Jump to content

Starte innenbordsmotor på land. Kjøling? Hvordan?


froesak

Recommended Posts

Kan man koble til hageslange på inntaket til sjøvann og ha på litt trykk for og testkjøre motoren på land? Eller må man ha slange i ei bøtte og la den suge selv?

Kommentar fra moderator: Endret tittelen fra "Starte båten på land. Kjøling? Hvordan?".
ut fra beskrivelsen antar jeg at det er innenbordsmotor.

Sjekk reglene, tittelen skal beskrive emnet på en best mulig måte.

Link to post

Mange som har laget slangetilkobling for å kjøre ferskvann i motor etter tur, så det må vel gå an å sette trykk på inntaket. Om du skulle velge bøtte, så må bøtta være lavere en motoren for å unngå hevert som fyller motoren med vann.

This does not compute? Bøtte plassert høyere enn motoren kan medføre vann i motor, mens hageslange med ti bars trykk ikke kan medføre vann i motor? Kjølesystemet skal jo være en lukket krets uansett, vannet skal jo komme ut sammen med eksosen uansett, og ikke ende opp i motoren?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Har du sjøvannsfilter er det bare å stikke hageslangen oppi hullet som slangen til motoren er koblet til og sette på vannet. Da renner enkelt det vannet som ikke blir brukt ut gjennom det andre hullet og ut gjennom inntaket. Da kan man også holde kontroll på om motoren får nok vann ved at det skal komme litt vann opp ved slangen hele tiden.

Jeg har gjort sånn i flere år. Har en volvo MD21.

 

Det som er viktig er at motoren får nok vann!

Link to post

Jeg lager stuss til vannintaket og setter på trykk men slangen leverer ikke trykk til mere enn rolig turtall / tomgang ++

så vær ops på dette

nå er det vel strengt tatt ikke trykket som er av betydning, men vanngjennomstrømningen (liter pr sekund) ... og hvor mye vann motoren trenger kommer vel mye an på motorstørrelsen.

 

Ellers, dersom vanngjennomstrømningen er litt lavere enn normalt, og man kjører motoren i 5-10 minutters tid, så kan jeg ikke få meg til å tro at motoren kan ta skade av dét? Jeg kan tenke meg at det kan være uheldig å få luft inn i systemet, men det unngår man dersom man kobler hageslangen rett på kjølinga.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Hva med denne her: Best Marin Den er for innebords, men de har også for utenbordsmotorer. Den ene typen for det finner du her.


Vil bare legge til det at om man kjører motoren uten kjøling utenfra eller uten vann utenfra i det heletatt for lenge så vil impeller være det første som går til helvete. Går denne tørr så vil det ikke gå lang tid før skovler legger seg.

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post

siden eksosen blandes med kjølevannet så vil vann kunne trenge inn i eksosventilene dersom vanntrykket er større enn eksostrykket.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvis vi her snakker innenbordsmotor skal man være klar over vannet som blir liggende i eksosslangen. Når båten er på sjøen går det bra.

 

Ikke få som har opplevd at vannet i eksosslangen har rent inn i motoren etter stopp, eller ved mye kinning under opplag på land.

 

Sjekk i vannlinjen med vater hvis du er i tvil..

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Vanskelig å se om motoren får nok vann da, vanligvis tar man hageslangen opp i et fat, og

deretter slangen til motoren oppi der, da ser man hele tiden på nivået om det er nok,

synker det for mye må man stoppe motoren.

 

For å unngå at stampen går tom leder man det vannet som normalt går i eksosen ned i stampen igjen ved en ekstra slange. Eksosen kjøler man med hageslangen. Da kan man kjøre til stampen er passende lunken. Har man systemrens i stampen får man renset systemet også. Til større stamp til lenger tid tar det før vannet blir varmt.

Link to post
  • 2 uker senere...

