Jump to content

Blåskjelltråden


Komodo

Recommended Posts

Vi kjøpte blåskjell fra fiskemottaket i Risør i sommer. De var større, mer mat i og selve skallet var tykkere og mer solid enn de vi får kjøpt her på Engelsviken. 

Ikke noen tilvekst på pontonger og kjettinger jeg kan se på Skjæløy. Så her hjelper ikke navnet heller. Men stadig forskremt ærfugl som flakser avgårde når jeg går ut på bryggene.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 1 time siden:

Ikke noen tilvekst på pontonger og kjettinger jeg kan se på Skjæløy. Så her hjelper ikke navnet heller. Men stadig forskremt ærfugl som flakser avgårde når jeg går ut på bryggene.

Det er jo ikke langt unna Hankøsundet der jeg ligger. Men det er nok betydelig mer strøm og utskifting av vannet hos oss. Ellers er ærfuglen troendes til å holde pontongene ganske rene for babyskjell. Har du sjekket undersiden av pontongene? Ærfuglen tar nok først de som er lettest tilgjengelige. Ellers tar måkene også blåskjell, men da snakker vi om store skjell. Det er nå flere år siden det lå fullt av knuste blåskjell på brygga.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 1 time siden:

Det er jo ikke langt unna Hankøsundet der jeg ligger. Men det er nok betydelig mer strøm og utskifting av vannet hos oss. Ellers er ærfuglen troendes til å holde pontongene ganske rene for babyskjell. Har du sjekket undersiden av pontongene? Ærfuglen tar nok først de som er lettest tilgjengelige. Ellers tar måkene også blåskjell, men da snakker vi om store skjell. Det er nå flere år siden det lå fullt av knuste blåskjell på brygga.

 

Tror det er flere forhold som spiller inn. Og sultedød og redusjon i ærfuglbestanden enkelte steder er nok viktig for at det øker.

Fant dette dokumentet hvor det beskrives noe rundt yngel forhold og sjøtemperatur.

https://www.hi.no/resources/Notat-Hvorfor-forsvinner-blaskjellene-pr-27-juli-2018.pdf

 

Sjøtemp har jeg også tenkt på og når vi har krysset fjorden de siste årene har jeg jo registrert at temperaturen midtfjords er flere grader høyer enn tidligere år. Det kan jo bety at det faktisk er for varmt i perioder og at yngelen sliter. Når det kommer i tillegg til surere vann flere som beiter så blir det problem enkelt og greit.

 

Veldig amatøraktig analyse, men tror ikke det er helt på trynet.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

I Kilsfjorden ved Kragerø bugnet det med blåskjell tidligere. Det var en spesielt kald isvinter (2013?) som skjellene i øvre meteren stort sett forsvant. Det ble skyldt på at isen hadde tatt dem, men de har aldri kommet igjen.

Vi er i Kilsfjorden kun om sommeren, og har sett mye babyskjell (opp til 2-3cm) de siste 3-4 somrene på bryggefortøyninger, men året etter er det fremdeles bare babyskjell og ingen store. På skjærene er det ingen i det hele tatt der vi pleide å plukke før.

Det er iallfall ingen spesiell forsuring av vannet om sommeren da det gror mer enn nok ruskjell på propell og ror, men det ser ut som om noe skjer utenom sommerhalvåret som gjør at småskjellene forsvinner.

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig i at ekstremt lavvann på vinterstid vil føre til at masse krepsdyr fryser ihjel. Men at de ikke klarer å etablere seg etterpå er jo rart.

Og rur vokser jo fortsatt.

 

Men noe annet som har blitt borte er sneglene som satt på svabergene i vannlinja i store mengder. De limte seg fast på lavvann og beitet på alger ved høyvann. Hvordan er det med dem andre steder?

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

paxo skrev for 17 timer siden:

I Kilsfjorden ved Kragerø bugnet det med blåskjell tidligere. Det var en spesielt kald isvinter (2013?) som skjellene i øvre meteren stort sett forsvant. Det ble skyldt på at isen hadde tatt dem, men de har aldri kommet igjen.

 

 

Jeg tror ikke isen er syndere, det var jo mye is i Kragerøskjærgården tidligere. Som sagt tidligere i tråden skjedde det et eller annet med økosystemet, mye fisk forsvant (ikke bare torsk) blåskjell, snegler, strandkrabber, sjøstjerner.  Jeg har tenkt det hadde noe med Full City-forliset og oljesølet å gjøre, men det er kanskje summen av alle ting. 

 

Link to post
Share on other sites

Interessant, men det er ikke mye støy i Kilsfjorden.

Når det gjelder torsk skal den være truet, men når vi en sjelden gang fisker fra brygga, er det småtorsk vi får (og makrell selvfølgelig, når den kommer inn).

Etter Full City forliset ble det foretatt grundige undersøkelser i Kragerøfjorden uten å påvise giftstoffer. Det var godt med blåskjell i flere år etter det.

Sniler er det plenty av i ytre skjærgården. Det har ikke vært så mange i indre før heller.

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev for 7 timer siden:

 

Virker ikke veldig sannsynlig...etter som blåskjell fester seg på støykilder som  hekkaggregat, eksos utløp, store skip etc....

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 20 timer siden:

Bare å komme å plukke fra min båt. Der vokser det blåskjell på en seng av rur. Sikkert ett par millioner skjell..

 

Litt usikker på om blåskjell som vokser på bunnstoff er sunt egentlig? 

Men du bør vel få skrapet skroget reint så båten går lettere i vannet?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...