froesak Startet 15.September.2013 Del på Facebook Startet 15.September.2013 Kan man koble til hageslange på inntaket til sjøvann og ha på litt trykk for og testkjøre motoren på land? Eller må man ha slange i ei bøtte og la den suge selv? Kommentar fra moderator: Endret tittelen fra "Starte båten på land. Kjøling? Hvordan?".ut fra beskrivelsen antar jeg at det er innenbordsmotor.Sjekk reglene, tittelen skal beskrive emnet på en best mulig måte. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Mange som har laget slangetilkobling for å kjøre ferskvann i motor etter tur, så det må vel gå an å sette trykk på inntaket. Om du skulle velge bøtte, så må bøtta være lavere en motoren for å unngå hevert som fyller motoren med vann. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
bellen Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Hadde vært ganske greit å vist kva motor du har? Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Vanskelig å se om motoren får nok vann da, vanligvis tar man hageslangen opp i et fat, og deretter slangen til motoren oppi der, da ser man hele tiden på nivået om det er nok, synker det for mye må man stoppe motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 eller så får du kjøpt "muffer" som du setter rett på inntaket for kjølevann på stammen eller drevet som du kobler hageslangen på, så er det bare å se om det kommer kjølevann ut igjen fra motor:) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Mange som har laget slangetilkobling for å kjøre ferskvann i motor etter tur, så det må vel gå an å sette trykk på inntaket. Om du skulle velge bøtte, så må bøtta være lavere en motoren for å unngå hevert som fyller motoren med vann. This does not compute? Bøtte plassert høyere enn motoren kan medføre vann i motor, mens hageslange med ti bars trykk ikke kan medføre vann i motor? Kjølesystemet skal jo være en lukket krets uansett, vannet skal jo komme ut sammen med eksosen uansett, og ikke ende opp i motoren? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
LALUNA II Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 (redigert) Enig med tobixen herJeg lager stuss til vannintaket og setter på trykk men slangen leverer ikke trykk til mere enn rolig turtall / tomgang ++så vær ops på detteJeg har volvo 40 A motor Redigert 15.September.2013 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Pettson Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Har du sjøvannsfilter er det bare å stikke hageslangen oppi hullet som slangen til motoren er koblet til og sette på vannet. Da renner enkelt det vannet som ikke blir brukt ut gjennom det andre hullet og ut gjennom inntaket. Da kan man også holde kontroll på om motoren får nok vann ved at det skal komme litt vann opp ved slangen hele tiden. Jeg har gjort sånn i flere år. Har en volvo MD21. Det som er viktig er at motoren får nok vann! Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Jeg lager stuss til vannintaket og setter på trykk men slangen leverer ikke trykk til mere enn rolig turtall / tomgang ++ så vær ops på dette nå er det vel strengt tatt ikke trykket som er av betydning, men vanngjennomstrømningen (liter pr sekund) ... og hvor mye vann motoren trenger kommer vel mye an på motorstørrelsen. Ellers, dersom vanngjennomstrømningen er litt lavere enn normalt, og man kjører motoren i 5-10 minutters tid, så kan jeg ikke få meg til å tro at motoren kan ta skade av dét? Jeg kan tenke meg at det kan være uheldig å få luft inn i systemet, men det unngår man dersom man kobler hageslangen rett på kjølinga. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
jørn Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Har skåret til en plastplate, boret hull, limt hageslange mundtykke på denne, som jeg setter på sjøvannsfilteret. Plastplata sittet på filteret med skrustikke. Da kan man enkelt variere vannmengden, og det blir null søl. Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Hva med denne her: Best Marin Den er for innebords, men de har også for utenbordsmotorer. Den ene typen for det finner du her. Vil bare legge til det at om man kjører motoren uten kjøling utenfra eller uten vann utenfra i det heletatt for lenge så vil impeller være det første som går til helvete. Går denne tørr så vil det ikke gå lang tid før skovler legger seg. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Teerex Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 siden eksosen blandes med kjølevannet så vil vann kunne trenge inn i eksosventilene dersom vanntrykket er større enn eksostrykket. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
volfro Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Har brukt do draug løsningen til leon og det funker fint. Start motor før åpning av vannet, og motsatt ved stopp. Ikke noe problem å justere vannmengden underveis og exosen blåser ut vannet på vanlig måte. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 (redigert) Hvis vi her snakker innenbordsmotor skal man være klar over vannet som blir liggende i eksosslangen. Når båten er på sjøen går det bra. Ikke få som har opplevd at vannet i eksosslangen har rent inn i motoren etter stopp, eller ved mye kinning under opplag på land. Sjekk i vannlinjen med vater hvis du er i tvil.. Redigert 15.September.2013 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 Eg var kanskje litt uheldig med forklaringa mi. Man stenger normalt hageslangen etter bruk, men har man en stor murerstamp oppå dekk, så er det mange liter vann i den som vil sige inn i motor selv om fylleslangen oppi stampen blir stengt. Iallefall er det fleire som har erfart dette. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
