Komodo Svart Søndag 13:34 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 13:34 dieselfan skrev for 1 time siden: Da håper jeg du bedre forstår hvorfor jeg skrev det jeg skrev. Ja, det er det ingen tvil om Du har ytret din mening om sel, der er vi helt på linje. Så når det kommer til forvaltning av artene tror jeg nok også vi er helt enige Men som med selen, så er jeg uansett kritisk til telling av individer... dieselfan skrev for 1 time siden: Det synes ikke jeg kom veldig godt frem og siden det er veldig mange her inne som både ser opp til deg og stoler fullt på det du deler(som meg selv) så mener fortsatt det var riktig å melde tvil.. selv om det ikke er noe artig. Ikke noe problem Diesel, det er no-stress Chilli Solbris skrev 1 time siden: Jeg tror vi mennesker overdriver vår evne til å forvalte naturressurser noe vanvittig mye! Den største trusselen mot en bærekraftig og vill natur er nettopp oss mennesker! Definitivt! Utfordringen er bare det at vi de siste århundrene har tuklet såpass mye med naturen at det allerede er mye som har kommet ut av balanse. Spørsmålet er da om vi kan/skal gjøre noe for å rette opp i det, eller om vi bare skal la naturen gå sin gang. Forurensing er en ting, over beskatning en annen ting, utsetting av arter i fremmed fauna en tredje. Det finnes vel knapt noen eksempler på at arter som har blitt satt ut der de ikke hører hjemme har vært en suksess over tid. Kongekrabben på Kola er ett eksempel, kanin i Australia et annet, og det er drøssevis av andre. Det vi ser i Oslofjorden nå er et resultat av flere årsaker, og alt henger sammen. Vi har forurensning med kjemikalier, overgjødsling, overbeskatning, og klimaendringer. Noe naturlig, noe menneskeskapt. I tillegg har vi de naturlige syklusene i som hele tiden endrer seg. Chilli Solbris skrev 1 time siden: Telling av hva det måtte være av arter tror jeg i beste fall er vill gjetning. Chilli Solbris skrev 1 time siden: Men for guds skyld! Vi må slutte å tømme båtdassen i sjøen!! Det vil hjelpe! Ehh, akkurat der er vi kanskje ikke helt enige... Chilli Solbris skrev 1 time siden: Og at sprengstoffsbrikken på Hurum ikke får disp til å slippe ut 200 tonn nitro i året ved Sætre……… Her derimot er vi 100% på linje! Flott at de skaper arbeisplasser og lager dette kruttet som vi menneskene behøver, men de nitrogenutslippene de genererer skulle aldri vært tillatt. Det kom jo forslag om å slippe dette på en lekter og frakte det ut langt til havs, det ble det av en eller annen grunn ikke noe av. Nitrogen er i prinsippet ikke en gift, det er høye konsentrasjoner på et avgrenset område som er problemet. Og det er jo akkurat det som er årsaken til overgjødslingen i Oslofjorden. Hadde dette blitt sluppet ut langt til havs hadde det vært uskadelig for miljøet. Dette er så ille at det langt på vei annullerer effekten av de nye renseanleggene som bygges i dyre dommer for husholdningene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart Søndag 14:51 Link til dette innlegget Svart Søndag 14:51 Komodo skrev 1 time siden: Ehh, akkurat der er vi kanskje ikke helt enige... Joda, for mer ironisk en det med tømming av båtdass fra fritidsflåten klarer jeg ikke å bli!!😂😂 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Captain A Svart Søndag 17:30 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:30 Chilli Solbris skrev for 5 timer siden: Jeg tror vi mennesker overdriver vår evne til å forvalte naturressurser noe vanvittig mye! Den største trusselen mot en bærekraftig og vill natur er nettopp oss mennesker! Telling av hva det måtte være av arter tror jeg i beste fall er vill gjetning. Utrydningstruede arter tror jeg det er bedre kontroll på som følge av en lav bestand. Men for guds skyld! Vi må slutte å tømme båtdassen i sjøen!! Det vil hjelpe! Og at sprengstoffsbrikken på Hurum ikke får disp til å slippe ut 200 tonn nitro i året ved Sætre……… Telling av fugl er nå ein overkommelig oppgave. Samme med Sel Verre og få ein god kontroll med fiskebestander Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart Søndag 18:02 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:02 Captain A skrev 22 minutter siden: Telling av fugl er nå ein overkommelig oppgave. Vi som er over snittet fugleinteresserte og prøver å gjøre en forskjell, får telle så godt vi kan og håpe at det kan være til nytte også får de som heller bidrar med å xxxxx ned de som prøver å være nyttige, drive med sitt. For meg er noe av det mest krevende å telle; blåskjell... de flytter seg, dør like etter at de er talt opp, oppstår på nye steder.... der melder jeg pass.. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Søndag 19:20 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:20 Jeg er for det som faktisk nytter for å ta vare på vår skjøre natur. Det er bare så synd at det så utrolig sprikende hva mankind mener er riktig! Det er vel ikke så mange areaner hvor det er så steile fronter som innen naturvern. Så hva som er riktige tiltak er jammen ikke godt å si..... Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Captain A Svart Søndag 19:43 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:43 Hadde ein times båt tur i går innimellom holmer og skjær. 2 ærfugl unger var alt som var observert ser ein del ærfugl men altfor lite unger. Noe som fører til bestanden blir bare eldre og eldre, kanskje gamle ærfugler har ikkje den energi for jage vekk måser som stadig plukker unger fra dem Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.