Jump to content

Blåskjelltråden

Komodo

Recommended Posts

Vi kjøpte blåskjell fra fiskemottaket i Risør i sommer. De var større, mer mat i og selve skallet var tykkere og mer solid enn de vi får kjøpt her på Engelsviken. 

Ikke noen tilvekst på pontonger og kjettinger jeg kan se på Skjæløy. Så her hjelper ikke navnet heller. Men stadig forskremt ærfugl som flakser avgårde når jeg går ut på bryggene.

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev for 1 time siden:

Ikke noen tilvekst på pontonger og kjettinger jeg kan se på Skjæløy. Så her hjelper ikke navnet heller. Men stadig forskremt ærfugl som flakser avgårde når jeg går ut på bryggene.

Det er jo ikke langt unna Hankøsundet der jeg ligger. Men det er nok betydelig mer strøm og utskifting av vannet hos oss. Ellers er ærfuglen troendes til å holde pontongene ganske rene for babyskjell. Har du sjekket undersiden av pontongene? Ærfuglen tar nok først de som er lettest tilgjengelige. Ellers tar måkene også blåskjell, men da snakker vi om store skjell. Det er nå flere år siden det lå fullt av knuste blåskjell på brygga.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev for 1 time siden:

Det er jo ikke langt unna Hankøsundet der jeg ligger. Men det er nok betydelig mer strøm og utskifting av vannet hos oss. Ellers er ærfuglen troendes til å holde pontongene ganske rene for babyskjell. Har du sjekket undersiden av pontongene? Ærfuglen tar nok først de som er lettest tilgjengelige. Ellers tar måkene også blåskjell, men da snakker vi om store skjell. Det er nå flere år siden det lå fullt av knuste blåskjell på brygga.

Tror det er flere forhold som spiller inn. Og sultedød og redusjon i ærfuglbestanden enkelte steder er nok viktig for at det øker.

Fant dette dokumentet hvor det beskrives noe rundt yngel forhold og sjøtemperatur.

https://www.hi.no/resources/Notat-Hvorfor-forsvinner-blaskjellene-pr-27-juli-2018.pdf

Sjøtemp har jeg også tenkt på og når vi har krysset fjorden de siste årene har jeg jo registrert at temperaturen midtfjords er flere grader høyer enn tidligere år. Det kan jo bety at det faktisk er for varmt i perioder og at yngelen sliter. Når det kommer i tillegg til surere vann flere som beiter så blir det problem enkelt og greit.

Veldig amatøraktig analyse, men tror ikke det er helt på trynet.

Hilsen

Lurvetass

I Kilsfjorden ved Kragerø bugnet det med blåskjell tidligere. Det var en spesielt kald isvinter (2013?) som skjellene i øvre meteren stort sett forsvant. Det ble skyldt på at isen hadde tatt dem, men de har aldri kommet igjen.

Vi er i Kilsfjorden kun om sommeren, og har sett mye babyskjell (opp til 2-3cm) de siste 3-4 somrene på bryggefortøyninger, men året etter er det fremdeles bare babyskjell og ingen store. På skjærene er det ingen i det hele tatt der vi pleide å plukke før.

Det er iallfall ingen spesiell forsuring av vannet om sommeren da det gror mer enn nok ruskjell på propell og ror, men det ser ut som om noe skjer utenom sommerhalvåret som gjør at småskjellene forsvinner.

Redigert av paxo (see edit history)

Enig i at ekstremt lavvann på vinterstid vil føre til at masse krepsdyr fryser ihjel. Men at de ikke klarer å etablere seg etterpå er jo rart.

Og rur vokser jo fortsatt.

Men noe annet som har blitt borte er sneglene som satt på svabergene i vannlinja i store mengder. De limte seg fast på lavvann og beitet på alger ved høyvann. Hvordan er det med dem andre steder?

Hilsen

Lurvetass

paxo skrev for 17 timer siden:

I Kilsfjorden ved Kragerø bugnet det med blåskjell tidligere. Det var en spesielt kald isvinter (2013?) som skjellene i øvre meteren stort sett forsvant. Det ble skyldt på at isen hadde tatt dem, men de har aldri kommet igjen.

Jeg tror ikke isen er syndere, det var jo mye is i Kragerøskjærgården tidligere. Som sagt tidligere i tråden skjedde det et eller annet med økosystemet, mye fisk forsvant (ikke bare torsk) blåskjell, snegler, strandkrabber, sjøstjerner.  Jeg har tenkt det hadde noe med Full City-forliset og oljesølet å gjøre, men det er kanskje summen av alle ting. 