Hvor viktig er det egentlig at man har tilstrekkelig tilførsel av kjølevann (ref hageslangen, som kan levere mindre vann enn hva motoren "krever")? Er det viktig å unngå luft i kjølesystemet (ref at impeller ta skade dersom pumpen tørrkjøres), eller er risikoen marginal ved kjøring i mer enn 10-30s uten tilført vann? Dersom hageslangen ikke leverer tilstrekkelig med vann ifht hva motoren "ønsker" å trekke igjennom, kan impeller ta skade av dette, eller risikerer man ikke annet enn overopphetet motor? Og hvor kritisk er dette, dersom man uansett planlegger å bytte ut impeller ved vinteropplaget?

 

Er det andre ting man må være obs på ifbm motorkjøring mens båten står på land? Propell i fart innebærer vel et faremoment? Dersom man kobler til gir, vil jo ikke propellen møte noen signifikant motstand, dette er kanskje ikke helt heldig, hverken for motor eller for propell?

 

Jeg holder på å lage en wikiside om temaet - http://www.baatwiki.no/wiki/Kj%C3%B8re_motor_p%C3%A5_land - kommentarer? :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Hvor viktig er det egentlig at man har tilstrekkelig tilførsel av kjølevann (ref hageslangen, som kan levere mindre vann enn hva motoren "krever")? Er det viktig å unngå luft i kjølesystemet (ref at impeller ta skade dersom pumpen tørrkjøres), eller er risikoen marginal ved kjøring i mer enn 10-30s uten tilført vann?

Motoren i seg selv tar ikke skade av å kjøre 10-30 sekunder uten vann, så fremt det ligger igjen noe vann i kjølekapper og kanaler, og selv om motoren er helt tørr vil den normalt ikke bli så varm at den tar noe skade i løpet av et halvt minutt.

Impelleren kan du derimot glatt svi av dersom den går tørr noen sekunder når motoren sviver på et par tusen omdreininger i minuttet, og litt luft er ikke noe problem, det vil fortsatt være vått nok i impellerhuset til at impelleren ikke svies av.

 

Dersom hageslangen ikke leverer tilstrekkelig med vann ifht hva motoren "ønsker" å trekke igjennom, kan impeller ta skade av dette, eller risikerer man ikke annet enn overopphetet motor? Og hvor kritisk er dette, dersom man uansett planlegger å bytte ut impeller ved vinteropplaget?

En motor som ikke er under belastning og som går på relative lave turtall trenger ikke rare vanngjennomstrømningen for å ikke å overopphetes, så det er normalt ikke noe problem, men alle motorpodusenter anbefaler normalt at man ikke ruser motoren noe særlig over 1000-1500rpm når det brukes klokker / vannslange.

 

Er det andre ting man må være obs på ifbm motorkjøring mens båten står på land? Propell i fart innebærer vel et faremoment? Dersom man kobler til gir, vil jo ikke propellen møte noen signifikant motstand, dette er kanskje ikke helt heldig, hverken for motor eller for propell?

At propellen går rundt gjør ingenting, så lenge man holder tommeltottene unna.

 

Og som tidligere nevnt, en motor som går vil normalt aldri få vann i sylindrene, da trykket fra eksosen gjør det nærmest umulig at vann kan renne inn den veien, men dersom man lar hageslangen stå og fylle på med vann etter at motor er stanset, kan det renne inn i sylindrene, noe som ikke er heldig ettersom man kan få vannlås og noe av vannet kan finne veien forbi stempelringene og ned i oljen.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Hei

 

Jeg pleier å gjøre det på dette viset. Om du har innenbords motor da?

 

Først med ferskvann rett i sjøvanns filteret , så frostveske.

Om en tar seg jobben med å lage ferdig slange, ha eget kar/ bøtte for jobben så kan dette utstyret spares til neste år også. Selv frostvæsken sparer jeg på til neste år, bare å suplere med litt rein frosvæske før neste gangs bruk.

 

bilde

 

larss

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...