Jump to content

Seil til Maxi 84 - 150% Genoa eller Code 1 Gennaker?


torsting

Recommended Posts

Hei.
Vurderer ett nytt seil for dager med lite vind til min Maxi 84.
Det står mellom en 150% Genoa, eller en Code 1 Gennaker.
Fordelen med Genoaen er at jeg kan krysse med den. Gennakeren vil være bedre på slør- og lensekurser, men ubrukelig til kryssing.

Er det noen av dere; -som har erfaring med disse seilene? -som vet om jeg kan bruke en 150% Genoa på min Maxi 84? -

og/eller har generelle synspunkter på dette?

 

Bruken er hovedsaklig turseiling, men også en og annen tirsdagsregatta.

 

mvh Torstein

Link to post

Det kommer litt an på hva andre seil du har fra før?

 

Maxi 84 har normalt masthead rigg, og har nok godt av en max Genoa (150%) Men hvis du allerede har en OK Genoa, og ikke mener blodig alvor med regatta vil jeg si Gennaker med strømpe til turseiling. Den kan bli mye brukt om du lærer å mestre den. En flat gennaker kan gå ganske høyt i lite vind, men aldri så høyt som med en Genoa, men vil være overlegen i alt annet enn kryss.

 

En fordel med gennaker i turseilngsøyemed er at den kan "stappes" i en seilsekk og stues vekk, mens en Genoa 1 fort blir litt mye å pakke, iallefall alene.

Link to post

Det hørtes lurt ut. Kanskje det er løsningen for min Ballad også? Trenger nye seil, og har ikke lyst på en ny genoa 1 (stor, lite brukt,)

 

Håper det er greit at jeg låner tråden til et par spørsmål

 

Jeg har en ide om hva en gennaker er, men hva betyr code 1?

Vil gennakeren erstatte spinnakeren?

Gennaker på rull er kanskje ikke så lett på en masthead?

Link to post

Kjøpte genaker med strømpe til min First 35 for noen år siden.
Jeg seiler for det meste alene, men den benyttes en god del i lette vinder aktenfor tvers.

Strømpa gjør det til en lek å sette og berge seilet, og på turer hvor jeg ellers villte ha startet motoren på grunn av lite vind, setter jeg nå ofte genakeren og tusler avgårde med brukbar fart.
Jeg har montert et baugspryd med kasteblokk og tackline ført til cockpit slik at jeg lett justerer og trimmer seilet derifra.

bilde

Link to post

Jeg har en ny Genoa 2, og en gammel (revnet) Genoa 1. Siden 1'ern ikke er i orden er det Genoa 2'en som blir brukt.

Den fungerer fint til turbruk, og på regattabanen når det blåser litt, men ikke så bra i lite vind.

 

Helst skulle jeg hatt både ny Genoa 150% og en Gennaker, men det får bli en ting om gangen. :)

 

Jeg ser fordelen med Gennaker ift håndtering. Jeg kjøper isåfall en gennaker på rulle fremfor i strømpe, for å lette håndteringen av seilet alene.

Det blir helt klart mer styr å drive å bytte genoa hver gang man trenger det, men så er det hva som vil gi mest seileglede.

Med Genoaen vil jeg få større fart i lite vind (hvilket ikke er uvanlig her i Bodø om sommeren), på alle kurser jmfr genoa 2 som jeg har idag.

Med Gennakeren vil jeg få ett større seil på lens og slør, samt ett seil som er "lettere" å håndtere da særlig alene.

 

Vanskelig å sammenligne to ulike seil, jeg ser den, men det er jo for og mot for begge seilene..

Link to post

Jeg har to gennakere og 3 fokker som jeg bytter imellom. Men det er jo noe herk å skulle ha en drøss med seil med seg på tur. Så jeg pleier kun å ha med en gennaker i tillegg til den fokka som står på rulleforstaget. Neste til meg blir vel en Code0, når lommeboka gir rom for det. Genoa orker jeg ikke lengre drive med da det blir mye duk å håndtere på min båt.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Gjennomført 1.sesong med code-0 ombord hos oss. Erfaringen er udelt positiv -lett å heise/berge og rullesystemet fungerer utmerket. Men, krever veldig stramt fall så best på båter hvor det kan festes i baug foran forstag eller på peke som er staget nedover (så den ikke bøyes opp). Kryssing med mange slag anbefales ikke da det er et blodslit, men i lite vind (1-3 m/s) og med godt mannskap tapes ikke så veldig mye i slagene. Lange legg med sidevind eller rom kryss gir en herlig fartsfølelse og vi seiler da fra tilsvarende ratede genoabåter.

