Jump to content

Hvordan sammenligne båttimer med kilometer på dieselmotor?

Møkkalasset

Recommended Posts

Ja, det gjorde det gitt.

Dine sammenligninger holder rett og slett ikke.

Da har visst naboen i båthavna et problem. Han har en D6 som har rundet 1100 timer siden 2008. Motoren har kjørt het problemfritt og har ingen symptomer på noen form for slitasje eller endrede driftsparametre i forhold til da den ble levert som ny. Hva skal han gjøre nå ettersom den åpenbart må være helt utslitt og han er lykkelig uvitende om "problemet".?

Hva er det forresten som ikke kan overhales på D-serie?

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Max belastning er vel noe man svært skjelden kjører med, stort sett kun for at motoren har godt av det i noen minutter en og annen gang. For min del utgjør forskjellen mellom marsj og maxfart 6-7 knop opp, og en økning på ca. 55 liter/time på forbruket. Opp fra 115 til 170 l/t. Har jeg det mer travelt enn marsjfart tilsier tar jeg heller fly. Regner med at mine motorer vil kjøre mange tusen problemfrie timer med denne driftskarakteristikken.

Hvorfor er ikke Steyr markedsleder om produktene er så fantastiske?

Ganske enkelt fordi:

- De ikke har produksjonsavtaler med båtprodusenter av fritidsbåter som er populære i Norge.

- De blir rammet av fordommer hos folk som kun har sett Volvo og Yanmar.

- De er forholdsvis nye i Norge og ikke reklamerer med et kjempebudsjett.

Steyr er store i MOB(mann over bord)-båt segmentet der de lever et meget vanskelig liv i båter

som blir satt på vannet og kjørt maksimum en til to ganger i året. (Jeg er selv mannskap på en i Nordsjøen)

Steyr er så vidt jeg vet den eneste fabrikken som lager motorene sine selv fra bunnen av, konstruert og beregnet på

båt helt fra begynnelsen.

Forøvrig er min eneste erfaring med Steyr at jeg kjøpte en brukt 2005mod. MO236 ifjor og satte den i Fjordcruiser 27. Det var

den eneste motoren som var lett nok og liten nok til å få plass. Den har 1260 timer og jeg er kjempefornøyd. Med zf45A girkasse

er den kun 22kg tyngre enn Volvo BB170C bensinmotoren og Borg-Warner giret som sto der fra før av.

Også kjempefornøyd med servicen jeg har fått fra Univa i Arendal. Så får fremtiden vise hvor holdbar den er.

Steyr er så vidt jeg vet den eneste fabrikken som lager motorene sine selv fra bunnen av, konstruert og beregnet på

Denne var litt interessant. Hva er VP-D6 beregnet og konstruert for.? Fly.? Bil.?

Steyr er sikkert grei nok men jeg betviler sterkt at merket har lengre levetid enn VP, Yanmar, Perkins eller andre anerkjente merker inntil det motsatte er bevisst.

Alle produsenter er godt kjente med de materiallegeringer som finnes på markedet i dag og det er forholdet effektuttak/turtall/vekt/sylindervolum og bruksmønster/servicering/ettersyn som i hovedsak avgjør levetiden på en motor uavhengig av hvem som står som produsent. Alt blir som nevnt tidligere kompromisser.

Da kan jeg opplyse om at VP D4 og D6 er konstruert fra begynnelsen av som marinemotor og lages av Volvo Penta selv :-)
Kjempeflott at du er fornøyd med motoren din.
Jeg mener det er viktig på et forum at ikke usannheter og misforståelser får stå igjen som "konklusjoner" og da må besserwissere motsies. Dette skiltet som står på motorer i fritidsbåter beskriver altså hvilken sertifisering de har (en av de, det finnes forskjellige for forskjellige markeder og for forskjellig bruk) på det tidspunktet de ble produsert. Det finnes ikke belegg for å hevde at den ene motoren varer lenger enn en annen på bakgrunn av hvilken utslippssertifisering de har. Når jeg valgte VP som eksempel var det fordi det er det mest utbredte merket i norske fritidsbåter, de har moderne motorer i mange størrelser og jeg er godt kjent med nettsidene deres. Selv har jeg bensinmotorer i båtene mine men er et petrol-head og er generelt interessert i teknikk.

