Jump to content

Oljeskift


bliss X

Recommended Posts

Metallspon, avleiringer, annen tilfeldig dritt. Alt vil vel sette seg i oljefilteret? Når oljefilteret skiftes, forsvinner driten. Da spiller det jo ingen rolle om man tapper fra bunnpluggen eller fra peilepinnen.

 

Det som ikke setter seg i filteret er av en slik karakter at det tas opp av oljen.

 

Noen grunn til at mine antagelser skulle være feil?

 

Lotus

 

PS: Har man så mye drit at oljefilteret tettes, åpnes bypass og all dritten svirrer rundt. Men med så ekstremt hyppige filterskift som vi har på båtmotorene, kommer vi vel aldri i den situasjonen. Fortsatt riktig?

 

Ja, ja om livet bare hadde vært så enkelt.....

 

Det er nok langt fra alt som setter seg i oljefilteret, like lite som "alt" ville feste seg på en magnet.

 

Jeg har ofte nok vært med på å åpne motorer som er i kommersiell drift, med regelmessig oljeskift og filterskift, helt etter boken. Men når man så kommer til de serviceintervallene som tilsier at f.eks. veivlukene skal åpnes  -  da er det frem med kluter og filler for å få med seg alt det "grumset" som har samlet seg i krinkelkroker i veivhuset.

 

Smøroljepumpen suger vanligvis bare ett sted, og i det området blir god sirkulasjon. Men i andre områder får oljen anledning til å danne "bakevjer" og der samles uhumskhetene i tykke lag.

 

Derfor er jeg ikke det minste i tvil;  å suge opp olje gjennom hullet for peilestaven, det er en makelig nødløsning i forhold til å åpne bunnpluggen på en god og varm motor. Det aller beste er selvfølgelig å åpne veivhuset av og til  -  selv om det ikke er så enkelt på båtmotorer som egenlig er bilmotorer og derfor har bunnpanne og ingen veivluker.....

 

- - -

 

Når det gjelder magneter, så må man ikke glemme at metallpartiklene som svømmer rundt i oljen for en stor del kommer fra lagerforinger og lignende umagnetisk materiale. Men noen partikler finner man som oftest på magnetene, så det er klart at de har en viss virkning.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Tja, likevel leveres mange motorer med magnet i bunnpluggen............

Nei, det er jo det de ikke har.  Nå er jeg ingen ekspert, med de eneste gangene jeg ser noe til magneter, er gjerne på japanske automatgirkasser. Da som en del av bunnpanna til automatgirkassa. De har jo selvfølgelig også filter, men de skiftes med lange intervaller i kombinasjon med at ventilhuset liker partikler særdeles dårlig.

 

Mitt utgangspunkt er at magneter i avtappingspluggen til oljepanna er en sjeldenhet. Med det utgangspunktet som et faktum, vil da ikke alle partikler tas opp av filteret?

 

Noen som kan svare?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Derfor er jeg ikke det minste i tvil;  å suge opp olje gjennom hullet for peilestaven, det er en makelig nødløsning i forhold til å åpne bunnpluggen på en god og varm motor. Det aller beste er selvfølgelig å åpne veivhuset av og til  -  selv om det ikke er så enkelt på båtmotorer som egenlig er bilmotorer og derfor har bunnpanne og ingen veivluker.....

Hvorfor skulle man få ut mer ulumskheter ved å tappe oljen ut av bunnpluggen? Når man tapper oljen ut, er det den oljen som ligger i bunnpanna man tapper ut. Den samme olja i bunnpanna tapper man ut via peilepinnen. Om oljen går ut av det ene hullet eller det andre hullet, må da være ett fett?

 

Vennligst forklar meg hvorfor jeg har feil.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skulle man få ut mer ulumskheter ved å tappe oljen ut av bunnpluggen? Når man tapper oljen ut, er det den oljen som ligger i bunnpanna man tapper ut. Den samme olja i bunnpanna tapper man ut via peilepinnen. Om oljen går ut av det ene hullet eller det andre hullet, må da være ett fett?

