Komodo Startet 21.Januar.2011 Del på Facebook Startet 21.Januar.2011 I diverse diskusjoner har det vært nevnt at det ikke alltid er den fabrikanten som har satt navnet sitt på en dieselmotor som egentlig har tilvirket selve motoren. For eksempel har jeg alltid hørt at Yanmar kjøper blokkene sine fra Toyota og mariniserer dem. Men det gjelder vel ikke alle modeller? Jeg ble litt nysgjerrig på hvem som egentlig lager motorene, så jeg forsøkte å lage en liten oversikt. Det var bare meningen at oversikten skulle inneholde motorer som er aktuelle, dvs. motorer som er i salg eller sitter i båtene våre. Semidiesel og andre antikvariske kuriositeter har jeg ikke tatt med, men det kunne jeg kanskje ha gjort. Oversikten er sikkert ikke fullstendig, og det er mulig noen ikke skulle vært med (ikke relevant for fritidsbåter). Den er basert på en blanding av hukommelse, muntlige utsagn og kjappe søk på nettet, så den er sikkert ikke helt riktig heller. Planen var å legge ut oversikten som en tabell, men det fikk jeg ikke til. Tabellen inneholdt to kolonner: Merke og produsent. Dersom jeg klarer å få til en komplett oversikt tenkte jeg å legge den inn i motorarkivet. Nb: Dette er kun for moro skyld og nysgjerrighet Her er en forenklet versjon av tabellen, jeg har ført på de produsentene jeg fant ut i farten bak et kolon: Merke BMC BMW Buch Catepillar: Catepillar, Kubota Cummins: Cummins Daewoo Detroit FNM Ford GM Iveco: FTP (Fiat powertrain technologies) John Deere Leyland Lister Diesel Lombardini Lugger: John Deere, Komatsu MAN Mercedes Mercruiser MTU Nanni: Toyota, Kubota, VM, Doosan, MAN Nogva Perkins Peugeot: Indenor Sabb Scania Seatek Sole: Perkins, Mercedes, Mitsubishi Steyr Vetus: Mitsubishi, Hyundai, Deutz Volvo: Volvo, Deutz VW Yamaha Yanmar: Yanmar, Toyota Det hadde vært moro om noen kunne supplere med hvem som tilvirker de øvrige mororene, tipper det kan bli litt diskusjon rundt dette Kjøper f.eks. Yanmar motorer fra flere enn Toyota, og er det riktig at Volvo kjøper eller har kjøpt motorer fra Deutz? Som sagt, det kan godt være at det er noe feil i lista,kom gjerne med kommentarer! Ser fram til å høre fra motorekspertene Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
gmg Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 De siste eg har hørt om yanmar er at LP serien bygger på Toyota Blokk mens by serien bygger på BMW blokk dette kommer fra Yanmar forhandler Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Må man være motorekspert for å svare? Ikke? så bra....... Det var en imponerende liste. Det eneste jeg vet med 100% sikkerhet, er at Scania produserer sine egne motorer, inkludert støping av blokka..... I 1977 produserte Kubota over 1 million dieselmotorer i året, hvorav under 8% under eget navn. En av de store kundene var da Caterpillar... Bobcat var visst også invitert på julebordet. Lugger/Northern Lights snakket jeg med på METS ifjor. De påsto at de shoppet motorer "i hytt og pine", men at grunnen til det behagekige lydbildet var måten mariniseringsutstyret var konstruert m.t.p. balansering, osv. De bruker både Mitsubishi og Kubota, som alle andre. Er det noen som kan bevise at John Deere noensinne har produsert en eneste motor fra bunn av? Jeg har snakket med mange fiskere på Vestlandet, der er det adskillig respekt for Izusu, etter både 10- og 50 000 timer. Og ja, det er sant at VP har kjøpt stammemotorer fra Deutz. De fleste kjente merker av dieselmotorer er mer enn bra nok, i både fritids- og yrkesbåter, såfremt man ikke tar ut mer enn ca. 14 HK pr. liter motorvolum kontinuerlig var det en smarting som sa en gang. Med dagens krav til vekt/ytelse i fritidsbåtsegmentet, er det ikke rart VP verksteder har nok å gjøre.... Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Komodo Svart 21.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Snakker om rask respons! Jeg legger det inn i oversikten!! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Skipper Worse Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Bak YAMAHA kan du sette Toyota -- alle YAMAHA dieselmotorer kommer derifra. Toyota er også største industrielle eier i YAMAHA Motor Co. og YAMAHA har produsert bilmotorer for Toyota siden 60-tallet. (Og senere andre). Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Allan E Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Kan ikke se Hino og hva med den kinesiske motoren. Var det Lumatec den het? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Nyere Mercruiser er produsert av VM, mens den gamle 120-hesteren deres var en Isuzu. Jeg har inntrykk av at det er lite sytematikk i dette, men at produsentene handler litt her og der, ettersom det passer seg. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Må man være motorekspert for å svare? Nei, på ingen måte! Men det er jo et mål at informasjonen til slutt skal bli riktig. Er det noen som kan bevise at John Deere noensinne har produsert en eneste motor fra bunn av? Nei, men hvem har i tilfelle laget motorene? Det er jo det denne tråden handler om! Noen som vet? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 21.