Jump to content

Blåskjelltråden

Komodo

Recommended Posts

Bjørn Løvjomås skrev 22 minutter siden:

Kan disse sprekkene ha vært så små, at ærfugl ikke kommer inn? Eller finner dem?

Neppe. Og det var ikke ene neste ærfugl å se i hele marinaen. Jeg er spent på om de kommer tilbake nå når det er tett med babyskjell.

Det har ellers vært et av mine siste triks forå finne skjell. Søk med hånda inn i de trangeste sprekkene. Men her var de lett å finne . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 7 måneder senere...

Nå er det lenge siden jeg har høstet inn blåskjell, de er jo omtrent umulig å finne! Men her om dagen kom jeg over en bra bestand, så da plukket jeg med meg et nett :tommel_opp: Kan informere om at dette var mellom 4 og 10 meters dybde, og umulig å se fra overflata. 

Her er skjellene ferdig vasket og klar for damping. Det var fine skjell, jevn og fin størrelse.

20250411_152643.jpg.f468ca85ba8c13177d2ec007be23cc7b.jpg

Tradisjonen tro ble det blåskjellsuppe ala` Komodo, en av mine favorittretter! Denne gangen ble det også tilsatt laksefilet skjært i terninger. Passer bra til, og det blir jo litt mer mat av det. Ellers blir det jo gjerne litt variasjon i ingredienser for hver gang. Denne gangen hadde vi i litt kinesisk gressløk, chilli, estragon og persille, alt fra egen hage. Hadde også i litt hakket ingefær. Ellers som vanlig, tre gulerøtter, to små gule løk, og to små kinesiske hvitløk (hele). 

20250412_205708.jpg.db4cbc134c31c8165530b64a9d023d10.jpg

Kraft fra dampingen ble silt gjennom kjøkkenhåndkle og redusert.

20250412_205718.jpg.76074cd76759bec1b879fe00df184415.jpg

Løk og chilli blankes i en blanding av meierismør og olivenolje.

20250412_210502.jpg.9a374fa7e6d47c8bb110f1a6dc35032f.jpg

Kan love at dette smakte godt :skål_øl: 

Det så virkelig godt ut @Komodo Vi fant ut at timian og meierismør sammen med en skvett hvitvin i dampinga gjør blåskjellene enda bedre.

Og så flott at du har funnet steder med ny tilvekst av skjell. Her hos oss finner jeg fortsatt ingen skjell på svaberg der de tidligere var i store mengder. Men mye på ting som ikke er i kontakt med bunnen, som kjettinger til moringer og sånt. Veldig snodig med masse yngel og tilvekst på en kjetting som er 1 meter unna bart fjell hvor det ikke er antydning.

Hilsen

Lurvetass

Komodo skrev for 14 timer siden:

Nå er det lenge siden jeg har høstet inn blåskjell, de er jo omtrent umulig å finne! Men her om dagen kom jeg over en bra bestand, så da plukket jeg med meg et nett :tommel_opp: Kan informere om at dette var mellom 4 og 10 meters dybde, og umulig å se fra overflata. 

Her er skjellene ferdig vasket og klar for damping. Det var fine skjell, jevn og fin størrelse.

20250411_152643.jpg.f468ca85ba8c13177d2ec007be23cc7b.jpg

Tradisjonen tro ble det blåskjellsuppe ala` Komodo, en av mine favorittretter! Denne gangen ble det også tilsatt laksefilet skjært i terninger. Passer bra til, og det blir jo litt mer mat av det. Ellers blir det jo gjerne litt variasjon i ingredienser for hver gang. Denne gangen hadde vi i litt kinesisk gressløk, chilli, estragon og persille, alt fra egen hage. Hadde også i litt hakket ingefær. Ellers som vanlig, tre gulerøtter, to små gule løk, og to små kinesiske hvitløk (hele). 

20250412_205708.jpg.db4cbc134c31c8165530b64a9d023d10.jpg

Kraft fra dampingen ble silt gjennom kjøkkenhåndkle og redusert.

20250412_205718.jpg.76074cd76759bec1b879fe00df184415.jpg

Løk og chilli blankes i en blanding av meierismør og olivenolje.

20250412_210502.jpg.9a374fa7e6d47c8bb110f1a6dc35032f.jpg

Kan love at dette smakte godt :skål_øl: 

Herregud mann!!! Blir jo ihjelsulten av å lese dette her! Ser du har plukket muskelen ut av skjellet. Gjorde du det etter å ha dampet dem?

Bjørn Løvjomås skrev 11 minutter siden:

Kan du vennligst informere blåskjell om å gå litt grunnere😅

:fniser::fniser::fniser:

lurvetass skrev 5 minutter siden:

Det så virkelig godt ut @Komodo Vi fant ut at timian og meierismør sammen med en skvett hvitvin i dampinga gjør blåskjellene enda bedre.

Og så flott at du har funnet steder med ny tilvekst av skjell. Her hos oss finner jeg fortsatt ingen skjell på svaberg der de tidligere var i store mengder. Men mye på ting som ikke er i kontakt med bunnen, som kjettinger til moringer og sånt. Veldig snodig med masse yngel og tilvekst på en kjetting som er 1 meter unna bart fjell hvor det ikke er antydning.