 

Jeg ville vurdert rullesystem på dyp genaker også (top-down med torsjonstau) fremfor strømpe.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post

"Code 0" på rull. Ikke tvil. Gidder ikke engang å ha 2 skjøter, da rullesystemet er fantastisk. Barre rullerr seilet inn, og flytter skjøtet over. Jeg har en tung og treg båt i lite vind, men med Code 0 gjør det ingen ting. Nå seiler jeg som en konge i 1-5m/s, også, eller særdeles, på kryss. Men det er ett brukbart medvindseil også.

Link to post

"Code 0" på rull. Ikke tvil. Gidder ikke engang å ha 2 skjøter, da rullesystemet er fantastisk. Barre rullerr seilet inn, og flytter skjøtet over. Jeg har en tung og treg båt i lite vind, men med Code 0 gjør det ingen ting. Nå seiler jeg som en konge i 1-5m/s, også, eller særdeles, på kryss. Men det er ett brukbart medvindseil også.

Dette er jeg enig i, selv om jeg ikke syns det er helt problemfritt med rullinga hver gang. Fordelen er først og fremst at det er lettvint, 150% til bruk i lett vind krever seilbytte og det er tungvint. Code 0'en kan vel også være enda noen kvm større enn 150% vil jeg tro. Du kan gå ganske høyt med den, samtidig som den funker bedre på slør enn en vanlig gennaker ville gjøre på kryss, for å si det sånn, altså hvis du tøyer bruksområdet litt er det et meget allsidig seil. Jeg har bare en III'er fra før av og endte opp med en Code 0 fordi det virket som det mest allsidige supplementet, når jeg nå engang bare skulle velge ett seil til. Ideelt sett bør man nok ha en dyp gennaker til dyp slør og lens også, men det får bli neste gang. Kanskje noe artig på finn.no nå i høst?

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post

Så anbefalingen er en code 0, og ikke en code 1 ?

Har snakket litt rundt med seilere her hjemme, og de sier mye det samme som kommer frem her. -Bruke Genoa 2 som idag, og supplere med en Gennaker.

En lettvindsgenoa er i tillegg utsatt for utblåsing hvis det skulle komme kraftigere vindkast, og den kan heller ikke reves.

Hvordan vil gennakeren være med tanke på utblåsing?

Link to post

Så anbefalingen er en code 0, og ikke en code 1 ?

Hvordan vil gennakeren være med tanke på utblåsing?

 

Som alternativ til en I'er ligger code-0 nærmere enn code-1, code-0 er den flateste av dem og skal gi best høyde.

 

Hva mener du med utblåsning? At seilet får feil fasong med tiden, revner, eller at du får en broach i vindkast? Og en lettvindsgenoa kan du vel bare rulle inn på vanlig måte? Ikke ideelt, men som "nødløsning"? En gennaker kan du nok ikke rulle inn halvveis på samme måte.

 

Et alternativ kan være å ha 150%'en på et eget forstag, det er nok den aller mest behagelige og fleksible varianten.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post

Litt OT kanskje, men satt og bladde i et Yachting Monthly fra juni dette år og en artikkel av Tom Cunliffe som omhandler "How to cope with a summer gale"

Mange interessante synspunkter og kanskje spesiellt hans syn på 150% genoa.
Cunliffe hevder at dette seilet er lagd for sommer i Middelhavet, og skal en regner med å måtte seile i mere enn force 5 anbefaler han å " - put the white elephant on Ebay while it´s still got enough guts to command price"

Han anbefaler på det varmeste en " - well-cut 110% with a foam pad sewn into the luff that, as it reefs, the camber up front is incorporated into the roll".

Ifølge han kan en gjerne beholde "the monster" i en bag i forpiggen for lette vinder, men "- the default sail on the forstay should be the one-one-o ".

Nå er vel britene gjerne noe mer hardtværsseilere enn oss kystseiler her hjemme, men jeg har for flere år siden gått samme veien med en 110% genoa som fast inventar på forstaget.