 

Vennligst forklar meg hvorfor jeg har feil.

 

Lotus

Blant annet fordi tappepluggen nokså konsekvent står på det laveste punktet og bunnpannen er laget med naturlig fall frem mot denne avtapningen. Sannsynligheten for at du treffer det dypeste punktet med å stikke et sugerør ned i hullet for peilestaven er heller liten. Det hullet er nemlig plassert for å være bekvemt tilgjengelig ovenfra, uten tanke for hvordan det "treffer" i forhold til bunnpannens utforming.

 

Dermed er faren stor for at når du er har suget opp det du får opp gjennom hullet for peilestaven, da står fortsatt en større eller mindre oljeskvett igjen der hvor bunnpannen er på det dypeste   -   og det er av naturlige årsaker den skitneste slumpen.

 

Men for all del, jeg ventet jo ikke at du skulle åpne for muligheten av at du kanskje tok bittelitt feil ...  :smiley:

 

Ha en fortsatt fin dag.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Før noen sier noe mer. Les denne linken om oljefilter:

http://www.geocities.com/MotorCity/Speedwa...filtertech.html

 

Ganske effektive eller hva?

 

Da er vi tilbake til den delen som ikke samles opp i oljefilteret.  Den delen følger med ojla. omlag 75% av olja legger seg i bunnpanna. Bunnpanna tømmes. Fiteret skiftes. Det er fortsatt litt dritt igjen. Ny olje, nytt filter. Homogenisering av gammel og ny olje, over tid selv fra de innerste krinkelkroker. Nytt oljeskift, nytt filterskift. At oljen som tappes ut kommer ut av et hull fremfor et annet, kan da ikke spille NOEN SOM HELST ROLLE?

 

Det eneste vettuge argumentet for å skru ut bånnpluggen må da være at man får ut en halv liter ekstra olje.

 

Noen som kan mer enn min synsing og kan fortelle hvorfor ovenstående likevel ikke fungerer i praksis? Hvorfor blir et oljeskift bedre av å bli tappet ut av bunnpluggen? Får oljen kanskje en virveleffekt som drar med seg noe slags drit hvis bunnplugghullet er stort? Er det slik at det finnes masse partikler som olja ikke klarer å absorbere og som legger seg i bunnpanna? Og som ikke klarer å bli med opp peilepinnerøret? Eller er slike partikler de første til å gå i oljefilterfella?

 

Husk jeg er bare den som spør. Og en amatør kan ofte spørre mer enn en ekspert kan svare.  :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Blant annet fordi tappepluggen nokså konsekvent står på det laveste punktet og bunnpannen er laget med naturlig fall frem mot denne avtapningen. Sannsynligheten for at du treffer det dypeste punktet med å stikke et sugerør ned i hullet for peilestaven er heller liten. Det hullet er nemlig plassert for å være bekvemt tilgjengelig ovenfra, uten tanke for hvordan det "treffer" i forhold til bunnpannens utforming.

 

Dermed er faren stor for at når du er har suget opp det du får opp gjennom hullet for peilestaven, da står fortsatt en større eller mindre oljeskvett igjen der hvor bunnpannen er på det dypeste   -   og det er av naturlige årsaker den skitneste slumpen.

Hva er det med dette som Du ikke skjønner Lotus??
Link to post
Share on other sites

En ting til.

Når man har kjørt motoren varm, er alt av ulumskheter som ennå ikke er blitt fanget opp i filteret i sirkulasjon i oljen. Oljen selv har sluttet å sirkulere og befinner seg i bunnpanna. Venter man bare lenge nok, vil enkelte partikler om sider felles ut og legge seg på bunnen. Men det er jo også slik at oljen er laget spesielt med tanke på å holde slike partikler absorbert i oljen til enhver tid. På sikt vil selv den beste olje ikke klare dette, men da er jo oljen for lengst skiftet.  Så hva blir da problemet? Peilepinnetapping kontra bunnpluggtapping. Er det virkelig slik stor forskjell?

