Jump to content

Støpe igjen drevhull trenger tips på fremgangsmåte


geggen20

Recommended Posts

Det er nok bare å brett opp ermene for de gamle motorfestene og det påstøpte i bunnen må bort for å gi plass til nye bjelker som motoren skal festes i. De nye langsgående bjelkene (stringers) monteres i skrogbunnen mot den nye kryssfinerplaten i hekken og skal gå fram til neste skott.

 

Det er verst før man kommer seg i gang :wink:

 

Jeg har prøvd å illustrere dette på vedlagte bilde. Det som er merket grønt på høyre side må bort på begge sider for å gi plass til nye bjelker som er merket med blått på venstre side på bildet.

 

bilde

Link to post

Takker for god informasjon, eg får begynne med dette no. Dissa stringers dei laga eg vel bare av kryssfiner først deretter støper eg flere lag med glassfiber på dei.

 

Eller kansje det er bedre med en massiv 2tom 4 tom å støpe på med flere lag glassfiber?

 

det egentlig eg tenkte bar å kappe av dei 2 festa man ser i midten av bildet, deretter støpe dei fast en på kver side etter bredda på en yamnar motor.

Link to post

Er du ikke kommet deg i gang med arbeidet enda :wink: Men god planlegging er vel halve jobben :thumbsup:

 

Når det gjelder kryssfiner har jeg brukt vannfast limt furufiner som man får kjøpt på byggevarebutikken. Der jeg har vært usikker på kvaliteten har jeg gjort en koketest for å se om limet løsner. Ta en vareprøve å kok den i vann og kjøl den ned, dersom den ikke delamineres etter et par tre forsøk har den bestått testen.

 

Du finner flere diskusjoner vedrørende kryssfiner her på forumet, feks.https://baatplassen.no/i/topic/14367-kryssfiner-vannfast/ eller https://baatplassen.no/i/topic/3165-kryssfiner-kontra-meranti-finer/

 

Husk å bruke epoksy for liming av alt treverk i båt da denne er vanntett, noe polyester ikke er.

Redigert av okristi (see edit history)
Link to post

Det ser ut som du har dobbel bunn under hver motor. Det var disse jeg mente var flytetanker. Og det ser ut som om disse er støpt inn etter at akterspeilet er støpt. Så da tror jeg du må skjære vekk det som tegningen til okristi viser.

Ja du forsto meg riktig. ikke skad det gamle ytre laminatet. Det blir nok huggjern og hammer endel. Men hvis du har en fein/multitool er denne suveren. Du må jo slipe alt tilslutt, så 60 papir på rundell er sikkert noe du vil trenge.

 

Når du skal bytte speilen er det viktig at kreftene fra motoren går over i bunnen av skroget. Jeg vil tro at hvis du kapper og skjøter speilen der du først tegnet rett over disse hulrommene kan du få feil belastning på skroget.

En annen ting er jo at du må plassere drevet på riktig X mål som det heter. Og da må du finne ut om du må kutte bort dette i bunnen uansett.

Link to post

Jeg ville ikke tatt meg bryet med å fjerne kryssfiner for så å legge oinn nytt treverk.

Innlaminert treverk er noe dritt. Inneholder det over 21% fuktighet begynner råten med en gang de lukkes inne.

Divinycell er tingen. Varer evig, og er meget lett å jobbe med.

HD 380 i akterspeilet.

For å lage motorfundamenter limer du sammen Divinyvcell til det er høyt no, freser inn og limer ei stripe 5 mm. syrefast på toppen, laminerer inn, setter motoren på plass og så borer og gjenger du gjennom laminat og syrefast.

Link to post

Originalt fra fabrikken er det brukt kryssfiner. Fortsett med det.

 

Til denne jobben bruker du kryssfiner og helst vinylester (eller til nød polyester). Ikke bruke divinycell, da dette ikke er egnet.

 

Grunnen til at du skal bruke vinylester er fordi dette limet har langt bedre vedheft, limeegenskaper, enn polyester. Polyester limer dårlig, men er billig og som regel godt nok. Trenger du fyllmasse mellom ny finer og gammelt skrog blander du ut fortykket vinylester eller polyester.

 

Oppsøk et plastverksted i lokalmiljøet. Da får du riktige materialer til jobben, til en billig penge. Sikkert noen firmaer som driver med rep av rør eller tanker o.l. i nærheten.

 

1. Fjern ledninger o.l. i god avstand fra arbeidsområdet.

 

2 Kjøp verneutstyr: slipedress, vernemaske, vernebriller, hørselvern.

 

3. Kjøp vinkelsliper, diamantkappeskive og 16-korning slipeskiver.

 

4.Fjern all gammel plast og finer i det aktuelle området. unngå å skjære i det ytterste plastlaget, selve skroget. Finerplaten i akterspeilet fjernes ved å foreta et snitt med diamantskiven langs ytterkanten i det innerste plastlaget. Det er bare et tynt plastlag for å holde finerplaten på plass.

