Jump to content

Pusling'n, Mitt forsøk på å få en Wesling 16 over 50 Knop


NoWaK

Recommended Posts

Pad'en på de øverste båtene du viser til Gammabusa har en litt annen hensikt enn å stabilisere. Det er for å flytte avstanden mellom der vannet slipper båten og propellen, uten å flytte motoren bakover og "ødelegge" tyngdepunktet.

Dermed får man mer "moment" til å løfte båten ut av vannet.

Mulig det vil hjelpe noe på stabiliteten, men det er ikke hovedpoenget med en slik pad...

 

Jeg tror det riktigste er å gjøre som vi gjorde å broden sin båt. Det er jo litt vesentlig at tyngden på båten blir på pad'en.

Link to post
Share on other sites

Hei Jetling, det er ikke det "balanssteget" som svenskene kaller det jeg mener med pad, det er at bunnen er helt flat på mitten, Hydrolift kalte det vel i sin tid ski?? Jeg la bare ved bildene for å vise hvordan americanerne gjorde det. Disse kvite går opp mot 100 knop med 220 - 230 hk....men det krever sjåfør som mestrer å holde dem oppå paden.


Dette er balansekunsten en må prøve å mestre...bilde

Redigert av gammabusa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

går fort til helv... det der

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

for å sitere en av guruene på iboats forumet: "I see a wet wallet in your future" :lol:

 

 

Hei Jetling, det er ikke det "balanssteget" som svenskene kaller det jeg mener med pad, det er at bunnen er helt flat på mitten, Hydrolift kalte det vel i sin tid ski??

 

Hydrolift har også et slikt steg på f.eks T20 og F23, de kaller det da "notched transom"

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da har jeg gjort et skritt i riktig retning. I steden for å pakke inn båten for vinteren så har jeg tatt av motor'n og snudd båten opp ned. Så da slipper jeg å pakke den inn og den ligger klar til litt modifisering av skroget til våren.

 

Motor'n skal få seg et sett med Boysen Reeds, også skal vi justere den optimalt.

Så får vi se om vi ikke klarer å hente ut litt ekstra power.

 

1381517783.jpg

Redigert av NoWaK (see edit history)

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle) m/140 Hk Tohatsu, Yamarin 4220 med 30 Hk Tohatsu, GH 17 HT med 115 Hk Suzuki, også et par slepejoller.

Link to post
Share on other sites

Chine walking

 

Jeg har gjort min wesling spissere i bunnen midt under , da ble den mye mer stabil og

Chine walking er ikke noe problem lenger. Jeg åpnet bunnen og la inn en forskaling av finer og støpte både inne i

vanntunnellen og på utsiden . 1 cm med epoxy og duk. tror du kan slå i bunnen med en slegge, knallsterk. Har nå virket upåklagelig i over 10 år.

Link to post
Share on other sites

Interessant. Wesling open eller HT, åssen motor snakker vi og hvilken propell kjører du.

Og viktigste av alt hvor fort?

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle) m/140 Hk Tohatsu, Yamarin 4220 med 30 Hk Tohatsu, GH 17 HT med 115 Hk Suzuki, også et par slepejoller.

Link to post
Share on other sites

Hadde tidligere 50hk Evinrude 28 knop og slet med chine w, skiftet i 1997 til Tohatsu 50 og solas stålpropell 32 knopp, tjente 2.5 knop på stål kontra original alu, 32 gps knop med rein bunn.

og ombygging som nevnt. litt spissere bunn 2,5 meter midtskips. bruker båten ukentlig hele året og kjører så billig at jeg ikke har råd til å skifte båttype. 16 hardtopp. vurderer å skifte hardtopp til kalesjetak til sommerbruk. Samtidig avstivet jeg motorbrønn med 1cm aluplate på innsiden av motorbrønn., kan ikke garantere hvorfor cw faktisk er fraværene men det virker i hvertfall og kan kanskje være noe å tenke på når du vurdererombygging, sikkert noen som har erfaring, jeg syntes veslingen er veldig rund i kjølen originalt. ¨kjører ofte i værhardt farvann og opplever weslingen som myk og fin i sjøen men er jo bare 16fot og skal jo igjennom alle humpene i veien. spørs om ikke 50 knop er vel mye på denne båten. ellers har du gjort en fantastisk flott jobb. kjenner noen som ha gjort det samme med selco 18 og fått en fantastisk båt med dine hastigheter, men den er jo betydelig større en weslingen. lykke til-

Link to post
Share on other sites

Hvis man får CW i rundt 30 knop med en Wesling så har man gjort noe fundamentalt galt i oppsettet!!