 

Og Poseidon. Jeg bare spør og kommer med argumenter. Siden jeg ikke er ekspert på området, påstår jeg ikke at jeg har riktig, jeg bare ønsker en diskusjon og en argumentasjon for at mine synsing ikke stemmer med virkeligheten.

 

Når man kan skru opp en bilmotor som har gått 300.000 og finne den gullende ren uten tegn til slitasje, er det vel neppe fordi eieren alltid har tappet olja ut gjennom bunnpluggen? Eller er det tvert imot derfor motoren er som den er?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

En ting til.

Når man har kjørt motoren varm, er alt av ulumskheter som ennå ikke er blitt fanget opp i filteret i sirkulasjon i oljen. Oljen selv har sluttet å sirkulere og befinner seg i bunnpanna. Venter man bare lenge nok, vil enkelte partikler om sider felles ut og legge seg på bunnen. Men det er jo også slik at oljen er laget spesielt med tanke på å holde slike partikler absorbert i oljen til enhver tid. På sikt vil selv den beste olje ikke klare dette, men da er jo oljen for lengst skiftet.  Så hva blir da problemet? Peilepinnetapping kontra bunnpluggtapping. Er det virkelig slik stor forskjell?

 

Og Poseidon. Jeg bare spør og kommer med argumenter. Siden jeg ikke er ekspert på området, påstår jeg ikke at jeg har riktig, jeg bare ønsker en diskusjon og en argumentasjon for at mine synsing ikke stemmer med virkeligheten.

 

Når man kan skru opp en bilmotor som har gått 300.000 og finne den gullende ren uten tegn til slitasje, er det vel neppe fordi eieren alltid har tappet olja ut gjennom bunnpluggen? Eller er det tvert imot derfor motoren er som den er?

 

Lotus

Egentlig er jeg forundret over meg selv at jeg gidder å holde på, men jeg forsøker en gang til:

 

Allerede utgangspunktet ditt er nemlig feil; det er slett ikke alt av uhumskheter som er i sirkulasjon sammen med oljen. En del tyngre partikler og slam vil finne seg "bakevjer" hvor de ikke blir sugd inn i smøroljepumpen. Derfor kommer deler av elendigheten aldri så langt at det blir fanget opp i filteret. Det ligger derimot igjen i bunnpannen, hvor sjansen for å få det ut nok er større med å tappe en varm motor gjennom en stor plugg på det dypeste punktet enn ved å suge gjennom et tynt rør på et tilfeldig sted.

 

Og selv om litt olje/slam/skitt som ligger igjen ikke behøver å bety noen katastrofe når det blandes med ny frisk olje, så vil iallefall jeg bestrebe meg på å få ut mest mulig av gammelt gørr når jeg først spanderer ny olje og nye filtre.

 

Selv har jeg som antydet vært med på en del motorarbeid opp gjennom årene. Og enten man skifter olje på en liten hjelpemotor, eller om man skifter på en som er så stor at man går oppreist inne i veivhuset, så ligger der alltid en skremmende mengde uhumskheter som oljen har vasket med seg og som må tørkes ut med rene filler.

 

At man kan "skru opp en bilmotor som har gått 300.000 og finne den gullende ren uten tegn til slitasje", det synes å være tatt fra en panegyrisk annonse  -  og jeg ber om forståelse for at ikke uten videre tror alt som reklamemakere kan finne på å lire av seg . . . .

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg har etter hvert foretatt en del oljeskift på bilmotorer og tror aldri jeg har sett en avtappingsplugg uten magnet.

 

Denne magneten har UTEN UNNTAK spon i større eller mindre grad.

 

Som Poseidon sier...en motor som er gått 300.000 og er gullende ren uten tegn til slitasje...den motoren finnes ikke...

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Må nok gi min støtte til Poseidon..!

Har skrudd på/overhalt noen motorer oppigjennom, og at der ligger dritt i bunnpanna er helt sikkert. At man får ut alt ved å tappe oljen i bunnplugg er mindre sikkert, men noe mer dritt følger nok med. For å si det slik, på siste motoren jeg hadde fra hverandre var olje silen halvfull av dritt og hår..!!

