Jump to content

Oljeskift


bliss X

Recommended Posts

Noe av poenget er vel at den forurensede oljen ikke skal stå i motoren over vinteren? Selv skifter jeg olje hvert år, noe som vi si ca. hver 150-200 timer. Anbefalt er vel 150 timer. På en liten motor er jo dette en veldig liten kostnad som jeg egentlig ikke ville nølt med å ta. Når du først bytter olje er det like greit å ta filter også så ikke oljen i filteret forurenser den nye oljen. Er sikkert noen som kan komme med mer vitenskapelige betraktninger, men jeg mener når at kostnaden ved oljeskift er så minimal sammenliknet med verdien på motoren at man like godt kan gjøre det. Når det er sagt kjenner jeg folk som skifter olje hvert 5. år og som har hatt den samme motoren i 30 år så hvem vet?

Link to post
Share on other sites

Motorolje er tilsatt korrosjonsbeskyttende stoffer som brukes opp.

Forbrenningsmotorer (spes. diesel) danner korrosive avfallsprodukter under gange, så har motoren gått lite burde oljen også holde lenger.

 

Oljen i en diesel blir jo ganske fort "svart", så hvis den ser ut som ny ville jeg tro det ikke er noen grunn til å bytte.

Kunne vært intr om noen hadde link til uavhengige rapporter om dette, i utgangspunktet er det vel oljeselskapene som angir skift-intervaller.... :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Har en liten håndpumpe for volvo penta, men av en eller annen merkelig grunn fungerer den ikke i år.  :headbang: Nå er jeg lei av å ligge sammenkrøpet rundt motoren å tukle med dette, og slangen har det med å hoppe av for meg også  :cheers:

 

Hvis denne el. pumpa fungerer er det verd et forsøk. Takker for tipset

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Som et lite apropos;

 

Min far laget i sin tid en pumpe "geidesprøyte" av et vanlig forkrommet støvsugerrør, med et "kosteskaft" som stake, og et tynnere sugerør montert i en treplugg i enden.

 

Gjort på en halvtime, enkelt og pålitelig  -  funksjonerer helt uten både strøm og annen elendighet  -  og kkurat den pumpen ble brukt på utallige oljeskift på skyssbåtene som vi hadde hjemme.

 

Anbefales med utgangspunkt i følgende ordtak:

 

"Det mest avanserte av alt avansert, er det enkle....".

 

Lykke til med oljeskiftet.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kjøpte engang en slik pumpe fra Bilteme. Den er helt klart ett av de Biltema produktene man ikke bør kaste bort penger på. Total fiasko!

 

Har siden dengang kjøpt meg en 4l plastbeholder med vakumpumpe, denne fungerer glimrende http://www.maritim.no/ontime_product.asp?d...&backparam=olje og kan anbefales.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Har også en slik pumpe fra Biltema. Har brukt den i flere år med fint resultat. Kobler den på røret på min vp41 som en skal ta oljen ut av. Må suge litt i slangen for å få luften ut, men så tar den oljen ut ok. Men husk, en må varmkjøre motoren først slik at oljen blir tynn, ellers klarer den det ikke.

 

Mvh

:headbang:

Link to post
Share on other sites

Den koster jo ikke stort, og jeg er nå så lei av å bruke mer tid på å få ut den forbaskede oljen (det finnes jo andre ting å bruke tiden på  :headbang:) at jeg tror jeg tar sjansen på biltemas pumpe selv om den sikkert ikke er laget for å vare evig. Hvis både Baat-guru og MVH har klart kunstykket, er det jo håp for meg også.  :sailing:

 

Klarer den årets oljeskift er jeg fornøyd.

Link to post
Share on other sites

NB!

 

Forstår fortsatt ikke hvorfor den lille penta håndpumpa mi ikke virker. Har plukket den opp og finner ikke noen feil. Det er jo ikke så mange ting som være galt med en så enkel konstruksjon.

 

Normalt pleier jeg å hive den i en plastpose sammen med noen møkkete filler når jeg er ferdig. I fjor lånte jeg den bort, og da jeg fikk den tilbake var den møysommelig rengjort og pakket inn. Kanskje den ikke har tålt den omsorgsfulle behandlingen ?

Link to post
Share on other sites

Forstår fortsatt ikke hvorfor den lille penta håndpumpa mi ikke virker. Har plukket den opp og finner ikke noen feil. Det er jo ikke så mange ting som være galt med en så enkel konstruksjon.

Kan det være så enkelt at den bare er tørr?? At den er rengjort så grundig at det ikke er fett igjen på stempelet? (heter det stempel på en slik pumpe forresten...  :headbang:)

Uansett du skjønner sikkert hva jeg mener. Har vært borti mange pumper av ulike slag som får "nytt liv" med litt vannfast fett på stempelet. Det skal ikke mye uttettheter til før en slik liten pumpe ikke klarer å suge opp litt tyktflytende olje.

Link to post
Share on other sites

Skal du ha denne pumpen bør du i alle fall sikkre slangene så de ikke detter av. Jeg ville ikke kjøpt den igjen og anbefaler den ikke.

 

Skulle jeg hatt elektrisk pumpe hadde jeg spandert en slik som mekanikerne har med en ordentlig pumpe koblet på en dunk.

 

Kanskje du burde vurdere enn sånn vakuum-sak? Har ikke erfaring med disse.

