NilsPils Svart Torsdag 15:29 Link til dette innlegget Svart Torsdag 15:29 Jeg har ikke kapasitet til å drive med sånt. Men jeg synes det burde være et logisk forsøk for fagpersoner å legge en klase blåskjell av forskjellig størrelser i fjæra, gjerne på flere steder, og studere med jevnlige observasjoner hva som skjer og hva som eventult måtte angripe skjellene. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Erik Svart Fredag 09:08 Link til dette innlegget Svart Fredag 09:08 Predator teorien : I naturen er det jo som regel sånn, at hvis det enkelte år er stor tilgang på bytte, så øker predator bestanden. Når predator bestanden da er stor, mens bytte bestanden blir hardere beskattet, så går mattilgangen ned. Da følger predator bestanden etter og minker. Da kan byttedyr bestanden øke igjen Dette går da ofte i sykluser, ref feks lemmenår. Men blåskjellene har jo uteblitt i 10 år snart i mitt nabolag ihvertfall.. Har ikke merket noe variasjon jeg ihvertfall Ellers enig med NilsPils, det burde vært mulig å observere hva som skjer med å studere en populasjon blåskjell, og hva som faktisk skjer. Blir de spist vil det være synlig, bare dør de så er det kanskje verre å finne årsak da men.. Hvis det på steder med mye nye skjell neste år (der de døde ut i år), skjermes ett område med netting eller noe som kan holde fugl og krabbe etc vekke, så kan man jo fort se om det er forskjell der de er beskyttet og der de ikke er det ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
NilsPils Svart Fredag 10:39 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:39 Jeg må innrømme at jeg er ganske frustrert over mangelen på forskningsarbeid og praktiske tiltak for Oslofjorden. Når vi har et tydelig økologisk sammenbrudd i vår egen bakgård mangler vi tydeligvis midler. Men når det gjelder skogen i Brasil sitter milliardene løst . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
subwoofer Svart Fredag 11:00 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:00 Unødvendig å sette disse opp mot hverandre, men om du på død og liv må er regnskogen antagelig den riktige prioriteringen. Verden er to feilede kornavlinger unna massiv hungersnød, og da kan vi ha så mye penger vi bare vil, det vil ikke være noe å kjøpe. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart Fredag 18:24 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:24 NilsPils skrev for 7 timer siden: Jeg må innrømme at jeg er ganske frustrert over mangelen på forskningsarbeid og praktiske tiltak for Oslofjorden. Når vi har et tydelig økologisk sammenbrudd i vår egen bakgård mangler vi tydeligvis midler. Men når det gjelder skogen i Brasil sitter milliardene løst . . . Står vel ikkje så bra til med økonomien til Havforskningsinstituttet Så da blir vel mindre viktige fjorder for fiskerier ned prioritert Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart Fredag 18:39 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:39 NilsPils skrev On 27.11.2025 at 16.29: Jeg har ikke kapasitet til å drive med sånt. Men jeg synes det burde være et logisk forsøk for fagpersoner å legge en klase blåskjell av forskjellig størrelser i fjæra, gjerne på flere steder, og studere med jevnlige observasjoner hva som skjer og hva som eventult måtte angripe skjellene. Har tenkt på noe av det samme. Ta med noen bøtter og skrape av yngel fra utriggerne på brygga i havna og drøsse de ut på svaberget der vi har pleid å ha masse tilvekst. Også se hvordan det ser ut til sommeren. Ellers enig i at forskninga burde vært bedre. Nå har vi hatt sarpemøkk ut i fjorden en periode. Den første uka var det masse skriving i avisene og det ble tatt vannprøver som selvfølgelig var helt fine. Men nå er det stille selv om det nok er nå påvirkningen av utslippene blir mer tydelig. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
NilsPils Svart Fredag 19:46 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:46 subwoofer skrev for 8 timer siden: Unødvendig å sette disse opp mot hverandre, men om du på død og liv må er regnskogen antagelig den riktige prioriteringen. Verden er to feilede kornavlinger unna massiv hungersnød, og da kan vi ha så mye penger vi bare vil, det vil ikke være noe å kjøpe. Dette er nok ikke stedet for å starte en klimadebatt . . . Men når skogen skal være så viktig for CO2-regnskapet, burde kanskje den norske skogen også telle med i regnskapet og ikke bare den i andre verdensdeler . . . Ellers er det heller ingen tvil om at havet teller enormt mye i CO2-ballansen, også når det gjelder karbonutfelling, som for eksempel i blåskjell . . . Kanskje DET kunne få noen til å lette på bevilgningene Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart Fredag 20:23 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 20:23 lurvetass skrev On 27.11.2025 at 14.36: Veldig bra at det fortsatt er blåskjell på Saltnes @Komodo, det er jo i vårt nærområde. Ja, det så ikke helsvart ut der lurvetass skrev On 27.11.2025 at 14.36: Men som @NilsPils er inne på så undrer jeg meg veldig på hvorfor de ikke vokser på de tradisjonelle stedene på svabergene, men fins i masser på flytebrygger og sånt som flyter fritt. At beitende fugl skal klare å holde det helt reint for skjell synes jeg er rart. Det burde jo i alle fall vært synlig yngel som ble beitet vekk, litt etter litt. Men det er det ikke. I havna er det masse skjell på flytebryggene og masse ærfugl som beiter mellom båtene. Så får ikke logikken med beiting til å stemme. Som tidligere nevnt så er det ikke bare sjøfugl som beiter ned skjellbankene, det er en rekke andre predatorer også. Dette kommer jo også ganske tydelig fram i faksimilen som @Boatmad limte inn. Det er bla. snegler, sjøstjerner, og en rekke krabber. En av artene som nevnes i det engelske utklippet er dogwhelk, som på norsk er purpursneglen. Dette var en av