Interessant, men det er ikke mye støy i Kilsfjorden.

Når det gjelder torsk skal den være truet, men når vi en sjelden gang fisker fra brygga, er det småtorsk vi får (og makrell selvfølgelig, når den kommer inn).

Etter Full City forliset ble det foretatt grundige undersøkelser i Kragerøfjorden uten å påvise giftstoffer. Det var godt med blåskjell i flere år etter det.

Sniler er det plenty av i ytre skjærgården. Det har ikke vært så mange i indre før heller.

Gudrun skrev for 7 timer siden:

Virker ikke veldig sannsynlig...etter som blåskjell fester seg på støykilder som  hekkaggregat, eksos utløp, store skip etc....

• 2 år senere...
  • 5 måneder senere...

NilsPils skrev for 4 timer siden:

Her er litt gode nyheter midt i all pesimismen og katastrofemeldingene. . . .

https://marinrep.no/god-blaskjellvekst-i-ar/

Jeg har også observert det samme noen steder. Massevis av små blåskjell (og lite ærfugl, enn så lenge).

Hei @NilsPils! Veldig interessant artikkel, jeg tillater meg å sitere i denne tråden der vi allerede har diskutert en rekke aspekter med tilvekst av blåskjell.

Artikkelen er veldig interessant, men allikevel litt søkt. De testene de gjør her blir oppkonstruerte, og kan mest sammenlignes med blåskjelloppdrett. I blåskjelloppdrett vokser skjellene på lange snorer som henger fra overflata og kanskje 10m ned i vannet. I naturen vokser skjellene på svaberg, strender og steiner. 

Det mest interessante med artikkelen er det de skriver om ærfuglen. Jeg har lenge mistenkt at årsaken til at blåskjellene er borte er at de blir beitet ned av fugl, og da særlig ærfugl. Vet ikke hvordan det er med skarv og svaner, men ærfugl spiser i alle fall mye blåskjell, noe som blir bekreftet i artikkelen. Og ærfuglbestanden er nå på et veldig høyt nivå i Oslofjorden. 

Det er forsket på ærfuglbestanden på østlandet, og det viser seg at bestanden har økt. Dette er forskerne nå fornøyd med, de sier at bestandene har tatt seg opp til normalt nivå.

Det de i samme åndedrag ikke nevner er balansen i naturen. For mens fisk og blåskjell i fjorden nærmest har forsvunnet, har det også vært perioder med mye død og avmagret fugl. Spørsmålet mitt er derfor hva som er en normal og bærekraftig bestand av ærfugl. 

I denne artikkelen kommer det fra at Norsk Institutt for Naturforskning er fornøyd med at ærfuglbestanden er tilbake på et "normalt" nivå. Men hva med mattilgangen til ærfuglen? Har de forskjellige forskere som forsker på ærfuglbestanden, blåskjellbestanden, og fiskebestanden, og snakker ikke disse folkene sammen? 

Jeg synes i alle fall det er bekymringsverdig at blåskjell så å si er utryddet i hele Oslofjorden og kysten av Bohuslän, og jeg tror ærfuglen har en stor del av "æren" for dette. Som vi ser i artikkelen som @NilsPils linket til, så har jo også folkene i Marinreparatørene sterke bekymringer til om tilveksten av skjell får være i fred for ærfuglen.

Fra artikkelen:

"Det blir veldig spennende å se i hvilken grad ærfuglen forsyner seg av blåskjellene. Hvis innhugget blir for stort må vi kanskje vurdere å dyrke skjellene i bur i stedet for i strømper.En voksen ærfugl kan spise 1-2 kilo skjell i døgnet. De foretrekker skjell på 10-25 mm, og river gjerne løs klaser med skjell og rister løs det ønskede skjellet under vann.Skjellene svelges hele når ærfuglen kommer til overflaten, og knuses og males opp i kråsen. Når skjellene blir 3-4 cm lange blir de for store og harde, og får vanligvis være i fred."

Figuren under viser utviklingen av ærfuglbestanden i Indre Oslofjord siden 1989. Figuren er hentet fra Årsrapport for overvåkning av ærfuglbestand 2023.  

image.png.a87d644e628878aa304d395c2f80f9ee.png

Husker ikke akkurat når blåskjellene forsvant fra svabergene, men tror det var ca 15 år siden. For 20 år siden var det i alle fall skjell. I hele denne perioden har jeg imidlertid observert god tilvekst av nye skjell. I enkelte områder store tepper av små skjell som er på vei opp. Fellesnevneren er imidlertid at de forsvinner innen de er 2-3cm lange. 

