Jump to content

Den store tørrballtesten

tobixen

Recommended Posts

Akvanauten skrev On 3.3.2015 at 10.03:

Takk, Tobixen,

Om man, rent hypotetisk, skulle kommet opp med et alternativ til eksisterende løsninger, er det da noe man skulle endret på? Ønsker man seg lavere pris, større beholder, mulighet for å fjerne lukt i tillegg til å fjerne fukt? Eller er det bra som det er?

Jeg kunne godt tenke meg (som Fremtia) en avfukter som kan monteres på vegg (gjerne avtagbar), og som kan dryppe ned i vask. Jeg vil gjerne også ha muligheten til å ha både oppsamler og drypprør aktiv samtidig, så oppsamleren tar det som kommer til man når et visst nivå, og alt over dette renner ut av et drypprør (en overflow-funksjon for å unngå at den stopper). På den måten blir det litt enklere å følge med på hvor mye som har kommet siden sist, uten at man risikerer at avfukteren stopper hvis oppsamleren fylles.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

For noen selvlensende båter er det vel greit å la avfukteren renne av seg ut i selvlensinga ?

Har avfukteren i båten på land, tømmer et par liter i døgnet nå når det er plussgrader.

I noen perioder lar jeg vannet renne i kjølen og ut bunnpluggen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 8 måneder senere...

Omtrent samme luftavtørker (laget på samme fabrikk, annet merke) fås kjøpt billigere på elpris/lefdal. Men denne tråden er altså om passiv avfukting, slike små "tørrballer", alternativt damestrømper e.l. fyllt med kilosvis med veisalt, alternativt silikagel. Tørrballene fungerer fint i små lagerrom, en damestrømpe fyllt med kilosvis med veisalt fungerer fint i en relativt liten båt i vinteropplag, og silikagel fungerer fint i matlagre, kartbord, etc. En aktiv elektrisk luftavtørker er selvfølgelig best dersom man har tilgang på landstrøm (tørrballene kan fortsatt ha noe for seg i små, lukkede rom).

Nå, det er vel allerede nevnt i tråden, men jeg har "brent" meg litt på det veisaltet - det er noe h... griseri når det kommer på avveie.

Bruke tørrballer mens båten ligger på vannet? Vær var på "skvalperisikoen", og husk å tømme ofte!

Veisalt i damestrømpe? Fyll for all del strømpen utendørs! Bruk hansker! Pass på å se til båten ila vintersesongen for å se hvordan det står til - bøtta må tømmes før den blir full!

http://www.baatwiki.no/wiki/Avfukting#Caveat

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev On 13.11.2015 at 12.36:

Nå, det er vel allerede nevnt i tråden, men jeg har "brent" meg litt på det veisaltet - det er noe h... griseri når det kommer på avveie.

Bruke tørrballer mens båten ligger på vannet? Vær var på "skvalperisikoen", og husk å tømme ofte!

Veisalt i damestrømpe? Fyll for all del strømpen utendørs! Bruk hansker! Pass på å se til båten ila vintersesongen for å se hvordan det står til - bøtta må tømmes før den blir full!

En stor trakt og noen 4- 5 liter`s kanner  så er vei-saltet godt emballert holder seg bra i mange år.

lett og helle over og lage 1/2 kg  pakninger av eller større..

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Har lest deler av denne tråden, men våger likevel å slenge inn etpar kommentarer...

-Det er ikke hvor mye fukt man samler i bøtta som betyr noe, men hvor mye som er igjen i lufta.

Etpar sesonger med 6 store tørrballer og et hygrometer med maks min logging førte hos meg til at jeg sluttet med disse tørrballene/ fuktslukerene. Merket ikke forskjell, og konkluderte med at avfukter på landstrøm var løsningen. Har idag en munters mg50 avfukter med hygrostat, og i løpet av ett vinteropplag går det med 3-400 kw/h om den står innstilt på i underkant av 50%. Logging med hygrometer viser at jeg holder meg under 50 prosent vinteren igjennom uten unntak. Fuktslukerene tror jeg hjelper mest mot dårlig samvittighet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...