Jump to content

Hvem lager egentlig dieselmotorene?


Komodo

Recommended Posts

I diverse diskusjoner har det vært nevnt at det ikke alltid er den fabrikanten som har satt navnet sitt på en dieselmotor som egentlig har tilvirket selve motoren. For eksempel har jeg alltid hørt at Yanmar kjøper blokkene sine fra Toyota og mariniserer dem. Men det gjelder vel ikke alle modeller?

 

Jeg ble litt nysgjerrig på hvem som egentlig lager motorene, så jeg forsøkte å lage en liten oversikt.

 

Det var bare meningen at oversikten skulle inneholde motorer som er aktuelle, dvs. motorer som er i salg eller sitter i båtene våre. Semidiesel og andre antikvariske kuriositeter har jeg ikke tatt med, men det kunne jeg kanskje ha gjort.

 

Oversikten er sikkert ikke fullstendig, og det er mulig noen ikke skulle vært med (ikke relevant for fritidsbåter). Den er basert på en blanding av hukommelse, muntlige utsagn og kjappe søk på nettet, så den er sikkert ikke helt riktig heller.

 

Planen var å legge ut oversikten som en tabell, men det fikk jeg ikke til. Tabellen inneholdt to kolonner: Merke og produsent.

 

Dersom jeg klarer å få til en komplett oversikt tenkte jeg å legge den inn i motorarkivet. Nb: Dette er kun for moro skyld og nysgjerrighet :smiley:

Her er en forenklet versjon av tabellen, jeg har ført på de produsentene jeg fant ut i farten bak et kolon:

 

 

Merke

BMC

BMW

Buch

Catepillar: Catepillar, Kubota

Cummins: Cummins

Daewoo

Detroit

FNM

Ford

GM

Iveco: FTP (Fiat powertrain technologies)

John Deere

Leyland

Lister Diesel

Lombardini

Lugger: John Deere, Komatsu

MAN

Mercedes

Mercruiser

MTU

Nanni: Toyota, Kubota, VM, Doosan, MAN

Nogva

Perkins

Peugeot: Indenor

Sabb

Scania

Seatek

Sole: Perkins, Mercedes, Mitsubishi

Steyr

Vetus: Mitsubishi, Hyundai, Deutz

Volvo: Volvo, Deutz

VW

Yamaha

Yanmar: Yanmar, Toyota

 

Det hadde vært moro om noen kunne supplere med hvem som tilvirker de øvrige mororene, tipper det kan bli litt diskusjon rundt dette :discuss: Kjøper f.eks. Yanmar motorer fra flere enn Toyota, og er det riktig at Volvo kjøper eller har kjøpt motorer fra Deutz?

 

Som sagt, det kan godt være at det er noe feil i lista,kom gjerne med kommentarer! Ser fram til å høre fra motorekspertene :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Må man være motorekspert for å svare? Ikke? så bra.......

 

Det var en imponerende liste. Det eneste jeg vet med 100% sikkerhet, er at Scania produserer sine egne motorer, inkludert støping av blokka.....

 

I 1977 produserte Kubota over 1 million dieselmotorer i året, hvorav under 8% under eget navn. En av de store kundene var da Caterpillar... Bobcat var visst også invitert på julebordet.

 

Lugger/Northern Lights snakket jeg med på METS ifjor. De påsto at de shoppet motorer "i hytt og pine", men at grunnen til det behagekige lydbildet var måten mariniseringsutstyret var konstruert m.t.p. balansering, osv. De bruker både Mitsubishi og Kubota, som alle andre.

 

Er det noen som kan bevise at John Deere noensinne har produsert en eneste motor fra bunn av?

 

Jeg har snakket med mange fiskere på Vestlandet, der er det adskillig respekt for Izusu, etter både 10- og 50 000 timer. Og ja, det er sant at VP har kjøpt stammemotorer fra Deutz. De fleste kjente merker av dieselmotorer er mer enn bra nok, i både fritids- og yrkesbåter, såfremt man ikke tar ut mer enn ca. 14 HK pr. liter motorvolum kontinuerlig var det en smarting som sa en gang. Med dagens krav til vekt/ytelse i fritidsbåtsegmentet, er det ikke rart VP verksteder har nok å gjøre....

Link to post
Share on other sites

Må man være motorekspert for å svare?

Nei, på ingen måte! Men det er jo et mål at informasjonen til slutt skal bli riktig.

 

 

Er det noen som kan bevise at John Deere noensinne har produsert en eneste motor fra bunn av?

Nei, men hvem har i tilfelle laget motorene? Det er jo det denne tråden handler om! Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se Hino og hva med den kinesiske motoren. Var det Lumatec den het?

Hino og Lomatec er lagt til i lista. Men hvem lager motorene? Ettersom jeg har forstått er Lomatec lisensproduserte Nissan motorer, men hvem lager dem?

 

Hino har jeg aldri hørt om....

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det første innlegget skulle vært mulig å redigere kontinuerlig for trådstarter slik at en får en oppdatert plass hvor alt er riktig.

Ja det hadde vært fint!

 

Som jeg skrev i det første innlegget forsøkte jeg å legge inn en tabell, men det fikk jeg ikke til. Det hadde blitt litt mer oversiktlig. Oversikten er skrevet i Excel. Hvis jeg bare kopierer den rett inn i et innlegg blir den uoversiktlig.

Link to post
Share on other sites

Merke

BMC

BMW

Buch

Catepillar: Catepillar, Kubota

Cummins: Cummins

Daewoo

Detroit

FNM

Ford

GM

Iveco: FTP (Fiat powertrain technologies)

John Deere

Leyland

Lister Diesel

Lombardini

Lugger: John Deere, Komatsu

MAN

Mercedes

Mercruiser: VM motori, GM

MTU: Mercedes

Nanni: Toyota, Kubota, VM, Doosan, MAN

Nogva

Perkins

Peugeot: Indenor

Sabb

Scania

Seatek

Sole: Perkins, Mercedes, Mitsubishi

Steyr

Vetus: Mitsubishi, Hyundai, Deutz

Volvo: Volvo, Deutz, Perkins, shiabura.

VW:

Yamaha: Toyota sine diesel motorer

Yanmar: Yanmar, Toyota, Scania

 

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

D2 motoren har jeg fått info om er en Shiabura motor som er Perkinisert som så igjen er VoloPentaisert. Jeg har tatt ut spekken på alle 3 motorene - og de er forbaska like :smiley: Jeg tenker at det da kan være mulig å kjøpe billige reservedeler verden over om man legger ut på slik ein tur

Link to post
Share on other sites

Heisann, her var det masse informasjon!

 

Hva legger trådstarter i ordet "lager"?

Tja, det er jo et betimelig spørsmål.

 

Hva skal til for at man kaller seg motorprodusent?

Det kan jo være at produsenten kjøper det meste av delene av underleverandører og setter dem sammen selv. Men det kunne jo også vært moro å vite hvem som støper blokkene. Jeg har en anelse om at det ikke er så veldig mange som støper blokkene, men at de blir maskinert og satt sammen av flere "produsenter".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...