Jump to content

Oljeskift


bliss X

Recommended Posts

Gratulerer som båteier!

 

Men hvorfor i allverden tar du båten på land?

 

Man tar vel ikke bort hverken Geiranger eller fjorden fordi om vinteren kommer :smiley:

 

Og hvis du synes at det er flott på vestlandsfjordene om sommeren, så er det bare helt fantastisk når man får de helt glassklare vinterdagene, sjøen kan ligge som et speil  -  og alt er bare herlighet og glede.....

 

- - -

 

Mørebas 7200 er forresten en kjekk liten båt. Jeg hadde en samme sorten midt på 80-tallet, med en 90 Evinrude. Den gikk noe skikkelig alvorlig fort  -  i min målestokk  -  og det var også en av årsakene til at jeg skiftet den ut. Når vi gikk fort så slo den nemlig så hardt på sjøene at min kjære kone følte seg både mørbanket og filleristet  -  selv om guttene syntes at det var kjempestas!

 

Når det gjelder valget av olje, så kommer sikkert Volvoguruene på denne siden snart med noen vel begrunnede meninger. Men for min egen del ser jeg ingen god grunn til å velge syntetisk olje for den motoren, spesielt ikke hvis det er bare for sommerbruk....

 

Lykke til videre!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe poeng å kjöpe syntetisk. Det som trolig er best er å kjöpe en mineralolje som er beregnet kun for mindre dieselmotorer med turbo. Felleskjöpet selger slike og de er nok ikke dyrere enn biltemas. Bruker selv en 15w40 olje fra Reginol som heter Turbo pluss. Uansett så der det viktigeste at du skifter olje minst en gang i året(om hösten). Har selv tilsvarende motor(tamd30A 105 hk) og skifter olje hver höst eller hver 200 time avhengig av hva som kommer först.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Oljeskift på båtmotor kan vere noko søl. :rolleyes:. Ein vanleg metode er å suge oljen opp gjennom peilepinnerøret. Det går seint og oljen må vere varm. Det som er dumt er at du ikkje får tømt skikkeleg. Botnfallet vert liggande igjen i sumpen. :wink:

 

Er det nokon som har erfaring med å koble til rør el. slange via botnpluggen??

 

Eg  tenkte meg eit opplegg med stengekrane, og slange til ei el. eller manuell pumpe.

 

erfaring?

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte også samme tanken, men den er nå avskrevet.

Min nye Pela vakumpumpe pumper ut all olje uten søl over hode.

Det er ikke nødvendig å kjøre oljen varm for min del. Pumpa suger det opp uten problem. Likevel er det greit med varm olje:

Kjør motoren varm og la de små urengetene tas opp av oljen og de store av filteret.

Tapp av varm olje og skift filter.

 

Like bra som å tappe ut av bunnpluggen? Tja.....

Forskjellen er diskutabel, men liten. Vi diskuterte det i et innlegg lenger nede.

 

Les der for mer info.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tar frem en gammel tråd igjen. :confused:

Har demontert bunnpanna på min gamle Perkins og gjordt et forsøk med vakumpume. Med tilhørende slange gjennom peilepinnehull ble det igjen 4mm olje der slangen berørte bunn. På motsatt side er et orginalt montert rør for tømming, også dette suget ned til 4 mm nivå. Med bunnpanna i vater utgjør dette ca. 1dl olje som jeg ikke fikk suget opp. Oljen holdt ca. 15 grader, så med varm olje ville jeg nok fått ut litt til.

 

Jeg hadde forventet å finne slam i bunnpanna, men ble gledelig overrasket. Det var tilnærmet fritt for slam! Kan kanskje greie å skrape sammen en kvart teskje! Motoren er 40hk, rommer 4 liter olje, er 43 år gammel med årlig driftstid ca 50 timer. Olje er kun byttet med pumpe de siste 40 årene, gjordt på høsten etter varmkjøring. Så på min motor har oljeskift med pumpe (vakume og andre typer) fungeret greit, avtapping gjennom bunnpluggen kunne ikke gjordt det bedre.  :wink:

 

Legger ut bilde av bunnpanna innvendig slik den så ut etter å ha stått litt på skrå natten over. Vanskelig å få til et bra bilde når det bare er sort og blankt inni!