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 (redigert) Kan ikke se Hino og hva med den kinesiske motoren. Var det Lumatec den het? Hino og Lomatec er lagt til i lista. Men hvem lager motorene? Ettersom jeg har forstått er Lomatec lisensproduserte Nissan motorer, men hvem lager dem? Hino har jeg aldri hørt om.... Redigert 21.Januar.2011 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Allan E Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Det første innlegget skulle vært mulig å redigere kontinuerlig for trådstarter slik at en får en oppdatert plass hvor alt er riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Har lagt til Ruggerini i lista også. Har aldri hørt om motoren før, men kom over den i denne annonsen: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=25689616 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 21.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Det første innlegget skulle vært mulig å redigere kontinuerlig for trådstarter slik at en får en oppdatert plass hvor alt er riktig. Ja det hadde vært fint! Som jeg skrev i det første innlegget forsøkte jeg å legge inn en tabell, men det fikk jeg ikke til. Det hadde blitt litt mer oversiktlig. Oversikten er skrevet i Excel. Hvis jeg bare kopierer den rett inn i et innlegg blir den uoversiktlig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Allan E Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Jeg tar kanskje feil men jeg trodde Hino er en motor av god kvalitet som produseres av Toyota. Mye brukt i america. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Du har sikkert rett. Jeg setter Toyota som produsent av Hino inntil noen bestrider det! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Naurstad Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Yanmar 6SY-STP og Yanmar 8SY-STP er fra Scania sin 12L og 16L blokk. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Ajax Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Bruker Volvo ikke Perkins til mange eldre motorer og til nyere D2? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 MTU = Merchedes Volvo sin D2 er perkins men lagd av shiabura var det vel. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Thorlyn Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Merke BMC BMW Buch Catepillar: Catepillar, Kubota Cummins: Cummins Daewoo Detroit FNM Ford GM Iveco: FTP (Fiat powertrain technologies) John Deere Leyland Lister Diesel Lombardini Lugger: John Deere, Komatsu MAN Mercedes Mercruiser: VM motori, GM MTU: Mercedes Nanni: Toyota, Kubota, VM, Doosan, MAN Nogva Perkins Peugeot: Indenor Sabb Scania Seatek Sole: Perkins, Mercedes, Mitsubishi Steyr Vetus: Mitsubishi, Hyundai, Deutz Volvo: Volvo, Deutz, Perkins, shiabura. VW: Yamaha: Toyota sine diesel motorer Yanmar: Yanmar, Toyota, Scania Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 D2 motoren har jeg fått info om er en Shiabura motor som er Perkinisert som så igjen er VoloPentaisert. Jeg har tatt ut spekken på alle 3 motorene - og de er forbaska like Jeg tenker at det da kan være mulig å kjøpe billige reservedeler verden over om man legger ut på slik ein tur Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 (redigert) Mercruiser sin 7,3 liter v8 diesel er egentlig en International motor.Selv om mange kjenner den ifra Ford van og pick up. På bensin siden så bruker jo både Mercruiser og OMC og Volvo både Ford og chevrolet som basis for sine motorer. Redigert 22.Januar.2011 av TPBS-277 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 D2 motoren har jeg fått info om er en Shiabura motor som er Perkinisert som så igjen er VoloPentaisert. Og for alt jeg vet hva om blokka blir støpt og maskinert av underleverandør i Kina og veivakselen i India? Hva legger trådstarter i ordet "lager"? Sitér dette innlegget Link to post
sjørøværn Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Min Yanmar BY260 hk 2008 mod er en marinisert BMW, samma motoren som sitter i BMW 530d. Dette samarbeidet står det også om på Yanmar sin hjemmeside Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Steyr både utvikler og lager sine egne motorer, i tillegg er de involvert i mange andres motorer der de leverer patenter. Byen Steyr i Østerrike har ett stort diesel miljø deriblandt bygger bmw motorer der. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Heisann, her var det masse informasjon! Hva legger trådstarter i ordet "lager"? Tja, det er jo et betimelig spørsmål. Hva skal til for at man kaller seg motorprodusent? Det kan jo være at produsenten kjøper det meste av delene av underleverandører og setter dem sammen selv. Men det kunne jo også vært moro å vite hvem som støper blokkene. Jeg har en anelse om at det ikke er så veldig mange som støper blokkene, men at de blir maskinert og satt sammen av flere "produsenter". Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Biscaya Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Har lagt til Ruggerini i lista også. Har aldri hørt om motoren før, men kom over den i denne annonsen: http://www.finn.no/f...nnkode=25689616 Ruggerini er tatt over av Lombardini. Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.