Jump to content

Oljeskift


bliss X

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg leste på forrige tråd om dette emne at man kan sette inn en ventil i stedet for bunnpluggen i oljepanna.

Jeg har en 5,7 l OMC i båten, dvs en GM standardblokk.

Kan noen fortelle meg hva slags gjenger det er på denne pluggen?

Har tenkt å kjøpe en ventil før jeg tapper av oljen. Er jeg heldig får jeg skrudd inn ventilen før det renner for mye olje ut i bunnen!

 

 

Tor

Link to post
Share on other sites

Ifm. med at du skal montere en ventil bør du kanskje vurdere å bruke loctite eller noe lignende slik at du er sikker på at den sitter godt. I den originale bunnpluggen er det vel en kobberpakning e.l. som bidrar til å låse pluggen.

 

Mitt tips er at du tapper olja først og gjør en grundig jobb med å montere ventil og tilhørende avtapningssystem.

 

kommentarer fra andre ???

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

kommentarer fra andre ???

Ta det i forbindelse med oljeskift ellers er du nesten garantert lekkasje/svetting......

 

Jeg satte i en ventil på min Detroit Diesel for et par år siden men kommer til å skifte tilbake til standardplugg ved neste oljeskift da tapping gjennom ventilen lar der være igjen litt mer olje enn om pluggen var helt borte og i tillegg er der magnet i den originale pluggen som samler opp metallpartikler........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Verdens beste oljeskiftepumpe er funnet. Etter at jeg hadde brukt både en liten håndholdt messingpumpe, Biltemas 12V oljepumpe (enda mer ubrukelig) og vurdert muligheten for en egen elekrisk pumpe i forbindelse med bunnpluggen, endte jeg opp med Pela 650 fra maritim. Det er en 6,5 liters vakumpumpe til den dyre prisen av kr. 603 på tilbud.

Den største sylindriske greia på bildet under

Bilde

Dyr var den, selv på tilbud, og de helt store forventningene hadde jeg ikke. Men etter første gangs bruk er ordene utrolig bra og fantastisk en dekkende betegnelse.

 

Olja var varm her forrige dagen, men da jeg skulle tappe den av, kom jeg ikke på at jeg i ren forbannelse etter oljeskiftet forrige høst hadde kastet den lille messingpumpedjevelen som fulgte med motoren.

 

I dag er det litt regn, 13 grader ute og den kalde olja skal opp gjennom peilepinnerøret. Heldigvis slipper jeg å stikke slangen ned gjennom røret, men kan bruke en skjøtemuffe som tres utenpå og inn på slangen til pumpa. 8mm innerdiameter hele veien og et peilepinnerør som går til bunns i bunnpanna.

 

Koblet på pumpen. 8-10 slag med vakumpumpa. Joda, her kom det olje. Det sildret og rant nede i pumpa. Ganske bra også. Omlag en desiliter i løpet av 10 sekunder. Stod der og bare glante imponert i 3 minutter. Da hadde den tappet i 2 liter. En gradert skala for hver liter, viser nøyaktig hvor mye som kommer opp av motoren. Siden vidunderet har automatisk stopp når den er full, fant jeg ut at jeg kunne knote litt med batteriene mine og la pumpa gjøre sitt. Det er nemlig ikke nødvendig å pume mer vakuum stadig vekk. omtrent 7 minutter senere tok jeg ny sjekk. Ikke fullt ennå. Det var 5 liter i pumpa. Synes det gikk litt tregt, så jeg gjorde 3-4 slag med pumpa.

 

6,5 liter. Nå var det tomt i bunnpanna og pumpa var full. Litt kjapp pumping med vakumpumpa og rester av olje og luft i slangen forsvant også nedi. Hektet av slangen fra peilepinnerøret, sølte en dråpe. En eneste dråpe. Irriterte meg litt fordi jeg ikke brukte litt tørkepapir da jeg hektet slangen av. Null dråper sølt er bedre enn en dråpe.Bar hele greia inn i garasjen og helte det via helletuten over i en passelig kanne.

