Jump to content

Anbefaling av ny båtforsikring?

avmønstret5

Recommended Posts

vi flyttet alle forsikringer (som ikke var fagforeningskoplet) fra Gjensidige (som vi for øvrig har gode erfaringer med!) til NAF forsikring, som nå håndteres av Sparebank1, for halvannet år siden. Så vidt vi kunne se, er det tilsvarende betingelser, men noe lavere premier.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

En rask kikk gjennom denne tråden gir meg nok en bekreftelse på at det ikke finnes noe riktig svar her og at det kommer an på så mangt. Noen flytter fra Gjensidige og får bedre og billigere forsikring i Nemi, andre fra Tryg og til Gjensidige og med samme positive effekt. Min konklusjon er at den enkelte må selv gjøre en jobb her og undersøke med diverse selskaper om hva som gir den enkelte den beste og billigste forsikring. To ting jeg har gjentatt mange ganger;

1. De fleste er overforsikret og man bør vurdere å ta en noe større risk selv (forutsatt at man brukbar økonomi og er en rimelig ansvarsfull person) ved å øke egenandelen og/eller redusere hva som er dekket.

2. Forsikringsselskapene har vært utrolig flinke til å overbevise sine kunder om at alle forsikringer i et og samme selskap lønner seg hvilket er en myte!

og så må man selvfølgelig sammenligne epler med epler når man ser på prisen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ser at flere nevner motorhavari forsikring, men hva står i forsikringen vedr avkorting pga alder på motor hos selskapene.

Har selv Norwegian Broker og der står klart vedr innenbordsmotor så starter avkorting når motor passerer 6 år med 20%, og øker med 20% pr år, DVs motor over 10 år er 100% avkorting. Står med litt liten skrift langt nede i forskriftene.

Vet ikke, men er det stor forskjell på avkortingsreglene fra selskap til selskap??

En rask kikk gjennom denne tråden gir meg nok en bekreftelse på at det ikke finnes noe riktig svar her og at det kommer an på så mangt.

Veldig bra sagt. Det lønner seg heller ikke å være en trofast kunde - skal man spare penger på forsikring (eller telefoni, eller internet, eller ... mange andre ting i dagens økonomiske situasjon) så lønner det seg å bytte selskap eller reforhandle avtale fra tid til annen.

Jeg har lett litt etter skadeoppgjørserfaringer; jeg har hatt en mistanke om at det her kan være store forskjeller mellom selskapene - f.eks. forskjellige vilkår for hva som dekkes (spesielt ihht "aldersfradrag" på utstyr som det har vært snakk om her). Jeg er selv sløv på å sette meg inn i hva forsikringen egentlig dekker, og mistenker at mange andre har det på samme måte - man risikerer da at det er et stort gap mellom hva man forventer at skal være dekt av forsikringen og hva forsikringen faktisk dekker.

Overraskelser vedrørende aldersfradrag kan være et eksempel. Dersom utstyr feiler fordi det faktisk er gammelt, eller dersom utstyr som feiler er synlig slitt og nytt utstyr innebærer en opplagt verdiøkning, så er det åpenbart urimelig å forlange at forsikringsselskapene skal dekke dette - på den andre siden, har man en gammel båt og masta ryker som følge av et "hendelig uhell", så er det ikke slik at en splitter ny mast vil øke båtverdien, da vil det for de fleste føles urimelig om man må betale mesteparten av prisen selv.

Etter å ha gjort litt søking her på forumet virker det på meg som at de fleste er fornøyde med forsikringsoppgjør, de som er misfornøyde er som regel veldig misfornøyde men vil ikke offentliggjøre detaljene, og jeg har ikke inntrykk av at noe selskap er bedre eller værre enn andre. Det ble sagt i ett innlegg at de som klager som regel har for høye forventninger eller stiller urimelige krav.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg har en erfaring med Gjensidige og skadeoppgjør.. Kjøpte en skjærgårdsjeep for 3,5 år siden. Fikk bare prøvd den på flatt vann og altså til å være bra.