Jeg ringer sporenstreks til Vestfold Elektro Diesel og forlanger pumpa mi ferdig så fort som F....!!!!!
Det er behov for et nytt treff med testing av Storebro!!!! Og selvsagt med tilhørende måltid! Eller hva @lurvetass! Dere er jo gastronomer be:tommel_opp::tommel_opp::fniser:gge to!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev 4 minutter siden:

Herregud mann!!! Blir jo ihjelsulten av å lese dette her! Ser du har plukket muskelen ut av skjellet. Gjorde du det etter å ha dampet dem?

Det er bra, det er meningen at det skal friste litt :fniser:

Og ja, skjellene dampes først, deretter plukker vi ut innmaten og trekker ut byssustråden (hvis den er der ennå)

Chilli Solbris skrev 4 minutter siden:

Jeg ringer sporenstreks til Vestfold Elektro Diesel og forlanger pumpa mi ferdig så fort som F....!!!!!
Det er behov for et nytt treff med testing av Storebro!!!! Og selvsagt med tilhørende måltid! 

:ler: :ler:

lurvetass skrev 14 minutter siden:

Ja, det smakte :tommel_opp: Timian har jeg ikke prøvd på blåskjellene ennå, men noterer det bak øret. Snakker du om frisk timian? Dere har vel kanskje det i kjøkkenhagen? 

Ellers har jeg sluttet helt med å ha diverse greier oppi kjelen når jeg damper skjellene, kun 2-3mm med vann slik at det dekker bunn av kjelen. Etterhvert som skjellene åpner seg og gir fra seg vann, så heller jeg av denne krafta opp i en annen kjele. Til slutt blir krafta silt og kokt inn. Alle smakstilsetningene blir i suppa. Men krafta inneholder også mye smak, så en del av den blir brukt i suppa. Hvitløk, chilli, meierismør, fløte og hvitvin gir en veldig kraftig smakskombinasjon! I tillegg løftes smaken med diverse urter, som også bidrar til mer dybde i smaken. Men timian er altså så langt ikke testet :smiler:

lurvetass skrev 14 minutter siden:

Denne tråden ble startet i 2013, og allerede da hadde det begynt å bli vanskelig å finne skjell. Bladde gjennom tråden nå, og ser at det i alle disse årene har kommet optimistiske rapporter om tilvekst av nye, friske skjell. Men noe skjer med de små skjellene langs svabergene, for de ser ikke ut til å få fotfeste slik som før.

Det er en rekke linker til artikler bakover i tråden, trekker fram en her nå:

https://marinrep.no/god-blaskjellvekst-i-ar/ 

"Det blir veldig spennende å se i hvilken grad ærfuglen forsyner seg av blåskjellene. Hvis innhugget blir for stort må vi kanskje vurdere å dyrke skjellene i bur i stedet for i strømper.

En voksen ærfugl kan spise 1-2 kilo skjell i døgnet. De foretrekker skjell på 10-25 mm, og river gjerne løs klaser med skjell og rister løs det ønskede skjellet under vann.

Skjellene svelges hele når ærfuglen kommer til overflaten, og knuses og males opp i kråsen. Når skjellene blir 3-4 cm lange blir de for store og harde, og får vanligvis være i fred." 

Jeg føler meg ganske sikker på at det er nedbeiting av små skjell som er hovedårsaken til at bestanden ikke tar seg skikkelig opp igjen. De skjellene jeg plukket her om dagen høstet jeg på flatstropper til moringer på dyp mer enn 3 meter. Skjellene er i utmerket kondisjon, noe som burde tilsi at forurensning, global oppvarming, klimaendring, parasitter og virus i vannet osv. osv. ikke er årsaken. Da burde jo disse skjellene ha dødd også. 

Ja, friske urter har vi i kjøkkenhagen og byssepiken tar med i små potter i båten når vi er på tur. Vi bruker mye frisk timian, en god dæsj meierismør og et par dl hvitvin. Da blir det god kraft til fiskesuppe eller juksebakkalao. 

Hilsen

Lurvetass

Som rapporten @Komodo linker til kan jeg bekrefte at sommeren i fjor hadde uvanlig store mengder av blåskjell på Padda i indre Oslofjord. Skrapte båten ren for teppe av små blåskjell i midten av juli. Jeg la også merke til at båter, flytepontonger, tauverk og kjettinger var fulle av skjell, men bortimot ingen blåskjell på fjellgrunn. I oktober måtte jeg skrape på nytt store klaser med blåskjell i Son på vei sydover til vinterhavn i Glomma. Jeg mener å ha lest at blåskjella gyter tidlig på våren når vannet har nådd 8 grader at  larvene fester seg relativt kort tid etter, men det er tydelig at blåskjell-larvene var i live i vannmassene også helt ut etter midten av juli.
Skal sies at bunnstoffet var 5 år gammelt Jotun Supreme så det hadde minimal/null effekt da båten ble lite brukt i fjor og da fungerer jo selvpolerende bunnstoff dårlig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...