 

Dette er det letteste oljeskift jeg noensinne har utført. Hadde ikke engang behøvd å ta på kjeledressen.

 

Vidunderet er verdt sine kroner. Hadde jeg hatt 12 liter olje, hadde jeg bare tatt en ny runde og den gangen skulle jeg ikke ha sølt en eneste dråpe!

 

 

Lotus

 

PS: Litt mer griseri blir det når jeg skifter oljefilteret. Men ikke mye. Det er montert opp ned og med litt balansekunst og en fille rundt, så går det også bra. Ytterligere 2,5 liter olje ligger rundt i systemet. Litt mye, men ingen ting å gjøre med. På den annen side spiller det liten rolle, da olja går max 100 timer i året.  Det er nesten slik at jeg vurderer å la oljefilerbyttet kun foretas annethvert år. 200 timer på et filter er likevel ikke særlig mye. Ingen vits med 440 kroner til originalt svindyrt Yanmar filter, hvis det ikke er i nærheten av å være nødvendig.

 

Fantastisk pumpe!

 

Måtte bare si det en gang til  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Verdens beste oljeskiftepumpe er funnet. Etter at jeg hadde brukt både en liten håndholdt messingpumpe, Biltemas 12V oljepumpe (enda mer ubrukelig) og vurdert muligheten for en egen elekrisk pumpe i forbindelse med bunnpluggen, endte jeg opp med Pela 650 fra maritim. Det er en 6,5 liters vakumpumpe til den dyre prisen av kr. 603 på tilbud.

Hei.

 

Dette hørtes så bra ut at jeg logget inn på Maritim med en gang. Men der var det pris uten tilbud, kr. 710,- Og med forsendelse på kr. 139,- blir det heller dyrt! Så, hvordan kan en få tilbudet på kr. 603,- ? Det er jo tross alt hundre kroner å spare. Kunne selvfølgelig bestille den minste til kr. 358,- men det er jo den største du VET er bra.

 

Lars H.

(som også har forsøkt flere

elektriske pumper med dertil

oljesøl, men alltid endt opp

med den lille manuelle

messingpumpen)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den nest største og den største er like. Eneste forskjell er 2,5 liter mer plass i den store. De har begge en trykkutligningsventil du kan trykke på for å få vekk vakumet. Dette har ikke den lille. Er ikke sikker på at den lille  har mengdestopp ved full tank heller. De har de to andre.

 

Interessert i en god pris? Ta en titt her:

http://www.maritim.no/pdf/turne2003.pdf

 

Da har du dekket inn portoen.  :eek:

 

Lotus

 

PS: Den du ser avblidet er den store pumpa. Du ser det ved de 6  1-liters målestrekene. Ved 6,5 liter er pumpa full. Stappfull. Tapper du ut 7 liter, kan du sikkert klare deg med den mellomste. Da har du 2 runder uansett.

Link to post
Share on other sites

Men husk, en må varmkjøre motoren først slik at oljen blir tynn, ellers klarer den det ikke.

Det viktigste poenget forsvant i pumpediskusjonen: Varm olje pumpes lett med nesten hvilken som helst pumpe.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte denne hos Maxbo på Holmen (Asker/Bærum) under "Sjøen for alle". Finnes i to størrelser, 5 liter og en større. (7liter?) Husker desverre ikke prisen.

 

For den som er fingernem består den av: Kanne i litt stiv plast (type bensinkanne), sykkelpumpe med snudd stempel (suger), en nippel med (sykkel?)ventil som holder undertrykket i kanna og en nippel til slangen som stikkes ned i det som skal suges opp. Nipler og ventil er montert i korken på kanna, ekstra kork uten hull for transport følger med.

 

For å begrense søl har jeg hatt stor suksess med å suge gjennom ca. 1dl med diesel til slutt.