Artig at Volvo har konstruert noen av motorene sine som marinemotorer fra bunnen av.

Den gamle BB170C motoren min var opprinnelig en bilmotor for Volvo164 har jeg fått opplyst.

D3 er etter det som skrives på båtplassen, opprinnelig bilmotor.

Ref: https://baatplassen.no/i/topic/74556-volvo-penta-d3-hvilken-motor-det/

D2 er visstnok, sitat:"D2 motoren har jeg fått info om er en Shiabura motor som er Perkinisert som så igjen er VoloPentaisert" (bitteliten)

Se denne: https://baatplassen.no/i/topic/76619-hvem-lager-egentlig-dieselmotorene/

Mange av de større Volvomotorene er visstnok lagd for lastebiler, eldre motorer er lagd av bl.a. Hanomag og det ser i det hele tatt ikke

ut til å være så vanlig at motorene er kontruert som marine motorer fra bunnen av og produsert av de som har firmamerket på dem.

Men trekker jeg tilbake uttalelsen:

"Steyr er så vidt jeg vet den eneste fabrikken som lager motorene sine selv fra bunnen av, konstruert og beregnet på
båt helt fra begynnelsen."

For da vet jeg litt mer og kan heller gjøre oppmerksom på innlegg 23 og 50 i linken over.

Når det gjelder uttalelsen fra "Dieseldahl":

"Det finnes ikke belegg for å hevde at den ene motoren varer lenger enn en annen på bakgrunn av hvilken utslippssertifisering de har" så er det

høyst forvirrende for oss dødelige at man bruker betegnelsen "useful life". Jeg er ikke i tvil om at jeg heller (i uvitenheten?) ville kjøpt en motor med

useful life på 10000 timer enn en på 1000 timer. Særlig når denne motoren både var lettere og sterkere.

Uansett, tilbake til trådstarter, levetid på 600timer høres håpløst ut.

Derimot kan man sikkert knekke den beste motor på færre timer enn det om den mishandles.

Jeg er ikke i tvil om at jeg heller (i uvitenheten?) ville kjøpt en motor med

useful life på 10000 timer enn en på 1000 timer. Særlig når denne motoren både var lettere og sterkere.

Selvfølgelig.

Men det artige er når man kommer med tullete utsagn som at disse motorene er sammenlignbare i volum/effektuttak.

Snakk om å sette tingene på hodet !

Sannheten er at VP D6-310 som tullingene sammenligner med er mye mer tungbygd og har ett større volum i forhold til effektuttak, følgelig skulle D6 hatt større "useful life". Men det har den jo faktisk ikke ifølge garantien fra VP.

Besservissere som ikke evner å se fakta svart på hvitt må motsies !

Så kommer i tillegg babbelet om kommersiell drift, at VP har kommersielle motorer med 10 000 timer "useful life"

Ja og så ? Da er jo motorene man nå refererer til enda mer tungbygd enn denne lille lette Steyr'en.

Greit man er religiøs VP fan, men det får være måte på tåpeligheter.

steyr.jpg

Redigert av Mix (see edit history)

bilde

Om jeg har alt annet enn ei lita jolle, ville jeg styrt unna en motor i min båt med kombinasjonen høyt turtall, lav vekt og høyt effektuttak. En dødelig kombinasjon spør du meg

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hehe... Nå må du slutte å drite deg ut Mix :giggle: Du har fortsatt ikkje forstått kva som står på denne labelen. Det som står på labelen viser kva motoren er sertifisert for. Når det står at Usefull life er 10000h/10yrs, så betyr det at denne motoren er sertifisert for kommersielt bruk. Mest sansynlig, så stå alle slike motorer fra Steyr i livbåter siden steyr er alt for lette motorer til å montere i en arbeidsbåt.

