Jump to content

Blåskjelltråden


Komodo

Recommended Posts

Er det noen som kan dele med seg noen steder det finnes blåskjell på vest siden av Oslofjorden.  Fra Filtvet og nedover til ca Grimstad.

Jeg kan dykke etter skjellene så om de er på noen meters dyp går bra. Supert om noen kan tipse om sted der de vokser på fjell slik at jeg slipper sand og perler.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan det er på den siden av fjorden, men mangel på skjell har jo vært et stort problem de siste årene. De stedene jeg har lett har vært fra Onsøylandet (Fredrikstad), Hvaler og Bohuslen til Grebbestad. Som du kan se av min forrige tråd fant jeg imidlertid store mengder skjell under en betongbrygge på Oven Camping i Råde. Jeg har også dykket under en betongbrygge her på Hvaler, og der var det også ubegrensede mengder skjell, så det kan jo være et tips for deg også. Finn deg en bølgebryter i betong og dykk under den! Ingen sand eller perler i disse skjellene heller, så det er jo også en bonus :thumbsup:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan melde om at her i området Arendal-Risør er det helt skrapet for blåskjell. Fjellene er helt reine. Gror heller ikke på flytebrygger o.l. Tidligere år har det vært masse... Stillehavsøsters derimot, er det masse av. Er det flere steder som opplever dette?

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Det sammenfaller veldig med min erfaring herfra. Jeg har finkjemmet steder som tidligere har bugnet med blåskjell fra Onsøylandet i Fredrikstad og Hvaler. Har også med lite hell fridykket og lett etter skjell på svenskelandet fra grensa tom. Grebbestadområdet. Har lett fra overflata og ned til ca 7-8m. Som nevnt over er siden/undersiden av betongflytebrygger nesten det eneste unntaket jeg har sett hittil.

Link to post
Share on other sites

Kan bekrefte at også i Kragerø-området er det mye mindre blåskjell en tidligere. Etter min mening er det mindre av sjøstjerner, strandkrabber mm. - og som de fleste vet er det nesten ikke lokale stammer med fisk lenger. Har prøvd å finne forskning om dette og det finnes en del teorier men det virker som de fleste heller mot kombinasjonen av forurensning, algevekst og genrelt varmere vann (over hele året). Varmere vann  gir mindre oksygen  som fører til mindre plankton som så forplanter seg tile hele matkjeden. 

Link to post
Share on other sites

Toivo skrev 1 time siden:

Finnes det noe forskning som forklarer at det er så lite? 

 

Vet ikke, men jeg tror i det minste at de grubler litt inne på Havforsknintsinstituttet. Her er et søketreff fra hjemmesiden deres 

http://hi.no/sok/?searchString%3Autf8%3Austring=blåskjell&&start:int=0

 

Der kan du laste ned noen artikler og lese litt. Last også ned spørreskjemaet som er sendt ut til utvalgte instanser. Hvis du leser spørsmålene i skjemaet kan du få et inntrykk av hvilke faktorer de tenker at spiller inn. Et eksempel er utbredelse av ærfugl i området. Og det er jo ikke til å komme fra at ærfuglbestanden har økt kraftig siden midten av 80-tallet. Dengang var ærfuglen fredet, men etterhvert ble det åpnet for jakt. Kanskje bestanden har fått lov til å bli for stor? I tillegg har vi jo en enorm mengde svaner, som etter min kjennskap ikke naturlig hører hjemme i saltvannsbiotop. Alle disse skal ha mat. Nå har vi vært ute på båttur noen dager, og guttungen har moret seg med å fiske strandkrabber og småfisk i ei lita leketeine som jeg har laget. Jeg synes det er påfallende lite bergnebb (bæsjnebb som den heter her) mm. inne på grunna langs fjellknausene, det samme med berggylte og annen leppefisk. Derimot har det de siste dagene vært store mengder (joda, alt er relativt :giggle:) små torsk i størrelsen 10-12 cm. Det spørs imidlertid om de vil få lov til å vokse opp...

 

Et annet aspekt er massedød av blåskjell som er registrert flere steder langs kysten. Les mer om det i artikkelen jeg har limt inn utklipp av tidligere i tråden. Mer om dette finner man også på hjemmesiden til Havforskningsinstituttet.

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

 

Vet ikke, men jeg tror i det minste at de grubler litt inne på Havforsknintsinstituttet. Her er et søketreff fra hjemmesiden deres 

http://hi.no/sok/?searchString%3Autf8%3Austring=blåskjell&&start:int=0

 

Der kan du laste ned noen artikler og lese litt. Last også ned spørreskjemaet som er sendt ut til utvalgte instanser. Hvis du leser spørsmålene i skjemaet kan du få et inntrykk av hvilke faktorer de tenker at spiller inn. Et eksempel er utbredelse av ærfugl i området. Og det er jo ikke til å komme fra at ærfuglbestanden har økt kraftig siden midten av 80-tallet. Dengang var ærfuglen fredet, men etterhvert ble det åpnet for jakt. Kanskje bestanden har fått lov til å bli for stor? I tillegg har vi jo en enorm mengde svaner, som etter min kjennskap ikke naturlig hører hjemme i saltvannsbiotop. Alle disse skal ha mat. Nå har vi vært ute på båttur noen dager, og guttungen har moret seg med å fiske strandkrabber og småfisk i ei lita leketeine som jeg har laget. Jeg synes det er påfallende lite bergnebb (bæsjnebb som den heter her) mm. inne på grunna langs fjellknausene, det samme med berggylte og annen leppefisk. Derimot har det de siste dagene vært store mengder (joda, alt er relativt :giggle:) små torsk i størrelsen 10-12 cm. Det spørs imidlertid om de vil få lov til å vokse opp...

