Jump to content

Oljeskift


bliss X

Recommended Posts

Vil også legge til at jeg legger noen filtre under motoren som skal trekke opp olje dersom det skulle skje noen uforberedt oljelekkasje.

 

oljefillesugere.jpg

 

Jeg husker ikke hva som er betegnelsen på disse mattene. Er det noen som har kunnskap om de tekniske opplysnigene på mattene? Mener at de bl.a. benyttes på Mercedes-verksteder.

Link to post
Share on other sites

Disse absorbentmattene finnes i flere typer ettersom hva du ønsker å suge opp. Brukes på alle bilverksteder som har kommet over "sagflisstadiet". Av de mattene jeg kjenner, er den grå en all-roundmatte. Det vil si at den suger opp alle typer væsker. Det finnes matter som for eksempel kun suger olje, og ikke vann. Laget av meltblown polypropylen. Hva nå enn det betyr....

 

Jeg bruker også slik under oljeskift roaldbj. Og den gang jeg hadde gammel VP motor, lå det alltid noen slike under motoren og passet på....

Redigert av Østkyst Hustler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Kjøpte en Comfort 32 (81mod) med MD2030 i 2014. Brukte den minimalt i fjor. Har forsøkt å skifte olje med Biltema's 12v pumpe som fulgte med båten.

Forsøkte først å få opp varm olje fra peilepinnen og deretter fra uttaket ved bunnpannen uten suksess.

Vi byttet slangen på sugesiden av pumpa slik at denne nå kan tres rett utenpå pinnen fra bunnpanna, samt at vi lesket (fylte) slangene med "fersk" olje både på suge- og leveringsiden som et forsøk. Vi fikk da opp 2 liter kald olje ila et par minutter uten problemer.

Siden olja var svært svart valgte jeg å etterfylle med ny olje, før jeg starter motoren i morgen. Så får vi se om det lykkes å få ut resten. Oppdatering følger. :smiley: 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Startet motor dagen etter slik at olja ble varm. Stoppet motor og fikk sugd opp olja som fortsatt var ganske svart. Fylte på ca 3,5 l olje (til max merket på peilepinnen). Så Biltema sin pumpe virker, men bør leskes først for å lette arbeidet.

Oljefilter samt dieselfiltrene ble også skiftet. 

Redigert av SteinFJ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...