 

Ser frem til ombyggingen Jan fredrik :thumbsup:


Det handler om å ballansere mellom løft i båten og motoreffekt. Har man nok motoreffekt trenger man ikke like mye løft for å oppnå høy fart, og båten vil ligge lavere og mer stablit i vannet.

Jeg har trua på å fjerne den nederste steglista 1-2 meter fra akterspeilet, og lage en moderat pad. Weslingen har vel også veldig negativ vinkel på stelistene? Disse kunne kanskje vært slipt ned litt...??

Har du sett den nye weslingen med steppet skrog? Hadde vært gøy å vite hvordan denne oppfører seg i høy hastighet.

Uansett, lykke til!!

Link to post
Share on other sites

Mulig begrepet chine w er litt feil begrep på flatt vann, men i litt uheldige bølger eller brå unnamanøver hadde min båt tendens til å nesten legge vindskjerrmen i vannet i helt ukontrolert vingling. dersom det er ønskelig tror jeg jeg har kopi av testen av wesling fra tidlig 80 tall eller sent 70 tall når et testpanel i et båtblad dømte welingen nor og ned grunnet denne egenskapen og Linge gitt til søksmål grunnet testen. Weslingen måtte etter den testen gå ned i godkjent motorstyrke. Tror ikke weslingen er konstruert for noe særlig mer enn 60 hk. Weslingen er en kjempe båt med sine begrensinger etter min oppfatning. jeg har hatt min nå i ca 30 år og kommer aldri til å selge den da er nærmest blitt ett familiemedlem for hele familien. Jeg banner sikkert i kirken nå men mener nok at weslingen er blitt en kultbåt har mest med utseende å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke skryte på meg å kunne korrekt definisjon av hva chinewalk er.

 

Det jeg opplever er at når farten blir stor nok (mellom 42 og 49 knop) er at båten begynner å vingle med voldsom kraft, og det slår fort fra side til side. Nok til at jeg sliter med å holde meg fast. Varierer når det begynner utfra tilt, høyde på motor, bølger, mengde vann i ballast tanken og vind og bølger.

 

 

Ettersom jeg har så tung motor, og all vekt er sentrert i båten, har jeg ikke problemer med at den legger seg på "siden".

 

Det er jo som Jetling sier sammenheng mellom hvor mye båt som er i vannet og hvor stabilt båten går. Det er jo det forholdet jeg ønsker å forandre, ved å bygge et flatt parti i kjølen. Så det er mulig å balansere på det lille av båten som er i vannet.

 

Har vurdert å fjerne steglistene et stykke, men er redd det vil bli et svakt punkt. Ettersom jeg ikke kommer til på innsiden. Jeg regner med at jeg kommer til å fylle dem igjen, så de blir flate, og ikke negative som nå.

 

bilde

Redigert av NoWaK (see edit history)

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle) m/140 Hk Tohatsu, Yamarin 4220 med 30 Hk Tohatsu, GH 17 HT med 115 Hk Suzuki, også et par slepejoller.

Link to post
Share on other sites

Har selv designet en båt som har litt til felles med veslingen med steglister som gikk helt bak til akterspeilet. Og som weslingen, så strekker kjølen seg seg i rett linje ganske langt frem. Første prototypen hadde samme problemer som weslingen når farten nærmet seg 40 knop. Gjorde en del justeringer, og båten går nå fjellstøtt i 40 knop med 90 hk (båten er 17 fot). Har hatt lyst til å teste den med 140 hk, men det har foreløpig blitt med tanken.

 

Det jeg gjorde, var å fjerne de nederste steglistene frem til 1,8 meter foran akterspeilet. I tillegg skar jeg vekk deler av bunnen og modifiserte denne slik at, sett bakfra, så er V bunnen kraftig avrundet. Resultatet er en båt som er mye stødigere i høy hastighet, og mye morsommere å kjøre da den reagerer mye raskere på trimming for å få baugen opp.