Min båt bør reves på ca 20 grader krening, men med kombinasjonen stor og 110% seiler jeg i et vesentlig større vindspekter uten å reve enn med den gamle 150% genoaen.
Da måtte førsterevet inn ganske tidlig i storseilet.

Nå balanserer båten bedre og seiler høyere når det frisker på.
Som soloseiler var dette (pluss genaker i strømpe for lette vinder) et godt valg for min del.

Link to post

Ikke lett å sammenligne Oslofjorden og England. Det er utrolig mange dager med under 10 knops vind i Oslofjorden. Da er det en fordel med 1'er, Veldig risikofritt også. Har seilt rundt mesteparten av England, opplevde mer vind der enn her hjemme. Båter fra 70 tallet er generelt underrigget, så 1'er kan være riktig. Dagens båter har ikke overlappende forseil, dermed er 3'er på rull og genaker en fin kombinasjon. På en maxi 84 tror jeg ikke det er bra, ville valgt enten 2'er eller 1'er på rull. Det vil gi større seilglede på de aller fleste dagene.

 

Obs, så at trådstarter er fra Bodø. Der er det vel nesten null eller alt for mye vind. Maxi 84 er liten nok til at det er enkelt å bytte forseil, hadde tatt den jobben. 1'er til daglig, 3'er på dagene med vind.

Link to post

Kjenner ikke stivheten til båten men skulle mene at både en 150 genoa på rull og en genaker med strømpe er tingen evnt. en codeO på rull. Dette er ikke noe å velge i men begge deler er tingen. Samt ett løst kutterstag til hardvindseil/ stormseil. Men en 150 genoa fordrer en relativt stiv båt, på en vippepinne er det liten vits å bruke.

Link to post

Jeg mener at man får mest seilglede for pengene med en ordentlig genoa 130-150%) i god kvalitet. Moderne båter (spesielt performance) utnytter codeseil bedre en gamle trauste konstruksjoner. Blant annet pga bedre skrogstabilitet som gjør at de bærer codeseil bedre.

 

Jeg mener at de aller fleste turseilere kjøper for dårlige forseil (vet jeg kaster en brannfakkel her) Vet at mange hadde fått en overaskelse hvor bra båten deres hadde båret forseilet hvis det var formstabilt.

 

Jeg har en veldig overigget båt. Men når vi seiler er mange turseilere overasket over hvor godt jeg bærer seilene. Nøkkelen er formstabilitet. Min genoa 1, 150% er sydd for vindstyrke opp mot 10m/s når det gjelder fiber i seilet. Jeg ønsker rett å slett at de ikke skal blåse ut før duken er teknisk ferdig. Designen er noe rundt medium. De går som f... i lite vind også.

 

For all del codeseil er flotte seil (spesielt om de er laget bra) men jeg synes bruksområdet på en gammel 80 talls båt blir veldig snevert.

 

80 talls båt klarer seg på regatta og tur i alle vindvinkler med, storseil, genoa 1, kryssfokk og en AP 0,75oz spinnaker.

 

 

Link to post

Mange gode tanker her synes jeg.

Jeg har idag som jeg skrev til å begynne med en Genoa 2 på rull, som var ny i forfjor, nytt storseil fra i fjor, samt en eldre spinnaker.

Tanken er å kjøpe ett nytt seil for lite vind, som samtidig er enkelt å håndtere alene.

Mulig at Gennakeren gir ett snevert bruksområde, men den er ment som ett supplement til resten av garderoben.

Blir nok ikke å kjøpe en ny 150% genoa før den jeg har vegynner å bli sliten, dvs sansynligvis ikke før jeg bytter båt..

Maxien er ikke akkurat overrigget, noe jeg merker når det blåser opp litt. Den vil gjerne ha litt vind for å gå godt. Jeg synes jeg sliter mer i lite vind, sammenlignet med andre båter i samme klasse, og det er da jeg savner ett lettvindsseil. Jeg er klar over at jeg ikke får kryssegenskaper med en gennaker, men da får det heller være at det går saktere på kryss, og at jeg må skjære mer for å kunne sette gennaker. på slør har jeg i tillegg spinnakeren.

