Jump to content

Pusling'n, Mitt forsøk på å få en Wesling 16 over 50 Knop


NoWaK

Recommended Posts

I januar/februar 2008 gikk jeg til det skrittet å skaffe meg et Wesling skrog. Med planer å lage en jolle med litt fart i.

Jeg har bygd hele innredningen selv, basert kun på egne ideer om hva jeg syntes var praktisk. Samt at det skulle bli sterkt nok til å tåle juling.

Jeg bestemte meg får at hele båten skulle ha råstøp inni, ingen blanke gelcoat flater. Hele innredningen er støpt på plugger av Jacofoam, som jeg formet slik jeg ønsket og kledde med pakketape. Smurte på litt voks og støpte i vei, maskerte mot båten så jeg kunne støpe en slags flens som jeg brukte for å støpe fast delene etterpå. Når delene hadde herdet var det bare å ta ut Jackofoam'n og slipe til og forsterke delen. Så her er det ikke noe kledd finer, kun plast forsterket med divneycell. Eneste treverket jeg har lagt inn er finer som forsterking ved inn festing til kryssholt.

 

Så noen bilder, fra støpingen.

p5042813.jpg

 

p5122835.jpg

 

p7194404-dsc06958.jpg

 

dsc00874.jpg

 

dsc00873.jpg

 

dsc00913.jpg


Jeg viste fra før at en standard Wesling (åpen) har en viss begrensing når det gjelder fart gjerne et sted rundt 40 knop begynner det å bli vanskelig å kjøre noe særlig fortere. Så noe måtte gjøres. :pray:

Jeg har valgt å beholde vanntunnelen, eller vannballasten som den ofte kalles, og den ga meg en ide`. Race båter har jo ofte en ballasttank, så hvorfor ikke. Jeg støpte inn en vanntank i bauen, som kan fylles og tømmes mens jeg kjører. Jeg har laget en pickup bak på båten, som kan senkes i fart og fyller tanken. Og den tappes med en fjernstyrt kran via vanntunnelen. Styringen til dette er spakene så sees på venstre side av konsollen på bildet over. Denne tanken har to formål, den gjør båten mer stabil i fart samt at den balanserer båten når den ligger stille. Det ligger jo litt i korta at jeg ikke har hengt på en 30Hk, så noe baktung er den jo.

 

21062010028.jpg


Har jo også hengt på ymse utstyr som skulle bidra til å lage en brukbar båt. Det er selvfølgelig hydraulisk styring. Samt at jeg har hengt på en hydraulisk motorheis fra Bob's. Når det gjelder instrumenter så har jeg motorinstrumentet med turteller og alle varslinger. Samt knopmåler, voltmeter og tankmåler, og i tillegg så har jeg tankmåler på ballasttanken i bauen og trykkmåler som er koblet på kjøpevannet til motor. Det sitter også en temp måler der, som var tiltenkt å koble til motor, men det har ikke blitt noe av enda. Jeg har montert hendler på rattet som styrer heisen og tilt'n (tilt'n kan også styres fra gass/gir hendel). Valgte å bruke en toppmontert konsoll, som gjorde det lettere å få den montert på høyre side av konsollen, og få en bra kjøre stilling.

 

dsc00966.jpg


Så har vi kommet til hva som henger på hekken. Valget falt på en god "gammeldags" 2-takter, fra 2006. Som dessverre har blitt skrudd litt på, så den yter ikke lenger det den gjorde som ny. :thumbsup:

120 og 140 er jo samme motor'n, så i praksis har jeg en 140 Hk Tohatsu.

 

cimg1717.jpg

Redigert av NoWaK (see edit history)

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle) m/140 Hk Tohatsu, Yamarin 4220 med 30 Hk Tohatsu, GH 17 HT med 115 Hk Suzuki, også et par slepejoller.

Link to post
Share on other sites

Det tok litt tid før jeg fikk alt utstyret opp og gå, så ballasttanken var oppe å gikk i fjor. Den har mye å si for balansen, og det gjør båten mye mer lettkjørt. Den fylles som nevnt med en pickup, som jeg styrer fra konsollen. Vannet ledes via en 25 mm slange frem til tanken.

 

Der ser dere også løsningen for å sørge for kjøling på motor'n, en pickup som leder vann rett inn i wash pluggen over kavitasjonsplata. Det er kun en 10 mm slange, men det er plenty nok for å kjøle motor. Har kjøletrykk uansett hvor høyt jeg kjører motor.