 

bilde

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres veldig interresant ut, blir spennende å følge prosjektet. ikke spesiellt vanskelig å støpe inn i vanntunellen. Utfordringen er å få slipt skikkelig og få det rent nok. Jeg brukte tilskjært epoxyduk som jeg mettet med epoxy og la de på en lekte som jeg førte inn i vanntunellen og vippet duken på plass og så alurulle for å bearbeide. slipemskinen var også festet på en lekte, Litt kronglete å skaffe lys nok men gikk egentlig langt bedre enn forventet hele operasjonen. Hva med å forlenge bunnen med faste flaps i flukt med bunnen, da blir det jo fort 17 foter i bunnen?

Link to post
Share on other sites

Mulig begrepet chine w er litt feil begrep på flatt vann, men i litt uheldige bølger eller brå unnamanøver hadde min båt tendens til å nesten legge vindskjerrmen i vannet i helt ukontrolert vingling. dersom det er ønskelig tror jeg jeg har kopi av testen av wesling fra tidlig 80 tall eller sent 70 tall når et testpanel i et båtblad dømte welingen nor og ned grunnet denne egenskapen og Linge gitt til søksmål grunnet testen. Weslingen måtte etter den testen gå ned i godkjent motorstyrke. Tror ikke weslingen er konstruert for noe særlig mer enn 60 hk. Weslingen er en kjempe båt med sine begrensinger etter min oppfatning. jeg har hatt min nå i ca 30 år og kommer aldri til å selge den da er nærmest blitt ett familiemedlem for hele familien. Jeg banner sikkert i kirken nå men mener nok at weslingen er blitt en kultbåt har mest med utseende å gjøre.

 

Interessant,

har lest om denne testen samt hørt om en til (Marwin her på forumet?) som har opplevd det samme med sin. Mener det var i Seilas & Båtliv denne testen var. Mente å huske den var godkjent for 65hk både før og etter dette, men at bladet mente at 52hk på propell var maks den burde vært godkjent for (datidens 65/70hk var oppgitt i SAE hk, og ga omtrent 52hk på propell)

 

 

Hadde tidligere 50hk Evinrude 28 knop og slet med chine w, skiftet i 1997 til Tohatsu 50 og solas stålpropell 32 knopp, tjente 2.5 knop på stål kontra original alu, 32 gps knop med rein bunn.

 

Forstår jeg deg rett om du hadde chinewalk med Evinruden men ikke med Tohatsuen? Eller ble det byttet ifbm ombyggingen?

 

Men jeg har hørt om så få , så vanskelig å se noe mønster i hvorfor dette skjer på noen weslinger. Det kan etter etter min oppfatning uansett ikke være veldig utbredt - har selv hatt Wesling siden 94, og en kompis siden 88. Samt at jeg kjenner til 6-7 andre weslinger og ingen av disse har meldt om slike unoter. Motorisering på disse har vært Yamaha F50, Yamaha 60/70/80/90/115, Mercury 60

 

Ser feilmontering nevnes som en mulig årsak, men litt rart at man ikke har klart å finne mer ut av dette.

 

Men at Weslingen helt klart har sine begrensninger og nok ble konstruert for en fart opp mot 35 knop, kan man nok trygt si. Største feilen etter min mening er at akterspeilet er i svakeste laget.

 

At den har blitt kultbåt syns jeg er forståelig, bra utseende, bra fart i forhold til motorstyrke, samt mer v-bunn og bra sjøegenskaper i forhold til konkurrentene på 70-80 tallet.

 

Fanaholmen, hadde vært kjekt om du har bilder som viser ombyggingen din

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Største feilen etter min mening er at akterspeilet er i svakeste laget.

Akkurat det har jeg ikke problemer med. Mitt er laminert av 3x16mm finer. Som er støpt godt sammen med både dørk og tunell. Samt at akterspeilet er forbundet med jockey setet og jeg har flatt "dekk" i steden for brønn. Så den dagen akterspeilet ryker er det nok mye annet som gikk i stykker samtidig. ;-)

 

De fleste åpene Weslingene jeg vet om blir bananas like rundt og over 40 knop. Jeg kan kjøre i opp rundt 48 mye grunnet litt høyere vekt på båten og ballast tanken i bauen.

 

Nå har jeg vinteren på meg til å finne ut åssen jeg skal bygge kjølen. Skal etterforske litt i om jeg kan fjerne steglistene, men frykter det ikke går. Ettersom tunellen er satt ned i steglistene, og så støpt over.