 

Et annet aspekt er massedød av blåskjell som er registrert flere steder langs kysten. Les mer om det i artikkelen jeg har limt inn utklipp av tidligere i tråden. Mer om dette finner man også på hjemmesiden til Havforskningsinstituttet.

 

Interessant. Du nevner strandkrabber. Det er også en ting det har blitt mindre av her. Vet ikke om fuglene spiser det og? I tillegg har det blitt ekstremt mye kvitkinngås og grågås, men mulig de bare spiser vegetasjon? 

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Jeg blåser liv i denne gamle tråden :smiley:

 

1. mai inviterte @Skate meg med på blåskjellsanking. Eldste datteren skal ha konfirmasjonsfest, og ønsker seg Komodos blåskjellsuppe som en av rettene :thumbsup:

 

To slike kasser ble kokt og renset, og vi kan informere om at skjellene var særdeles fulle og velsmakende. Så for de som måtte ha anledning til å komme seg ut å sanke skjell, er det absolutt å anbefale :smiley:

5aeb97ef5c3d7_Blskjell01_05_1804.jpg.da4c0e75b9511ef7b8c85f3f74a7a689.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jepp, skjellene var førsteklasses :thumbsup:

 

Det kjedelige er imidlertid at det knapt er blåskjell å finne lenger :worry: Overalt langs svabergene på Onsøy og Hvalerkysten, hvor vi tidligere vasset i klaser av blåskjell, er det nå nærmest skrapet for skjell.

 

Her er en artikkel i dagens Fredrikstad Blad om saken. Det er visst ikke bare i Norge dette er et probem

https://www.f-b.no/nyheter/blaskjell/oslofjorden/blaskjellene-forsvinner-men-ingen-vet-hvorfor-det-er-et-mysterium/s/5-59-1205627

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke hatt problemer med å finne nok blåskjell, selv om bestanden tydelig har gått tilbake siden i fjor. Det er masse døde skjell. De gamle blåskjellene på bryggepontongene lever i beste velgående hos oss i Hankøsundet, men de et totalt overgrodd av rur og nye små blåskjell. Det gledelige synes å være at det er mengder av "blåskjellbarn" på gang enkelte steder. Bestanden av stilehavsøsters har også minket betydelig der jeg ferdes.

 

Kan det ha væert den strenge vinteren og sene våren? Eller har de, som det antydes om østersen, vært utsatt for smittsom sykdom . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Da jeg dykket etter blåskjell innerst i Oslofjoden i sommer fant jeg mengder med døde skjell og tomme skall og bare få levende. Det ser ut som det har vært en massedød der inne.

 

På sidene av flytebryggene i Hankøsundet ble de også plutselig borte. Men det regner jeg med var fordi de var skrapt vekk som en del av vedlikeholdet (?), for det viste seg at blåskjellene fremdeles levde i beste velgående på undersiden av bryggepontongene. De er der fremdeles, men nå plutselig er de fullstendig overgrodd av rur. Har aldri sett blåskjell med så mye rur før. Det positive er imidlertid at det også kommer bittesmå blåskjell på gang. Håper derfor at dette er et forbigående fenomen. Jeg følger med videre . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Merkelig. 

De vokser ikke på svaberg, kjettinger og brygger som tidligere.

Men inne i vanninntaket på drevet. Der kommer det blåskjellyngel? Også havner de i grovfilteret.  Snodig.

Har det noe med lyset å gjøre? Komodo fant dem jo i mørket under flytebrygger.20180819_124849.jpg.909299eb470ff8d8d82840c1f9111d3f.jpg

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Jeg løfter opp denne tråden som jeg startet for 8 år siden omtrent i disse dager. Jeg ser av mitt første innlegg (august 2013) at det allerede da var vanskelig å finne blåskjell. Når blåskjellene forsvant fra svabergene her i Fredrikstad/Hvaler området husker jeg ikke nøyaktig, men det var tydeligvis før denne tråden ble startet. 

 

Kom tilfeldigvis over denne artikkelen på Havforskningsinstituttet sine hjemmesider. Den er litt gammel, skrevet januar i år, men ikke mindre interessant av den grunn:

https://www.hi.no/hi/nyheter/2021/januar/er-det-mindre-blaskjell-i-fjordene-vare-na-enn-for 

Ut fra artikkelen kommer det fram at det mange steder i landet ikke er noe problem med blåskjellbestanden, men når det gjelder østlandet så synes jeg de underkommuniserer problemet. Hvordan er det med skjell nedover fra Tønsberg til Lindesnes, er det bra med skjell der? Ser av tidligere innlegg i tråden at det rapporteres om mangel på skjell ved Søgne og Arendal/Grimstad. 

 

Når det gjelder årsaken til at skjellene forsvinner er det interessant å se hva de skriver i artikkelen i linken. I en tidligere tråd har jeg nevnt at en årsak kan være at sjøis under kalde vintre river løs skjell fra svabergene i store mengder, det er også noe som nevnes i artikkelen. Andre årsaker kan være at bestanden av arter som beiter på blåskjell har økt. Det kan være både fugl og fisk. Det er jo også noe vi har vært inne på. Når det gjelder framveksten av østers så tilbakeviser de at det er en årsak til at blåskjellene forsvinner. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

I Marinaen vår i Hankøsundet er nå pontongene overgrodd med små blåskjell. De ser friske ut og har vokst mye i sommer. Jeg har allerde begynt å sanke. De er litt små enda, men hvis alt går bra blir det mye snadder neste år. Ærfuglene som før beitet på babyblåskjellene hos oss er nå nesten totalt forsvunnet.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...