Jump to content

Den store tørrballtesten


tobixen

Recommended Posts

Jeg tror det er magnesiumklorid som er mest effektivt. Det har jeg brukt, og det kommer en del vann I bøtta. Men jeg har ikke sammenlignet med noe annet. Kjøp MG Kombi. Hadde vært interessant å høre om du merker forskjell.

Leste en rapport fra Vegvesenet, den viste at ved lave temperaturer er magnesium klart mest effektivt. Det er det vi får på veiene nå for tiden. Veiene er våte nesten ned til 20 kalde. Og det er vel derfor vi opplever mer rust enn tidligere. Alltid fuktig.

Link to post
Share on other sites

Etter å lest denne tråden kjøpte jeg en sekk med 25kg kalsiumklorid på Felleskjøpet for å spare penger. Siden de til Biltema etter sigende inneholder det samme (men gjør de egentlig det?).

For nå ut i vinter 2 med å bruke Felleskjøpet sin i noen av bilene er disse posene fortsatt ikke blitt tomme, og ikke mye vann i beholderen. Men de fra Biltema i de andre bilene er helt borte, med masse vann i beholderen.

 

For meg virker det som kalsiumklorid fra Felleskjøpet ikke er i nærheten engang av Biltema sin fuktsluker?

 

Eller bruker jeg kalsiumkloridet feil? Jeg har sprettet opp de tomme posene fra Biltema, og fylt de opp med like mye kalsiumklorid som posene har av remedie når en kjøper de nye.

En må vaske de gamle posene godt,

Bruker også rull med gassbindstrømpe fra apoteket, strømpebokser er ok.

Mulig jeg synser, men følelsen er at Biltema sine er best på vinteren, sommeren ikke godt å si.

Lufta er stort sett tørrere på vinteren.

Fordelen med Felleskjøpet er at en kan lage større pakninger og prismessing.

Har ikke sett jordslag og knekkebrødet er sprøtt siden jeg begynte med tørballene.

 

Et godt tips er å helle hele sekken over på tomme tørre vinduspylerkanner, så er holdbarheten lang og forenkler fylling av posene.

 

Trenger et tips til en metallbeholder til Silica gel volum 1/2 til 1 kg som kan brukes istedenfor tøyposene. Dusør.

Er dette noe?

http://meaco.no/2013/08/rust-vapen-avfukter-vapenskap/

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Brukte noe greier fra felleskjøpet før. I damestrømper. Virket bra det.

 

De harde saltposene klemmer jeg løse igjen, det er bare ytterst i de er harde. Virker bedre da. Virker også best på høykant på langs er min erfaring. De blåe fra Biltema som er avlange har jo en saltposeholder - synes de virker best.

 

Har ikke tilgang på landstrøm der jeg ligger på land nå. Har vel ca 10 slike tørrballebokser i båten og det virker greit. Blir en del vann i løpet av en vinter. Etterfylte saltposer i ca halvparten av dem for to uker siden. Resten var blir hardeog måtte knuses igjen, så jeg regner med de virker til neste besøk.

Link to post
Share on other sites

Ihht produktspesifikasjonen inneholdt Biltematørrballen i 2013 i allefall kalsiumklorid ... stod vel ikke noe om magnesiumklorid der. Hva som er best av magnesiumklorid og kalsiumklorid fant jeg aldri ut av - at magnesiumklorid er bedre i kalde temperaturer ... ja, det kan godt hende.

 

Jeg ser at kalsiumklorid og magnesiumklorid benyttes for salting av grusveier året rundt - det er et poeng å holde grusveien fuktig i tørt vær slik at den ikke støver så mye. Jeg ser derimot ingen poeng i å holde asfaltveier fuktig om vinteren - men det kan jo tenkes at det egenskapene "trekke til seg fuktighet" og "redusere frysepunktet på vann" går noe hånd i hanske, ikke vet jeg, jeg er ikke kjemiker! :-)

Link to post
Share on other sites

Er ikke kjemiker eller rakettforsker, men her er et par artikler som forklarer litt.

Jeg oppfatter det slik at med Mg så er evnen til å ta til seg fuktighet fra lufta større, både sett i forhold til RF og temperatur (altså ved lavere temp).

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/nytt-veisalt-kan-gi-bremsesvikt/a/158358/

http://www.tu.no/nyheter/samferdsel/2006/02/03/frykter-okt-korrosjon-med-ny-saltblanding

Link to post
Share on other sites

Er ikke kjemiker eller rakettforsker, men her er et par artikler som forklarer litt.

Jeg oppfatter det slik at med Mg så er evnen til å ta til seg fuktighet fra lufta større, både sett i forhold til RF og temperatur (altså ved lavere temp).

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/nytt-veisalt-kan-gi-bremsesvikt/a/158358/

http://www.tu.no/nyheter/samferdsel/2006/02/03/frykter-okt-korrosjon-med-ny-saltblanding

Disse artiklene sammenligner magnesiumklorid med natriumklorid (aka "vanlig bordsalt"). Natriumklorid er ikke på langt nær så effektiv på å ta til seg fuktighet som magnesiumklorid/kalsiumklorid.

Link to post
Share on other sites

Dere som bruker tørrball, har dere hygrometer ombord som sier noe om faktisk RF?