 

Jeg har et par teorier jeg har tenkt å illustrere med tape og legge ut bilder her. Så jeg kan høre hva folket her inne mener.

Redigert av NoWaK (see edit history)

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle) m/140 Hk Tohatsu, Yamarin 4220 med 30 Hk Tohatsu, GH 17 HT med 115 Hk Suzuki, også et par slepejoller.

Link to post
Share on other sites

nei tipper ditt akterspeil er mer solid enn det meste =)

 

klart, med tunellen integrert i skroget så blir man mer låst mtp hva som er mulig å gjøre med steglistene uten å pelle fra hverandre hele båten. Og å fylle de med sparkel slik at de ikke vinkler nedover, da blir de jo større i areal...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

De vil jo fremdeles være der, men antar det vil være mye mindre løft i en flat steglist enn slik som i dag hvor de krummer nedover i ytterkant. Tenker mest på at bølger ikke skal få like godt tak, og "skyve" båten over på motsatt side og sette igang chinewalken.

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle) m/140 Hk Tohatsu, Yamarin 4220 med 30 Hk Tohatsu, GH 17 HT med 115 Hk Suzuki, også et par slepejoller.

Link to post
Share on other sites

Har dessverre ikke bilder for øyeblikket og båten ligger på vannet. Det er mulig at den lavere vekten på Tohatsuen kan ha innvirkning, Det er merkelig dette for jeg kjenner flere med samme problemet og sikkert mange uten disse erfaringene. Feil motormontering tror vi kan se bort fra for du skal gjøre veldig mye galt for å oppnå nevnte problemer. Jeg bruker båten i temmelig værharde forhold og med min "beskjedne hastighet" er det i store bølger eller brå svinger , les grisekjøring, at problemet har oppstått. Vel, min Wesling er i hvertfall blitt mye bedre enn tidligere med min hastighet, Kanskje det kan være en ide og snakke med Vestermoen om de har noen synspunkter. Jeg har kontaktet de i enkelte spørsmål som montering av trimflaps etc. Ble forresten frarådet å montere disse på grunn av vanntunellen, styrke etc selv om jeg vet om noen som har dette montert. Tror det er viktig å ha klart for seg at som sakt er weslingen bare 16 fot.

Link to post
Share on other sites

merkelig ja, jeg klarer ikke å se noen fellenevner på hvorfor noen er plaget med dette og ikke andre. Og at det oppstår med en motor og ikke en annen.... neppe mange kiloene i forskjell på en evinrude 50 og tohatsu 50 heller.

 

Min båt har også blitt kjørt til tider friskt med , i all slags vær, hovedsaklig med 60hk, de 2 siste sesongene med 80hk (hhv 102 og 120 kg) , eneste gangen båten skremte meg var en gang med all vekt foran og brå sving, da slapp den med ræva.

Har nå smart tabs montert , og båten går så stabilt og fint med 80hk i alle hastigheter at det nesten er litt kjedelig :D (har ikke powertrim)

 

Fint om du kommer på å ta bilder neste gang du har båten oppe :)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hvordan virker smart tabs på sideveis krenging når du ikke kan justere diss manuellt. Tenker da på vind inn fra siden og tung/lett sidemann.

Har du montert disse utenfor vanntunnellen eller hvordan er de festet. Er det noen med erfaring med fast bensintank og hvordan den er plassert. Hvor mange liter?

Link to post
Share on other sites

tabsene er montert så langt ut som mulig, ikke i umiddelbar nærhet av vanntunellen. Tror ikke jeg har bilder

 

de hjelper noe men ikke allverden på sideveis krenging

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei. Eksperimenterte mye med min musling 14. Hadde 90 yamaha og 115 yamaha på min. Tyngden til den største motoren var ett problem. Klarte 58 knop med min på flatt vann med tank og 25 kg sand foran. Dette var med 14,5X28 cleaver, 6 toms setback brakett.og motor montert 3 cm mot styrbor, og prop aksel ca 2 cm over bunnen. Med 90 hesteren klarte jeg så vidt over 50 med 14,1/4X24 cleaver. Poenger er ihverfall at over 45 vil dette skroget chine uansett, for det er ikke konstruert for farten. Var jeg deg hadde jeg laget bakre del av bunnen/kjølen flat 30-40 cm fra speilet og inn, å beholdt steglistene som de er :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...