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Hej !

 

Har hört någon gång för längesedan att man efter man tappet motorn på olje, hällde

i någon 'spylolje' en slags tynnere olje som hade som uppgift att lösa opp den her

siste dritten, som vi nu sakker om!Så lät man motorn gå lite på tomgang o 'spyles' ren

invendigt! Innan man fyllde på den nye motoroljan!

Tilhör detta forntiden, hör aldrig att någon gör så nuför tiden!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Egentlig er jeg forundret over meg selv at jeg gidder å holde på, men jeg forsøker en gang til:

 

Allerede utgangspunktet ditt er nemlig feil; det er slett ikke alt av uhumskheter som er i sirkulasjon sammen med oljen. En del tyngre partikler og slam vil finne seg "bakevjer" hvor de ikke blir sugd inn i smøroljepumpen. Derfor kommer deler av elendigheten aldri så langt at det blir fanget opp i filteret. Det ligger derimot igjen i bunnpannen, hvor sjansen for å få det ut nok er større med å tappe en varm motor gjennom en stor plugg på det dypeste punktet enn ved å suge gjennom et tynt rør på et tilfeldig sted.

 

Og selv om litt olje/slam/skitt som ligger igjen ikke behøver å bety noen katastrofe når det blandes med ny frisk olje, så vil iallefall jeg bestrebe meg på å få ut mest mulig av gammelt gørr når jeg først spanderer ny olje og nye filtre.

 

Selv har jeg som antydet vært med på en del motorarbeid opp gjennom årene. Og enten man skifter olje på en liten hjelpemotor, eller om man skifter på en som er så stor at man går oppreist inne i veivhuset, så ligger der alltid en skremmende mengde uhumskheter som oljen har vasket med seg og som må tørkes ut med rene filler.

 

At man kan "skru opp en bilmotor som har gått 300.000 og finne den gullende ren uten tegn til slitasje", det synes å være tatt fra en panegyrisk annonse  -  og jeg ber om forståelse for at ikke uten videre tror alt som reklamemakere kan finne på å lire av seg . . . .

Hei Poseidon, nå spør jeg bare fordi jeg ikke har peiling. Som du sier vil en del tyngre partikler og slam finne seg bakevjer (i bunnpanna antagelig?) hvor de ikke blir sugd opp av oljepumpa og dermed ikke kommer til filteret. Men da kommer de jo heller ikke ut til resten av motoren og kan forårsake slitasje. Og hvis de ligger der i bunnpanna uten å komme noen vei, så spiller det jo egentlig ingen rolle?

 

Mitt poeng for å spørre er jo bare å få vite om bruk av en vakumpumpe via peilepinnen er en metode som ikke anbefales av motorprodusenter, oljeprodusenter og andre fordi det dermed blir liggende dritt i bunnpanna som ikke kommer med ut. Og hvis så er tilfelle, vil da disse stoffene kunne passere filteret og lage slitasje, enten direkte eller ved å blande seg med den nye olja.  Man vil jo ikke bruke en løsning som ikke holder mål.

 

Lotus

 

PS: Lars-Inge sier han skifter olje på alle slags kjøretøy, men knapt har sett en oljeplugg uten magnet, mens Ingar sier han at det var mer vanlig før i tiden og at det er lenge siden han har sett en magnet på en oljeplugg.  Er det rart man blir forvirret? ER noen oljeskiftmetoder ubrukelige? Er magneter til hjelp? Finnes de? Hvor grisete blir det i bunnpanna? Er det et problem? Skrur noen av bunnpanna for å tørke den ren? Hvor ofte da? Er det vanlig å bruke en rensevæske å kjøre gjennom motoren mellom hvert oljeskift? Hvor mye veier en fisk? Jeg har spørsmålene og håper dere har svarene.

Link to post
Share on other sites

Lotus,

 

Nå begynner det å komme seg; nå formulerer du ihvertfall spørsmålene som spørsmål  -  og ikke som bastante påstander  :blush:

 

Bare ganske kort: hvis man kan være HELT SIKKER på at uhumskhetene blir liggende, da gjør de intet galt der hvor de er. Men kan man noensinne være helt sikker  -  neppe. Derfor er det best å få ut mest mulig.

