

 

596ca5e7348ae_Blskjelldd.JPG.c4032fd45387bdbbcabdb45b314ce0a5.JPG

 

 

Ellers kan jeg melde om at vi fant store mengder blåskjell ved Oven Camping i Råde i helgen. Under betongbrygga var det skjell i uante mengder. Store klaser, bare å forsyne seg! Utfordringen var at mattilsynets prøvestasjon i Engensviken hadde sykemeldt skjellene for andre uka på rad.... Men det fikk meg i hvertfall på tanken at det kan være mulig å finne skjell under slike betongbrygger andre steder :smiley:

 

Link to post
Share on other sites

Vi sanker blåskjell hele tiden under veis. Noe få steder finner vi lite, som noe steder i Hvalerområdet, men ellers har vi ikke registrert noe problemer med tilgangen. Her hvor vi ligger med båten i Hankøsundet holder det å strekke hånden ut fra akterplattformen og grabbe fine blåskjell på bettongbrygga. De er helt uten sand. Mer kortreist mat kan en vel ikke få . . . ?

 

Ellers hadde vi nylig god fangst av fine blåskjell ved Steilene ved Nesoddlandet inderst i Oslofjorden. Det er stort sett skipperen som må i vannet for å ta skjell, nesten uansett vanntemperatur. Fruen står for tilberedningen.

Link to post
Share on other sites

Spaghetti med blåskjell

 

2 kg  blåskjell 
400 g  spaghetti 
2 stk  sjalottløk 
2 fedd  hvitløk 
1 stk  chili, rød 
1 ss  smør 
2 dl  hvitvin 
2 dl  kremfløte 
2 ss  persille, frisk 
Tilbehør
   parmesanost 
   brød 


Framgangsmåte
Skrubb blåskjell og kontroller at alle skjellene er lukket. Kast tvilsomme skjell.
Kok spaghetti etter anvisning på pakken.
Finhakk sjalottløk, hvitløk og chili.
Fres sjalottløk og hvitløk i smør til det er blankt i en kasserolle, og tilsett chili og blåskjell. 
Ha i hvitvin og la blandingen koke i 6-8 minutter.
Rist kasserollen forsiktig underveis slik at skjellene blandes. Kast skjell som ikke åpnes.
Tilsett kremfløte og persille, og la blandingen varmes opp. 
Ha spaghetti i en skål og hell blåskjell med saus over.
Server spaghetti med revet parmesanost og brød.
Tips: Hvitvin kan erstattes med syrlig eplejuice.

 

Spaghetti med blåskjell, Fotograf: Bent Raanes Sørensen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...