Jump to content

Pusling'n, Mitt forsøk på å få en Wesling 16 over 50 Knop


NoWaK

Recommended Posts

Hei. Eksperimenterte mye med min musling 14. Hadde 90 yamaha og 115 yamaha på min. Tyngden til den største motoren var ett problem. Klarte 58 knop med min på flatt vann med tank og 25 kg sand foran. Dette var med 14,5X28 cleaver, 6 toms setback brakett.og motor montert 3 cm mot styrbor, og prop aksel ca 2 cm over bunnen. Med 90 hesteren klarte jeg så vidt over 50 med 14,1/4X24 cleaver. Poenger er ihverfall at over 45 vil dette skroget chine uansett, for det er ikke konstruert for farten. Var jeg deg hadde jeg laget bakre del av bunnen/kjølen flat 30-40 cm fra speilet og inn, å beholdt steglistene som de er :-)

Den som det ligger klipp av på YouTube, i Oslo?

 

Er vel egentlig den løsningen jeg har kommet frem til.

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle) m/140 Hk Tohatsu, Yamarin 4220 med 30 Hk Tohatsu, GH 17 HT med 115 Hk Suzuki, også et par slepejoller.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er Jackofoam til og forme den da? og det ble ingen reaksjon på polyestern og glassfibern?

Det ble brukt som plugg, veldig greit å sage og slipe. Trengte jeg større deler bare satte jeg de sammen med sparylim og treplugger eller spiker.

Prøvde flere løsninger for å pakke det inn før støping. Det beste var å bruke pakketape, som jeg vokset litt for å være sikker på at det skulle slippe. Men hvis det var et lite hull i tapen så smelter jackofoam'n bak tapen.

 

Kan legge inn flere bilder fra byggingen, hvis det er ønsker om det.

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle) m/140 Hk Tohatsu, Yamarin 4220 med 30 Hk Tohatsu, GH 17 HT med 115 Hk Suzuki, også et par slepejoller.

Link to post
Share on other sites

Tøft prosjekt :) Ikke så ulikt mitt, men jeg har HT versjonen og litt høyere bensinforbruk :) Litt om den HER og her:

 

Mine erfaringer er at alt av steglister og kanter på bakerste del av skroget er OK. De i baugen derimot er livsfarlige! Jeg må presse min ned med trimmen slik at mye av skroget (over halvparten) såvidt er nedi vannet for at den skal være stabil i høy fart, og når steglistene i baugen kommer borti noe vann av en eller annen grunn så kan de dra båten nesten over på siden! Har fått meg noen skikkelige støkker et par ganger, og lar aldri uerfarne folk kjøre min båt fort!

 

Jeg har enda til gode å se noen som har fått Weslinger til å "fly" slik som Fjordlingene gjør. Jeg har ikke turt å prøve skikkelig med min, er utrolig vanskelig å finne balansepunktet. Men skal man over 55 knop så tror jeg det er den eneste muligheten, og foreløpig så har jeg livet for kjært :)

Link to post
Share on other sites

Er det faktum at de svinger inn mot midten i bauen som laget problem på Jetling'n. Så når han gikk av gassen, tok de tak i vannet og båten kunne finne på å "snu på femøringen"

 

Jeg har ikke hatt problemer med dette, men misstenker at jeg kjører med mere løft på motor og bauen litt høyere. Hardtoppen har vel kanskje også litt innvirkning på åssen båten ter seg i fart.

 

Jeg for min del er hellig overbevist om at det er de "overkrummede" steglistene som er grunnen til mye av problemene. De er suverene når båten skal opp i plan, gir mye løft som presser skroget opp i plan. Men ser for meg at det samme "løftet" vil skyve båten over på siden når de treffer en bølge i fart.

 

Jeg klarer ikke å fjerne mine, ettersom hele innredningen er støpt kommer jet ikke til å får støpt om. Tipper jeg lander på en løsning med å fylle dem, så de blir flate under. Også bygger jeg nok en pad i to step, satser på å prøve å beholde tunnelen i fremre halvdel av båten.

Redigert av NoWaK (see edit history)

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle) m/140 Hk Tohatsu, Yamarin 4220 med 30 Hk Tohatsu, GH 17 HT med 115 Hk Suzuki, også et par slepejoller.

Link to post
Share on other sites

Ja du har nok rett, "alt" av steglister bør vekk. Dritfett at du gidder å prøve! :) For min del ender det nok opp med å oppgradere til Fjordling 17 så fort jeg finner en god kandidat med tunnelen i behold. Jeg har på en måte avsluttet Wesling-prosjektet. Det eneste jeg muligens prøver er å heise motoren enda litt til.

Link to post
Share on other sites

virker som at Fjordling 17 takler 50 knop bedre ja =) Men på de med tettet tunell så bør det vel gå å bygge tilbake om de ikke har gått helt bananas med epoxyen/polyesteren..?

 

Men hadde vært interessant å sett hva man kunne fått til med en Yamaha 150 TRP på en wesling....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har fått en forespørsel på hvordan jeg lagde tofter og lokk, så jeg velger å legge svaret her. Kan jo hende det fins noen flere som kunne ha interesse av slikt.

