Komodo Svart Søndag 11:10 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 11:10 dieselfan skrev On 30.5.2025 at 23.55: Leit at du har et slikt forhold til ærfuglen. Generell nedskyting av ærfugl i et land med så store lokale forskjeller skaker meg. Om det er en trøst er den snart utryddet, dersom nedgangen fortsetter i samme tempo som en har sett siste 10 år. Du legger til grunn at en ærfugl spiser sin egen vekt pr døgn, tror du selv på det tallet?... ikke mitt spesialfelt men trodde bare det var feks de minste museartene som får til det... Tror du kjenner meg såpass godt nå @dieselfan at du vet at jeg er en naturvenn, og jobber for at naturen og økosystemene skal fungere best mulig. Når jeg nevnte nedskyting, så er det ut fra argumentet om å opprettholde balanse, og en naturlig og forsvarlig bestand. Jeg skrev litt om akkurat dette i fjor, se sitat fra gammelt innlegg under. Min oppfatning er altså at bestanden av ærfugl er for stor. Det er forøvrig jakttid på ærfugl her i distriktet. Angående det med om ærfuglen spiser tilsvarende sin egen kroppsvekt hver dag så var ikke det mitt utsagn, det kom fra en annen. Men som du kan se av sitatet under så dro jeg da fram litt om det også. Kilden her er en artikkel som @NilsPils la ut, hvor det framkommer at en ærfugl kan spise 1-2 kg blåskjell i døgnet. Med en kroppsvekt på 2kg tilsvarer det 0,5-1 ganger egen kroppsvekt om dagen. I denne artikkelen kommer det også fram at blåskjell er hovedkilden til mat for ærfuglen. Ærfugl regnes som en sårbar art i Norge, men her lokalt er den nok ikke det. I de områdene den er på sterk tilbakegang vil jeg selvsagt ikke anbefale at den jaktes på og skytes ned. Komodo skrev On 25.8.2024 at 18.30: Det mest interessante med artikkelen er det de skriver om ærfuglen. Jeg har lenge mistenkt at årsaken til at blåskjellene er borte er at de blir beitet ned av fugl, og da særlig ærfugl. Vet ikke hvordan det er med skarv og svaner, men ærfugl spiser i alle fall mye blåskjell, noe som blir bekreftet i artikkelen. Og ærfuglbestanden er nå på et veldig høyt nivå i Oslofjorden. Det er forsket på ærfuglbestanden på østlandet, og det viser seg at bestanden har økt. Dette er forskerne nå fornøyd med, de sier at bestandene har tatt seg opp til normalt nivå. Det de i samme åndedrag ikke nevner er balansen i naturen. For mens fisk og blåskjell i fjorden nærmest har forsvunnet, har det også vært perioder med mye død og avmagret fugl. Spørsmålet mitt er derfor hva som er en normal og bærekraftig bestand av ærfugl. I denne artikkelen kommer det fra at Norsk Institutt for Naturforskning er fornøyd med at ærfuglbestanden er tilbake på et "normalt" nivå. Men hva med mattilgangen til ærfuglen? Har de forskjellige forskere som forsker på ærfuglbestanden, blåskjellbestanden, og fiskebestanden, og snakker ikke disse folkene sammen? Jeg synes i alle fall det er bekymringsverdig at blåskjell så å si er utryddet i hele Oslofjorden og kysten av Bohuslän, og jeg tror ærfuglen har en stor del av "æren" for dette. Som vi ser i artikkelen som @NilsPils linket til, så har jo også folkene i Marinreparatørene sterke bekymringer til om tilveksten av skjell får være i fred for ærfuglen. Fra artikkelen: "Det blir veldig spennende å se i hvilken grad ærfuglen forsyner seg av blåskjellene. Hvis innhugget blir for stort må vi kanskje vurdere å dyrke skjellene i bur i stedet for i strømper.En voksen ærfugl kan spise 1-2 kilo skjell i døgnet. De foretrekker skjell på 10-25 mm, og river gjerne løs klaser med skjell og rister løs det ønskede skjellet under vann.Skjellene svelges hele når ærfuglen kommer til overflaten, og knuses og males opp i kråsen. Når skjellene blir 3-4 cm lange blir de for store og harde, og får vanligvis være i fred." Figuren under viser utviklingen av ærfuglbestanden i Indre Oslofjord siden 1989. Figuren er hentet fra Årsrapport for overvåkning av ærfuglbestand 2023. dieselfan skrev On 30.5.2025 at 23.55: Her hos meg har det ene paret (som ikke fikk eggene spist av sildemåkene) som klekket 3 unger vært på besøk, spist bøyene rene for slim, redusert sjøpølsebestanden under lekteren til det halve, så her er de veldig velkomne og til glede for store og små. Når du skriver sjøpølse, så tipper jeg