 

Å suge olje opp gjennom peilehullet anser jeg for en lettvint løsning heller enn en god løsning. Den har vært brukt på en del servicestasjoner for å spare tid og søl, men jeg vil iallefall anbefale at man en gang innimellom sørger for en skikkelig avtapping i bunnen, like etter at motoren er stanset. Om man bruker renseolje er det sikkert bra, og om man drar motoren et par runder på starteren for å få ut litt mer olje, så er det heller ikke dumt...

 

Magneter på tappepluggen har jeg sett både på gamle og nye motorer, men jeg har ikke grunnlag for å si om det er "nymotens" eller "gammeldags".

 

Når det gjelder demontering av bunnpanne, så er det iallefall i en båt en meget omstendelig operasjon. Det er derfor "ekte" båtmotorer er utstyrt med veivluker! I en bil er det langt enklere siden man da kommer til nedenfra.

 

Som et apropos kan nevnes at i en Mazda 323 med automatkasse som vi har til "konebil" der foreskrives demontering av "bunnpannen" på automatkassen med jevne mellomrom for å få ut siste resten av ATF-olje og eventuelle avleiringer.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Da skulle vel det meste være sagt og jeg får vel fortsatt bruke bunnpluggen på bilen. Når det gjelder autiomatgirkasser er det ofte slik at selv om de har bunnplugg, er det likevel nødvendig å skru av bunnpanna for å skifte filteret. Når man så spesifiserer filerbytte ved hvert oljeskift, er man jo like langt. Slik er det på min bil.

 

ATF-girkassa i båten har ingen bunnplugg. Da gir det seg selv.

 

Lotus

 

Uansett er jeg veldig fornøyd med min nyinnkjøpte vakumpumpe !   :blush:

Link to post
Share on other sites

Uansett er jeg veldig fornøyd med min nyinnkjøpte vakumpumpe !   :blush:

Og da er vi vel tilbake ti scratch? Håper jeg blir like fornøyd med min vakumpumpe når jeg en gang kommer så langt at oljen skal skiftes. Det blir ikke førstkommende helg, da blir det guttetur, skipshunden og jeg!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Vet ikke om jag fikk med mig allt !

 

Har en 12V-oljepump av det billigare slaget som funkat fint i sikkert 10 år (ikke

kjöpt på Biltema, men något motsvarande Mekonomen kansje!)  kostade ca 300kr då!

 

Har funkat otroligt bra i 10år men börjar nu 'sjunga på siste versen'

 

Jag byter olje på bilen var 700-1000mil (filter varannan gang!) o på båten

en gang per säsong! Dvs skifter oljeganske ofte! Har ingen lust att gå

tillbaks till skifting via bunnplugg!

 

 

Är det så att all vakumpumper ansluter i toppen på peileröret o utnyttjar röret

som sugrör eller har dessa slangar, som man putter i så att man kan suge fra botten av motorn?

 

Finns det någon bra 12V-pump på marknaden, har varit veldi nöjd med min fram till nu!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Är det så att all vakumpumper ansluter i toppen på peileröret o utnyttjar röret

som sugrör eller har dessa slangar, som man putter i så att man kan suge fra botten av motorn?

Vakumpumpen min kom med 3 forskjellige sugeslanger i ulike dimensjoner. De er alle 3 laget av en stiv plast som gjør at de er ment brukt ved å stikke de ned gjennom peilepinnerøret og ned i bunnen av bunnpanna.

 

Noen peilepinnerør er laget slik at de går ned i bunnen av bunnpanna de også. Slik er mitt rør. De tar jeg den tykkeste slangen og trer utenpå peilepinnerøret. Fordelen er åpenbar. Tykk slangediameter/rør hele veien." Mitt peilepinnerør går ned akkurat der bunnpluggen sitter.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Noen peilepinnerør er laget slik at de går ned i bunnen av bunnpanna de også. Slik er mitt rør. De tar jeg den tykkeste slangen og trer utenpå peilepinnerøret. Fordelen er åpenbar. Tykk slangediameter/rør hele veien." Mitt peilepinnerør går ned akkurat der bunnpluggen sitter.