Det jeg også observerer er at det er gode levekår for skjell når man først finner dem, men man finner dem ikke lenger der de har vært å finne, altså i fjæra. De eneste stedene jeg nå finner skjell er på moringstau og annet utstyr som er forlatt i havet. Det vil i praksis si på plasser der det ikke er naturlig for ærfuglen å lete etter mat.

Et eksempel er hvis jeg sokner opp teiner som er mistet og hvor blåsa har blitt stående et stykke under overflaten. Slike tau og blåser har ofte rikelig med blåskjell, og de ser ut til å trives utmerket. Akkurat det burde i alle fall slå ihjel argumentene med klimaendringer, økt vanntemperatur og forurensning. 

Legger ved et bilde jeg fant i farta på pcen fra en tidligere tur med soknedreggen. Tauet er kraftig begrodd med store, flotte blåskjell. Men hvorfor finner man ikke disse store fine skjelene langs svabergene som før?

20220415_165244.jpg.40220c885f3a234b093ac91762ae2eff.jpg

Ellers så var det litt pussig at du postet innlegget om blåskjell akkurat i dag @NilsPils. Tidligere i dag var jeg sammen med en kompis for å finne blåskjell, for nå melder de endelig at vi kan spise skjell her på Hvaler igjen. Vi har hatt et "hemmelig" sted hvor vi har kunnet hente så mye vil vil, selv etter at skjellene var borte fra svabergene. Men i dag var vi ikke i stand til å finne et eneste skjell. Vi resonnerte oss fram til at det er 5 år siden vi var der og hentet skjell sist. 

-----------

Lagt til:

Bladde meg tilbake i tråden nå og ser at det har vært mye spekulasjoner og en del linker til artikler tidligere. Løfter imidertid fram et sitat fra denne artikkelen som jeg synes var særlig interessant:

"I de mange meldingene vi får, og i diskusjonene rundt blåskjellenes «forsvinning», dukker det opp mange hypoteser. Noen hypoteser er feil eller lite sannsynlige. For eksempel er det ingen sammenheng mellom at blåskjellene skulle forsvinne og at stillehavsøstersen brer seg langs kysten. Endringene i blåskjellbestandene ble innmeldt før stillehavsøstersen fikk fotfeste i Norge, og tettheten av stillehavsøsters i Rogaland og Vestland er fremdeles så lav at den ikke konkurrerer med andre arter. Hvordan situasjonen blir i fremtiden skal vi følge med på.

Noen hypoteser kan være korrekte, men er dårlig bevist. For eksempel er det mulig at det noen steder er blitt større bestander av arter som spiser blåskjell, og at blåskjellene er blitt beitet ned. Blåskjell er viktig føde for mange fisk, sjøstjerner, krepsdyr og fugler, så dette kan være en av mange faktorer som setter blåskjellene under press. Det samme er tilfelle med sykdom. Sykdom kan føre til dødelighet noen steder, men kan ikke forklare de store svingningene. Ulike typer miljøforurensing kan ha en effekt på blåskjell, men vi har lite eller ingen data på hvordan dette virker inn på bestandsnivå."

Her blir altså dette med hard nedbeiting løftet fram. En tanke kan kanskje være at de kalde vinterene i 2009-2011 bidro til at mye skjell døde, og at økningen i ærfuglbestanden bidro til å ta knekken på den gjenværende bestanden av skjell. 

Det som i alle fall er verd å merke seg et at blåskjell i alle størrelser ser ut til å trives på gamle teine- og moringstau, noe som bør slå ihjel teorien om klimaendringer, økt vanntemperatur og forurensning. 

Hva som er rett aner jeg ikke, men leste forleden en rapport om at purpursneglen har fått bedre levevilkår og er årsaken til blåskjellenes tilbakegang. 

det ble vist til at blåskjell som var frie i vannmassene, dvs under flytebrygger og på tau har det like fint som før, men så fort det var bro for purpursneglen fra bunn var det game over for skjellene. 

Dette stemmer med mine observasjoner her med mye skjell på tau og brygger, så med færre ærfugl å se nå enn da jeg jaktet de fra kajakk på 90 tallet heller jeg mot snegler om predasjon er årsak. 

whisper skrev 5 minutter siden:

Dette stemmer med mine observasjoner her med mye skjell på tau og brygger, så med færre ærfugl å se nå enn da jeg jaktet de fra kajakk på 90 tallet heller jeg mot snegler om predasjon er årsak.

Interessant observasjon :thumbsup: Og helt i tråd med sitatet fra Havforskningsinstituttet i innlegget over hvor flere eksempler på predatorer nevnes.