Det blir nok aldri gull av denne gråsteinen, men poenget er å øke seilegleden og enkelheten når man er short på hender i båten. :)

Link to post

Er klar over det Quantumduck, har pløyd Midelhavet tett og ofte som yrkessjømann :yesnod:

 

Poenget mitt var egentlig at en kanskje skal lytte litt til en såpass rutinert bypvannseiler som Tom Cunliffe som nok har en del mil mer under kjølen enn de fleste av oss ferieseilere.
Nå var nok hans kommentar satt i sammenheng med turseiling / cruising på kysten av UK, kanalen og franskekysten.

Min gamle First 35 med tradisjonell mastheadrigg er ihvertfall mere hensiktsmessig rigget med genoa 2 på rull og genaker i strømpe enn med genoa 1 og spinnaker slik den var da jeg kjøpte den.
Som sagt er mitt bruksområde ren turseiling på kysten av Møre / Trøndelag / Nordland, og 95% av dette er soloseiling.

Link to post

Har du en gen2 og storseil som er relativt nytt og seiler mye alene så ville jeg foreslått en genaker på rulle og thats it.

 

Skal du på langtur og tenker å ha båten de neste 15 årene og seile i troper og storm, sett 2rulleforstag med en ener fremst og en kryssfokk innerst og så rullegenaker. Men det er vel ikke dette du planlegger ?

 

Å kjøpe en ny 1er når du har en nesten ny 2er fa før av på en eldre båt du ikke planlegger å ha i en evighet muøigens er bortkastede penger.

 

Jeg har selv både ener og treer pluss rullegenaker, vel så taper jeg litt fart i lite vind men duverden så mye enklere det er med det forseilet som ikke er overdrevent stort så den store genoaen den ligger i påsan

Link to post

Har du en gen2 og storseil som er relativt nytt og seiler mye alene så ville jeg foreslått en genaker på rulle og thats it. Skal du på langtur og tenker å ha båten de neste 15 årene og seile i troper og storm, sett 2rulleforstag med en ener fremst og en kryssfokk innerst og så rullegenaker. Men det er vel ikke dette du planlegger ? Å kjøpe en ny 1er når du har en nesten ny 2er fa før av på en eldre båt du ikke planlegger å ha i en evighet muøigens er bortkastede penger. Jeg har selv både ener og treer pluss rullegenaker, vel så taper jeg litt fart i lite vind men duverden så mye enklere det er med det forseilet som ikke er overdrevent stort så den store genoaen den ligger i påsan

 

Jeg har kommet frem til det samme som deg. Det blir gennaker på rull, og så får det holde med 2'ern som jeg allerede har. Troper og storm og slikt er ikke på planen de nærmeste årene, så da er fokuset seiling i hjemlige farvann.

Har fått god pris på gennaker og rullesystem fra Ullman Sail, så jeg går for den løsningen. Da gjenstår det bare å fabrikere og montere baugspyd. :)

Link to post
  • 1 måned senere...

 

 

Jeg mener at de aller fleste turseilere kjøper for dårlige forseil (vet jeg kaster en brannfakkel her) Vet at mange hadde fått en overaskelse hvor bra båten deres hadde båret forseilet hvis det var formstabilt.

 

 

 

Hei,

Er litt i tankeboksen i forhold til dette. God tid til det nå som det er vinter -:)

Har selvslående kryssfokk (en litt slitt sådan), og lurer på om jeg skal velge

1) Et ny og forbedret fokk som er skikkelig spilet?

eller 2) En gennaker på strømpe til slør? (og lens) (Pleier å spri fokka med bom på platt lens - ellers vil den bare blafre)

Link to post

Tlil turbruk har jeg stor sans for selvslående fokk. Desverre blir de litt små i lite vind. Mange turbåter hadde derfor hatt godt av litt overlapp på genoaen. Men så er det om det ekstra arbeidet under seiling er verd det. Det er merkbar forskjell når seilet blir litt overlappet storseilet spesielt i lite vind.

 

Når det gjelder seil på lens er jeg klart mest for en spinnaker. Den er mest anvendelig på de fleste romme kurser, også platt lens.

Men har desverre skjønt at veldig mange er redd for dette seilet og synes at en asymetrisk spinnaker/genaker er lettere. Med en asymetrisk spinnaker ombord hadde jeg valgt en optimalisert til lens (A2). Jeg har seilt litt med code 1 og det er et flott seil men vindvinkelen som det er designet for synes jeg er veldig smalt.

 

Men for en optimal løsning med genaker/asymetrisk spinnaker bør det lages en for for baugspyd så seilet kommer klar forstaget/pulpitt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...