 

Bilde  Bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vakumpumpen min kom med 3 forskjellige sugeslanger i ulike dimensjoner. De er alle 3 laget av en stiv plast som gjør at de er ment brukt ved å stikke de ned gjennom peilepinnerøret og ned i bunnen av bunnpanna.

 

 

Lotus

Inne i den stive plasten (som ikke lenger er stiv når oljen er glovarm) er ofte stivet opp innvendig med en ståltråd, dette hindrer også slangen i å treffe bunnpanne bunnen og snu i en U.

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Jens P,

 

Du har nok i all hovedsak deg selv å takke for at det var så rent og pent i "sumpen". Jeg tør påstå at du må ha vært påpasselig med skifting av oljefilter, du har sikkert også spandert en god olje?

 

I tillegg til at Perkins er grassat robuste motorer har du på denne måten oppnådd å få svært liten slitasje i alle glidelagrene, med påfølgende små mengder metallpartikler i oljen. Oljen har nok også vært god til å gjøre "vaskejobben" sin, med å vaske med seg forbrenningsrester, etc og lagt dette fra seg i oljefilteret.

 

Men uansett; bare vissheten om at du nå vet at bunnpannen er gullende ren og at gamle gode Perkins er innstilt på å serve deg i 40 nye år   -   det må jo være verd hele bryderiet  :eek:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dette bekrefter at olje i dag og for noen tiår tilbake er to vidt forskjellige ting.

 

Tidligere var det helt vanlig med en masse slam og gjørme i gamle motorer. Det er det nå slutt på pga. moderne oljers renseevne.

 

På 60-tallet var det ikke uvanlig med full motoroverhaling på en personbil etter 50.000 km.

Dagens biler går glatt 200.000 og enda mer og funker fortsatt som nye.

Link to post
Share on other sites

Vil gjerne følge opp noe bmo nevnte tidligere i denne strengen:

 

En liten anmerking til oljeskift på diesel motorer. I hine haarde dager brukte jeg å sjylle motoren med diesel eller parfin før jeg før jeg fylte på ny olje (mens motoren var tom for gammel olje). Dette ga resultat i at motoren gikk finere og at det tok mye lengre tid før oljen ble "svart".. Brukte ofte en tilsetning i forkant av oljeskiftet som bidrog med å løse slamm i motoren og holde dette flytende i oljen slik at dritten kom ut med oljen under tapping.....

Har også hørt at det er mulig å fylle diesel på motoren og la den gå i KORT tid, feks 5-10 sekunder. Dette drar med seg mye dritt fra motoren som komer ut gjennom bunnpluggen. Er dette nødvendig med dagens gode oljer? Har motoren godt av det?

Har noen kommentarer på dette?

 

ET

Link to post
Share on other sites

Har også hørt at det er mulig å fylle diesel på motoren og la den gå i KORT tid, feks 5-10 sekunder. Dette drar med seg mye dritt fra motoren som komer ut gjennom bunnpluggen. Er dette nødvendig med dagens gode oljer? Har motoren godt av det?

Har noen kommentarer på dette?

 

ET

Hei ET,

 

Det du nevner har saktens vært brukt en hel del, men det er jo ikke akkurat balsam for motoren......

 

Men siden den store belastningen på motorens lagre og bevegelige deler først kommer når motoren tenner og går av seg selv, så kan du jo redusere belastningen med å bare rotere den på starten   -   vaskeeffekten burde være omtrent den samme.

 

Altså; hvis du roterer motoren på starten noen sekunder, mens du samtidig holder på pumpehendel/stoppknapp eller hva du måtte ha, for å hindre den i å virkelig starte  -  da skulle du kunne gjennomføre en trygg innvendig motorvask.

 

Men etter en slik omgang ville jeg nok fylle den opp med olje og dra den på starten igjen noen sekunder  -  uten tenning  -  for å sikre at den ordentlige smøreoljen kommer rundt i hele systemet og motoren får bygget opp smøreoljetrykk før du lar den tenne.

 

Lykke til med renselsen  :eek:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

"Flushing" med diesel er etter min mening litt på kanten og neppe av det helt gode for en glidelagret motor.

