Jump to content

Forbruk og retur fra to dieseltanker


Mball

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har vært en ivrig leser på båtplassen i mange år, og funnet mye nyttig (og noe unyttig :-) ) informasjon her.

 

Jeg har akkurat kjøpt en Scand Atlantic 32 av museumsårgang (1981), jeg er stort sett veldig fornøyd med det lille jeg har fått testet den, men jeg har et spørsmål.

 

På denne båten sitter det to dieseltanker, jeg har fire ventiler på dieselsystemet, dette er jo forbruk og retur til hver sin tank. JEg sliter litt med å få justert dette slik at nivået på tankene synker likt på begge tankene. Er det ikke vanlig at det finnes en X-over ventil mellom tankene for å utgjevne nivået?

 

Noen som har noe godt tips på hvordan dette kan løses?

 

Med vennlig hilsen

Marius Eriksen

Link to post

Hei og Velkommen som medlem :smiley:

 

Jeg har tilsvarende problematikk i min båt , og holder akkurat på med en modifikasjon for å løse problemet .

Normalt sett er dette enkelt visst det finnes drenering på tankene , en forbindelse mellom disse vil kunne utgjevne nivået , i mitt tilfelle må jeg først lage hull til dreneringen nederst i tanken . Her setter jeg på et T.stykke , og en krane på hvert uttak , det ene uttaket skal peke ned og bli drenering , det andre peke vannrett og forbindes med tilsvarende løsning på den andre tanken . Jeg har valgt å bruke 3/8" rørdeler .

Visst du vil ha detaljer i modifikasjonen kommer det etterhvert litt info i denne tråden

 

:smiley::smiley:

Link to post

Hvis båten først ligger skjevt av andre årsaker vil åpen ventil øke skjevheten. Slet en del med det selv. Men jeg har to motorer, og endte i mitt tilfelle med å kutte ut krysskoblingen. Men blir annerledes med enkeltinnstallasjon. Med stenge mulighet kan du jo tvinge motoren til å suge/levere til en tank. Men det kan du allerede i dag(?)

Link to post

Du sier ikke om dieselen blir hentet over topp eller ut i bunn av tanken.

Her er en tråd med pumpe løsning.

 

https://baatplassen.no/i/topic/102634-biltema-dieselpumpe-oppkobling/

 

Og en fiks løsning med natur metoden.

 

sailorboy Ikke påloggetPostet 12.10.13 21:48

Det finnes en snedig løsning på dette problemet dersom du har en diesel motor med diesel retur. (CR)

 

Diesel suges fra en tank, la oss ta eksempel at det suges fra styrbord tank.

Retur slange fra motoren går inn på et rør eller avlang tank som ligger på tvers av båtens lengderetning. Fra denne beholderen går det slange til både styrbord og babord tank. Slange til babord tank kobles til beholderens styrbord side, og styrbord tank kobles til beholderens babord side.

Dersom båten lister til styrbord så vil diesel returen havne til styrbord side i utjevnings beholderen. Siden denne side av beholderen er koblet til babord tank, så vil returen da gå til babord diesel tank.

På denne måten så renner diesel returen inn i den tanken som til enhver tid ligger lavest. Gravitasjonen gjør resten.

 

sailorBoy

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

To tanker og en motor, ville nok valgt en manuell løsning her, kjør noen timer fra ene tanken og deretter slå over til den andre tanken.. Ville kun ha uttak på toppen av tanken og en 3 veis ventil som en kunne skifte mellom tankene.. enkelt og greit. Med to motorer, to helt adskilte drivstoffsystemer..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

På turistbussar med dubbla tankar (och en motor....) som jag körde under min studietid så var det ordnat så att det fanns två omkopplingsventiler, en på sugsidan och en på returen och dom var sammankopplade med ett länk-stag så att när man kopplade om sugledningen så kopplades returen automatiskt om till samma tank.

 

I övrigt så instämmer jag i Sydvestens kommentar: Med to motorer, to helt adskilte drivstoffsystemer..

 

:fishing:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...