Da jeg fikk den hjem og kjørte den på sjøen i bølger sprakk hele hekken opp.. Båten føltes "myk" det ble med den båtturen.. Båten satt på land. Takstmannen fra Gjensidige sa at det var tydelig at båten hadde vært skadet tideligere, men det var ikke synlig for "vanlig" folk. Han pekte på ugjevnheter langs skrogsiden.. Som var synlig for fagfolk..

Han mente det ville ordne seg..

Gjensidige mente det var mitt problem da jeg hadde kjøpt en defekt båt.. Fikk ikke en krone.

Nå etter 3 år har jeg fått tilbake stort sett alle pengene etter advokat, takstraporter, namsmann, utleggspant, tvangsalg, og en del båtpenger tapt...

Vet ikke om det er normal prosedyre i alle selskap da..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Takk for alle innspill. Jeg har landet Atlantica, virket nokså ukomplisert og ryddig, og 30-40% billigere enn mitt tidligere selskap Pantenius. Jeg fikk faktisk et direkte tilbud fra Atl. i motsettning til de andre selskapene jeg bad om tilbud fra, som forventet jeg skulle gjøre deres jobb med å fylle ut ditt og datt selv om jeg hadde gitt de alle relevante opplysninger...kiss m a......

Vi gikk fra if... og til Gjensidige/ Pantaenius. Besparelsen ble ca. kr. 15 000. Hulda er forsikret for 1,6 mill. Full kasko med ansvar, kr. 12 000 selvassuranse, premie kr. 9 800. Det som er det gode med Pantaenius er at det fulgte med en perm der forsikringspapirer som kreves internasjonalt lå med. Det har jeg ikke opplevd hos if... Ikke noe spørsmål om registrering hos Pantaenius heller.

Gjensidige:

Tap/totalskade

Er det etter Gjensidiges vurdering ikke økonomisk forsvarlig

å reparere skrog, motor eller tilbehør, eller noe av dette har

gått tapt, erstattes markedsverdien, d.v.s. hva det ville ha

kostet å anskaffe den/de skadde ting av tilsvarende fabrikat,

type, årgang og tilstand. Den skadede båten/motoren

tilfaller Gjensidige. Erstatningen er begrenset til

forsikringssummen.

Det beregnes aldersfradrag for elektronisk utstyr:

Ett år etter at utstyret ble kjøpt som nytt reduseres

erstatningen med 10 % pr. påbegynte år, maksimum 50 %

Gjensidige har rett til å overta de skadde gjenstander.

Når motorskadedekning er valgt gjelder også:

Etter ett år fra motoren/drivverket ble kjøpt som ny,

reduseres erstatningen med 5 % av nypris på

skadetidspunktet for hvert påbegynte år - maksimalt 50 %.

Ved totalskade overtar Gjensidige den skadede

motoren/drivverket. Demonteringskostnader betales av

selskapet. Kostnader i forbindelse med montering av ny

motor/drivverk er begrenset til kr 10.000

Sjekket litt mer, ser ut som at Atlantica er billigere på motorskade og betaler ut ca. det samme som Gjensidige til motoren er 9-10 år. Gjensidige betaler deretter ut 50% av erstatningen fra motoren er 10-15 år. Atlantica fortsetter reduksjonen av erstatningen med 5% årlig til 20% minimumserstatning om eg har tydet dette riktig. Er i tvil om hva eg skal velge.....

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
  • 1 måned senere...

Jeg gjorde litt meta-research etter "forsikringssøkemotorer" på nett for noen måneder siden ifbm baatwiki-prosjektet. Er noen av disse noe tess?

http://forsikringsportalen.no/Privat

http://forsikringsselskap.org/

Det er også en offentlig finansiert tjeneste på nett, "Finansportalen", men den diskriminerer oss båteiere. Dårlig! (med forbehold om at de har fått skikk på dette siden sist jeg sjekket).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...