Står det for eksempel Usefull life 1000h/10yrs, så er dette en motor som er sertifisert for lystbåter i privatmarkedet. Det er da ikkje lov å montere en slik motor i en båt som er i kommersielt bruk.

Om du går ombord i en arbeidsbåt der det står for eksempel en VP D6, så vil det stå 10000h/10yrs på labelen akkurat slik som på Steyr'en, og det er fortsatt akkurat samme motoren med akkurat samme deler som en D6 som er sertifisert for lystbåter. :giggle:

Om du vil (og det bør du), så kan du klikke deg inn på denne linken for å lese deg opp på kva denne merkinga betyr:

http://www.ecfr.gov/cgi-bin/text-idx?c=ecfr&tpl=/ecfrbrowse/Title40/40cfr94_main_02.tpl

Om du ikkje føler deg litt dum nå, så seier det meir kva som ligg mellom ørene på deg :giggle:

Steyr er sikkert grei nok men jeg betviler sterkt at merket har lengre levetid enn VP, Yanmar, Perkins eller andre anerkjente merker inntil det motsatte er bevisst.

Har vi kommet så langt at man ubemerket kan sette volvo på samme hylla som perkins og yanmar ? Seinest for eit par uker siden fikk ein bekjent sjøsatt sin båt etter det vanlige volvo-gjennomslaget. Denne gangen på en KAD44 med 750 timer. Det var litt dårlig reklame for Volvo egentlig....fordi at andre bekjente som har hatt gjennomslag på sine Volvo Penta har kjørt nesten dobbelt så mykje :blush:

Dette gjelde fritidsbåter med de lette pentaene.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Har hatt samme motor som du, 6LYA-STP og har i dag 2xD6/435. Yanmaren var det lite problemer med, dog måtte 3 av dysene byttes på første service og to til på ca 200 timer. Motoren sotet en del, selv med nye dyser. Noe som laget et svineri ombord. Oljeskiftene var grisete pga. det horisontalmonterte filteret der det alltid kom en skvett olje ut uansett om man gjennomhullet det i bunn før demontering. Et par sensorer ble byttet i løpet av 5-600 timer og ventiljusteringen slipper jeg nå med VP. En svært god motor mekanisk sett..

VP'ene har jeg forutenom servicering kun byttet ladetrykksgiver på (begge motorer, servicebulletin). Ut over dette har de på samme driftstid x 2 ikke laget noen som helst problemer. Ingen røyk, soting er fraværende og helt sølefrie oljefilterbytte gjør at servisering går knirkefritt. VP har benyttet mer plast, noe jeg ikke er helt happy med men så langt har dette ikke skapt problemer. Jeg antar at de mekanisk sett skal vare like lenge som Yanmar, og en 6LYA klarer noen tusen timer under normale omstendigheter før man trenger å tenke på overhaling. Kraften i motorene er ikke til å sammenlikne, her går VP Yanmar en høy gang.

VP brente seg litt pga. at de var svært tidlig med common rail på D-serien, noe som forårsaket en del ryddejobb i ettertid. Og til dels voldsomme diskusjoner på Baatplassen :giggle: :giggle: Har ikke hørt om noen problemer av betydning på lystbåtutførelsene av de større D9, D11, D12, D13 som er svært mye brukt i bl.a. Princess og Fairline hverken på tidlige eller seneste utgaver.

Denne gangen på en KAD44 med 750 timer.

Nå er det mange år siden VP sluttet å lage KAD44 og denne motorserien som begynte sitt liv på 70-tallet ble etter min mening tynet vel langt. Ikke mtp litereffekt alene men denne konstruksjonen med våte foringer er ikke spesielt stabil, da kreves betydelig mer gods. Det har D4/D6. Og ikke kall meg VP-fan, jeg skriver om gode motorkonstruksjoner uansett merke.

betviler ikke det du skriver om våte foringer generelt, men jeg kan ikke huske å ha sett det omtalt på forumet som havariårsak på 4x motorer.

