Jump to content

Den store tørrballtesten


tobixen

Recommended Posts

Takk, Tobixen,

 

Om man, rent hypotetisk, skulle kommet opp med et alternativ til eksisterende løsninger, er det da noe man skulle endret på? Ønsker man seg lavere pris, større beholder, mulighet for å fjerne lukt i tillegg til å fjerne fukt? Eller er det bra som det er?

 

Jeg kunne godt tenke meg (som Fremtia) en avfukter som kan monteres på vegg (gjerne avtagbar), og som kan dryppe ned i vask. Jeg vil gjerne også ha muligheten til å ha både oppsamler og drypprør aktiv samtidig, så oppsamleren tar det som kommer til man når et visst nivå, og alt over dette renner ut av et drypprør (en overflow-funksjon for å unngå at den stopper). På den måten blir det litt enklere å følge med på hvor mye som har kommet siden sist, uten at man risikerer at avfukteren stopper hvis oppsamleren fylles.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

For noen selvlensende båter er det vel greit å la avfukteren renne av seg ut i selvlensinga ?

 

Har avfukteren i båten på land, tømmer et par liter i døgnet nå når det er plussgrader.

I noen perioder lar jeg vannet renne i kjølen og ut bunnpluggen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Omtrent samme luftavtørker (laget på samme fabrikk, annet merke) fås kjøpt billigere på elpris/lefdal. Men denne tråden er altså om passiv avfukting, slike små "tørrballer", alternativt damestrømper e.l. fyllt med kilosvis med veisalt, alternativt silikagel. Tørrballene fungerer fint i små lagerrom, en damestrømpe fyllt med kilosvis med veisalt fungerer fint i en relativt liten båt i vinteropplag, og silikagel fungerer fint i matlagre, kartbord, etc. En aktiv elektrisk luftavtørker er selvfølgelig best dersom man har tilgang på landstrøm (tørrballene kan fortsatt ha noe for seg i små, lukkede rom).

 

Nå, det er vel allerede nevnt i tråden, men jeg har "brent" meg litt på det veisaltet - det er noe h... griseri når det kommer på avveie.

 

Bruke tørrballer mens båten ligger på vannet? Vær var på "skvalperisikoen", og husk å tømme ofte!

 

Veisalt i damestrømpe? Fyll for all del strømpen utendørs! Bruk hansker! Pass på å se til båten ila vintersesongen for å se hvordan det står til - bøtta må tømmes før den blir full!

 

http://www.baatwiki.no/wiki/Avfukting#Caveat

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå, det er vel allerede nevnt i tråden, men jeg har "brent" meg litt på det veisaltet - det er noe h... griseri når det kommer på avveie.

 

Bruke tørrballer mens båten ligger på vannet? Vær var på "skvalperisikoen", og husk å tømme ofte!

 

Veisalt i damestrømpe? Fyll for all del strømpen utendørs! Bruk hansker! Pass på å se til båten ila vintersesongen for å se hvordan det står til - bøtta må tømmes før den blir full!

 

En stor trakt og noen 4- 5 liter`s kanner  så er vei-saltet godt emballert holder seg bra i mange år.

lett og helle over og lage 1/2 kg  pakninger av eller større..

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har lest deler av denne tråden, men våger likevel å slenge inn etpar kommentarer...

 

-Det er ikke hvor mye fukt man samler i bøtta som betyr noe, men hvor mye som er igjen i lufta.

 

Etpar sesonger med 6 store tørrballer og et hygrometer med maks min logging førte hos meg til at jeg sluttet med disse tørrballene/ fuktslukerene. Merket ikke forskjell, og konkluderte med at avfukter på landstrøm var løsningen. Har idag en munters mg50 avfukter med hygrostat, og i løpet av ett vinteropplag går det med 3-400 kw/h om den står innstilt på i underkant av 50%. Logging med hygrometer viser at jeg holder meg under 50 prosent vinteren igjennom uten unntak. Fuktslukerene tror jeg hjelper mest mot dårlig samvittighet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...