 

Bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Lars. Bare for å gjøre deg HELT sikker på at denne pumpa er en duppeditt ingen makelig anlagt båteier kan klare seg uten:

 

"It's the best darn pump we've used," commented owner Mike Collins. "It's clean, fast and easy to use. We've since retired our Par electric and Topsider vacuum pumps."

http://www.diy-boat.com/Pages/Archives/lin...ks/demooil.html

 

eller en mengde andre skrytesider på denne linken:

http://www.gelplane.co.uk/pelapumps/reviews.asp

 

For ikke å nevne Pelas egen skryteside:

http://www.pelaproducts.com/product_reviews.htm

 

 

Og prisen? Den største koster i England £51 + VAT, så prisen på Maritim er faktisk rimelig til norsk båtutstyrsbutikk å være.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei Lars. Bare for å gjøre deg HELT sikker på at denne pumpa er en duppeditt ingen makelig anlagt båteier kan klare seg uten:

Du har overbevist meg, men jeg er litt usikker hvilken pumpe er hvilken. Du har tydeligvis kjøpt den største, den med nr. 5414-07, og den er sylindrisk. Den andre sylindriske, er det den på 6 liter med nr. 5414-05? Og det rare er jo at 6 liters pumpen er billigere enn 4 liters pumpen?  :eek:

 

Jeg får opp snaut 6 liter, så med 4 liters pumpen går det jo greit å ta det i to omganger. På meg virker det slik at det burde være lettere å få godt vakuum med de sylindriske?  :eek:

 

Lars H.

 

PS. Vha. Pela's egne skrytesider fant jeg ut av hva som var hva. Og 6 liters pumpen, den runde er nå bestilt! Og dersom den ikke svarer til forventningene, - da Lotus, da! Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lotus har funnet verdens beste oljeskiftepumpe.

 

Hava's Sugsnabben er omtalt her: http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/0/...90?OpenDocument

 

Det er den samme pumpen som Jens_P viser bilde av. Jeg har denne selv, og er meget godt fornøyd med den. Men jeg har ikke testet flere, og vet ikke hvordan den rangeres blant *verdens bedre*, men det vet kanskje Lotus?  :eek:

Link to post
Share on other sites

Lotus har funnet verdens beste oljeskiftepumpe.

 

Hava's Sugsnabben er omtalt her: http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/0/...90?OpenDocument

 

Det er den samme pumpen som Jens_P viser bilde av. Jeg har denne selv, og er meget godt fornøyd med den. Men jeg har ikke testet flere, og vet ikke hvordan den rangeres blant *verdens bedre*, men det vet kanskje Lotus?  :eek:

Såda, såda. Ta det rolig. Min representant L. Helgesen vil foreta en uavhengig produkttest, men resultatet er nok gitt på forhånd. Den slår nok pumpen din ned i støvlene. Dette er verdens beste vakumpumpe for å pumpe opp olje fra både grå og grønne marindieseler i henhold til Marint oljepumpeteknisk vakuminstitutt. Og ingen vet bedre enn gutta der inne.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Vha. Pela's egne skrytesider fant jeg ut av hva som var hva. Og 6 liters pumpen, den runde er nå bestilt! Og dersom den ikke svarer til forventningene, - da Lotus, da! Lars H.

Jeg har den sylindriske på 6,5 liler med part nr. 5414-07. Som er lik 5414-6 med unntak av at den tar bare 4 liter. Den kuleformede bliilgste har også fått god kritikk, men den har ikke samme pumpesystem og har ikke utligningsventil for trykket. Jeg synes du bør ombestemme deg og kjøpe den til 603 kroner, selv om den faktisk er dobbelt så dyr. Det er nok en grunn til at den er dobbelt så dyr. Dessuten er de sylindriske lettere å helle av. De er utstyrt med helletut og har en egen hempe i bunnen for å løfte og ha full kontroll samtidig. Ikke bare skal olja lett opp i beholderen. Den skal jo, uten søl, videre over i en passende kanne også.