 

Du får jo også kjøpt ny håndpumpe for en billig penge. På en liten motor er det jo ikke så mye olje som skal opp.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en vakuumpumpe med dunk som tar 5-6 ltr. Funker bedre enn elektrisk pumpe. Fordellen er at jeg trenger bare 3 tømminger av dunken for å tømme motoren. Funker fett :lol: :lol:

Forøvrig den er kjøpt hos Båt og Byggplast. Brukte elektris pumpe før, men den holdt bare to tre år.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg kjøpte en "oljepumpe" hos Torshov Bilrekvista. Dummeste

innvesteringen jeg noen gang har gjort. :lol:

Denne var kun et leketøy.

Endte opp med den pumpa som Volvo Penta på Holmen i Asker

bruker. Den gjør jobben. :lol:

Ulempen var at det var Penta pris på den. :headbang:

Førstnevnte pumpe selges rimelig.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Anbefales med utgangspunkt i følgende ordtak:

 

"Det mest avanserte av alt avansert, er det enkle....".

 

Lykke til med oljeskiftet.

 

mvh

Poseidon

 

 

Kloke ord, eller med andre beskrivelser: DU SKAL IKKE KØDDE MED NOE SOM VIRKER................ :lol: :sm

 

Har selv benyttet Biltema sin pumpe, men denne er litt sær..... Den suger ikke alltid like lett, må gjerne ha litt hjelp for å få oljen opp i sugeslangen og inn i pumpen før den begynner å virke.

 

Har borret et hull i bunnpannen og montert en nippel. Koblet denne til en håndpumpe. Kan tømme motoren for olje selv om den er kald. Pumpen står fast montert. Har sett att denne løsningen er vanlig på en del nye motorer.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Det som er så j... er at denn likke detaljen skal ta så mye tid. Skal jo bare ha ut noe få liter av en liten diesel på 28 hk, og nå har jeg holdt på med dette i lange tider uten å finne ut av det. Jeg har hatt opp pumpa, og den var ikke tørr innvendig. Merklige greier, og veldig irriterende  :lol:

Link to post
Share on other sites

Det som er så j... er at denn likke detaljen skal ta så mye tid. Skal jo bare ha ut noe få liter av en liten diesel på 28 hk, og nå har jeg holdt på med dette i lange tider uten å finne ut av det. Jeg har hatt opp pumpa, og den var ikke tørr innvendig. Merklige greier, og veldig irriterende  :lol:

Forden skal ha ut 16 l ++++++

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Forden skal ha ut 16 l ++++++

.... og Wichmann skal ha ut 90 liter .....

 

Men heldigvis er den konstruert av folk med erfaring og praktisk sans: Der er nemlig en fastmontert "nikkepumpe" av den gammeldagse solide sorten.

 

Den samme nikkepumpen har forøvrig flere anvendelser, avhengig av stillingen på ventilene. Den brukes til å sirkulere litt smørolje gjennom motoren før start og den kan også brukes til å forandre vridningen på propellvingene hvis betjeningen av det hydrauliske reverseringssystemet skulle svikte.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

En liten anmerking til oljeskift på diesel motorer. I hine haarde dager brukte jeg å sjylle motoren med diesel eller parfin før jeg før jeg fylte på ny olje (mens motoren var tom for gammel olje). Dette ga resultat i at motoren gikk finere og at det tok mye lengre tid før oljen ble "svart".. Brukte ofte en tilsetning i forkant av oljeskiftet som bidrog med å løse slamm i motoren og holde dette flytende i oljen slik at dritten kom ut med oljen under tapping.....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

En annen liten avsporing om oljeskift...

 

noen mener det er uheldig å blande ulike oljetyper. Må etterfylle litt olje på Yanmaren og vet i farten ikke hva som er på ettersom dette ble tatt på verksted i år. Vet i alle fall at det er 10-30 eller 15-40 olje (mineralsk).

 

Er det noen grunn til at jeg bør finne dette ut og kjøpe samme type eller kan jeg bare blande? Kom litt i stuss om dette siden jeg har snakket med to (oppegående) personer som har veldig avvikende synspunkter.

Link to post
Share on other sites

En annen liten avsporing om oljeskift...

 

noen mener det er uheldig å blande ulike oljetyper. Må etterfylle litt olje på Yanmaren og vet i farten ikke hva som er på ettersom dette ble tatt på verksted i år. Vet i alle fall at det er 10-30 eller 15-40 olje (mineralsk).

 

Er det noen grunn til at jeg bør finne dette ut og kjøpe samme type eller kan jeg bare blande? Kom litt i stuss om dette siden jeg har snakket med to (oppegående) personer som har veldig avvikende synspunkter.

Du kan gjærne blande, men du må huske på at den laveste oljeveriden er da gjeldende...........

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg var lei av manuell oljepumpe av typen messing med gummistusser hvor slanger hoppet av og det var noe griseri å skifte olje. Jeg kjøpte derfor  en elektrisk tanhjulspumpe på Malifx. Den var dyr ca. kr. 1450,-. Men jag har tenkt så, at jeg kommer til å skifte olje 1-2 ganger pr. år i mange år fremover så kostnaden i forhold til bekvemmelighet og oljeskift uten irritasjon var verdt kronene. Maritim har en litt mindre for ca.kr. 1000,-.

 

Denne har jeg montert på en 20 liters kanne. Dette gjør at jeg kan skifte olje 2 ganger før jeg behøver å tømmer dunken. Vurderte manuell vakumpumpe men de jeg fant tok bare 6 liter og det var desverre 2 liter forlite.

 

Forøvrig så har mingamle VP TAMD30 A en fin finesse. Den har et eget sugerør på styrbord side for oljetømming. Dette betyr at jeg slipper å bruke et syltynt plastrør ned peilepinnehullet for å skifte. Jeg kan bare tre en 8 mm. gummislange utenpå sugerøret og tømmingen går relativt fort.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...