Hovedproblemet har vært manglende kjøling av stemplene fordi underspylingsdysene har gått tett. Spes. er sylinder 6 (bakerste) utsatt da denne har dårligst kjøling.

Skal være løst fom KAD43 kom på markedet, står endel om dette her.

Ellers er jo røykutvikling ved kald motor en gjenganger. Endel har vært relatert til saltvannssystemet, da spesielt etterkjøler som korroderer og lekker vann. Likeledes oljekondens i denne.

Når det gjelder Steyr, hva er årsaken til at ingen bilprodusenter benytter dem, den lave vekten bør vel gjøre de velegnet?

Steyr skal iallfall ha skryt for at de gjør all dokumentasjon tilgjengelig på nett, inkl servicemanualer. :clap:

Vi har også denne gamle tråden: https://baatplassen.no/i/topic/945-hvem-lager-de-beste-dieselmotorene

Er ikke denne merkingen det samme som tidligere het ; Pleasure - Duty - Heavy Duty, eller er det et tillegg ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Om du går ombord i en arbeidsbåt der det står for eksempel en VP D6,

En arbeidsbåt med en D6 montert, ikke få meg til å le.

Din definisjon av arbeidsbåt blir jo morsom.

Om du ikkje føler deg litt dum nå, så seier det meir kva som ligg mellom ørene på deg :giggle:

Siden jeg er så dum synes jeg du skal vise meg en Perkins eller Yanmar eller Steyr lystbåtmotor som er merket med

"useful life" 1000 timer.

Det må jo være den enkleste sak i verden.

D6 er svært mye benyttet i "arbeidsbåter" som patruljebåter, skyssbåter m.m. som har planende skrog. Du kan jo spørre RS. God totaløkonomi og bra servicenett/ minimal nedetid gjør de til et populært valg i sin kategori. Det jeg mente med våte foringer kontra massiv blokk Ingar var at dette er en begrensing for levetiden. Slitasjen vi ser på 40-serie motorer (Mulig årsak til tette oljedyser?) hører fortiden til og skyldes at det er en gammeldags konstruksjon. Det går bra med våte foringer hvis det bare lages tjukt nok og det benyttes i motorer som er planlagt å overhale jevnlig uten å ta motoren ut. Det burde ikke være nødvendig å overhale en motor i en fritidsbåt pga timetallet, de går så lite at det er manglende vedlikehold som isåfall gjør skade.

En arbeidsbåt med en D6 montert, ikke få meg til å le.

Tja, veit ikkje heil hvor du vil her. Bedre om eg sier servicebåt?

Nå skal det sies at eg ikkje er VP-patriot, men eg jobbet for en stund siden hos eit dykkerservicefirma som har en del arbeidskatamaraner (servicekatamaraner).Vi fekk bygd en serie med tunge 50 fots katamaraner i stål der eine fekk innmontert to Ivecoer, en fekk Yanmarer og en fekk to Volvo Penta D6. Alle motorane hadde rundt 400 hk kvar og var i kategorien "Commersial marine engine (10000h/10yrs)" . Desse båtane blei hardt brukt i form av fortøying av mærer og sleping av forflåter. Ivecoen var så ny at det ikkje var mulig å oppdrive deler i Norge til denne motoren. Ivecoimportøren hadde faktisk aldri hørt om motoren (Båtene var bygd i utlandet). Denne blei det montert inn to nye D6'er da båten låg for lenge stille og ventet på deler. Yanmaren hadde store problemer med turbohavari der turboer blei byttet i hytt og pine. Også der blei det innmontert D6 siden vi ikkje kunne stole på motorene. Den båten som fortsatt har originalmotorene om bord er den som blei levert med Volvo Penta D6. Desse har nå ruslet over 20000 timer og er still going strong.

Kun en båt i firmaet har hatt injectorhavari, og det var en hurtiggående servicebåt med drev, denne båten fekk ny motor på garantien,

Nå er det kun Volvo Penta som gjelder for dette firmaet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...