de artene som "blåskjellforskeren" jeg snakket med trakk fram som en versting. De borer hull i skjellet, bedøver det, og spiser maten. Disse sneglene kan visst beite ned enormt mye skjell. De nevner også green crabs, som er det vi kaller strandkrabbe. Den er også en av predatorene, og de tar også store skjell, ikke bare de små. Da jeg dykket i Saltnes her om dagen så jeg faktisk ei slik strandkrabbe som kom slepende på et stort blåskjell. Skjellet var nok større enn krabba. Søker man på green crab på nettet så finner man at dette regnes som en skadelig art i store deler av verden. Det var enorme mengder av denne også der jeg dykket i Saltnes. Forskeren jeg snakket med var veldig interessert i de blåskjellforekomstene jeg hadde observert, og oppfordret meg til å melde inn observasjonene i en portal de har. Der kan alle logge seg inn og registrere funn av bla. blåskjell. Kan også laste opp bilder. https://dugnadforhavet.no/prosjektoversikt Det han sa var at de var veldig nysgjerrig på hvor lang tid det tok før de store blåskjellforekomstene som er observert i år blir beitet ned. Han var ikke enig i mine observasjoner generelt (altså at det så og si bare er skjell på brygger og tau, og ikke i fjæra). De hadde mange observasjoner på blåskjell på svabergene, også her i Oslofjorden og på Hvaler. Men han var ikke spesielt optimistisk på at disse forekomstene kom til å bestå, rett og slett fordi det er så mange predatorer som beiter på disse bestandene. Når det gjelder nedbeiting av skjell på svaberget kontra flytebrygger og tau, så sier jo teksten til @Boatmad litt om dette, iom. at de snakker om krabbende predatorer som ikke er pelagiske. Minner også om denne artikkelen, der de beskriver at ærfuglen kan spise 1-2kg blåskjell i døgnet. Med de mengdene ærfugl vi har her ute ser jeg for meg at store områder kan beites helt ned i løpet av en sommer/høst. NilsPils skrev On 27.11.2025 at 16.29: Jeg har ikke kapasitet til å drive med sånt. Men jeg synes det burde være et logisk forsøk for fagpersoner å legge en klase blåskjell av forskjellig størrelser i fjæra, gjerne på flere steder, og studere med jevnlige observasjoner hva som skjer og hva som eventult måtte angripe skjellene. Ut fra det jeg forstod fra Havforskningsinstituttet virker det som om de har ganske brukbar kontroll på hvilke predatorer som beiter ned blåskjellbestandene. Men det avviker hvilke predatorer som dominerer i de ulike områdene, og det varierer også fra år til år. Captain A skrev 1 time siden: Står vel ikkje så bra til med økonomien til Havforskningsinstituttet Så da blir vel mindre viktige fjorder for fiskerier ned prioritert Dette er et veldig godt poeng! HI blir ansett som den kanskje største faglige ressursen på området. Men hvor mye forsker de egentlig, og hva blir prioritert? Nå har det jo vært mye fokus de siste årene på at Oslofjorden har problemer med både det ene og det andre. Politikerne tar beslutninger bla. på grunnlag av forskermiljøene. Men er forskningen egentlig grundig nok til å ta de viktige beslutningene? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
enslagsgjest Svart Fredag 20:37 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:37 Komodo skrev 13 minutter siden: Søker man på green crab på nettet så finner man at dette regnes som en skadelig art i store deler av verden. Det var enorme mengder av denne også der jeg dykket i Saltnes. Uten torsk til å spise strandkrabber, er det ikke rart at det blir mange. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Boatmad Svart Lørdag 08:36 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:36 Et sammendrag fra rapport vedrørende blåskjell på fast grunn og flytende objekt. Interessant det som nevnes ang dogwhelk og bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart Lørdag 08:53 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:53 Et sammendrag fra rapport vedrørende blåskjell på fast grunn og flytende objekt. Interessant det som nevnes ang dogwhelk og bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart Lørdag 08:54 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:54 Boatmad skrev Just now: Et sammendrag fra rapport vedrørende blåskjell på fast grunn og flytende objekt. Interessant det som nevnes ang dogwhelk og bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Lørdag 09:20 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:20 enslagsgjest skrev for 12 timer siden: Uten torsk til å spise strandkrabber, er det ikke rart at det blir mange. Ja, det er klart. Men det er nå engang den situasjonen vi har. Boatmad skrev 41 minutter siden: Et sammendrag fra rapport vedrørende blåskjell på fast grunn og flytende objekt. Interessant det som nevnes ang dogwhelk og bunnstoff. Og det sammenfaller jo bra med det jeg skrev i forrige innlegg. Forskjellen er at de bare snakker om krabbende individer, ikke sjøfugl. Men muntlig fra forskeren fikk jeg altså en bekreftelse på at flere sjøfugler også beiter på blåskjellbestanden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Boatmad Svart Lørdag 09:34 Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:34 Komodo skrev 10 minutter siden: Ja, det er klart. Men det er nå engang den situasjonen vi har. Og det sammenfaller jo bra med det jeg skrev i forrige innlegg. Forskjellen er at de bare snakker om krabbende individer, ikke sjøfugl. Men muntlig fra forskeren fikk jeg altså en bekreftelse på at flere sjøfugler også beiter på blåskjellbestanden. Det stemmer godt det med sjøfugl. der ligger flere artikler ute om sjøfugl og blåskjell oppdrett hvor dem har hatt store problemer hvor ærfugl nærmest beiter ned. Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart Lørdag 09:39 Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:39 Et eksempel fra media. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.