 

SABB foreskriver det på sin type G, men dette er en kule/rullelagret motor som tåler litt

tomgangskjøring med dårlig smøring.

 

I dag finnes det langt bedre metoder.

 

Valvoline har (og trolig også en del andre) et motorflushemiddel som tilsettes varm motor

umiddelbart før oljeskift. Motoren kjøres en stund med flushemiddel tilsatt den gamle oljen før denne tappes ut. Det er viktig at bruksanvisningen følges.

 

Mener Valvoline's produktet heter Engine Flush og leveres på en liten blå plastflaske.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Jens P,

 

Du har nok i all hovedsak deg selv å takke for at det var så rent og pent i "sumpen". Jeg tør påstå at du må ha vært påpasselig med skifting av oljefilter, du har sikkert også spandert en god olje?

Tusen takk!  :smiley:   Har tatt over båten etter min far for 6 år siden. Så det er ikke jeg som skal ha hele æren.

 

Det har aldri blitt brukt annet enn vanlig mineralsk olje. Oljefilter intervall er oppgitt til hver 250 timer, mener å huske at dette ble tatt med 2 - 3 års mellomrom. Tror vesentlige årsak til lite slam er at oljen blir byttet om høsten slik at det er tilnærmet ren olje som står i bunnpanna over vinteren. Desto mindre som kan sedimentere.

 

Prosjektet er bytte av stempelringer, mekanikeren er lett fingernem skrivebordsmekaniker ute på nybrottsarbeid. Enten snyter jeg et verksted for en del lapper eller så blir den lykkelig motorleverandør i området. Tar frustrasjonen overhånd så har jeg  en favn eksklusiv peisved i garasjen. :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Män och kvinnor byter olja

 

 

Oljebyteinstruktioner för kvinnor:

 

1) Kör till närmaste bilverkstad när det är 1500 mil sedan det senaste oljebytet.

2) Drick en kopp kaffe

3) 15 minuter senare, skriv en check och lämna stället med ett korrekt omhändertaget fordon.

 

Spenderade pengar:

180:- för oljebyte

9:- för kaffe

____________________

Totalt = 189:-

 

 

Oljebyteinstruktioner för män:

 

1) Åk till Biltema och skriv en check på 450:- för olja, filter, kattsand, trassel och en Wunderbaum.

2) Upptäck att spilloljetanken är full. Istället för att ta den till återvinningsstationen, gräv en grop i trädgården och häll oljan där.

3) Öppna en öl och drick upp den.

4) Hissa upp bilen med domkraften. Ägna 30 minuter åt att leta efter stöden till domkraften.

5) Hitta stöden under ungarnas lådbil.

6) I frustrationen, öppna en öl till och drick upp den.

7) Placera oljetråget under motorn.

8) Leta efter en 24-millimeters fast nickel.

9) Ge upp och använd en skiftnyckel istället.

10) Skruva bort oljepluggen.

11) Tappa oljepluggen i tråget med het olja. Spill het olja på dig själv.

12) Städa upp röran.

13) Ta en öl till undertiden som du tittar på oljan som rinner ut.

14) Leta efter en oljefilternyckel.

15) Ge upp; peta hål på oljefiltret med en skruvmejsel och skruva av det.

16) Öl.

17) Polaren tittar in; avsluta lådan med öl med honom. Avsluta oljebytet imorgon.

18) Nästa dag, ta bort tråget som var under bilen, nu full med gammal olja.

19) Kasta kattsand på oljan som du spillde i punkt 18.

20) Öl. Nej, du drack upp allt igår.

21) Gå till 7-eleven. Köp Öl.

22) Sätt dit det nya oljefiltret och var noga med att lägga på en tunn hinna olja på packningen.

23) Häll i den första litern olja.

24) Kom ihåg oljepluggen du tog bort i punkt 11.

25) Skynda dig att hitta oljepluggen i tråget.

26) Upptäck att den använda oljan är begravd i ett hål i trädgården, tillsammans med oljepluggen.

27) Drick Öl.

28) Gräv upp hålet och leta efter oljepluggen.

29) Upptäck att den första litern ny olja nu befinner sig på golvet.

30) Drick Öl.

31) Slint med skiftnyckeln när du drar åt oljepluggen och slå i knogarna i bilen.