Du har en Yanmar motor, har du ikke? Vet du om det er slik på 44hp 4JHE Yanmar'en som jeg har?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dessverre. Det vet jeg ikke.  Men siden Yanmar gjør dette, så gjør de det kanskje konsekvent? Se etter om du har en gjengenippel et par cm ned fra toppen av peilepinnerøret. Har du det, er det fordi du kan skru fast en overgang med halvtoms rørgjenger. Og hvorfor er gjengenippelen der? Den kunne selvfølgelig vært der for å skjøte peilepinnerøret, men mer sannsynlig er den der for å skru fast en slange/pumpe og pumpe oljen ut gjennom et peilepinnerør som går til bunns i bunnpanna. Hadde det vært en skjøtegreie, hadde de ikke laget en stor kloms med halvtoms rørgjenger.

 

Har du ingen slik nippel, går kanskje peilepinnerøret ditt til bunns likevel. Du kan sjekke det på 2 måter: Enten ringe Yanmar teknisk avdeling eller å prøve å pumpe opp oljen å se om du får ut omtrent samme mengde som før.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Du kan sjekke det på 2 måter: Enten ringe Yanmar teknisk avdeling eller å prøve å pumpe opp oljen å se om du får ut omtrent samme mengde som før.

Eller alternativ 3, som jeg kom på nå. Jeg kan jo se etter i servicemanualen  :confused: (tykk A4 perm jeg kjøpte hos Universal Diesel dengang de var de som hadde Yanmar). Mener det er gode sprengbilder der. Og når jeg tenker meg om er det også beskrevet en oljetømmepumpe (med sveiv!) som en option. Tipper at røret går helt til bunnen i oljepannen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Til Lotus:  Fornuftig valg og velkommen etter :nonod: (Enig med deg; Verdens beste...)

 

Til Lars:  Kjøp en sylinderformet. Regner med at du som jeg må sette pumpa ned i maskin rommet, da er det bedre med en lang og tynn enn en liten og tykk...

 

Til svaberget: Joda, kan jo brukes på bilen- viser ellers til den påfølgende debatt.

Og nå tror jeg nok at jeg har plassert deg, litt lenger nede i ....lia? Hyggelig å treffe naboer her inne. :confused:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen, første gang jeg legger inn noe her på Båtplassen. I anledning denne diskusjonen kunne jeg tenke meg å spørre om noe. På min MD21A 75 modell er det en fastmontert messingpumpe til oljeutpumping. Imidlertid er pakningen ødelagt, og tidligere eier har ikke laget en god nok "fiks". Kan noe fortelle meg hvor jeg kan få tak i en slik pakning, evt hvordan jeg kan improvisere? Den orginale er trolig en lærpakning, diameter 27 mm.

 

Mvh Patton

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei venner!!!!

 

Byttet ut rustent feskvann på vannkjøleren i dag, med nytt, og 50% kjøleveske. Renset med radiator rens, og alt det fungerte fint. Takk for gode råd......

 

Nå gjensår bare oljeskift før båen blir løftet på lann for vinteren. Min første vinter med båt. Byttet ut campinvogna med båt, og livet på sjøen her på sunnmøre er fantastisk.... Til sommeren blir det mange turer til Geiranger. Vi bor på Stranda, og med min Mørebas 7200 tar det en time inn til Geiranger. Nok om det. Nå må jeg skifte olje, før kranbilen kommer og løfter mine 2000 kg. Jeg har en Volvo Penta AQAD 30 110 HK diesel motor. Tror jeg kommer til å kjøpe Biltem mineral oljetil montoren.!!!

 

Er dette riktig, eller bør jeg kjøpe syntetisk olje??

 

Venter spent på svar...

 

hilsen en fersk og entusiastisk båt mann... :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...