 

5. Før du kan begynne å lime fast ny finer må skroget være rutt, støvfritt og fettfritt. Dette oppnår du ved å bruke vinkelsliper med 16-korning skive, støvsuger og aceton. Husk at grunnarbeidet er det viktigste.

 

6.Følg denne linken angående motorfester. https://baatplassen.no/i/blog/624/entry-2439-prosjekt-motorrom/

 

7. Innplasting av finer i hekken følger samme fremgangsmåte. Forsøk å oppnå riktig tykkelse på hekken i første forsøk. Undersøk med motorleverandøren hva som er riktig tykkelse.

 

8. Dette klarer du selv, om du har et tørt og varmt sted å stå. Lykke til.

Link to post

Personlig ville jeg også brukt kryssfiner da dette er et kjent produkt for de fleste. Jeg synes det er greit å ha et sted å skru fast ting i. Divinicell er ikke så bra til det. (feks trimplan)

 

Det er godt nok, og for mange hobby mekanikere er det vel nok utfordring med denne jobben, om ikke alt mulig er nytt. Alle produktene er gode greier bare man kan bruke dem. Der kommer erfaring inn i bildet. Jeg feks er båtbygger, men har aldri brukt epoksy noen gang . For meg henger polyester som helvete bare man legger tilrette for det. Da mener jeg slipe riktig og nok , riktig temperatur og alt det der.

 

Det som er drit med epoxy er at når man først har begynt med det, kan man ikke gjøre noe siden med polyester. Da henger det ikke .

Link to post

Vel og bra, men å si at Divinycell ikke er egnet er tull.

Det som er uegnet er kryssfiner. Hvor mange tråder er det ikke om råte i akterspeil, råte i dørk, råte i dekk osv.

En velbygget glassfiber/polyester båt har en teoretisk levetid på flere tusen år. Innlaminert kryssfiner forkorter det til noen tiår. Det finnes trefrie båter, bl.a. min.

Divinycell gir lette og sterke konstruksjoner. Og ett maskinrom bygget i Divinycell er en kraftig brannhemmer. Det isolerer også godt. Et overbygg i Divinycell behøver ikke isoleres for vinterbruk, gitt rett dimensjon.

Det er såre enkelt å skru ting fast i en Divinycellkonstruksjon. Du faser ned til enkeltlaminat der du skal ha skruene.

Link to post

Han der som laget speil tideligere på en link tideligere i tråden her har glassfiber mellom kryssfinerlagene, er dette noe vits? holder det ikke bare å lime isammen kryssfinerlagene vanlig uten glassfiber med skrutvinge på ett varmt verksted. Deretter når man har limet isammen 3 lag til ei tykk plate kan man ta med seg platen inn til båten og lime den fast til glassfiber speilet på båten og deretter rulle på endel lag med glassfiber over hele platen

 

bilde

Link to post

Jeg ville gjort det på samme måte. Grunnen til det er at det er mye lettere å tilpasse hver plate riktig. Du må nemlig ha det homogent i overalt. Noe tegningen viser fint. Hvis du bygger plate for plate er det lettere å ha kontroll ,fordi man kan være uheldig å ikke få platene helt sammen i bunnen. Da vil du få en luftspalte mellom platene ..Det er ikke bra fordi i bunnen kommer veldig mye press fra drevet, og speilet kan gi etter.

 

Samtidig er det greit å ha en plan på hvor skruene skal stå for å presse platene sammen.

Og du........få det bløtt og godt i mellom platene slik at disse ikke løsner fra hverandre.

 

Du kan også støpe platene sammen før du monterer alt, men platen blir tung å håndtere. Da kan du sette plata ned på en pølse av bløt glassfibermatte, slik at det ikke blir luft under den.

Link to post

Det er "mange veier til Rom".

 

Jeg utførte en lignende jobb på min Fjord 21 DC, som ble ombygd tilbake fra utenbords til innenbords.

Som du ser av vedlagte bilde var kryssfineren noe morken. På enkelte plasser kunne den pilles vekk med fingrene.

bilde

 

NB, det anbefales IKKE å kutte av hekken før du begynner :worry: om du da ikke skal forlenge båten i samme slengen :rolleyes:

 

bilde

Jeg fjernet alt treverket og støpte igjen fra innsiden med glassfiber armert polyester.

 

Jeg anbefaler bruk av Epoksy til liming av alt treverk i båt. God informasjon om bruk av eboksy finner du på; http://westsystem.no/no/west_system/west_system_epoxy/filestore/West_System_epoxy/handbok/handbok-2010-lores.pdf

 

Jeg valgte å laminere opp kryssfinerplaten til riktig tykkelse i en limpresse (varmpress), men epoksy fungerer utmerket til dette formålet da den krever lite press under limingen og forhindrer fuktighet å nå treverket i kryssfinerplatene.

 

Etterpå tilpasset jeg den tykke kryssfinerplaten og limte den med epoksy til hekken.

 

Resultatet hos meg ble slik;

 

bilde

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...