 

Jeg har jo som nevnt laget plugger av Jackofoam, som jeg har "kledd inn" med tape og støpt utenpå. Jeg brukte vanlig blank pakketape, da var det lett å se at jeg fikk tapen godt inn i alle kriker og kroker.

Når jeg lagde jockeysetet lagde jeg pluggen massiv, og den var en heksikke å få ut igjen når den var ferdigherdet. Så på midt-tofta valgte jeg å lage pluggen i deler, så det skulle være lettere å demontere hvis pluggen satt fast etter støping. Et bilde av pluggen til midt-tofta. Som dere ser ble delene støpt i båten, ved at jeg også dekket til et stykke ut fra området jeg skulle lage delen med tape. På den måten passer den ferdige delen perfekt, og jeg slapp å tilpasse i glassfiber. (de blanke sidene på pluggen er aluminiumfolie, festet med spray lim, litt raskere enn å tape de store flatene).

 

bilde

 

bilde

 

Når delene kom av pluggen, forsterket jeg de innvendig med divneycell (fra Biltema, den med som er skjært i ruter) og støpte over.

Så ble delene slipt til og preppet for faststøping i båten. Her ser dere også den "fliken" som er støpt ut over området som delen skulle monteres på. Bedre feste og mye penere overganger.

 

bilde

 

Delene ble så støpt fast i båten, et lag med duk/poly mellom del og skrog. Satt i klem og vips sitter delen som et skudd. Etter litt sliping og et ekstra lag med duk/poly er delene klar i båten, og det hele er blitt et stykke.

 

bilde

 

bilde

 

Når det gjelder lukene er de laget på samme måte, plugg i Jackofoam, pakket i tape og støpt over. Når det har herdet grovkappet jeg lukene før jeg brakk de av pluggen. De fikk samme behandling med divnycell forsterkning. Så var det bare å kappe de til så de så bra ut. og ferdig.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Sånn cirka sånn var det....

Redigert av NoWaK (see edit history)

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle) m/140 Hk Tohatsu, Yamarin 4220 med 30 Hk Tohatsu, GH 17 HT med 115 Hk Suzuki, også et par slepejoller.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Er ikke det en "vanlig" 90 hk ? Skal vel greie 42-43 knop med vanlig montering.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

For å få fart på båten har det vært mye styr:

 

- Modifisert motor

- Modifisert skrog

- Modifisert propell

-Høy motormontering og setback

 

Båten med avbildet setup og propell gikk 47 knop.

 

Motoren er preppet av Skaali for 3b klassen, visstnok 107 hk. I tillegg har jeg satt inn fiber reeds. Motoren kan ses i aksjon her på B-65, som altså nå står på min Wesling:

http://m.youtube.com/watch?v=Sh7g3LCOhiM

 

 

http://m.youtube.com/watch?v=GUD9_9P68Rs

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Nei, dessverre. Vært alt for mange andre prosjekter i det siste. Tre biler som skulle gjennom eu-kontroll, byttet motor på ene bilen min, støpt et 12 fot skrog (kan hende det har linge DNA det også) også ankervinsj og nytt system for strøm fordeling i snekka.

 

Så puslingen ligger fremdeles oppned på tilhengeren. Håper at det skal bli tid til den snart.

Planen er som nevnt å bygge flate partier i bakre delen av kjølen. Så er det kanskje på tide å få på fenderlista.

Samt at motoren skal få seg noen nye Boysen reedventiler og en skikkelig justering.

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle) m/140 Hk Tohatsu, Yamarin 4220 med 30 Hk Tohatsu, GH 17 HT med 115 Hk Suzuki, også et par slepejoller.

Link to post
Share on other sites

Jeg og en kamerat har støpt oss et skrog vær. Så kanskje det blir en ny jolle neste år.

 

bilde

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle) m/140 Hk Tohatsu, Yamarin 4220 med 30 Hk Tohatsu, GH 17 HT med 115 Hk Suzuki, også et par slepejoller.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

He he. Har et par motorer stående, blant annet en 40Hk eller to, så tiden vil vise.

 

Jeg lurte litt på Slepeling, så i tilfelle den blir hengende bak snekka. ;-)

Redigert av NoWaK (see edit history)

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle) m/140 Hk Tohatsu, Yamarin 4220 med 30 Hk Tohatsu, GH 17 HT med 115 Hk Suzuki, også et par slepejoller.

Link to post
Share on other sites

40 hk.. tja ingen svekling :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Fin "Musling"!.

 

Tilbake til Pusling/Wesling, ville jeg ikke forandret for mye av bunnfasongen. Gå over med rettholdt og sjekk at båten er helt flat i lengderetningen (sjekk inne i steglistene). Jeg tror ikke det trengs så mye glassfibersparkel for å få den båten over 50 knop.

 

Den trimtanken ville jeg ikke brukt til annet enn for å balansere båten ved utseting i litt slakk vinklet båtrampe (så bakenden ikke tar nedi). Evt hvis du kjører i røff motsjø i 20 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...