Ja, men det hjelper jo så lite, man må ha to identiske båter på samme sted, en med saltavfukting og en uten, og ha to godt kalibrerte hygrometre for å få raskt og utvetydig svar på om tiltaket har effekt eller ikke.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Det er helt sikkert nevnt før, men jeg finner det ikke.

Hvor mye vann fjerner en typisk tørrball?

Jeg ser det blir spesifisert hvor mange gram salt det er i boksene, men ikke hvor mye vann det fjerner, målt i gram eller ml.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Takk, Tobixen,

 

Om man, rent hypotetisk, skulle kommet opp med et alternativ til eksisterende løsninger, er det da noe man skulle endret på? Ønsker man seg lavere pris, større beholder, mulighet for å fjerne lukt i tillegg til å fjerne fukt? Eller er det bra som det er?

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Tenker du på tørrballer, eller generelt for fuktfjernende remedier? Jeg tenker at det blandt oss båtfolk (og sikkert også caravanfolket) er et visst behov for fungerende 12V-løsninger med lavt effektbruk for å ta unna fuktighetstoppene, også når man ikke er koblet til landstrøm.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Sant - en RS50N trenger vel en dedikert ventilasjonsgjennomføring, fortrinnsvis over dekk - mens man med en kondenserende maskin kan nøye seg med de skroggjennomføringene man allerede har.

 

Med "skroggjennomføring" tenker jeg på en gjennomføring under dekk, enten under vannlinja eller såpass langt ned at den står i fare for å havne under vannlinja.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Woot? Det tror jeg ikke helt på - det må bli veldig dyr kattesand?

 

Silicakuler er ganske genialt, f.eks. kan man pakke klær, mat, bøker, kart eller annet utstyr i en plastkasse og dumpe oppi en pakke med silikagel, og slippe å bekymre seg for skader ifbm fukt og kondens på en stund. Når silikagel'en har trekt til seg nok fuktighet må den imidlertid regenereres. Silikagel'en kan trekke til seg rundt 20% av sin egen vekt i fuktighet (mot over 100% for tørkesaltene).

 

Tørrballene må nødvendigvis stå riktig vei (ellers blir det noe forferdelig søl og griseri). Tørkesaltet kan også teoretisk sett regenereres, men er så billig at det er lite aktuelt.

Link to post
Share on other sites

I denne forbindelse tenkte jeg på et produkt noe ala tørrballen, altså et "remedie" som trekker til seg fuktighet og hvor du deretter kaster hele greia.

 

Når det gjelder 12V-løsninger så har jeg ikke funnet noe som er godt nok til å gi stort nok salg til at det svarer seg. Det finnes noen løsninger, men det meste er ræl med dårlig effekt, og det vil ikke det norske markedet ha.

 

Jeg tror man må satse på enten en skikkelig (sorpsjons)avfukter, eller en form for tørrball.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Woot? Det tror jeg ikke helt på - det må bli veldig dyr kattesand?

 

 

 

Det var ikke den billigste kattesanden etter hva jeg skjønte. Men kanskje enklere enn å massakrere bleiepakker? Verdt å sjekke om man først handler på ICA tenkte jeg bare.

--------

 

Fant kilden:

 

http://www.sol.no/motor/2014_12_10_33139_dugg-i-bilen-ikke-etter-dette-trikset.html

 

Og har googlet "kattesand silica". Viser seg at mange produsenter har varianter med silica. Men det er antagelig da en blanding av vanlig kattesand, som også trekker til seg fukt, og silica.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det silicagel som brukes i bleiepakker? Bleiene er jo omtrent subisiderte i Norge (bleiepriser brukes aktivt for å lokke folk inn på "riktig" butikk) ...

 

Kanskje det er forskjellige typer silicagel? Den typen silicagel som trekker fuktighet ut fra luft, blir jo i utgangspunktet mettet lenge før den når forbrukeren dersom den ikke oppbevares i helt lukket forpakning. Den tynne plasten som bleier pakkes i duger ikke. Om "ferdigabsorbert" silicagel fortsatt kan absorbere flytende væske ... det vet jeg ikke, sikkert verd et eksperiment. :-) Det er i allefall helt klart at bleier kan absorbere langt mer enn 20% av sin egen vekt med flytende væske.

 

(Ja, jeg har langt mer erfaringer med bleier enn kattesand) :-)

 

Jeg kjøpte Silica-gel fra en forretning på Holmestrand, et godt stykke gange fra gjestebrygga, husker ikke helt prisen, men det var vel noe slikt som 860 kroner for en god del halvkilospakker. Jeg har ikke regenerert noen enda, men så vidt jeg forstår tåler ikke emballasjen regenereringstemperaturen.

Link to post
Share on other sites

 

Et tips er ivertfall å ikke gjøre som på bildet i artikkelen med torrballen/fuktslukern.

 

En idiot jeg delte verksted med flyttet bilen min. Tok ut Torrballen som var mye væske i, og kastet dette. Men siden posen hadde mer remedie igjen la han det bare oppå dashbordet :headbang:

Kan vel si det slikt at den bilen ble aldri den samme frem til den ble skrotet. Konstant fuktighet i teppene en aldri fikk ut, samt fukt i elektronikken det hadde rent over som tæret godt :nonod:

Når dette remediet først har blitt flytende og seigt vil det nesten ikke tørke. Og det som blir igjen etter en eventuell uttørking er destruktivt på alle mulige måter :worry:

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...