 

Hvis du får en bedre pumpe, med bedre vakuum, med færre pump og lett å helle fra for 300 ekstra, så er jo ikke det noen upris? Som klarer kald olje uten problemer? Men det gjør sikkert den andre også. Maritim har solgt mengder av alle 3 og ikke fått noen negative kommentarer eller returer.

 

Lotus

 

PS: Den lille kuleformede har fått god kritikk den også.

 

Ny retting:

Jeg kikket på hjemmesiden til Pela jeg også og de påstod at den kuleformede var like god som de andre. Så da så......

Men du er vel klar over at Lotus sin verdens-beste-pumpe-garanti bare gjelder for Pela650?   :eek:

Link to post
Share on other sites

Har tenkt lenge på å kjøpe meg en Pela pumpe hos Maritim jeg og. Jeg er så forbanna lei av oljesøl og griseri, og å nikke til jeg ser mannen med ljåen att. Så nå bestiller jeg meg en jeg og, og det skal bli meg en fornøyelse. I båtsammenheng er dette tross alt ikke all verdens penger. Dessuten er jo dette noe man har glede av i all overskuelig fremtid.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte engang en slik pumpe fra Bilteme. Den er helt klart ett av de Biltema produktene man ikke bør kaste bort penger på. Total fiasko!

 

Har siden dengang kjøpt meg en 4l plastbeholder med vakumpumpe, denne fungerer glimrende http://www.maritim.no/ontime_product.asp?d...&backparam=olje og kan anbefales.

 

Hei Rolf.....

kan man bruke denne på biler også ? Tenkte jeg skulle slippe å ligge under bilen med oljesøl på klær ogh hår og det hele...

 

ps! jeg bor like ved deg...

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

kan man bruke denne på biler også ?

Det er det vel ingen grunn til ikke å kunne, men jeg ville likevel heller lagt meg under bilen.

 

Skrur du ut bunnpluggen, er det ikke bare siste dråpe av olje du får ut. Er det ikke så at bunnbluggen er en magnet, slik at når du tørker den, fjerner du også eventuelle "metallspon"?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke så at bunnbluggen er en magnet

Dette var vel mer vanlig før i tiden, lenge siden jeg har sett noe slikt.

Men jeg har hatt en annen ide:

Hvorfor ikke utstyre peilepinnen med en magnet i enden?

Da vil man over tid ha en føling med hvor mye spon som er normalt og kan ta aksjon hvis noe er på gang.

I helikoptere har de mange slike plugger på gearkasser etc. som slik jeg har forstått sjekkes før hver flytur.

 

Hadde også et tips i en tidligere tråd: Fest en magnet eller fler på oljefilteret.

"Verdens kraftigste" magneter finner man inni en kassert harddisk.

Link to post
Share on other sites

Metallspon, avleiringer, annen tilfeldig dritt. Alt vil vel sette seg i oljefilteret? Når oljefilteret skiftes, forsvinner driten. Da spiller det jo ingen rolle om man tapper fra bunnpluggen eller fra peilepinnen.

 

Det som ikke setter seg i filteret er av en slik karakter at det tas opp av oljen.

 

Noen grunn til at mine antagelser skulle være feil?

 

Lotus

 

PS: Har man så mye drit at oljefilteret tettes, åpnes bypass og all dritten svirrer rundt. Men med så ekstremt hyppige filterskift som vi har på båtmotorene, kommer vi vel aldri i den situasjonen. Fortsatt riktig?

Link to post
Share on other sites

Metallspon, avleiringer, annen tilfeldig dritt. Alt vil vel sette seg i oljefilteret?

Tja, likevel leveres mange motorer med magnet i bunnpluggen............

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tja, likevel leveres mange motorer med magnet i bunnpluggen............

Og min uttalelse om magnet handlet ikke om motorer i båt, men i bil! Der blir det fort mer enn 100 timer pr. år!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...