du mener tunikater (sjøpung)? Sjøpung vokser på bryggestolper, moringstau etc, sjøpølser lever på bunn som sjøstjerner. Sjøpung/tunikater er sammen med blåskjell noe av det viktigste i havet for å oppta nitrogen. De lever av å filtrere vannet, og er viktige arter for å holde nitrogennivået nede. Overskudd av nitrogen er kanskje en av de viktigste årsakene til at Oslofjorden blir overgjødslet og gror igjen av lurv (alger) som kveler annet liv. At ærfuglen beiter på disse artene er derfor en av årsakene til ubalansen i fjorden etter min mening. Men det er selvsagt forutsatt at bestanden er for stor i forhold til hva som er bærekraftig. Jeg mener selvsagt ikke at ærfuglen skal lide samme skjebne som geirfuglen Her kan du lese en artikkel om hvordan Pronofa (Denofa) i Fredrikstad hadde planer om storstilt dyrking av tunikater. En viktig bieffekt med anlegget var at havet renses for nitrogen. Anlegget ble dessverre skrinlagt pga. treghet i offentlig byråkrati. Oppdrett av både tunikater og blåskjell er foreslått av marinbiologer for å bote på problemene med ubalansen i Oslofjorden. Et anlegg med tunikatoppdrett skal kunne rense ca 200 tonn med nitrogen. Så både tunikaten og blåskjellene er ønskede arter. Trist hvis de forsvinner pga ubalanse i økosystemene. dieselfan skrev On 30.5.2025 at 23.55: Når hver "sel" spiser 1000kg fisk og bestanden har eksplodert... da ville jeg heller brukt kulene på disse. Absolutt enig i det, men jeg tenker at det ikke er et enten eller, vi må se på flere årsaker, og ha flere baller i lufta på en gang. Dessverre ser det ut til at "forskerne" har vedtatt at bestandene av både sjøfugl og sel ikke er en del av årsaken til ubalansen i fjorden. Jeg skriver forskerne i anførselstegn, da jeg er litt kritisk til hvordan tellingen av særlig selbestanden har foregått. En sel kan spise 5-6kg fisk om dagen. Det er mange av dem, og de spiser dette hver dag... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart Søndag 13:42 Link til dette innlegget Svart Søndag 13:42 Jeg kan huske at ærfuglen var sjelden å se. Den var fredet og ble kalt "sekkand" fordi man sa at jegerne gjemte den i sekken. Du måtte langt ut i skjærgården for å se ærfugl. I de siste årene med mye blåskjell har vi nærmest "vasset" i ærfugl i marinaen. En gang i Tvedestrand spiste de båtsiden min helt ren for blåskjell i løpet av en tidelig morgensund. Da jeg pleide å ligge med båten i Hankøsundet var det vanlig at bryggepontongene var renplukket på sidene, mens du fant store blåskjell på undersiden. Og ærfuglen flakset til alle sider når du gikk ut på bryggene. Nå er ærfuglen stort sett forsvunnet igjen. Så dette svinger . . . Ellers har jeg observert spesielt mye sel, niser, delfiner og skarv i Oslofjorden de siate årene. Man kan da lett lure på hva disse lever av når fisken er borte (?). Det er også tegn på økte bestander av krabbe, hummer og sjøkreps. Grunnen kan være lite torsk, men disse må jo også ha noe å leve av når fsk og blåskjell er borte . . (?). Og da blåskjellene forsvant minket også bestanden av stillehavsøsters der jeg vanligvis vanker. Asiadamene har forsynt seg kraftig av østersen, men neppe nok til å forklare tilbakegangen. Så nå er jeg spent på om de kommer tilbake for fullt igjen sammen md østersen . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart Søndag 14:33 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 14:33 NilsPils skrev 50 minutter siden: Asiadamene har forsynt seg kraftig av østersen, men neppe nok til å forklare tilbakegangen. Så nå er jeg spent på om de kommer tilbake for fullt igjen sammen md østersen . . Hva da, damene eller blåskjellene Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart Søndag 14:56 Link til dette innlegget Svart Søndag 14:56 Begge . . Kommer skjellene . . så kommer nok også damene, vadende rundt i fjæra . . . Dama mi kommer om et par uker. Da blir det blåskjellsanking etter hvert. Vi synes ikke noe spesielt om stillehavsøstersen, hverken rå, stekt eller dampet . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart Søndag 15:13 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 15:13 Enig, stillehavsøsters smaker viskelær, blåskjell er snadder Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.