TMe Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 Vanskelig å se om motoren får nok vann da, vanligvis tar man hageslangen opp i et fat, og deretter slangen til motoren oppi der, da ser man hele tiden på nivået om det er nok, synker det for mye må man stoppe motoren. For å unngå at stampen går tom leder man det vannet som normalt går i eksosen ned i stampen igjen ved en ekstra slange. Eksosen kjøler man med hageslangen. Da kan man kjøre til stampen er passende lunken. Har man systemrens i stampen får man renset systemet også. Til større stamp til lenger tid tar det før vannet blir varmt. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 Ang.fylling i sjøvannsfilter til f.eks Tmd 40A så går ikke det da impeller er FØR filter så sjekk hva som er løsningen på din motor før det gjøres Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
tobixen Svart 27.September.2013 Del på Facebook Svart 27.September.2013 (redigert) Hvor viktig er det egentlig at man har tilstrekkelig tilførsel av kjølevann (ref hageslangen, som kan levere mindre vann enn hva motoren "krever")? Er det viktig å unngå luft i kjølesystemet (ref at impeller ta skade dersom pumpen tørrkjøres), eller er risikoen marginal ved kjøring i mer enn 10-30s uten tilført vann? Dersom hageslangen ikke leverer tilstrekkelig med vann ifht hva motoren "ønsker" å trekke igjennom, kan impeller ta skade av dette, eller risikerer man ikke annet enn overopphetet motor? Og hvor kritisk er dette, dersom man uansett planlegger å bytte ut impeller ved vinteropplaget? Er det andre ting man må være obs på ifbm motorkjøring mens båten står på land? Propell i fart innebærer vel et faremoment? Dersom man kobler til gir, vil jo ikke propellen møte noen signifikant motstand, dette er kanskje ikke helt heldig, hverken for motor eller for propell? Jeg holder på å lage en wikiside om temaet - http://www.baatwiki.no/wiki/Kj%C3%B8re_motor_p%C3%A5_land - kommentarer? :-) Redigert 27.September.2013 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
adeneo Svart 27.September.2013 Del på Facebook Svart 27.September.2013 (redigert) Hvor viktig er det egentlig at man har tilstrekkelig tilførsel av kjølevann (ref hageslangen, som kan levere mindre vann enn hva motoren "krever")? Er det viktig å unngå luft i kjølesystemet (ref at impeller ta skade dersom pumpen tørrkjøres), eller er risikoen marginal ved kjøring i mer enn 10-30s uten tilført vann? Motoren i seg selv tar ikke skade av å kjøre 10-30 sekunder uten vann, så fremt det ligger igjen noe vann i kjølekapper og kanaler, og selv om motoren er helt tørr vil den normalt ikke bli så varm at den tar noe skade i løpet av et halvt minutt. Impelleren kan du derimot glatt svi av dersom den går tørr noen sekunder når motoren sviver på et par tusen omdreininger i minuttet, og litt luft er ikke noe problem, det vil fortsatt være vått nok i impellerhuset til at impelleren ikke svies av. Dersom hageslangen ikke leverer tilstrekkelig med vann ifht hva motoren "ønsker" å trekke igjennom, kan impeller ta skade av dette, eller risikerer man ikke annet enn overopphetet motor? Og hvor kritisk er dette, dersom man uansett planlegger å bytte ut impeller ved vinteropplaget? En motor som ikke er under belastning og som går på relative lave turtall trenger ikke rare vanngjennomstrømningen for å ikke å overopphetes, så det er normalt ikke noe problem, men alle motorpodusenter anbefaler normalt at man ikke ruser motoren noe særlig over 1000-1500rpm når det brukes klokker / vannslange. Er det andre ting man må være obs på ifbm motorkjøring mens båten står på land? Propell i fart innebærer vel et faremoment? Dersom man kobler til gir, vil jo ikke propellen møte noen signifikant motstand, dette er kanskje ikke helt heldig, hverken for motor eller for propell? At propellen går rundt gjør ingenting, så lenge man holder tommeltottene unna. Og som tidligere nevnt, en motor som går vil normalt aldri få vann i sylindrene, da trykket fra eksosen gjør det nærmest umulig at vann kan renne inn den veien, men dersom man lar hageslangen stå og fylle på med vann etter at motor er stanset, kan det renne inn i sylindrene, noe som ikke er heldig ettersom man kan få vannlås og noe av vannet kan finne veien forbi stempelringene og ned i oljen. Redigert 27.September.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 27.September.2013 Del på Facebook Svart 27.September.2013 Hvorfor ikke gjøre det enkelt ? En kobler fra kjølevannledningen enten foran impelleren eller i innsuget om drevet er tatt av. Bøtte med vann/frostvæske og slange som suger fra bøtta. Kjør noen runder med hageslange først, deretter frostvæske vann 50/50 holder i bøtter og spann. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
larss Svart 27.September.2013 Del på Facebook Svart 27.September.2013 Hei Jeg pleier å gjøre det på dette viset. Om du har innenbords motor da? Først med ferskvann rett i sjøvanns filteret , så frostveske. Om en tar seg jobben med å lage ferdig slange, ha eget kar/ bøtte for jobben så kan dette utstyret spares til neste år også. Selv frostvæsken sparer jeg på til neste år, bare å suplere med litt rein frosvæske før neste gangs bruk. larss Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 28.September.2013 Del på Facebook Svart 28.September.2013 (redigert) drevpose fra maritim (dersom du har drev), dyrest, men minst mulig mikk makk. tenker det blir det i år Redigert 28.September.2013 av ehrnst (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.