32) Slå huvudet i golvet som en reaktion på punkt 31.

33) Bli förbannad.

34) Kasta iväg skiftnyckeln.

35) Öl.

36) Torka av händer och panna och lägg nödvändigt bandage för att stoppa blodflödet.

37) Öl.

38) Öl.

39) Häll i fyra liter olja.

40) Öl.

41) Ta ner bilen från domkraften.

42) Krossa av misstag ett av stöden till domkraften.

43) Flytta bilen bakåt för att hälla på mer kattsand på den utspillda oljan från punkt 29.

44) Öl.

45) Testkör bilen.

46) Bli stoppad och arresterad för rattfylleri.

47) Bilen blir beslagtagen.

48) Betala borgen: Lös ut bilen.

 

Spenderade pengar:

 

450:- bildelar

225:- öl

675:- ersättningsstöd till domkraften: De måste ju faktiskt ha samma färg!

9000:- borgen

1800:- böter och bärgningsavgift

______________

 

Totalt = 12 150:-

 

 

Upphovsman: Okänd

Översättning av: Anna Pettersson

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Dette bekrefter at olje i dag og for noen tiår tilbake er to vidt forskjellige ting.

 

Tidligere var det helt vanlig med en masse slam og gjørme i gamle motorer. Det er det nå slutt på pga. moderne oljers renseevne.

 

På 60-tallet var det ikke uvanlig med full motoroverhaling på en personbil etter 50.000 km.

Dagens biler går glatt 200.000 og enda mer og funker fortsatt som nye.

Og hva blir konklusjonen? Slam er ikke lenger noe problem? Slam er noe nye mekanikere ikke vet noe om? Gamlingene på verkstedet kan fortelle at den gang da han var ung..... da måtte vi rense og spyle og du verden for et griseri. Nå brukes pumpa og vi blir ikke engang møkkete på fingrene. Moderne teknikk og petrokjemi har befritt verden fra slamtrollet?

 

Lotus  

Link to post
Share on other sites

Män och kvinnor byter olja - Oljebyteinstruktioner för kvinnor: Totalt = 189:-

Oljebyteinstruktioner för män: - Totalt = 12 150:- ...........

  :wink: Men, selvgjordt er velgjordt! :lol:

 

Beste latteren i dag!!!

:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Har nå hygget meg noen timer med oljeskift. Det er tre motorer å håndtere - så det tar litt tid. Motorene kjøres godt varme for jeg bruker Marco pumpe til å pumpe ut varm olje gjennom peilepinne.

 

oljeskift2.jpg

 

Deretter setter jeg ny oljekanne nær motoren og bruker pumpa til å fylle motoren.

 

oljeskift1.jpg

 

Her er pumpa satt ned i påfyllinghullet til motoren.

 

oljeskift3.jpg

 

Nærbilde av pumpa.

Dagen etter bytter jeg oljefiltre. Olja har da blitt kald og bytte skjer med bagatellmessig oljesøl. Deretter kjører jeg hver av motorene omlag 40 min med ferskvannstilførsel rett inn på vannfiltrene. Jeg avslutter det hele med å fylle 20 liter frostvæske blandet 50/50 med vann. Jeg tar 20 liter på hver motor. Det er sannsynligvis alt for mye, for jeg samler mye av frostvæska opp utenfor båten. Det systemet jeg benytter nå gir ikke søl av vann verken i motorrom eller andre steder i båten. Jeg har laget ei 20 liter kanne med tykk slange som reservoar for utblandet frostvæske.

Link to post
Share on other sites

Som du ser på det øverste av de tre bildene så er filtret på to av motorene montert horisontalt (hvitt filter). Dersom jeg bytter dette filteret samtidig som jeg tapper varm olje fra motoren, en olja så tyntflytende at jeg får mye oljesøl. Når jeg venter til dagen etter er olja avkjølt, og filterskifetet skjer uten noe særlig søl. Etter skifte av filtre starter jeg opp motorene for ferskvannskjøring og konservering. Det går litt i underkant av 20 liter olje på hver av Yanmarene. Jeg har ikke klart å finne ut hvor mye konserversingsvæske jeg trenger for at hele saltvannssiden er fylt. Antar at det en i området 10 liter?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...