 

20130828_091528%5B1%5D.jpg

 

20130831_102959.jpg

 

20130831_103019.jpg


Knalltøfft ! Weslingen er vel de tøffeste båten i klassen i utgangspunktet, så det skal mot til for å fikse så mye på
den. Synes du har laget et lite mesterstykke ! Godt jobba ! Men.. hvor fort ville den gå ?

 

Takk for det.

 

He he. Jeg har jo ikke kommet så langt i tråden min enda.....

 

Uten vann i tanken er det ikke stabilt i noe særlig mer en 42-43 knop. Jeg har prøvd mye frem og tilbake, med forskjellige propeller, høyder på motor og tilt. Men det kommer alltid en chinewalk ut av h......

 

For øyeblikket kjører jeg med en 24" Lazer II propell, og har da stort sett ca 40L i ballasttanken. Da når jeg en maksfart på 48/49 knop. Og kan fint ligge å kjøre i 45/46.

 

Har nok nådd begrensing på den propellen, så skal prøve litt til med 26" High Five jeg har.

Men kjenner at skroget når en begrensing rett opp under 50 knop. Og det er her denne tråden komme inn, jeg vurderer å sette vinkelsliper'n i'n å modifisere skroget litt.

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle) m/140 Hk Tohatsu, Yamarin 4220 med 30 Hk Tohatsu, GH 17 HT med 115 Hk Suzuki, også et par slepejoller.

Link to post
Share on other sites

Spennenede,Du er dyktig :smiley::smiley::smiley:

Takker og bukker.

 

Slenger inn et bilde til, det er slik den ser ut nå.

En annen ting jeg er litt stolt av er det faktum at det er ikke en eneste plateskrue i hele båten, alt er festet med gjennomgående skrue og mutter. Så det bør holde en stund.

Den fikk vann under kjølen første gang i juli 2010, og så langt har alt holdt. Ingenting har løsnet eller sprekt.

 

bilde

 

Også et lite kjøre bilde fra i fjor.

 

bilde

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle) m/140 Hk Tohatsu, Yamarin 4220 med 30 Hk Tohatsu, GH 17 HT med 115 Hk Suzuki, også et par slepejoller.

Link to post
Share on other sites

Knallbra. . Støtter tur til Sørlandet for test mot jetling sitt prosjekt her.. :-) dere er gode begge to..

 

Lysta er der, tro meg.

 

Båten i vannet.

bilde

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle) m/140 Hk Tohatsu, Yamarin 4220 med 30 Hk Tohatsu, GH 17 HT med 115 Hk Suzuki, også et par slepejoller.

Link to post
Share on other sites

men det står 140 hk i signaturen ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Så har vi kommet til hva som henger på hekken. Valget falt på en god "gammeldags" 2-takter, fra 2006. Som dessverre har blitt skrudd litt på, så den yter ikke lenger det den gjorde som ny. :thumbsup:


120 og 140 er jo samme motor'n, så i praksis har jeg en 140 Hk Tohatsu.


Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

aaah nettopp. et klokt valg.. er vel en av de letteste i den effektklassen ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Den er jo ordentlig pen den båte din Jan Fredrik!!!

Takker så meget for det, store ord fra en som faktisk er et par hakk gærnere enn meg. :-)

 

 

Jeg går å grubler om dagen. Har veldig lyst til å modifisere kjølen, men frister ikke å demontere motor, bensintank, pumpa til heisen og alle slanger og ledninger det fører med seg. Så jeg kan snu jolla på hue. Kan det være at pågangsmotet er ikke like stort så sent på sesongen. He he.

aaah nettopp. et klokt valg.. er vel en av de letteste i den effektklassen ?

Er jo ikke noen 9,9 akkurat. Den er oppgitt til 164 kg, og det er vel bare gammel Evinrude som er lettere. Så lenge vi snakker samme Hk.

 

På sikt så skal jeg vel bytte til en mindre motor (men skal over 50 knop først), da det kanskje ikke er verdens mest økonomiske jolle med så mye motor på. Jeg har sett litt på nye Suzuki DF90, 4-takter på 155 kg. Men en tresylindret 90 Yamaha eller helst Tohatsu hadde ikke vært dumt.

Redigert av NoWaK (see edit history)

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle) m/140 Hk Tohatsu, Yamarin 4220 med 30 Hk Tohatsu, GH 17 HT med 115 Hk Suzuki, også et par slepejoller.

Link to post
Share on other sites

E-tec 90 3-syl er vel kraftig nok, og 10 kg lettere enn DF90A. Og ikke minst finere farger å velge i :smiley:

Ikke rart Tohatsuen veier såpass mye, det er jo en 1,8 liters rekkefirer ser jeg.