Interessant. Jeg har sett at blåskjellene i strandkanten har forsvunnet fullstendig der jeg plukket blåskjell før. Men for noen uker siden observerte jeg tykt lag med nye generasjoner små skjell på bryggepontonger i Hankøsundet. Kanskje ikke så stor grunn til optimisme likevel?

At ærfuglen beiter på blåskjell kan jeg bekrefte. For en del år siden lå jeg longside i Tvedestrand med båt som var overgrodd med blåskjell (etter mangelfullt vedlikehold). Om morgenen våknet jeg av rare lyder langs skroget og oppdaget at den ytterste båtsiden var totalt renset for blåskjell av ærfugl.

Da jeg vokste opp måtte man til de ytterste skjærene for å se ærfugl i Oslofjorden. Og skarv var helt ukjent. Nå har de invadert nærorådene.

NilsPils skrev 2 minutter siden:

Interessant. Jeg har sett at blåskjellene i strandkanten har forsvunnet fullstendig der jeg plukket blåskjell før. Men for noen uker siden observerte jeg tykt lag med nye generasjoner små skjell på bryggepontonger i Hankøsundet. Kanskje ikke så stor grunn til optimisme likevel?

Nei, jeg er i alle fall begrenset optimist. Gå tilbake i denne tråden og se hvor mange ganger det er sådd et optimistisk frø på bakgrunn av observasjoner av tilvekst av nye blåskjell. Tråden ble startet i 2013, men de små skjellene ser aldri ut til å leve videre :worry:

Her i Tromøysund erfarer jeg noe av det samme som dere @Komodo, tau langs bryggeanlegg er det godt påslag av skjellyngel.  Ærfugl ser jeg hver dag. Likevel er badetrapp på brygga her jeg ligger nå full av blåskjell. Størrelse ca 4 cm, å nedover.  Brygga er ca 2 år gammel. Så dette er nytt påslag. 

Lenger ute mot havet ser jeg ikke noe blåskjell. 

I likhet med deg tror jeg dermed ikke dette har med klimaendringer å gjøre. 

Men jeg mener å ane litt mindre skarv, men om den spiser blåskjellyngel vet jeg ikke? 

Endelig ble det Bobåt

Jeg var innom båten i Hankøsndet i går for å klargjøre for krabbefiske i sptember. Jeg observerte at de miniblåskjellene jeg så på en bryggepontong for noen uker siden nå hadde vokst betraktelig de var nå et par cm. Skjellene ser friske og fine ut. Og på alle pontomger hadde det kommet tett med nye babyblåskjell. Ingen tegn til ærfugl noe sted. Desverre også ingen tegn til måker eller terner, så noe er grunnleggende feil . . .

Det skal bli spennenede å følge med på blåskjellbestanden her etter hvert . . . Det er lov å håpe . .

hanto1 skrev On 26.8.2024 at 10.13:

Sandkrabbene er stedvis nesten utryddet langs sørlandskysten ( samme med blåskjell) Aner ikke om det er noensammenheng her.

Svingninger i bestander er ikke unormalt men mistenker det er en del økosystemer i ubalanse i Skagerak

Sandkrabber, er det sånne små ungene fanger på stranda? 

vi har hvertfall fanget hundrevis av krabber i sommer både i søgne og Risør. Muligens de samme krabbene flere dager på rad 🤣 

utfordringen var egentlig å finne blåskjell til agn.. fant noen store i Risør, men lite på brygger og rundt land..

fanget også en havnål tror vi. Så ut som en uttrekt sjøhest..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

• 2 uker senere...

Jeg var i Hankøsundet igjen i helgen.. som vanlig inspiserte jeg blåskjellveksten på bryggepontongene. Der er det to generasjoner synlig blåskjell som ser veldig friske og fine ut, men som fremdeles er små, ca 5 mm og ca 20mm. Grunnen til at det er to generasjoner henger sikkert sammen med at marinafolket av og til går over og skraper vekk skjellene, men ikke alltid tar alle pontongene hver år.

Men så kom overraskelsen. Jeg ruslet bortover langs fjellet for å sjekke og få bekreftet at alt er dødt der som forventet. Jeg følte med hånda inn i sprekker og kløfter og fant flotte blåskjell med en gang. Tilsynelatende friske og fine, ikke de aller største men i passe spisestørrelse. Da løp jeg tilbake til båten for å hente en bøtte, men sjekket også blåskjellvarselet på veien. Desverre dårlig varsel for Engelsviken og Utgårdskilen. Så da lot jeg blåsklellene være for denne gangen. Men jeg kommer igjen .  . . . .

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...