Den ser bare så veldig slank ut, sammenlignet med f.eks. klumpen Optimax 75/125 som veier ca det samme.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

den nye DF'en også ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Flott båt, kjekt prosjekt.

 

Har selv tulla med en Gromling, samme skroget under vann men uten tunnel.

 

Den fikk jeg max 53 knop, da ble den helt vill med eller uten passasjer, passasjer bak eller framme, gikk bananas uansett.

 

(140hk gammel Evinrude, lift, nosecone og 22/24 Raker)

 

Tror du må lage deg ei ski eller pad som amerikanerne kaller det. Masse bilder rundt om på nettet av forskjellige løsninger.

 

Jeg lagde meg noen skisser tanker rundt dette men solgte båten før jeg kom igang med vinkelsliperen.

 

Mitt inntrykk er at buen i bunnen på Weslingen rett og lett er for skarp, det blir ingen flate å balansere på. Sammenligner du bunnen til Wesling med Fjordling ser du Fjordlingen har mye breier slakkere bue. Mye mer areal til å flyte på når båten er helt oppe. Dette blir nesten som ei ski, derfor tror jeg Fjordling føles bedre med stor motor en Wesling.

 

 

Link to post
Share on other sites

gromlingen har ikke samme utforming på steglistene som wesling16, de på wesling er vinklet nedover

 

musling 14 du hadde tålte jo mer fart enn gromlingen - jeg syns den virker spissere i bunn enn wesling16...? eller er det bare noe jeg innbiller meg?

 

jeg tror også at man må til med en slags form for ski/pad for å få bukt med woblingen når farta blir så høy

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Muslingen er ikke like rund i kjølen, men om det er lettere å balansere på spiss eller buet kjøl vet jeg ikke. Men smalere båt hjelper nok mye.

Tror mye av problemet ligger i de buede steglistene på Weslingen, antar at de tar for godt i vannet i stor fart og setter i gang chinewalken.

 

Har vurdert å fylle igjen steglistene, men antar det kun vil hjelpe marginalt. Og skal jeg først snu den på hue og støpe så vil jeg gjøre det skikkelig.

 

Jeg går å vurderer en løsning med tostegs pad, kappet inn i kjølen. Samt evt beholde tunnelen til midtveis under båten, sånn at jeg får ned bauen litt når den ligger stille.

Flott båt, kjekt prosjekt.

 

Har selv tulla med en Gromling, samme skroget under vann men uten tunnel

Takk for det.

 

Husker både Gromlingen og Muslingen din, vi tasta en del på gamle baatportalen om jeg ikke husker feil.

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle) m/140 Hk Tohatsu, Yamarin 4220 med 30 Hk Tohatsu, GH 17 HT med 115 Hk Suzuki, også et par slepejoller.

Link to post
Share on other sites

Vi holder på med et musling 12fot skrog med ski/pad prosjekt. Problemet med lingeskrogene starter med at de er bygd for å plane i lav fart med liten motor. Dette gjør at skroget går for høyt når farta blir stor. Jeg tror at å fjerne den nederste steglisten den siste meteren, samt lage en liten ski hadde løst mye. Men det er ikke alle som er like raske til å finne frem vinkelkutteren som meg og Ivar, hehe. Hilsen en som har kjørt 71knop med "musling"

Redigert av Jetling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja blir spennende å høre hvordan det går når den blir ferdig.

 

ellers er jo en god oppskrift på mer stabilitet i høy fart å gå for jetdrift - da eliminerer man rotasjonsmomentet og løftet fra propellen. det er jo jetlingen et godt eksempel på.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Gikk lenge å vurderte å lage en sånn pad som på den Fjordlingen, men lurer på om den kanskje blir litt høy. Og således vanskelig å balansere på. Har også vurdert en pad med steglist sånn som på hydrostream båtene, så høyden på pad'n blir fordelt på to steg.

Det er jo uansett en trygg løsning, med tanke på at den lett kan fjernes igjen. Og være tilbake til original.

 

Ser liksom for meg at en pad som er kappet inn i kjølen vil være det beste. Da kommer båten lenger ned under fart og ser for meg at når en bølge klarer å vippe båten til siden, så blir opplevelsen litt snillere. Samt at jeg kan bygge den bredere hvis jeg vil.

Redigert av NoWaK (see edit history)

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle) m/140 Hk Tohatsu, Yamarin 4220 med 30 Hk Tohatsu, GH 17 HT med 115 Hk Suzuki, også et par slepejoller.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...